Saying Shema in Front of a Woman’s Uncovered Hair
In addition to the basic principle of tznius (modesty), which is that both men and women must keep the private areas of their bodies covered at all times, even b’chadrei chadarim, when alone in private, because Hashem is always present, there are also particular parts of a woman’s body which are considered intimate and are therefore in the category of ervah, and must also be covered.
One example of the second category is sei’ar ba’isha ervah, a married woman’s hair is considered ervah, and when exposed, beyond being inherently problematic, also prohibits men from being able to say Shema, brachos, daven or learn Torah in its presence. This is true if even a single hair is exposed; the notion that a woman may allow up to a tefach of hair to be uncovered is groundless and comes from a misunderstanding of halachah. The only exception is that a husband may say Shema in the presence of his wife’s facial hair which grows beneath the area of her head covering, in front of her ears.
Therefore, if your Shabbos guests are not properly dressed, you should either face a different direction, hold up your siddur to block your view, or close your eyes—the last of these options being the least preferred. #492
×“×™× ×™ ×¦× ×™×¢×•×ª בכלל - בשו״ע ×ו״ח ס״ב. ×•×“×™× ×™ כיסוי ערוה - בשו״ע ×ו״ח סע״ה.
(ובמכתב ×ž×˜×¢× ×”×‘×“×´×¦ דכ×ן (×ž×™×•× ×›×´×” סיון תשע״ב) ×”×¢×¨× ×• בזה, ×©×ž×¦×™× ×• עוד בכ״מ בשו״ע ×•× ×•×´×› ×“×™× ×™ ×¦× ×™×¢×•×ª - ר××” ×ו״ח ס"×’. ס"ד במג"× ×¡×§×›"×’. סע"×’-סע"ד. ס"צ סכ"ו. סצ"×. סצ"ב בט"×– סק"ב. סרי"×– ס"ד. סר"מ. סש"×’. יו"ד סקע"×—. סקפ"ב. סקצ"×” ס"×– וס"ט. סש"מ בש"ך סקכ"ב. ××”"×¢ סכ"×. רסי' פג. סקט"ו. סקי"ט ס"×’ ו×ילך. סקע"×— סכ"×. חו"מ סשצ"×’ ס"×’. ועוד. ולהעיר משיחת ×™"ט כסלו תשל"× ×¢"ד ×לו שתו×× ×” ×”× ×ž×‘×§×©×™× ×©×œ× × ×–×›×¨×• בשו"×¢ ×œ×”×“×™× ×“×™× ×™ ×¦× ×™×¢×•×ª, ×•×ž×¤×•×–×¨×™× ×‘×©×•"×¢ בריבוי מקומות).
×•×”× ×” בהמבו×ר ×‘×¤× ×™× ×©×’×™×œ×•×™ שערה ×סור ×פי׳ פחות מטפח - ב×מת ×œ× ×”×™×³ מהר×וי לה×ריך בד״ז, בדבר המוכרח מפשטות סתימת הסוגי×, והר××©×•× ×™× ×•×”××—×¨×•× ×™×. ××ž× ×, בהיות ורבו ×”×ž×ª×¤×¨×¦×™× ×‘×¢×, ×•× ×ª×œ×™× ×‘×ילן גדול, במש״כ ×”×ג״מ בשו״ת (××”×´×¢ ×—×´× ×¡× ×´×— וסקי״ד. ×ו״ח ח״ד סקי״ב סק״ד. ×בל ר××” מש״כ ×©× ×¡×˜×´×•) מהר×וי לחזור ×•×œ×©× ×•×ª פרק ×–×”.
×•×”× ×” ×§×•×©×˜× ×§××™, שכד׳ ×”×ג״מ ×œ× × ×ž×¦× ×‘×©×•× ×ž×§×•× ×‘×¤×•×¡×§×™×, ×•×’× ×”×•×´×¢ ×œ× ×›×ª×‘ כן ×›×´× ×ž×¡×‘×¨× ×•×‘×“×״פ (×´× ×¨××”×´, ״מסתבר״). ×•×œ× ×ž×¤× ×™ ש×× ×• ×ž×“×ž×™× × ×¢×©×” מעשה.
