Requisite Position during Tachanun
Tachanun is the section of prayer said after Shemonei Esrei. During the recitation of the chapter of Tehilim, we put our head down on our left forearm (unless wearing tefillin on the left hand; a left-handed person always on his left forearm), as opposed to lifting our hand up to our forehead. We should not lean on the palm of our hand, as doing so can chas vesholom pose a danger. Our head should be tilted, and we should cover our face with our sleeve or with a talis. One of the reasons for this is to create a separation between our face and the floor. Some suggest that we may rest our arm on a table, which can also serve as a separation. This part of Tachanun should be said davka while sitting, not standing. These days, when we do not fall to the floor on our faces, we are permitted to stand according to halachah. Nevertheless, according to Kabbalah, it should be recited sitting down, unless we cannot find a place to sit and have no choice; in that case, it is preferable that we lean on something, and not stand upright.
#237?1
שו״ע אדה״ז סקל״א ס״א. וראה שעה״כ דרושי נפ״א דרוש ג מז, סע״ג. שם נא, ד. ובהגהות שמן ששון שם. ועי׳ בכה״חסופר סמ״ח סק״א ד״ה נפ״א מש״כ בזה.
ביד שמאל - רמ״א ואדה״ז שם. ובאיטר - ראה פמ״ג במ״ז סק״ב. שלחן שלמה כאן. שו״ת בא״מ ח״א ס״ג סקי״ב. ס׳דיני איטר.
ולא להרים היד - יוסף אומץ סש״ח. מעורר ישנים (ווארשא תרפ״ו) סכ״ו סקכ״א.
סכנה - שעה״כ הנ״ל. באה״ט סק״ב. ועוד - נסמנו ושקו״ט בזה בשו״ת בא״מ ח״ה סל״ה.
הטיית הראש לצדדים - מג״א סק״ב וסק״כ. אדה״ז שם. ביה״ל ד״ה להטות.
כיסוי הפנים - זח״ב קכח, ב. ס״ח סתתשפ״ו. מהרי״ל הל׳ תפילה. ובמג״א סק״ב משמע שהוא משום הפסק בינו לביןהקרקע. וראה פמ״ג בא״א ובלבו״ש לשם. אבל בא״ר דלקמן מ׳ באו״א. וראה ס׳ פלאים תוספת שבת. וברבינו בחיי(קרח טז, כב) שהוא מתכסיסי התפילה. וצע״ק בלשון אדה״ז וכן במשנ״ב סק״ג. וראה בארוכה בהנלקט בס׳ עבודתאפרים ח״ב פט״ו עלה ט.
בישיבה - שו״ע (ודאדה״ז) ס״ב (ס״א). וכשאא״פ בישיבה - מקו״ח ס״ב. א״ר סק״ד. דרה״ח ס״ד. ערוה״ש ס״ה.
בסמיכה - ע״פ מורה באצבע בקשר גודל סי״ט סקט״ו. וראה אפיקי מגינים בי׳ סק״ב שר״ל כן גם לכתחילה.