510. Is a mitzvah valid if we add a t’nai (stipulation) to it?
There’s an interesting discussion in poskim regarding the question of t’nai b’mitzvos (mitzvos done conditionally), where one declares that a mitzvah being performed may or may not count, depending on whether a certain condition we’ve made will be met. For instance, may one listen to havdalah in shul with the stipulation that he will be yotzei (meet his obligation) now unless it turns out that his wife needs him to make havdalah for her at home, in which case he retroactively won’t have been yotzei now? In such a scenario, there are three possible options:
The t’nai goes into effect; he is yotzei havdalah now if the t’nai is met and his wife doesn’t end up needing him to make havdalah, and he isn’t yotzei retroactively if his wife does.
The t’nai fails to take hold and is ignored; if he listens to havdalah with the basic intent of meeting his obligation, he is yotzei no matter what stipulations he attempted to make.
The t’nai causes the performance of the mitzvah to be disqualified; mitzvos only work if done 100%, so the fact that the mitzvah is up in the air as a result of the t’nai makes the mitzvah invalid, regardless of whether the t’nai ends up being fulfilled.
At first glance it would seem that such a t’nai shouldn’t be valid for many mitzvos, since there’s a general rule that any action that can’t be done through a shliach (representative) can’t be bound to a precondition either; accordingly, any attempt to attach a t’nai to mitzvos she’b’gufo (mitzvos that one must do in person, like tefillin) would fail and the mitzvah would be fulfilled regardless. Alternatively, if the t’nai does take effect, it can be argued that any mitzvah that is dependent on breirah (an act or event occurring later that will have a retroactive effect) may be rendered inherently invalid.
However, we find several examples in major halachic works of mitzvos that are done with certain stipulations. For example, men who don two pairs of tefillin do so to satisfy the conflicting opinions of Rashi and Rabeinu Tam regarding the order of the parshios (Torah portions) in the tefillin; according to Shulchan Aruch, they are essentially making a stipulation that the ‘correct’ pair of tefillin should be regarded as the one used to fulfill the mitzvah, whereas the other pair should be regarded as ‘merely straps and boxes.’ Consequently, the majority of later poskim conclude that a t’nai made for any mitzvah is valid. Thus, one could in fact stipulate that being yotzei havdalah in shul will depend on determining later whether his wife needs him to make havdalah for her or not.
Similarly, if someone is asked to join a minyan (quorum) for krias haTorah (Torah reading) later in the day, and he joins an earlier minyan in the interim but is still planning to be yotzei with the later reading, he may listen to the earlier kriah and make a t’nai that in case he doesn’t end up hearing kriah later, he will have been yotzei with the earlier kriah. #5101
האם מצוה שנעשית על תנאי נחשבת כמצוה?
יש דיון מעניין בפוסקים בקשר לשאלת ‘תנאי במצות’, כשאדם מתנה בשעת קיום המצוה שהמעשה יהיה בר-תוקף רק באם תנאי מסויים יקויים. לדוגמה, האם אפשר להאזין לאמירת ‘הבדלה’ בבית הכנסת בתנאי שלא יצא ידי חובתו באם יתברר שאשתו צריכה שיבדיל בעבורה? במקרה כזה יש שלש אפשרויות הלכתיות:
• התנאי נכנס לתוקף, והוא יצא ידי חובת הבדלה באם אשתו לא תצטרך לו, וכן להיפך.
• התנאי לא נכנס לתוקף, ואם הוא מאזין להבדלה בכוונה בסיסית לצאת ידי חובתו, יצא, ואין בכח התנאי להפקיע את שמיעתו.
• התנאי פועל לפסול את קיום המצוה לגמרי מכיון ש’אין תנאי במצות’, וזה שהמצוה לא קוימה בשלימות מכח התנאי גורם לכל מעשה המצוה שייעקר, אפילו אם התקיים התנאי.
לכאורה תנאי כזה אמור לא להכנס לתוקף מכיון שיש כלל ש”כל מילתא דליתא בשליחות, ליתא בתנאי”, דהיינו שכל דבר שצריך להיעשות על ידי בעל המעשה בעצמו ואי אפשר על ידי שליח אינו ניתן לתנאי גם כן, ואם כן כל ‘מצוה שבגופו’ (בדוגמת תפילין) המצריכה שיעשה את המצוה בעצמו לכאורה תבטל את התנאי. לאידך, אם התנאי יכנס לתוקף, ניתן לטעון שכל מצוה התלויה ב’ברירה’, דהיינו שרק מאוחר יותר יתברר אם המצוה התקיימה, כאילו לא נעשה.
למעשה אנו מוצאים כמה דוגמאות בספרי קדמונים למצוות הנעשות בתנאים מסויימים. לדוגמה, מי שמניח תפילין דרש”י ודרבינו תם, כתוב בשלחן ערוך שנעשה כאילו התנה שרק זוג התפילין ‘האמיתי’ יחשב כמצות תפילין והאחר יהיה כבתים ורצועות בעלמא. מזה הסיקו רוב הפוסקים האחרונים שתנאי מועיל במצות. כך שבדוגמא דלעיל אכן אפשר להתנות את יציאת ידי חובת הבדלה בבית הכנסת בבירור מאוחר יותר אם אשתו תצטרך שיבדיל עבורה.
על דרך זה, מי שנתבקש להשתתף במנין לקריאת התורה שיתקיים לאחר כמה שעות, ולעת עתה הוא מצטרף למנין מוקדם יותר, יכול להתנות שייצא ידי חובת הקריאה במנין הראשון רק באם יתברר שהמנין המאוחר יותר התבטל.
