“Can you spell that [Yiddish name] please?”
Every letter in a person’s name in Lashon HaKodesh (the Holy Tongue) is precise—whether the name is of Hebrew-language origin or what is known as la’az (foreign-language). A correct spelling is most halachically significant with regard to a get (bill of divorce) as has been explained in a previous halachah (Halachah #141). There are some main principles to follow (although there are always exceptions, and comprehensive halachic writings have lists of the correct spellings of many popular names).
One formula applies to a name that ends with the patach or kamatz sound “ah.” A Hebrew name with this ending syllable usually concludes with the letter ה (hey), for example, רבקה (Rivkah).
On the other hand, a Yiddish name, or one with etymology in most foreign languages, ends with an א (alef), like גאלדא (Golda). Also, ויקטוריא (Victoria) for Sephardim. Ashkenazim spell the same nameוויקטאריא .
The last letter of a diminutive of a Hebrew name in a foreign language that ends in “ah” is generally ה as well, such as ריבה (Riva), רבקלה (Rivkela) andרבקולה (Rivkula), although there are exceptions. In cases where the correct spelling—ending in א or ה—is not verifiable, a ה is optimal.
Another rule refers to the tzeireh syllable “ei,” as in the name ליב )Leib(, spelled by Ashkenazim with a single י (yud). However, the name has alternate pronunciations based on locale, and where the name is enunciated “Lahyb” (similar to light), the spelling לייב is preferred.
When a person is unsure of the correct spelling of a name, an experienced Rav who is knowledgeable in these matters should be consulted.
איך לאיית שמות באידיש?
הנה ספרי שמות גיטין מלאים בד״ז. ובחומר הענין - ראה שו״ת דברי חיים אה״ע סע״ג. ח״ב אה״ע סי׳ ק.
ולא נצרכה אלא להערה, בדין שמות הנגזרים מלה״ק (וע״פ פס״ד השו״ע אה״ע סקכ״ט סל״ד. וראה ג״פ ס״ק קלו. ב״ש כללים סקט״ו. שם סקכ״ט סק״נ. טיב גיטין לקוטי שמות סקמ״ב) - שמצינו בזה כו״כ יוצאים מהכלל, ותלוי גם באם בשם הקודש שנגזר ממנו יש ה׳ - עיי״ש בש״נ ח סקי״ח. שם ש סק״ב. כללים סקי״ג. והובא כ״ז באהלי שם כלל י סקל״א, עיי״ש באורך. ושם בענין שם גמור בלה״ק שהוסיפו לאחריו תנועה לגעגוע בעלמא כמו שמעלקא. ועיי״ש שם בש״נ מ סק״ד.
ועו״כ בטיב גיטין כללים סקי״ג, דלאו כל השמות שוים בזה, ואותם שמות שרגילים לכתוב בא׳ ש״ד לכתוב בא׳, דהאידנא לא ידוע כולי האי מקור ומוצא השמות. ושם, שכשהקיצור הוא מליצה דומה ללעז וגם חותם בא׳ - כותבים בא׳. ובלא״ה, הרי בכ״מ מצינו שבכגון דא אזלינן בתר החתימה.
ובשו״ת בי״א (להנ״ל) אה״ע סצ״ד, לענין שם עם אות יו״ד לפני אות אחרונה, שכותבים בא׳ כיון שמקפידים שלא לכתוב יו״ד וה״א סמוכים. (אלא שבכ״מ - היו״ד הנ״ל אינו נרגש כ״כ במבטא, והוא רק לרפיון ל׳ המדינה (ראה שו״ת צ״צ סרל״ג סק״ד. ובכ״מ) וי״א שלא לכותבו).
וראה שו״ת דברי נחמי׳ סוסי׳ כח שנתחבט טובא בכ״ז, דלכאו׳ נפל האי כללא בבירא. וראה שו״ת ברכת משה ירושלימסקי בכליל תפארת סמ״ד.
וראה מה שהחמיר בשו״ת הצ״צ אה״ע סתכ״ג בכתב א׳ במקום ה׳ בשם הנגזר בלה״ק, עיי״ש בנדון דידי׳ דחמור טפי.
[ולהעיר שיש שנהגו באו״א - ראה שו״ת ברית שלום ח״ב אה״ע סל״ד במנהגם].
ובמקום ספק - ראה ג״פ ס״ק קלח. ובל׳ ערבי - שם ס״ק קלה. וראה שו״ת הצ״צ אה״ע סקצ״ג ואילך.
והנה, בנוגע לשם ליב, שתלוי במנהג המדינות (כבשו״ע שם), אף שבכל ספרי שמות גיטין נכתב ביו״ד א׳, וכמעט לא נמצא שיכתבו בשני יודי״ן, וכמ״ש בגט מסודר אות פ שלא אמר אדם לכתוב לייב, (וראה גם גט למעשה ס״ז), וה״ט שבד״כ נקרא בצירי כמבטא בני פולין ולא בפתח חריף - מ״מ, מצינו ראינו כן, ותלוי גם באם חותם בשני יודי״ן, ראה שו״ת דברי מלכיאל ח״ה סרע״א. וראה טיב גיטין ש״נ ו סק״ג, וכן בקב נקי פתיחה לס׳ שמות כלל י סק״ג בשם ריזיל ופרידא וכיו״ב, במדינות שקורים בפתח ובהרגש יודי״ן. (וראה שו״ת הצ״צ סשצ״ג לענין שם בריינא ורייצא). ובשו״ת הר צבי אה״ע ח״ב סקמ״ח סקכ״ד בשם זידיל בחותם בב׳ יודי״ן. וראה גם דברי יוסף אות ל. וכפה״נ זוהי הכוונה בסה״ש תנש״א ח״ב ע׳ 515. וראה בכ״מ בשו״ת הצ״צ לענין הכותבים בב׳ יודי״ן (אה״ע סרי״ב. שם סרל״ד. סרל״ה. סשפ״ח. ובהוספות סנ״ו סק״ג), אלא דלא קאי התם לכתחילה. וראה שם סקע״ב סק״ג ואילך.
וילה״ע גם מהמנהג לכתוב שיינא מלא בב׳ יודי״ן (סה״מ תשי״א ע׳ 106. רשימת החתונה ל״ג בעומר תרצ״ב. וצ״ע משו״ת הצ״צ אה״ע סקפ״ז. שם סרכ״ז).
ובירור נרחב באופן ביטוי פתח חריף - ראה קובץ עץ חיים חו׳ טז. וראה שו״ת ישיב יצחק אה״ע ח״ט סמ״ח. מאזני צדק אה״ע ח״ג סכ״ז.