Trying on a Garment Not Checked for Shatnez
The Torah forbids us to wear a garment that contains both wool and linen, which is called kilayim, or shatnez. But is it permissible to put on a garment that has not been checked for shatnez for the purpose of modeling it for customers, for example? There is a difference of opinion among poskim whether this is permissible. However, all poskim agree that ha’tznu’im nimna’im, modest, upright, G-d fearing people should avoid doing so.
What is the halachah regarding trying on a suit in a store to see whether it fits well? Some say that even those poskim who permit trying on an unchecked garment for the purpose of selling it, do not permit trying one on when shopping. However, the common custom is that we do try on clothing that have not been checked for shatnez. There are two reasons for this leniency: It is not definite that the garment contains shatnez, just a possibility, as many do not, and even if it indeed contains shatnez, it may be shatnez derabbonon (shatnez which is only forbidden rabbinically). Poskim say that trying on a garment for the purpose of alterations is not a problem. #279?1
האריכו בזה חכמי זמנינו בכ״מ. ונקודת הדברים בקצרה: הנה, אין עראי לכלאים (כלאים פ״ט מ״ב) וכנפסק בשו״ע יו״ד סש״א ס״ד. אבל, במוכרי כסות קייל״ן שמוכרים כדרכם. ולאידך, בלובש להעביר המכס (וכן כל שאינו מתכוון להנאת לבישה) נחלקו הראשונים. ובבי׳ שי׳ הרמב״ם לאיסור (והחילוק בין זה למוכרי כסות) - ראה כס״מ כלאים פ״י הט״ו ועד״ז בב״י סש״א. ט״ז שם סקי״ז. וש״ך שם סק״ח. ולכו״ע הצנועים נמנעים.
אמנם, החכמ״א כלל קט ס״כ ר״ל שבקונה הלובשו לראות אם הוא כמדתו לכו״ע אסור. ובאחרונים נתקשו בדבריו. וכבר העיר אאזמו״ר שבשלה״ג ספ״ק דביצה מפורש להתיר גם בקונה. (ולהעיר שגם לדעת הרמב״ם ודעמי׳ - כ׳ בשו״ת חו״י סוסי׳ קפח שהוא מדרבנן משום מרה״ע). וכש״כ בבגדים שלנו שהם רק ספק שעטנז וכו׳ וכבפנים. ויל״ע בזה לדעת אדה״ז בנוגע לספק פס״ר בקו״א סרע״ז סק״א.
וראה שו״ת יבי״א ח״ו יו״ד סכ״ז. חשב האפוד ח״א סקל״ז. שבה״ל ח״ב יו״ד סקס״ט. מנח״י ח״ד ספ״ו. קנין תורה ח״ב סע״א.
ובנוגע לחייט באמצע תפירה שאינו מכוון כלל ללבישה - ראה מלבושי ישע בלויא פ״ד הערה כז. ונראים דבריו.