???. ??? ???? ?????? ?? ???? ????? ??????
?? ???? ?????? ??????? ???? ????? ‘???? ?????’, ????? ???? ???? ???? ????? ?????? ???? ??-???? ?? ??? ???? ?????? ??????. ??????, ??? ???? ?????? ?????? ‘?????’ ???? ????? ????? ??? ??? ??? ????? ??? ????? ????? ????? ?????? ??????? ????? ??? ?? ??? ???????? ???????:
• ????? ???? ?????, ???? ??? ??? ???? ????? ??? ???? ?? ????? ??, ??? ?????.
• ????? ?? ???? ?????, ??? ??? ????? ?????? ?????? ?????? ???? ??? ?????, ???, ???? ??? ????? ?????? ?? ??????.
• ????? ???? ????? ?? ???? ????? ????? ????? ?’??? ???? ?????’, ??? ?????? ?? ????? ??????? ??? ????? ???? ??? ???? ????? ??????, ????? ?? ?????? ?????.
?????? ???? ??? ???? ?? ????? ????? ????? ??? ??? ?”?? ????? ????? ???????, ???? ?????”, ?????? ??? ??? ????? ??????? ?? ??? ??? ????? ????? ??? ???? ?? ??? ???? ???? ???? ????? ?? ??, ??? ?? ?? ‘???? ??????’ (?????? ??????) ??????? ????? ?? ????? ????? ?????? ???? ?? ?????. ?????, ?? ????? ???? ?????, ???? ????? ??? ???? ?????? ?’?????’, ?????? ??? ????? ???? ????? ?? ????? ???????, ????? ?? ????.
????? ??? ?????? ??? ??????? ????? ??????? ?????? ?????? ?????? ????????. ??????, ?? ????? ?????? ???”? ??????? ??, ???? ????? ???? ????? ????? ???? ??? ??? ??????? ‘??????’ ???? ????? ?????? ????? ???? ????? ??????? ?????. ??? ????? ??? ??????? ???????? ????? ????? ?????. ?? ??????? ????? ??? ???? ?????? ?? ????? ??? ???? ????? ???? ????? ?????? ????? ???? ?? ???? ????? ?????? ?????.
?? ??? ??, ?? ?????? ?????? ????? ?????? ????? ??????? ???? ??? ????, ???? ??? ??? ????? ????? ????? ????, ???? ?????? ????? ??? ???? ?????? ????? ?????? ?? ??? ????? ?????? ?????? ???? ?????.
×ª× ××™ במצות ×ž×¦×™× ×• בכ״מ בפוסקי×, וב××•×¤× ×™× ×©×•× ×™× ×”×—×œ×•×§×™× ×–×ž×´×–, שיש ×ª× ××™ בדבר ×©×”×•× ×¡×¤×™×§× ×“×“×™× ×, וכלפי ×©×ž×™× ×’×œ×™× ××™×–×” מהן יוכשר, ויש ×ª× ××™ התלוי ×‘×¨×¦×•× ×• מתי ×œ×§×™×™× ×”×ž×¦×•×”. וכמו״כ, יש ×ª× ××™ בדבר ×׳ שיעלה לכ×ן ×ו לכ×ן, ×ו ×ª× ××™ בב׳ ×“×‘×¨×™× ×œ×‘×¨×¨ ××™×–×” מהן יעלה לרצון.
××ž× ×, ×œ× ×ž×¦×™× ×• ×ª× ××™ ×œ×ž× ×•×¢ ×§×™×•× ×”×ž×¦×•×” בכלל, ×›×´× ×œ×”×’×‘×™×œ זמן חלות המצוה ×ו ×ופן חלות המצוה (בכדי ×©×œ× ×œ×¢×‘×•×¨ בבל תוסיף, וכיו״ב בש×ר הטעמי×). ועיקרי ×”×“×‘×¨×™× ×©×”×ª× ××™ ×”×•× ×‘×“×´×› ×‘×›×•×•× ×ª המצוה, ×•×œ× ×‘×’×•×£ ×”×—×¤×¦× ×“×ž×¦×•×”. וכדלקמן. והמעיין ×‘×¤×•×¡×§×™× ×™×ž×¦× ×œ× ×›×•×Ÿ ×©×“× ×• ×‘×“×™× ×™ ×ª× ××™× ×‘×›×œ ×¡×•×’×™× ×”× ×´×œ.
ולהלן רשימה חלקית, ע״פ סדר השו״ע ×•× ×•×´×›:
הגהות ×¨×¢×§×´× ×œ×¨×ž×´× ×ו״ח סכ״ה ס״ה (שמכוון בברכת ×œ×”× ×™×— לפטור תש״ר בדרך ×ª× ××™. ××œ× ×©××™×´×– ×ª× ××™ בהמצוה ×›×´× ×‘×”×‘×¨×›×”. ×•×ž×ž×™×œ× ××™× ×• שייך ×›×´×› ×œ× ×“×•×´×“. ור××” עוד כו״כ דוגמ×ות כיו״ב בס׳ בירורי ×—×™×™× ×—×´× ×¡×´×. ולהעיר ×©×™×´× ×œ×ידך גיס×, ×©×’× ×œ×”××•×ž×¨×™× ×©×ª× ××™ במצות מועיל, ××״פ לברך ×¢×´×– שהברכה ×”×™× ×›×¢×™×Ÿ לבטלה. והעירו מרש״י עירובין × , × ×“×´×” והרי מעשר. ור××” ב×רוכה ×‘×§×•× ×³ זכר למקדש כהלל (×¨×•×‘×™× ×¡×•×Ÿ). ועוד להעיר, בדין ×ª× ××™ בברכה, משו״ת ×”××‘× ×´×– סתמ״ט שבשומע ×›×¢×•× ×” ל״ש ×œ×”×ª× ×•×ª, וה״ז ברכה לבטלה ב×× ××™× ×• חייב בה. וי״ל, ×©×›×•×•× ×” ×©×œ× ×œ×¦×ת מועיל רק ×‘×”×’×‘×¨× ×בל לגבי הברכה ×©× ×‘×¨×›×” עלה, ר××” משחת שמן ק×ופמן סי׳ ×§× ).
