Dealing with Changes to Schedule: Which Sefer Torah Is Given Priority?
There is an interesting shailah (halachic query) raised regarding two Sifrei Torah (Torah scrolls) donated to a shul by two individuals. The arrangement is that one Sefer Torah is used for the Torah Reading on Day 1 of Yom Tov, and the other on Day 2. But what if there was a change in the schedule, as there was a compelling reason, in accordance with the shul’s custom, to use a Sefer Torah donated by a third party on the first day (e.g. because there was a bris in that donor’s family, or he was a chiyuv due to his commemorating a parent’s yahrtzeit )? Since we bypassed the first Sefer Torah on Day 1, which one should be used on Day 2—the one slated to be used on Day 1, or the one that was originally scheduled to be used on Day 2? The halachah is that the Sefer Torah that was bypassed on Day 1 is used on Day 2. In essence, the count begins over. This principle also applies to people who are on a roster for davening at the amud or recipients of similar honors.
Another scenario: A Sefer Torah was chosen to be used on a certain day, but a problem was detected that would render it pasul (defective), and consequently a decision was made to use a different Sefer Torah instead. However, upon closer scrutiny it was determined that the first Sefer Torah was kosher all along. The question is: Which Sefer Torah should now be used?
Similarly, if someone put aside food for Shabbos, and then thought it was inedible and proceeded to prepare other food, but subsequently found that the original food was fine—which should be eaten?
The answer to both questions is that the original one gets priority. This halachah applies to many other situations as well.
#301?1
ראה שו״ת תורה לשמה סנ״ד. והוא ע״פ סוכה נה, א: ימוטו ידחה. ועיי״ש שהביא גם מש״כ עפ״ז במג״א רסי׳ תפט (ובשו״ע אדה״ז שם סכ״ח) ובסתרמ״ב סק״א (ובשו״ע אדה״ז שם ס״ב) לענין מערבית כשחל יו״ט ראשון בשבת. [ולענין מערבית - כ״ה כבר בשו״ת יפה נוף - שי״ל מכת״י - ספ״ח אילן רלז (ובהנסמן בהגהות המהדיר)]. וכאסתפקתא הנ״ל והוכחה הנ״ל, נמצא גם בס׳ מקראי קודש יוטס להל׳ קריה״ת שי״ב סקכ״ו. (וראה האשל ליפשיץ בליקוטי שושנים מערכת ס סקי״ב).
ובאמת, כ״ה בס׳ הפרדס (הוצאת עהרנרייך ע׳ שנא). או״ז ח״ב סשצ״ב לענין קריאת הפטרה כשנדחית ממקומה. וכ״כ מד״ע בכעי״ז בנזירות שמשון סתכ״ח.
וראה הגהות רעק״א או״ח סתקפ״א למג״א סק״ו ובשע״ת שם סק״ז. שו״ת אבן יקרה מהדו״ת סמ״ו. יד סופר סי״ד סק״ג. כה״ח סוסי׳ קנג. אג״מ יו״ד ח״ג סק״א.
[אלא שבעיקר הענין דימוטו ידחה - ראה בפס״ד להצ״צ או״ח סי׳ תס דמספקא לן איך קייל״ן. אמנם בנדו״ד הרי אא״פ לקיים שניהם. וראה בהגהות אליעזר עהנ״ל - נדפסו בקובץ יגדי״ת ירושת״ו חי״ב ע׳ 64. ולהעיר משיחת ליל הושע״ר תשמ״ה].
וכשנדחה ראשון וחזר להיות ראוי - ראה שו״ת תורה לשמה סנ״ו ע״פ יומא סב, א. ועיי״ש בהגהות נמוקי הגרי״ב. וצע״ק מה שחש בשו״ת הנ״ל לדעת ר׳ יוסי, אף דלא קייל״ן כן (ראה רמב״ם ק״פ פ״ד ה״ו). וראה בארוכה בשו״ת מגד שמים סיניגאליא ס״א ואילך. ושקו״ט כעי״ז (אף שיש לחלק מכמה טעמי) באם יש דין קדימה למול הנולד קודם - ראה נימוקי הגרי״ב שם. פת״ש יו״ד סרס״ה סק״ט. ועוד. אלא שהדברים מפורשים כבר בחי׳ הר״ן למו״ק בקו״א שבסוה״ס בתחילתו. וראה בהגהות המהדיר לשם. וראה בהנסמן בשו״ת דברי שלמה ח״ד סתרח״צ. ס׳ דבר תורה אבראהאם פ׳ וירא ע׳ קסב.