Moving or Gesturing during the Amidah
When reciting Shemone Esrei (the Amidah prayer) one may not move their feet, motion with their finger, nod their head, nor make any other gesture. However, there are some exceptions: 1) If a child is crying or making noise, one may motion to them to stop so as not to disturb other people in their davening. If motioning does not help, there are poskim who say that one may even say “Nu!”, “Sh!”, or “Sha!”—but one may not say any other words. In case a child is crying, and gesturing or saying “Nu!” does not quiet them, one is permitted to walk the child out of shul. They should return afterwards to their original place and finish davening Shemone Esrei. (One may not hold a child in one’s arms during Shemone Esrei—nor anything of value other than a siddur—because the possibility of dropping the child or the item disturbs one’s kavanah (concentration). 2) If a sefer (holy book) falls on the floor, and leaving it there disturbs one’s kavanah, they may pick it up, even if they have to leave their place in order to do so; after picking up the sefer, they should return to their original place and finish davening Shemone Esrei. 3) If a person has forgotten to turn off their cell phone (it should be turned off before one begins to daven unless they are a medical professional), and it starts ringing or vibrating, which is disturbing, they are allowed to shut it off. 4) If a Rav has not finished reciting Shemone Esrei and his kavanah is disturbed because the Baal Tefillah (the Chazzan) is waiting for him in order to begin Chazaras HaShatz, he may motion to the Chazzan to proceed; he may even take three steps back to have everyone think that he is finished, and then go back to his original place to finish the Amidah. #350?1
פרטי הדינים ה״ה כתובים על ספר בשו״ע או״ח סי׳ קד ובנו״כ. וראה מג״א סצ״ו סק״ג ואדה״ז שם ס״ג. ועיי״ע בשו״ע אדה״ז סצ״ז ס״ד במוסגר. מג״א סקכ״ד סק״ז ואדה״ז שם ס״ה. (ובפמ״ג ובמחה״ש לשם מצד הטירדא בכוונת התפלה). וראה בכה״ח סקכ״א שכל שיש צורך התפלה אפי׳ במקצת להתפלל בכוונת הלב מותר לזוז ממקומו.
וכמה טובה עשו לנו בעלי אסופות (כד׳ הפלא יועץ ערך אסופה), דרשו מעל ספריהם אחת מהנה לא נעדרה, וא״צ לכפול הדברים כאן - ראה בהנסמן בס׳ אשי ישראל פל״ב. הלכה ברורה יוסף לשו״ע שם. פסקי תשובות לשם.
ומכאן לשאלה שנשאלה כמ״פ בביהמ״ד, בשלוחים העוסקים בקירוב נפשות ישראל לאביהם שבשמים בערי השדה, ונפשם בשאלתם, האם מותר להם בתור ש״צ לרמוז לקהל עדתם, לעמוד בקדושה ומודים וכיו״ב, או לפתוח הארון בימים נוראים.
ומצינו כעי״ז בשו״ת אג״מ ח״ד סט״ז להתיר אפי׳ להכריז בדיבור באמצע תפלתו בין ברכה לברכה ע״ד הזכרת מעין המאורע, כשבל״ז צריכים לחזור ולהתפלל. (אבל ראה בתשובתו באו״ח ח״א סכ״ב - באו״א). וכבר האריכו בכ״מ מענין זה.
ולדינא: בנוגע לעמידה בקדושה ומודים שהוא מעיקר הדין שפיר י״ל לסמוך להתיר לרמוז עבור זה. ובמכ״ש ממה שיש מתירים לעקור ממקומו אפי׳ עבור הפסד ממון (ראה ברכת הבית שער מ סק״ה), אבל צע״ג להתיר בדבר שהוא ממנהגא, כפתיחת וסגירת הארון וכיו״ב. ואף גם לפמש״כ בשו״ת בא״מ ח״ג סי״ג לרמוז להביא לו סידור עבור הזכרת ועה״נ בחנוכה ופורים שאינה מעכבת (וראה בית ברוך על החיי״א כלל כה סקכ״ב שנסתפק בזה בנוגע להליכה ממקומו). וטובא יש לחלק.
ומעיון בד׳ הפוסקים נ׳ לכאו׳ שיש לחלק בין הליכה ממקומו, שעיקר ענינה שבעומד לפני המלך אין לו לזוז שלא לצורך (משא״כ לצורך. ובזה גופא כמה גדרים במהות הצורך, ראה ל׳ אדה״ז סק״ד ס״ב: לצורך כזה מותר אפי׳ באמצע ברכות י״ח. אבל בשאר צורך מותר רק בתחנונים שאחר התפלה - עיי״ש ס״א). אמנם, רמיזה באצבעותיו וכו׳ שאסור גם באמצע ק״ש (ובפ״ר - גם לצורך מצוה. וטעמה - שנראה כקורא דרך עראי - שו״ע או״ח סס״ג ס״ו. אדה״ז שם ס״ז. וראה בשע״ת כאן), חמירא טפי.
ואם אמנם במקום שמפריע בכוונתו מותר לו להפסיק, ולכאו׳ ה״ה בעניננו, כשבלי זה מתבטלת כוונתו - עצ״ע אם י״ל בזה דאיבעי לי׳ ליתובי דעתי׳.