×ž×©× ×´×‘ ×¡×œ×´× ×¡×§×´×— (×œ×”× ×™×— תפילין בחוה״מ בדרך ×ª× ××™. וכתבו לחלק בזה, וכדלקמן).
שו״ע (וד×דה״ז) ×ו״ח סל״ד ס״ב (ס״ד) (×œ×”× ×™×— תדרש״י ודר״ת בדרך ×ª× ××™. וכבר כתבו לחלק ש××™× ×• ×ª× ××™ בהמצוה, דכלפי ×©×ž×™× ×’×œ×™× ×©×‘×ª×¤×™×œ×™×Ÿ ש××™× ×• כהלכה ××™× ×• יוצ×, ×•×”×•× ×¨×§ בכדי ×©×œ× ×™×¢×‘×•×¨ על בל תוסיף. וכמו ×©×”×•× ×œ×¤×™ ×”×מת, ולהלכה, ×©×’× ×‘×œ× ×ª× ××™ ××´×¢ ×ž×©×•× ×‘×´×ª ×ž×˜×¢× ×–×” - עיי״ש בשו״ע ×דה״ז. ל×ידך, ילה״ע ×ž×¡×‘×¨× ×”×¤×•×›×”, שבכ״מ ×ž×¦×™× ×• שדין ×ª× ××™ במצות ×”×•× ×‘×“×¨×š ×›×•×•× ×” ×©×œ× ×œ×¦×ת, וכבשו״ע ×דה״ז סתפ״ט דלקמן. ×•×”× ×”, ידועה קושיית ×”×˜×•×´× (ר״ה ×›×—, ב) ×‘×ž×•×¦× ×‘×³ זוגות תפילין ×©×’× ×œ×ž×´×“ מ×צ״כ, יכוון ×©×œ× ×œ×¦×ת. ×•×ž×”×™×©×•×‘×™× ×‘×–×” (ר××” קובץ ×©×™×¢×•×¨×™× ×—×´×‘ סל״ג. חי׳ ר׳ שלמה ר״ה ס״×) - שלמ״ד מ×צ״כ, ×‘×›×•×•× ×” שלילית ××™× ×• חסרון ×‘×”×—×¤×¦× ×›×´× ×©×”×’×‘×¨× ×œ× ×™×¦×, ×•×ž×ž×™×œ× ××™×´×– שייך לדין ב״ת. ודון ×ž×™× ×” ×œ×¢× ×™× × ×•).
שו״ע ×דה״ז סמ״ו ס״ט (×©×§×•×¨× ×§×´×© ×œ×¤× ×™ ×–×ž× ×” בדרך ×ª× ××™ ×©×™×¨× ×©×ž× ×™×¢×‘×¨×• הציבור זמן ק״ש. ור××” לקמן עד״ז ממש מד׳ שבה״ל ×œ×¢× ×™×Ÿ ק״ש של ערבית. וילה״ע שמ׳ קצת מלשון ×דה״ז של״כ ×œ×”×ª× ×•×ª ×ª× ××™ ×–×”, ×›×´× ×‘×ופן ×©×§×•×¨× ×¤×³ וה×״ש ×’×´×›, ולה××•×ž×¨×™× ×©×¤×³ וה×״ש מה״ת. ו×ולי חשש ×œ×”×¡×•×‘×¨×™× ×©×י״מ ×ª× ××™ במצות ד×וריית×, ומ״מ בפ׳ וה×״ש שמעיקר הדין ××™× ×• מה״ת לית לן בה ×›×´×›. ודוחק. ויותר × ×³ דק××™ ×כולהו). הגהות ×¨×¢×§×´× ×œ×ž×’×´× ×©× ×¡×§×˜×´×–. ×¤×œ× ×™×•×¢×¥ ערך קרי×ת שמע. וב×מת כבר ×›×´×› בדברי חמודות עהר×״ש ברכות ×¤×´× ×¡×´×• ×¡×§× ×´×, ×•×”×•×‘× ×‘×״ר על ×תר. (×בל, להעיר שמש״כ בפר״ח ×©× (× ×¡×ž×Ÿ ×¢×”×´×’ בשו״ע ×דה״ז) ×‘×©× ×”×‘×´×— - לכ×ו׳ ×”×›×•×•× ×” ×©× ×‘×ו״×, ותרי מילי ק×מר, שב×× ×™×¢×‘×¨×• זמן ק״ש יכוון לצ×ת, ו×× ×ין הציבור ×ž×ª×¢×›×‘×™× ×™×›×•×•×Ÿ ×›×§×•×¨× ×‘×ª×•×¨×”. ×•×œ× ×©×ž×ª× ×” בדרך ×ª× ××™. ולכ×ו׳ ×–×´×› הפמ״ג ×’×´×› ב××´×. ועד״ז במחה״ש ש×. ××ž× ×, בשו״ע ×דה״ז דוחק לפרש כן).
