Guidelines for a Chazan
One of the essential qualifications for leading the davening in shul is a pleasant, melodious voice. Sefer Chassidim writes that a person blessed with a pleasant voice should use it for davening to Hashem and praising Him, and not for mundane purposes.
On Shabbos in particular, the shliach tzibbur (individual leading the services) is expected to daven loudly, beautifully, and at length in order to inspire the mispallelim (congregants) and enhance their davening. Shulchan Aruch states that a shliach tzibbur who davens at length, utilizing his voice to inspire his fellow mispallelim, should be commended, but one whose intention is simply to show off his vocal abilities is contemptible.
It’s related that some gedolei Yisroel would keep this text of Shulchan Aruch in front of them while serving as shliach tzibbur in order to be constantly mindful of their objective: to enhance the davening of those present, not to exhibit their talent. #440
גדר ש״צ הגון שיש לו קול ערב, כמפורש בשו״ע או״ח (ודאדה״ז) סנ״ג ס״ד. ולהעיר משו״ע אדה״ז סי׳ צ ס״י. וראה לבוש סקכ״ח סכ״ב.
ובשבת - ראה רמ״א סרפ״א. אדה״ז שם ס״ג.
ומ״מ צ׳ לכוון לעורר הקהל לכוונה ולא להשמיע קולו - שם סנ״ג סי״א. אדה״ז שם סי״ד. ועד״ז בט״ז סק״א סק״ג. אדה״ז שם ס״ג.
וראה ג״כ בקיצור של״ה מס׳ חולין הנהגת החזנים: ראוי לכל חזן להתפלל תפלה זו שלא ישלוט בו יצה״ר המסיתו למצוא חן בעיני הבריות לבד ולבו בל עמו לש״ש וכו׳.
והמובא בפנים מספר חסידים - הוא שם סרנ״א. והובא במג״א סנ״ג סקי״ד ובשו״ע אדה״ז שם סט״ו. וראה ילקוט שמעוני מלכים רמז רכא. ועיי״ע בס״ח סקנ״ח וסתשס״ח.