Mezuman on a Microphone?
Poskim write that someone with a very loud voice should be appointed to lead Birchas Hamazon, as it is important for participants to hear the voice of the leader so he may be motzi them (help them fulfill their obligation) in reciting the brachos. Yet today, it is quite common for a microphone to be used at large gatherings, particularly at weddings and Sheva Brachos meals. “Rabbosei mir vellen benchen …” the voice of the leader of the zimmun (lit., invitation, this is the call to a minimum of two additional participants for Birchas Hamazon) can be heard over the mike. But can those hearing the zimmun via the microphone count as participants?
(See Halachah #642 for the issues of being motzi another via a microphone or loudspeaker.)
One halachic approach to justify this practice is that answering the zimmun itself does not necessarily require an actual “real-time” voice; it is only an invitation, not a brachah. But what about the recitation of Birchas Hamazon, and—in the case of weddings and Sheva Brachos meals—the seven subsequent blessings (sheva brachos) as well? Don’t those require at least a minyan (a quorum of ten, in this case nine other participants in addition to the leader) to hear a “real,” unadulterated voice?
Today, in contrast to many years ago, the need to hear Birchas Hamazon is not as pressing, since the majority of the participants are literate and do not depend on the leader to be motzi them with the brachos. In addition, it can be assumed that a significant number of participants can hear the actual voice of the leader even absent the mike. The common custom to use a mike for the recitation of sheva brachos at the end of Birchas Hamazon (as well as under the Chuppah) takes into account the proximity or the acute hearing of at least ten participants.
ברכת הזימון ברמקול
ע״פ הכרעת הפוסקים שאין הרמקול בגדר קול אדם (ראה בארוכה אצלנו במ״מ וציונים שבגליון העבר - הלכה יומית אות תרמב) - האריכו חכמי זמנינו בנדו״ד, זה אומר בכה וזה אומר בכה.
אמנם, גם לדעת האוסרים, פשוט שכשאין מדברים דבוק בשפופרת מתפשט הקול לכל הצדדים (ראה אג״ק חי״ג ע׳ רכא). ובאמת, המציאות היא שגם מרחוק שומעים קול הטבעי ע״י תגבורת של הרמקול, וכנראה במוחש שכשכו״כ מדברים בקול נשמע למרחוק יותר. וה״ה והוא הטעם כשקול הרמקול מצטרף לקול הטבעי.
והנה, בברכת אירוסין בלא״ה אין מנין עשרה מעכב, ראה ב״ש אה״ע סל״ד סק״ז. ואף אם החתן שומע ע״י רמקול, והרי המסד״ק מוציאו יד״ח (ראה שו״ת נובי״ת אה״ע ס״א. ועיי״ש בנוגע להכלה. ושקו״ט בזה. ואכ״מ. אבל בתבו״ש יו״ד ס״א סקנ״ט שאינו מוציא יד״ח החו״כ, שהברכה רק עבור הקהל. וראה שו״ת הר צבי יו״ד ס״א. אג״מ אה״ע ח״א ספ״ז), ובפרט בברכת בפה״ג (ראה קו״א לפנ״י מס׳ כתובות. דרה״ח דיני ברכת אירוסין ס״ו. עזר מקודש סל״ד. ועוד) - כיון שהחו״כ שומעים גם קולו של המברך שעומד בסמיכות מקום לית לן בה. (ראה שו״ת שבה״ל ח״י סרמ״ד ורמה). ומשום תרי קלי לא משתמעי - כיון דחביבא יהבי דעתייהו.
ובברכת נישואין - אף שצ״ל עשרה, אבל מהיכא תיתי שצ׳ שישמעו כולם, וסגי בעשרה הנמצאים שם. וכ״כ בשו״ת שבה״ל ח״י סרמ״ה. וי״ח. ואכ״מ. ולהעיר משו״ת ר׳ ידידי׳ טיאה וייל סכ״ח שבאין ט׳ עונים ה״ז ברכה לבטלה. (ובאג״ק הנ״ל מביא מש״כ השואל שאין עשרה שומעים קול הטבעי. אבל לכאו׳ מיירי מענין חזרת הש״צ וכיו״ב. ואין מכ׳ השואל תח״י). ועוד זאת, כנ״ל, ששומעים גם קולו הטבעי.
והנה, בברכת הזימון כ׳ בב״י סקצ״ג שצ׳ שישמעו. וכ״פ בשו״ע שם ס״א. (אבל ראה בד״מ שם. וראה שו״ת דבר יהושע ח״ב סל״א). ועפ״ז כתבו הפוסקים שצ״ל בקו״ר, ראה משנ״ב סקט״ו.
ולכאו׳ ראי׳ אלימתא מחרש שאינו שומע, שנפסק הדין בסקצ״ט בסופו שמצטרף לזימון. ודוחק לומר שהכוונה שמזמנים עליו, אבל הו״ע א״י ברכת הזימון. ובערך לחם למהריק״ש שם שא״צ שישמע ממש, וסגי במה שרואה ביטוי שפתים.
אולם. בשו״ע אדה״ז (שם ס״י. וכ״כ עוה״פ רסי׳ ר), דקאי רק בזימון בעשרה. ומ״מ, אא״פ להוכיח מזה להיפך, דהרי קאי התם בשמיעת ברכהמ״ז גופא. ואין הכרח שכ״ה גם בשמיעת הזימון.
ואת״ל שזימון דומה לברכו מפי ש״צ כמשמעות הגמ׳ (ברכות מט, ב. וראה גם לענין מי שלא שמע מהמזמן בביאור, בשו״ע אדה״ז סקצ״ה ס״ד. סקצ״ח ס״ב) - הרי צ׳ שיהא לכה״פ ט׳ שומעים ועונים, ראה שו״ע אדה״ז סנ״ז ס״ה ובקו״א שם סק״א. משנ״ב בבה״ל רסי׳ נז ד״ה ועונים. ויש שכתבו שאף שצ׳ לשמוע אין בזה גדר שוכ״ע, לפי שא״צ לצאת בדיבורו. וגם כשאינו שומע מב״ח כ״א מרמקול יצא. ויל״ע.
ויש שה״ר מפמ״ג סקצ״ז בא״א סקי״א שמוציא יד״ח השומעים בזימון. אבל ראה קובץ בית אהרן וישראל חו׳ קח ע׳ קמד בדחיית הראי׳. וראה גם שו״ת ברכת ראובן שלמה ח״ג ספ״ב. ברכת אהרן בוארון סקל״ד.
והאריכו בכ״ז בקובצים תורניים דזמן האחרון (קובץ בית אהרן וישראל חו׳ קג. קה. קו. קז. ועוד. קובץ אור ישראל תשרי תשנ״ט ואילך. וי״ל בפ״ע בס׳ על הפרק ע׳ תשסא ואילך. וראה קונט׳ קול אומרים). ובשו״ת שבה״ל ח״י ס״מ כ׳ להקל שברכת הזימון אינה כ״א הזמנה לברך ולא ברכה, וממילא א״צ להוציא יד״ח. וראה עד״ז בארוכה בברכת אהרן שם. שו״ת משנת יוסף ח״י סצ״ז. מטה אשר שרייבר ח״ג ע׳ מה. ועוד. וזהו בנוסף להנ״ל - והוא העיקר - שיש עשרה השומעים קול הטבעי.
ומעשה רב עדיף, שכן נהגו להקל בכו״כ מקומות. והועד בפנינו מפי גדולים וטובים, דחזי לרבנן קשישאי דעבדי הכי. וכ״ה בסרט וידיאו מהתוועדות. ותו לא מידי.