Shiurim (Quantities) of Bread for Washing, Hamotzie & Bentching
A person should wash their hands for bread and make the brachah of hamotzie even if they eat a quantity as little as a crumb. However, they should make the brachah of al netilas yadayim only if they will be eating a shiur of a k’beitzah (the volume of approximately one egg). Each kezayis (approximately the volume of half an egg) of the k’beitzah has to be eaten within kedei achilas pras (the amount of time it takes the average person to eat a piece of bread equivalent to approximately three eggs), or within approximately four minutes—the first kezayis within kedei achilas pras, and the second kezayis within another kedei achilas pras. The two kezaysim—totaling a k’beitzah—should be eaten directly one after the other with no interruption. However, Birchas Hamazon (bentching, the Grace after Meals) is said even if one only eats a shiur of a kezayis within the timeframe of kedei achilas pras. #368
פרטי הדברים בשו״ע אדה״ז סקנ״ח ס״ב. סידור אדה״ז סדר נט״י לסעודה סי״ח ובתורת מנחם לשם. וראה בהנסמן במהדו״ח שם. סדר ברה״נ פ״ח.
וצע״ג באכילת מצה במשך ימי הפסח בכלל - להמרבים בשיעורים ובפרט בכזית דאורייתא דליל פסח - שלא ראינו נזהרים בזה, לאכול שיעור כביצה בכל סעודה, באופן שכל כזית שבו נאכל בכא״פ, והכזיתים תכופים זל״ז.
אמנם, כבר מילתנו אמורה כמ״פ, שכיון שפרס הוא ג׳ או ד׳ ביצים, ושיעור כזית הוא חצי או שליש ביצה (למר ולמר כדאית לי׳. וראה לשון מהרי״נ ע״ה מניעזין שהועתק בתורת מנחם. ואולי מרמז בדבריו גםלזה שאפשר להקל בנדו״ז כיון שמקום לומר שמברך גם בפחות מכשיעור כביצה. ויל״ד), א״כ עכצ״ל שהוא באופן שאי״צ לדחוק ולמהר אכילתו באופן משונה, ואדרבה, הכוונה בשיעור ״כדא״פ״ - שאוכל שיעור קטן במשך זמן ארוך, שהוא הרבה פעמים ככה מזמן האכילה הרגיל. ואין מקום לתפוס החבל בשני ראשים להגדיל שיעור הכזית וכביצה, ולהקטין כמות הזמן של כדא״פ. ואף שמשערים בפת חטים שנאכלת מהר - עדיין אאפ״ל שהחילוק במציאות בזה ביחס למצה רחוק כ״כ, ובודאי אין הכוונה בזה שיאכל שלכד״א. ובפרט את״ל שמשערים כדא״פ בכל מאכל לפי מהותו. וראה תורת מנחם לסדבה״נ שם ה״ב.