ב״י סי׳ קז ×‘×©× ×”×¨×©×‘×´× (ברכות ×›×, ×). ×ž×’×´× ×©× ×¡×§×´×. שו״ע ×דה״ז ×¡×´× (במסופק ×× ×”×ª×¤×œ×œ ×©×ž×ª× ×” ×©×ª×”× ×œ× ×“×‘×”. ויש לחלק, ש××£ שי״ל ש×ין ×ª× ××™ מועיל לעקור גדר מצוה - ×‘× ×“×•×´×–, להצד שכבר התפלל, בל××´×” ×ין ×¢×´×– ×©× ×ª×¤×œ×”, ומטרת ×”×ª× ××™ רק ×©×œ× ×™×”× ×œ×‘×˜×œ×”).
פמ״ג במ״ז סרל״ה סק״ב (×ª× ××™ ×‘×§×•×¨× ×§×•×“× ×¦×”×´×›). וב×מת, עד״ז כבר ×ž×¦×™× ×• בשבה״ל סמ״ח.
××‘×•×“×¨×”× (ספה״ע) ×‘×©× ×ž×—×–×´×• (הל׳ פסח) - ×”×•×‘× ×‘×‘×´×™ ×ו״ח סתפ״ט (בסופר ספה״ע ×¢× ×”×¦×™×‘×•×¨ מבעו״י). ×ž×’×´× ×¡×§×´×– (שמועיל ×ž×©×•× ×“×ž×¦×´×›. וכבר הקשו שהרי ×‘×“×¨×‘× ×Ÿ ×§×™×™×ž×™× ×Ÿ השת×, ולדעת ×”×ž×’×´× ×¡×™×³ ס סק״ג מצוה ×“×¨×‘× ×Ÿ ×צ״כ. ועוד שבל××´×” ×”×´×– כמכוון ×©×œ× ×œ×¦×ת (וכבשו״ע ×דה״ז דלקמן). ור××” פמ״ג ב××´× ×©×. ישוע״י ש×. ור××” שו״ת ×”×לף לך שלמה סמ״ב. ור××” בשו״ת הר צבי ×ו״ח ח״ב ספ״ו. ור×יתי ב×יזהו מקומן לב×ר ×”×¢× ×™×Ÿ עפמש״כ בכ״מ שגדר ×ª× ××™ ×”×•× ×—×™×“×•×© ×ž×™×œ×¤×•×ª× ×“×‘×´×’ וב״ר, שהמעשה ×”×•× ×ž×¢×©×” גמור מצ״ע, ×•×”×ª× ××™ עוקרו ×•×œ× ×תי דיבור ומבטל מעשה, ×בל במצות למ״ד מצ״כ ××™×´×– מעשה מצוה כלל וה״ה כמתעסק בעלמ×. ו××´×› ×״צ למשפטי ×”×ª× ××™× ×›×œ×œ. ועפ״ז, ×›×•×•× ×ª ×”×ž×’×´× ×©×œ×ž×´×“ מצ״כ ×״צ למשפטי ×”×ª× ××™×. ולפי ×”×מת, ×’× ×‘×“×¨×‘× ×Ÿ יכול ×œ×”×ª× ×•×ª. ור××” בשו״ת ×™×‘×™×´× ×—×´×˜ סל״ז שהכריח בד׳ ×”×ž×’×´× ×©××£ למ״ד מ×צ״כ יכול ×œ×”×ª× ×•×ª. - ×•×”× ×”, ×›×´×– ×“×œ× ×›×˜×´×– ×©× ×¡×§×´×•. וב×מת יל״פ בט״ז ×©×›×•×•× ×ª×• רק ×‘× ×•×’×¢ לספה״ע, לפי ×©×”×ª× ××™ ×”×•× ×—×¡×¨×•×Ÿ בגדר ספירה ×•×ž× ×™×Ÿ. (ל×ידך, ר×יתי למי שכתבו להיפך שרק בספה״ע מועיל ×ª× ××™ כיון שתלוי בדעתו שיהיו ספורי×, והרי מצי×ות המספר קיימת ×’× ×œ×¤× ×´×– (וע״ד בכור הקדוש ×ž×¨×—× ×מו שמצוה להקדישו. ו×כ״מ. ור××” לקו״ש חל״ח ע׳ 11 ו×ילך), מש××´×› בש×ר מצות). ור××” בדרך חידוד בשו״ת ×ž×©× ×” שלימה ס״ד סק״ד, ×©×’× ×œ×”×˜×´×– ש×ין ×ª× ××™ מועיל, במצוה ד××•×¨×™×™×ª× ×©×× ×™ ומועיל ×ª× ××™, ועפ״ד הישוע״י ×”× ×´×œ. ור××” שו״ת שבה״ל ×—×´×” סי׳ ס סק״ג). שו״ע ×דה״ז ×©× ×¡×™×´×‘ (ש××£ ×©×‘×“×¨×‘× ×Ÿ ×ין מצ״כ - במכוון בפירוש ×©×œ× ×œ×¦×ת ××™× ×• ×™×•×¦× ×‘×¢×´×›. ועד״ז במחה״ש ש×).
