May I use a Shabbos or Yom Tov candle as a pre-existing flame?
Once Yom Tov has begun it is prohibited to light a new fire (by striking a match or turning on a gas stove), so we must light Shabbos or Yom Tov candles from a pre-existing flame. Even on a weekday, when striking a match is permitted, it is sometimes simpler to light a candle from another that has already been kindled. May a woman light her candles from the Shabbos or Yom Tov candles that are already lit?
A married woman often lights additional candles, besides the requisite two. There may be an issue with her lighting candles numbers three, four, five (and so on) from a candle that had been kindled for Shabbos or Yom Tov. The original one or two candles attain a higher level of sanctity by fulfilling the essential mitzvah; lighting “extra” candles is a minhag (custom) and has a lower status. The halachic premise is: “Ma’alin bakodesh v’ein moridin” (we ascend in holiness, but do not descend)—in this case, utilizing a holy object (the mitzvah-candle) for a purpose that is less holy (lighting the additional candles).
Nevertheless, most poskim have deemed it permissible to light additional candles from the existing mitzvah-candle.
An unmarried girl, who lights a single candle may use another single lit candle to kindle her own, according to all opinions. This is the case even if the girl is pre-Bas-Mitzvah.
Lighting a match (even one that will be used to light Shabbos or Yom Tov candles) from a candle used for the mitzvah is not appropriate, since it has no inherent holiness, and its use is degrading to the mitzvah-candle. Similarly, the gas fire should not be lit from the Yom Tov candles, except if it is the only pre-existing flame available. Certainly, a cigarette should not be ignited from the holy light of the Shabbos or Yom Tov candles. #621
כמה שי׳ בד״ז, וגם כמה אופנים בזה. ובפרטיות:
במדליק לצרכי חול - ראה נימוק״י הלק״ט ציצית (יב, א ד״ה טלית). ראבי״ה סי׳ קצט. וכ״מ בסה״ת סרכ״ט. (ושם, שמותר להדליק קינסא או נר חול עבור נר אחר של מצוה). וכ״ה ע״פ פס״ד השו״ע סתרע״ד ס״ב. וכ״כ במג״א סרע״ט סק״ב. משנ״ב סרס״ג סק״ז. ועיי״ש בבה״ל ד״ה שתי. שם סקנ״ז. (וצ״ע במג״א סקנ״ד סקכ״א שכ׳ להתירא. ועייש״ע סק״כ. וראה בפמ״ג בא״א שם. ובא״ר שם סק״כ בסופו).
ולכאו׳ גם לפני הברכה י״ב גדר ביזוי מצוה, כיון שנדלקו לכבוד שבת. וכ״מ בבה״ל שם. ועד״ז בשו״ת התעוררות תשובה ח״א סי׳ קס בסו״ד.
[ועוד טעמא אחרינא איכא בגווה, משום שהוקצה למצותו - ראה מג״א סקכ״ז. לבו״ש ומחה״ש שם. ועיי״ע בשו״ע אדה״ז בקו״א סק״ז. סרס״ה סק״א בסופו. שו״ע אדה״ז סתקי״ד סכ״ד ואילך. ואכ״מ. וראה שש״כ פמ״ד הע׳ לד].
נר מצוה מחבירו - במג״א רסי׳ תרעד מד׳ המרדכי ועוד שנהגו להחמיר. ועיי״ש בביהגר״א ס״ב. [וראה שפ״א שבת כב, א ד״ה מנר, בדעת רש״י]. אבל בפמ״ג בא״א שם, דאפשר שהמנהג להחמיר רק במדליק ע״י קינסא. וכ״כ במשנ״ב סרס״ג סק״ד. (אמנם, בראב״ן שבת סש״מ מ׳ שהידור מצוה שלא להדליק גם נר מנר לחוד). ולפ״ז, אין להדליק הגפרור מנר שבת. וכן המנהג.
ועיי״ש במשנ״ב בבה״ל שנתקשה דלכאו׳ נרות שבת חמירא טפי שרק הראשון בגדר נר של מצוה. וכת״ש בטעם ההיתר משום אורה ושמחה יתירה (ראה בארוכה בגדר תוספת אורה בגליון העבר - במ״מ וציונים להלכה תרטז). ולפ״ז י״ל שמותר להדליק גם נר שבת של קטנה מנר אחר.
ובדוחק גדול אוי״ל בכ״ז, שלב בי״ד מתנה, וע״ד נרות ביהכ״נ (ראה שו״ע או״ח סקנ״ד סי״ד), אף שהמדובר בנרות של יחיד, ונחלקו בגדר לב בי״ד מתנה בשל יחיד (ראה אצלנו הלכה יומית אות שפג. ועיי״ע במ״מ וציונים אות תכט). וילע״ע.
ובנוגע לנר של יו״ט, להדלקת הגאז וכיו״ב - שקו״ט בזה שי״ל דנר יו״ט שאני, והוא לכם לכל צרכיכם. וראה שש״כ פמ״ד הע׳ לה. שו״ת מגדנות אליהו או״ח ח״ג סי׳ קה.
ועוד ילה״ע ממש״כ הב״ח בסתרע״ד בשם מהרש״ל שמותר להדליק מנר ביהכ״נ במוצ״ש לילך לבית שג״ז בכלל נר מצוה.
ויל״ע, ע״פ המנהג שלא לחבר ב׳ נרות כא׳ ביו״ט (להבדלה). ולכאו׳ גם כשמדליק נר מנר, ה״ה מחוברים בשעת מעשה ואח״כ מפרידם. וראה מש״כ בזה בשש״כ פס״ה הע׳ לב.
ונכון להעיר בכאן ממש״כ בעט״ז סק״א ובבאה״ט סק״ט (ועוד) שטוב שלא להדליק נש״ק ע״י קינסא כ״א ע״י נר מיוחד (של שעוה). וראה מהרש״ל שבת קיט, א בפי׳ הגמ׳ שם.