Sharing a Name with an In-Law
Rabbi Yehudah HaChassid writes in his tzavaah (will) that a father-in-law and a son-in-law, as well as a mother-in-law and a daughter-in-law, should not have the same names. Potentially good shidduchim with people who are yerei’ei Shomayim (G-d fearing) that have been suggested are often bypassed due to this issue. One suggestion is to add a name to either of them. According to numerous poskim, there is no problem as long as one of them has an additional name that is not shared. The Tzemach Tzedek writes that there is no chashash klal uklal (absolutely no problem) in such a case because if one of them has a name that is not shared, then their names are completely different names. Adding a name has to be done in a certain way, and one should get the guidance of a rav to ensure that the new name will be a name that is muchzak (established). From the time that a person receives a new name, they should use it regularly, either together with their old name or by itself, so that the new name does not become a shem shenishtaka (name that has fallen into disuse). #370?
כו״כ דעות ושי׳ בזה. וראה בהנלקט בצוואת ריה״ח המפואר (גוטמן) סכ״ג. וש״נ.
ופס״ד אדמו״ר הצ״צ בשם אדה״ז ש״כשאין השמות שוין ממש אין שום חשש כלל וכלל״ - שו״ת צ״צ אה״ע סקמ״ג. פס״ד להצ״צ יו״ד סקט״ז. וכן דעת כו״כ גדולים וטובים - ראה בס׳ הנ״ל הע׳ כ. וש״נ.
וכו״כ הוראות בכיו״ב נלקטו בס׳ שערי שידוכין ע׳ קסה ואילך, הן בעצם הענין והן באופן הוספת השם שיהא מוחזק, והן בדבר הקפידא להשתמש בשם החדש (מתי ואיך). [וכבר העירו ממש״כ בשו״ת הצ״צ אה״ע ח״ב סקע״ט בזה. וכ״מ גם בחלק מהמכתבים בס׳ הנ״ל. וראה גם בהנסמן בס׳ אגורה באהלך (פרקש) סנ״ו].
ועדיין צ״ב ובירור בדעת תחתון בטעמי החילוקים השונים בהוראות השונות שניתנו. ונפלאת ורחוקה היא ממני, ואין אתנו יודע עד מה. ומכבר הגיע הזמן לברר משנתו של רבינו בזה ובכיו״ב (עד כמה שאפשרי לאנשים כערכנו) שיהיו הדברים מחוורים כשמלה, ומאן דמתרגם לן הא מילתא, מובילנא מאני׳ בתרי׳ לבי מסותא.