ב״י ×ו״ח סתק״צ ד״ה והר×״ש תירץ (עיי״ש ×‘×©× ×”×¨××´× ×©××״פ ×œ×”×ª× ×•×ª בתק״ש שהפשוטה תעלה ×œ×©× ×™ סדרי×, ד××´×› ×œ×™×›× ×›×•×•× ×”. וחולק עליו. וב×מת ×’× ×œ×”×¨××´×, י״ל שבמצוה ×“×¨×‘× ×Ÿ מודה ×“×ž×”× ×™ ×ª× ××™, לפי ש×צ״כ. ועוד להעיר ×“×”×ª× ×§××™ במעשה ×חד, ולכן ××™× ×• בגדר ×›×•×•× ×”, מש××´×› ×‘×§×•×¨× ×§×´×© ב״פ (×ו בספה״ע ב״פ) בדרך ×ª× ××™ - ר××” × ×—×¤×” בכסף לסמ״ג מ״ע מב (הל׳ ר״ה). ור××” בג״פ ×œ×ž×”×¨×´× ×—×‘×™×‘ סקכ״ט ס״ק קד). ×¨×ž×´× ×©× ×¡×´×•. ×ž×’×´× ×¡×§×´×•. ×דה״ז סי״ג.
ב״ח ××”×´×¢ סקס״ט ד״ה כתב בסה״מ (לגבי חליצה לצ×ת כל הדעות).
ועוד ×ž×¦×™× ×• כיו״ב בכמה ××—×¨×•× ×™× ×—×‘×™×‘×™× ×œ×’×‘×™ כו״כ מצות, ומה×:
לברך ברכה״ת בדרך ×ª× ××™ - שו״ת מחזה ××‘×¨×”× ×¡×œ×´×“.
×”×§×•×¨× ×§×´×© ×חר ×–×ž× ×”, ×œ×”×ª× ×•×ª להדעה ×©×–×ž× ×” כל ×”×™×•× - משמרת ×©×œ×•× ×¡×´×˜ ס״ב.
×œ×¢× ×™×Ÿ קידוש (והבדלה) - צל״ח ×¤×¡×—×™× ×§×, × ×“×´×” ויצ×. ור××” שו״ת שו״מ מהדו״ד ×—×´×’ סקכ״ז. חזון × ×—×•× ×¡×œ×´×‘.
×œ×¢× ×™×Ÿ ×כילת מצה, ×ž×”×¢×œ×™×•× ×” ומה×מצעית בדרך ×ª× ××™ - פס״ד להצ״צ ×ו״ח סתע״ה.
×œ×¢× ×™×Ÿ ×כילת ×פיקומן ×חר חצות - שו״ת ××‘× ×´×– סשפ״×. ושקו״ט בזה בכ״מ.
ל×כול רק כזית ×פיקומן ×•×œ×”×ª× ×•×ª להדעה שהלכה כמותה - הגש״פ ×¢× ×œ×§×•×´×˜ ×•×ž× ×”×’×™× ×“×´×” צפון.
×œ×¢× ×™×Ÿ ישיבה בסוכה בשמע״צ - שו״ת חת״ס ××”×´×¢ ח״ב סי צ. וכבר העירו מפירש״י עירובין צו, × ×“×´×” ועוד.
ועוד כיו״ב דוגמ×ות רבות בפוסקי×.
×•×”× ×”, שקו״ט ×‘×˜×¢×ž× ×“×ž×™×œ×ª× ×‘×›×´×ž, ורבו כמו רבו הקושיות החקירות ×•×”×¤×™×¨×•×§×™× ×‘×“×´×–, ו××״פ ×œ×”×‘×™× ×”×›×œ ×›×שר לכל, ויבו×ו ×›×ן רק ר״פ ובקיצור × ×ž×¨×¥. ומקורות ×œ×”×‘× ×œ×”×œ×Ÿ - ×פשר ×œ×ž×¦×•× ×‘×¡×¤×¨×™× ×©×”×•×‘×ו לעיל. וכן ×‘×”× ×¡×ž×Ÿ ×‘×¡×¤×¨×™× ×“×œ×§×ž×Ÿ.
×œ×”×§×•×©×™× ×ž×“×™×Ÿ ברירה (ר××” דע״ת סמ״ו ש×. ×•×œ×¤×œ× ×©×œ× ×©× ×œ×‘×• שכבר שקו״ט בזה בפס״ד ×”× ×´×œ, בשו״ת שו״מ ×”× ×´×œ, ועוד) - עפ״ד הר״ן גיטין ×›×”, ב שבדבר ×׳ ×ין דין ברירה; שבדבר שסופו ועומד להתברר ×œ×™×›× ×‘×¨×™×¨×”; בדבר התלוי ×‘×›×•×•× ×” ל״ש ברירה. (ולהעיר משטמ״ק ב״מ ×›×´×, ב ×‘×©× ×”×¨×ב״ד).
בקושיית ×”×¢×•× ×’ יו״ט (ר××” בשו״ת ×ו״ח ס״ב ו×ילך) ×“×ž×™×œ×ª× ×“×œ×™×ª× ×‘×©×œ×™×—×•×ª ×œ×™×ª× ×‘×ª× ××™ - ש××™×´×– חסרון רק ×‘×§× ×™× ×™× ×•×›×™×•×´×‘, שמורה על חסרון בעלות, מש××´×› במצות ד×דרבה מחוייב לקיימ×; שבדבר של״ש שליחות ×ין העדרו מורה על חסרון בעלות; שבדבר ש×י״ב חלות יכול ×œ×”×ª× ×•×ª ×’× ×‘×“×œ×™×ª× ×‘×©×œ×™×—×•×ª; בדבר התלוי בדיבור ש×× ×™ ש×פשר ×œ×”×ª× ×•×ª ×’× ×›×©××״פ ×¢×´×™ שליח. [וב×מת, י״ל כן ×’× ×‘×ž×¦×•×ª שבמעשה, שהרי עיקר ×”×ª× ××™ ××™× ×• ×‘×”×—×¤×¦× ×“×”×ž×¦×•×”, ×›×´× ×‘×”×›×•×•× ×” ×©×™×”× ×›×§×•×¨× ×‘×ª×•×¨×”, כתוקע לשורר, וכיו״ב, וה״ז כמכוון ×©×œ× ×œ×¦×ת, ובכגון ×“× ×״צ ×œ×“×™× ×™ ×ª× ××™. וז״פ]; עפ״ד רמב״ן (ב״ב קכו, ב ד״ה הרי) ×©×‘×“×‘×¨×™× ×©××™× × ×‘×™×Ÿ ××“× ×œ×—×‘×™×¨×• רק ×‘×™× ×• לבין עצמו מועיל ×ª× ××™; שבגוף ×©× ×”×ž×¦×•×” שייך שליחות, ושליחות ×י״מ רק ×ž×˜×¢× ×ž×¦×•×” שבגופו. ועוד כיו״ב.
