Reciting Birchos Hashachar (Morning Blessings) Upon Awakening
Birchos Hashachar are found in the Gemara, and it says that each brachah should be recited after the activity it alludes to was performed or took place. For example, upon opening our eyes, the brachah of Pokeach Ivrim (Blessed are You … Who opens the eyes of the blind) should be said, upon arising from bed, the brachah of Zokeif Kefufim (Blessed are You … Who straightens the bent) should be said, and so on. It has become the custom, however, to say all of these brachos one after another right after the ritual washing of our hands upon arising and getting dressed. We shouldn?t delay reciting the brachos beyond this time since the main objective of Birchos Hashachar is to thank Hashem immediately upon awakening; doing so later would be considered tashlumin (making up for it later). In addition, since there are activities that are prohibited prior to reciting Birchos Hashachar, it is important to say them as soon as possible.
There are many communities, though, who have the custom of reciting these blessings in shul for the benefit of those who do not know how to say them on their own; those people can fulfill their obligation by hearing others reciting these brachos and answering amein. Nonetheless, Birchos Hatorah should be recited at home upon arising right after ritual hand-washing, since it would be inevitable for a person to refrain from saying words of Torah from the time they awaken until they arrive in shul. #420
ראה השקו״ט בכ״ז בטושו״ע או״ח סמ״ו ס״ב (ודאדה״ז - ס״ב-ג) ובנו״כ.
והנז׳ בפנים שלאחמ״כ ה״ה בגדר תשלומין - כ״ה ע״פ שו״ע אדה״ז ר״ס ע״א - ראה הנת׳ בזה באג״ק חי״ח ע׳ רעח.
ולהעיר מל׳ אדה״ז סנ״ב ס״א: ״להשלימן אח״כ״.
והנה ידועה הקושיא בזה, שהרי בלא״ה מנהגנו שלא לאומרם מיד כשקם ממטתו כ״א אחרי נט״י. (ועוד ילה״ע בנוגע להנזהרים שלא לומר שום דבשב״ק קודם טבי״ע, כולל ברכות השחר, וכדלקמן בהלכה יומית אות תכג (בגליון זה) - דלכאו׳ עפ״ז יצא שכרם בהפסדם, שמאחרים זמן ברכה״ש. ועכצ״ל שלא נתנו דבריהם לשיעורים. וצ״ב. ולהעיר שבלבו״ש שם הוא באו״א קצת, שהחיוב חל על המעשה כגון על קריאת התרנגול, דמדינא מיד צריך לברך).
ועוד ועיקר, שבשו״ע אדה״ז גופא (שם סמ״ו ס״ג) מפורש שלא נתנו בהן שיעור תכיפה.
ועכצ״ל ולחלק שחלות החיוב הוא בשעה שקם ממטתו אבל החיוב מצ״ע נמשך גם אח״כ.
(וראה במו״ק להיעב״ץ ס״ז באו״א, שכיון שבברכת ההודאה זמנה אחר ההנאה, לכן יכול להשלים אח״כ, וזהו טעם המסדרים ברכות השחר בביהכ״נ.
ועכ״פ, עצ״ע הנת״ל באג״ק שכשמתעכב באמירתם ה״ה בגדר תשלומין. ולכאו׳ מוכרח לומר דהני מילי מצ״ע סתראי נינהו, ובאג״ק שם קאי רק בדעת האומרים שאין לסדרם בביהכ״נ. וראיתי בקובצי ההערות הרבה דרכים בישוב קושיא הנ״ל. ואין הזמ״ג כעת, ואנה אני בא מרוב הטירדות, סבוני גם סבבוני. ועוד חזון למועד).
גם צ״ב דהרי אנן קייל״ן שמברכים על מנהגו ש״ע,
ואפי׳ לא נתחייב בהם. אלא שבזה יש ליישב דהיינו רק כשיכול להביא א״ע לידי חיוב, משא״כ באונן (דמינה מיירי התם בשו״ע אדה״ז). וכ״כ בשו״ת אהל יצחק יו״ד סכ״ט. זרע אמת או״ח סי״א. וראה אריכות בבירור הלכה זילבר תנינא סע״א שם.
