Sleep: When and How Much
One should not sleep during the day longer than what is called sheinas ha’sus, the duration of time that a horse sleeps. Daytime is for learning Torah, not for sleeping. There are various opinions in halachah whether sheinas ha’sus is just over three minutes, a half-hour, an hour, or three hours. The two widely-held opinions are a half-hour and an hour. There are some exceptions, such as if one has a need to take a nap in order to serve Hashem better, if they are ill or overly tired. But as a rule, people should sleep at night, not during the day. Shabbos may be an exception to this rule, and there is a whole discussion about this amongst poskim which is beyond the scope of this paragraph. Eight hours of sleep a night is considered sufficient for most people; a person shouldn’t sleep less than six hours a night. A melamed or a morah, a person who teaches Jewish children Torah, or any employee, may not stay up late if it will affect their performance the next day. The general rule about staying up late is hakol lefi mah shehu adam, it all depends on the person’s nature and their general level of performance–as well as the quality of their Torah learning the following day when they are sleep-deprived.
1 רמב״ם דעות פ״ב ה״ד ובפי׳ מעשה רוקח הספרדי שם. ביהב״ח אבות פ״ו מ״ו. תפא״י שם. מג״א סרל״ח ובמשנ״ב שם. סידור יעב״ץ אחרי תפילת ערבית. קיצור שו״ע סע״א ס״ב. בא״ח ש״א וישלח ס״א. וראה תו״ש סה״ש ע׳ 4. שיחת יום שמח״ת תשכ״ט. אג״ק חי״ט ע׳ פט. וראה סה״ש תש״נ ח״ב ע׳ 597. ולהעיר מאג״ק ח״י ע׳ פו. [וראה בהנלקט בס׳ ״דעם רבין׳ס קינדער״ ע׳ רחצ. וראה ״הטרקטוריסט״ ע׳ 255]. ולהעיר מס׳ ד״ת מהדו״ק סס״ה.
ביום - רמב״ם שם ה״ה. שו״ע או״ח סרל״א ס״א. שם ס״ד סט״ז. ובמג״א סקט״ז. אדה״ז מהדו״ק סט״ז. וראה אג״ק חי״ב ע׳ תמח. וראה יוסף אומץ סקצ״ז. ועיי״ע במשנ״ב שם. ובהנסמן במאסף לכל המחנות שם. דרכי חו״ש להנ״ל סש״כ. וראה שולחן הטהור סרל״א ס״א. כה״ח שם סק״ו. אבל ראה ערוה״ש ס״ד סי״ז ורסי׳ רלא. ולהעיר מלקט יושר ע׳ 43. ושיעור שיתין נשמי - שע״ת שם סק״י. וי״א דהוא פחות מד׳ שעות, או ו׳ שעות. וראה בהנסמן במאסף לכל המחנות ס״ד סקע״ז. וראה מאמרי אדה״ז תקס״ח ח״א ע׳ תקמג. ומה שכתבנו בזה בהסכמה לס׳ וכל מצותיך אמת (סילם, ה׳תשע״א).
ניעור בלילה - הל׳ ת״ת לאדה״ז פ״א סי״ב ובהנסמן בהערות וציונים (אשכנזי) לשם. שו״ע אדה״ז שאלה ושכירות ס״כ. וצע״ק הל׳ שמ׳ שבפועל אי״צ להקפיד בכך. וראה פת״ח שכירות פ״ז הע׳ ל. ול״מ כן מל׳ הרמ״א חו״מ סשל״ג ס״ה. ועיי״ש בהעו״צ הנ״ל. וראה שו״ת שמע אברהם סי״ט. שבה״ל ח״ד סרי״ח סק״ב. וראה אג״ק חט״ו ע׳ רנט. חי״ט הנ״ל.