ומכ×ן להשקו״ט במה ש×״צ משפטי ×”×ª× ××™× ×‘×ž×¦×•×•×ª - ר××” דרך ××ž×•× ×” תרומות פ״ו ×”×™×´×—. ×”× ×¡×ž×Ÿ בפסקי תשובות סמ״ו סקט״ז.
ור××” ×”× ×¡×ž×Ÿ בשו״ת ×™×‘×™×´× ×—×´×˜ סל״ז. ×ž×©× ×ª יוסף ×—×´×” ספ״ח. בירורי ×—×™×™× ×—×´× ×¡×´× ×•×‘×”×¡×›×ž×” לש×. חדות ×”×©× ×‘×¢× ×™× ×™ מצ״כ סע״ז. ר×ש השרביט שמרלר ברכות יד ב ס״ג. הברי ×•×”×©×ž× ×—×´×‘ ס״×. ועוד. ור××” חילופי ×ž×›×ª×‘×™× ×ž×’×“×•×œ×™ ישר×ל בס׳ דעת הישר×לי (פיעטרקוב, תרפ״ז), ×•× ×“×ž×´×— בקובץ × ×–×¨ התורה × ×™×¡×Ÿ תשס״ה, ×ž×¢×•×˜×¨×™× ×‘×ž×´×ž ×¦×™×•× ×™× ×•×‘×™×ורי×.
×•×”× ×” ×–×” ×œ× ×›×‘×™×¨ × ×©×לתי ש×לת ×—×›× ×ž×׳ ×”×¨×‘× ×™× ×©×œ×™×˜×´×, במי שב×מצע ×§×™×•× ×”×ž×¦×•×” רוצה לעקור דין ×›×•×•× ×” ולכוון ×©×œ× ×œ×¦×ת, ×”×× ×ž×•×¢×™×œ. וז״פ שב×× ×כן תקע לשורר ×•×§×¨× ×©×ž×¢ ×›×§×•×¨× ×‘×ª×•×¨×” ×©×œ× ×™×¦×, והש×לה ×”×™× ×‘×× ×™×›×•×œ לכוון ×©×™×”× ×›×Ÿ, וכן ×× ×ž×•×ª×¨ לעשות כן ולעקור ×§×™×•× ×”×ž×¦×•×” בידי×. וכן יל״ע ב×× ×ž×•×¢×™×œ חזרתו ל×חרי המצוה, מדין תוכ״ד. וב×מת, ××™×´×– שייך ×›×´×› ×œ× ×“×•×´×“. ויש לחלק לכ×ן ולכ×ן. ומסבר×, ×ין ×˜×¢× ×©×œ× ×™×•×¢×™×œ. ×ול×, ילה״ע ש×ת״ל שברשותו לעקור ×›×•×•× ×ª המצוה ל×חמ״כ, × ×ž×¦× ×©×‘×©×¢×ª ×”×›×•×•× ×” מתחילתו ×ין הדבר מבורר, ×•× ×—×ª×™× ×Ÿ להשקו״ט ×‘×“×™× ×™ ברירה. וילע״ע. ובכל ×ופן, ×œ× ×¨×יתי שיעוררו בזה. ו×ין הזמ״ג לעיין כעת בפרטיות. (וב××—×¨×•× ×™ ×–×ž× ×™× ×• - ר××” שש״כ פרק ס הע׳ לד ×•×ª×™×§×•× ×™× ×œ×©×. הליכות שלמה תפלה פ״ז סי״ג. הברי ×•×”×©×ž× ×©× ×¡×§×˜×´×–. שו״ת ×©×¨×’× ×”×ž×יר ×—×´×— סצ״ח. הליכות ישר×ל גוסטמן ×—×´× ×¡×ž×´× - ע׳ רמח). ו×בקש מקור××™ הגליון להעיר בזה.
×× ×™ ×˜×¨× ×כלה לדבר, ×יידי ד××ª× ×œ×™×“×Ÿ × ×™×ž× ×‘×” מילת×, ×מרתי ×שיחה ×ת ×שר ×¢× ×œ×‘×‘×™, ×•×”×•× ×‘× ×•×’×¢ לתק״ש בביה״ר וכיו״ב, שידוע השקו״ט ב×× ×œ×ª×§×•×¢ יו״ד ×ו ל׳ קולות, ו×כ״מ. ועד״ז חקרוה ×‘× ×•×’×¢ ×œ×”×”×•×œ×›×™× ×œ×–×›×•×ª ×ת ×”×¨×‘×™× ×‘×´×ž×‘×¦×¢ שופר״. ושמעתי ב××•×ž×¨×™× ×œ×™ שיש שהמצי×ו דבר חדש, לתקוע תשר״ת ג״פ, ולהפסיק ×‘× ×©×™×ž×” בין ×©×‘×¨×™× ×œ×ª×¨×•×¢×”, ובדרך ×ª× ××™, שהקולות ש××™× ×Ÿ תרועה ×”×מורה בתורה יהיו רק לשורר, ×•×ž×ž×™×œ× ××™×´×– הפסק בין פשוטה לתרועה. ×•×’× ×ž×¤×¡×™×§×™× ×‘× ×©×™×ž×” בין ×©×‘×¨×™× ×œ×ª×¨×•×¢×”.
