Separating Challah at a “Challah Bake”
There is a halachah in Shulchan Aruch that when dough for baking challah is prepared kedei le’chaleik, in order to divide and distribute it, “taking” challah is not required unless each portion is of the requisite shiur. There are many opinions regarding how to interpret the words kedei le’chalek; there is a lengthy discussion by poskim, including the Tzemach Tzedek, who dedicates a lot of space to this discussion. At a challah-baking event where many people gather to bake challah, a large amount of dough is prepared, and often the portion that each participant receives is not sufficient for separating challah; each woman then bakes her own challah and takes it home. In such a case, making a brachah for separating challah would be a brachah levatalah, a blessing in vain. A brachah could only be made if each participant were to receive the appropriate shiur of challah. Since the original intent when preparing this dough was le’chaleik, to be divided among many, the sum of the individual portions is not considered the requisite shiur.
1 משנה חלה פ״א מ״ז. ירושלמי שם פ״ד ה״א. ועיי״ש פ״א ה״ה. רמב״ם ביכורים פ״ו הי״ט. שו״ע יו״ד סשכ״ו ס״ב. שם ס״ד. ט״ז וש״ך ביהגר״א ופת״ש על אתר. ובארוכה - בשו״ת הצ״צ יו״ד סרל״ה. וראה ג״כ חלת לחם ס״ה ס״י ובפתיחה לס״ה. ובטעם הפטור - כמה אופנים בראשונים. וראה חי׳ הגר״ח עהרמב״ם שם. שו״ת בי״א יו״ד ס״ט. שו״ת שבה״ל ח״ב סקע״ט. וראה מש״כ לבאר בקונטרס בדין חיוב הפרשת חלה בהעושה עיסה ע״מ לחלקה. ס׳ ברכת הבית עמ״ס חלה פ״א מ״ז. וראה בהנסמן באנצי״ת ערך חלה סי״ג ובספר חלה כהלכתה פ״ז.