ועוד להעיר מל׳ הראשונים כמלאכים (הביאם שם בס׳ הנ״ל ע׳ קצב ואילך) שזמן הברכה בשחרית דוקא (ראה לקמן), אף שנתקנו על מנהגו ש״ע. ועכצ״ל שבאונן לא חל עליו החיוב לברך על מנהגו ש״ע בשחרית, וממילא נפטר גם לאחמ״כ. [ולהעיר משטמ״ק להר״א אלשבילי (ברכות ס, ב) שלא נתקנו על הנאת עצמו בלבד אלא על נוהג שבעולם ג״כ. ומשמע דתרווייהו איתנהו בה].
והנה בד׳ המג״א - מקורו דאדה״ז - הי׳ אפ״ל ולפרש באו״א שכוונתו לאחר ד׳ שעות דוקא, וקאי אדפתח מיני׳, עיי״ש. (וכ״ה בדה״ח הל׳ אבילות דיני אונן ס״ד. וכן העתיק במשנ״ב סק״ד). אבל אדה״ז ברור מללו שעיקר הענין דוקא בשעה שקם ממטתו. ונפק״מ למעשה בכ״ז באונן כשנקבר מתו קודם ד׳ שעות.
[ומינה, מענין לענין באותו ענין, בנוגע להשקו״ט בזמן ברכות השחר, דלדבריהם מקום לומר שאאפ״ל אחר ד״ש גם באינו אונן (כ״מ בדה״ח שם. אבל י״ל שכונתו רק באונן. וראה משנ״ב (בבה״ל סנ״ב ד״ה כל) שכתב להוכיח להיפך, שרק באונן אינו מברך אחרי ד״ש, משא״כ בכל אדם. ובמקו״ח להחו״י סנ״ב שזמנו כל היום). אבל בדעת אדה״ז אין לנו ראי׳, דלא נחית לזה כלל. וראה מה שכתבנו בענין פסוד״ז לאחר ד״ש, בקובץ התמים גליון תמוז תשס״א בהערה 31, ושם ע״ד הסברא לומר בתור סידור שבחיו ש״מ לפני תפלת מנחה (ראה עד״ז לקו״ש חל״ט ע׳ 280 לענין נט״י לפני מנחה). ודון מינה ואוקי באתרין. ומ״מ, בנוגע למעשה, עצ״ב].
עוד אחת אעירה בל׳ אדה״ז הנ״ל ״בשעה שקם ממטתו״, דלכאו׳ ה״ז צ״ל בשעה שעושה המעשה שעליו מברך, כד פקח עיני׳ וכיו״ב, וכבלבו״ש הנ״ל. ואולי אדרבה קאי להשי׳ שמברך על מנהגו ש״ע, ולא על הנאתו, וממילא מתחייב בזה מיד כשקם ממטתו. [ולהעיר מכיו״ב, שזמן החיוב בברכות שלא עשני להמקובלים הוא בשעה שקם ממטתו דייקא - ראה קצוה״ש ס״ה סוסקט״ו. ומכאן להשקו״ט באונן אי נפטר גם מברכות שלא עשני. ואכ״מ].
וכבר שקו״ט רבים בפי׳ המכתב שנתפרסם בשנים האחרונות מיו״ד סיון תשל״ו (נדפס בשלחן מנחם ח״א ע׳ יח) ש״מנהגינו לומר בבית בהשכמה כל סדר ברכות השחר, פ׳ העקידה, ק״ש (עם פרשה ראשונה – בכוונה לצאת ק״ש בזמנה) וסדר הקרבנות וכו׳ עד הודו״. וראה בהעו״ב גל׳ תתכה ואילך.
וראה גם אג״ק חי״ט ע׳ שצ.