×•×œ×¤×¢× ×´×“ שגו ברו××” ומכמה טעמי×. ותחילה ור×ש, ×ž×˜×¢× ×”×¤×©×•×˜ ×©×œ× ×ž×¦×™× ×• כדוגמתו בפוסקי×, ומי ×–×” יהין ר×ש לחדש ×‘×™×ž×™× ×• ×לה המצ×ות שכ×לה. ובכלל, ×œ× ×–×• הדרך ישכון ×ור ה׳, לסדר לכתחילה תק״ש ×¢×´×™ המצ×ות מחודשות ×›×לה, ×©×œ× ×›×ª×§× ×ª חכמי×. וכבר ×›×ª×‘× ×• כיו״ב במק״×, ש×פי' × ×מר שמחמת כורח ×”× ×¡×™×‘×•×ª ×‘×¢×™× ×Ÿ ×œ×ž×©×›×•× ×™ × ×¤×©×™×Ÿ ×שריות×, ×•×¢×‘×“×™× ×Ÿ ×ª×§× ×ª× ×œ×ª×™× ×•×§×•×ª ×©× ×©×‘×• ×œ×ž×¦×•× ×¦×“ היתר וסעד שיוכלו ×œ×§×™×™× ×ž×¦×•×ª תק״ש ×›×ª×™×§× ×” - ×”× ×§×™×™"ל ד×ין להורות היתר בדבר התמוה לרבי×, ול×ו כו"×¢ ×“×™× ×™ גמירי, ו××ª× ×œ×ž×™×¤×§ ×ž×™× ×™' ×—×•×¨×‘× ×•×œ×“×ž×•×ª ×ž×™×œ×ª× ×œ×ž×™×œ×ª×. (ויל״ע ×× ×™×´×œ בד״ז ×’× ×¢×´×¤ שורת הדין, ×—×©×©× ×“×“×™×œ×ž× ×תי למיסרך, ול״ג ×ž×ª×™× ×•×§×•×ª).
×•×‘× ×“×•"ד בפרט, ×‘× ×•×’×¢ ×œ×§×™×•× ×ž×¦×•×” ד××•×¨×™×™×ª× ×¢"×™ צירוף צדדי קולות רחוקות ודחוקות, יש ×‘× ×•"ט ×œ×”×‘×™× ×ž×©"×› הריב"ש משמי' דהר"ן (שו"ת הריב"ש סש"צ - ×”×•×‘× ×‘×‘"×™ ×ו"×— סתר"צ) ש"×פי' בעסקי ×”×¢×•×œ× ×›×œ משכיל בוחר ×œ× ×¤×©×• הדרך היותר בטוח והמשומר מכל × ×–×§ ומכשול ו×פי' ב×פשר רחוק, ×¢×כו"×› שיש ×œ× ×• לעשות כן בדרכי התורה והמצות ×©×”× ×›×‘×©×•× ×• שלעול×, ו×יך × × ×™×— הדרך ×שר דרכו בה ×¨×‘×•×ª×™× ×• הק' ×•× ×›× ×™×¡ ×¢×¦×ž× ×• ×‘×ž×§×•× ×¦×¨ ובמשעול הכרמי××´. ובהמשך דבריו (×©×œ× ×”×•×‘× ×‘×™×ª×” יוסף): "×œ×”× ×™×— ×ת הוד××™ ולתפוס ×ת הספק ×‘×¢× ×™× ×™ המצות ××™× × ×• ר×וי ×‘×©×•× ×¤× ×™× ×œ×§×”×œ קדוש מכובד כמוהו".
והרי ×‘×ž×˜×´× (סתקפ״ו ס״ז ×¡×ª×¨×´× ×¡×™×´×’), וכן ×‘×ž×©× ×´×‘ ×¡×ª×¨×´× ×¡×§×´×˜, כ׳ ×‘× ×•×’×¢ לשעה״ד (כשקיבלו שבת ×ו במודר ×”× ××”) לתקוע יו״ד קולות, ×•×œ× ×¢×œ×ª×” על ×“×¢×ª× ×œ×¢×©×•×ª ×›× ×´×œ (זולת שיש לחלק בפשיטות, ×“×”×ª× ××™×›× ×—×©×©× ×“×יסור×). ועוד, ש×× ×›×“×‘×¨×™×”×, מדוע התקין ר׳ ×בהו ב×ו״×. ××œ× ×©×‘×–×” יש ליישב בכמה ×× ×¤×™. וע״ד ×”×™×©×•×‘×™× ×‘×§×•×©×™×•×ª הר××©×•× ×™× ×¢×“×´×– - ר××” בב״י על ×תר (×”× ×´×œ). וי״ל בכמה ×ž×”× ×©×©×™×™×›×™× ×¨×§ בעיקר ×”×ª×§× ×” ×•×œ× ×‘×ž×¦×‘ דשעה״ד. ומ״מ, ×ž×§×•× ×œ×•×ž×¨ ×©×’× ×‘× ×“×•×´×“, עדיין ×ž×§×•× ×‘×¨×ש לחשוש ×“×™×œ×ž× ×תי למיטעי, ו×ין ×‘×™×“×™× ×• ×œ×©× ×•×ª ×ž×ª×§× ×ª חכמי×. (וש×× ×™ מש״כ ×‘×ž×˜×´× ×©×”×•× ×‘×ž×§×•× ×—×©×© ×יסור, ×•×›× ×´×œ).
