Speaking Lashon Hara about Oneself
There is a saying attributed to many Gedolei Yisroel, great Torah leaders, “Lashon hara oif zich, tor men nisht zogen,” one should not speak lashon hara, speak evil, about themselves. The actual prohibition of speaking lashon hara does not apply to speaking negatively about oneself. Nevertheless, we should not do so; just as one may not steal in jest in order not to get accustomed to stealing, likewise, we should not speak negatively about ourselves, so that we don’t become accustomed to gossiping. The Gemarah tells us, and this is brought down as a halachah, that one should not reveal their sins bein adam laMakom, committed between man and Hashem, to others, for in doing so they might give the impression that chas vesholom, they don’t care about having committed those sins. #265?1
כבר העירו ממד״ת וישלח פ״ב. ילקוט שמעוני ישעי׳ רמז תו. אבל ראה בחי׳ הריטב״א יבמות מט, ב ד״ה משום בשם י״מ. וראה שו״ת תורה לשמה סת״ט. וראה ח״ח הל׳ לשה״ר כלל א ס״ט ובבאמ״ח שם סקט״ו. ושם כלל ב סי״ג. ושקו״ט בשו״ת להחפץ בחיים סכ״ד. ויל״ד. וראה בשו״ת משנ״ה חי״ד סרל״א. ועוד. וילה״ע מירו׳ תענית פ״ג ה״ד: אית שרי מימור כן.
וראה אג״ק ח״כ ע׳ יג: הוראת רבותינו נשיאינו זצוקללה״ה נבג״מ זי״ע אשר כמו שמוכרח לדעת חסרונות עצמו, כן ההכרח לדעת גם מעלות עצמו, וכן מפורסם פתגם כ״ק מו״ח אדמו״ר ביחוד, אף שרגיל הוא בפי כמה מגדולי ישראל, ששלילת לשון הרע הוא גם בהנוגע לעצמו. וש״נ. וראה גם בהנסמן במפתח ענינים באג״ק ח״כ בסוה״ס ערך לשה״ר. ולהעיר מההסברה בגדר איסור לשה״ר בלקו״ש חכ״ז ע׳ 263. ודון מינה ואוקי באתרין.