ועוד להעיר שמזה ×’×•×¤× ×©×‘×¨××©×•× ×™× ×”× ×´×œ ×œ× ×”×§×©×• ב×ופן ×›×–×”, מ׳ קצת ×“×‘×”× ×›×•×´×¢ ס״ל דל״מ. ל×ידך, בכמה ××—×¨×•× ×™× ×”×§×©×• ב××•×´× ×§×¦×ª, ש×פשר לתקוע תשר״ת, ×•×”×©×‘×¨×™× ×™×”×™×• ד׳ שברי×, ובשבר הד׳ ימשוך כג׳ ×©×‘×¨×™× ×›×©×™×¢×•×¨ תקיעה, ×•×ž×ž× ×´×¤ ×™×•×¦× (ר××” שו״ת חדות יעקב ×ª× ×™× × ×¡×§×œ×´×— ×‘×©× ××—×¨×•× ×™×. דעת הישר×לי ש×).
ומצ×תי ר×יתי ב×׳ מה××—×¨×•× ×™× - ×¤× ×™ ××¤×¨×™× ×œ×”×¨×‘ בומב×ך סתק״צ בהגהות ×œ×ž×’×´× ×¡×§×´× - ש×כן הקשה מ××™ ×˜×¢×ž× ×œ× ×ª×™×§× ×• לעשות תשר״ת ג״פ כעצת מקצת ×—×›×ž×™× ×”× ×´×œ. ולתירוצו (עיי״ש ש××״פ ×œ×”×ª× ×•×ª בג׳ ××•×¤× ×™×, ×œ×©× ×ž×¦×•×”, כמתעסק, ×•×©× ×™×™×”× ×’× ×™×—×“×™×•. ×•×œ× ×”×´×¨ לד״ז. ×•×’× ×©×‘×›×œ קול בפ״ע - ×©×‘×¨×™× ×•×ª×¨×•×¢×” - ××™×›× ×¨×§ ב׳ צדדי×, למצוה ×ו כמתעסק) ×כן ל״ש לעשות כן ×’× ×‘× ×“×•×´×“, ש×ין ×ª× ××™ מועיל ב×ופן ×›×–×”.
ועוד, שבפשטות ××™× ×• מספיק מה שהתוקע ×ž×ª× ×”, שהרי ×’× ×”×©×•×ž×¢ צריך ×œ×”×ª× ×•×ª, ד×ל״כ ×”×´×– הפסק בין פשוטה לתרועה. ו××£ שהקול פסול מצד העדר ×›×•×•× ×ª התוקע, מ״מ כיון ×©×”×•× ×œ×©× ×ž×¦×•×” ×צל השומע, י״ל ×“×—×©×™×‘× ×œ×פסוקי.
ועוד ×–×ת, ×’× ×ž×¦×“ התוקע עצמו, הרי ×‘×˜×¢× ×©××™× ×• הפסק בקול ש××™× ×• ×œ×©× ×ž×¦×•×” ×”×•× ×œ×¤×™ ×©×”×•× ×›×ž×ª×¢×¡×§, ו××´×› בקול ×©× ×¢×©×” על ×ª× ××™ י״ל ש××™×´×– כמתעסק, וחשוב הפסק, שהרי סו״ס ×›×•×•× ×ª×• ×”×•× ×œ×ž×¦×•×” ×•×œ× ×›×ž×ª×¢×¡×§ בעלמ×.
ועוד ××ž×™× ×, דמ×ן × ×™×ž× ×©×ž×•×ª×¨ ×œ×”×ª× ×•×ª ב×ופן ×–×”, דל×ו כל ×›×ž×™× ×™×³ ×œ×”×ª× ×•×ª ב×ופן שתוקע לשיר ביו״ט. ו××£ שמ״מ חייב ×”×•× ×‘×ª×§×™×¢×•×ª ×”× ×´×œ מצד הספק - ×”×™×™× ×• במכוון ×œ×©× ×ž×¦×•×”, כיון ש×ין ××ª× ×• יודע ××™×–×” מהו יוכשר, ×•×›×ª×§× ×ª ×¨×´× (וכהשיטה ×©×”×™× ×ž×—×ž×ª ספק). ×בל בתוקע על ×ª× ××™ כיון שכלפי ×©×ž×™× ×’×œ×™× ×©×¨×§ ב×׳ ×ž×”× ×™×•×¦×, × ×ž×¦× ×©×‘×מת תוקע לשורר ביו״ט.
ו××£ ×× × ×¤×©×š לומר ולחלק ×‘×›×”× ×´×œ, ×‘×©×™× ×•×™× ×“×—×™×§× - מ״מ ×œ× ×¤×œ×˜×™× ×Ÿ מספיק×.
סו״ד שבהמצ××” מחודשת ×”× ×´×œ ××™×›× ×¢×™×§×•×œ×™ ופשורי טוב×, ו×ין דעת ×—×›×ž×™× × ×•×—×” ×”×™×ž× ×”, ×•×¢×œ×™× ×• לילך במסילה שסללו ×œ× ×• ×—×›×ž×™× ×•, בדרך העולה בית ×-ל. ותו ×œ× ×ž×™×“×™. ועוד יש ×ריכות ×“×‘×¨×™× ×‘×›×´×–. וטל ילין בקצירי.