×•×œ× ×–×• בלבד, ××œ× ×©×›×•×´×› ×¤×•×¡×§×™× ×”×ריכו להוכיח ל×סור ×יסר ×’× ×‘×ž×©×”×•. וכפשטות הלשון ״שער (ל׳ יחיד) ב×שה ערוה״. וכן הכריעו מגדולי ×”××—×¨×•× ×™× - ר××” ××´× ×ž×‘×•×˜×©×טש ×ו״ח סע״ה. שלחן שלמה ש×. שו״ת חת״ס ×ו״ח סל״ו. קיצור שו״ע ס״ה סט״ז. קצוה״ש ס״ט ס״ג (בהערות בסוה״ס). ×ž×©× ×´×‘ סע״ה סק״י. שו״ת תשורת שי ×—×´× ×¡× ×´×. מהדו״ת סל״ח. דובב ×ž×™×©×¨×™× ×—×´× ×¡×§×›×´×“. ×ž× ×•×—×ª משה ×¡× ×´×“. ור××” ×’× ×©×•×´×ª ×ור לציון ח״ב פ״ו סי״×. יבקש תורה ברכות סכ״ג. ור××” בס׳ כבודה בת מלך (×¤×´× ×”×¢×³ 8 והע׳ 10) ×©×”×‘×™× ×œ×”×§×ª ××—×¨×•× ×™× ×©×סור לגלות ×©×•× ×©×¢×¨ ו×פילו כל שהו×. ×•×œ× ×¢×ª ×”×סף פה.
[×בל ילה״ע מעמודי ×”××¨×–×™× (×œ×‘× ×• של החקרי לב) על ספר יר××™× ×¡×™×´×‘ סק״ח. ××œ× ×©×’× ×”×•× ×œ×´×› כן כהלכה פסוקה, ורק בדרך שקו״ט. ור××” ×‘×¦×¤×¢×´× (לר״י ×ל×שקר) מסכת × ×–×™×¨ בתחילתה: ×מרז״ל טפח שער ב×שה ערוה. ×•×›×¤×”×´× ×”×´×– טה״ד וצ״ל טפח ושער וכיו״ב, שהרי ×‘×’×ž×¨× ×œ×™×ª×. ועוד ועיקר שבהמשך ×”×¢× ×™×Ÿ ×ž×‘×™× ×ž×“×‘×¨×™ הזהר ×´×©×”×•× ×ž×¡×›×™× ×œ×“×‘×¨×™× ×•×´, ל×סור ×פילו בשער ×חד].
וכן מוכח מעיקר ד׳ שו״ת ×ž×”×¨×´× ×לשקר דלקמן, ×©×œ× ×”×ª×™×¨ רק בשערות היוצ×ת חוץ לצמתה (×•×’× ×‘×–×” - ר××” לקמן), ×•×œ× ×¢×œ×” על דעתו להתיר בפחות מטפח. ו×דרבה - ×œ×©×•× ×• הו×, ״שער ב×שה ערוה ×œ× ×ž×™×™×¨×™ ××œ× ×‘×©×¢×¨ שדרך ×”×שה לכסותו ×“×•×ž×™× ×“×˜×¤×—×´, ולד׳ ×”×ג״מ, ×¢×“×™×¤× ×”×•×œ×´×œ דשער ב×שה ערוה ×’×•×¤× ×œ× ×ž×™×™×¨×™ ××œ× ×‘×˜×¤×—. ועוד, שכת״ש ×©× ×œ×חמ״כ, שלה××•×¡×¨×™× ×—×•×¥ לצמתה ליתסר ×’× ×‘×’×‘×•×ª ×¢×™× ×™×³, ××£ שבוד××™ ×”×´×– פחות מטפח. וכש״כ לדעת כל ×”×¤×•×¡×§×™× ×”×—×•×œ×§×™× ×¢×œ×™×• - וכדלקמן - שפירשו ×“×‘×¨×™×”× ×‘×–×” להדי×.
וכבר הקשו על דברי ×”×ג״מ בכ״מ, מכמה צדדי×, ולית × ×’×¨ ובר × ×’×¨ ×“×™×¤×¨×§×•× ×™×³. ועיקר הקושי×, שהחילוק בין טפח לפחות מטפח × ×ž×¦× ×¨×§ לגבי ק״ש, ולדעת רוה״פ - רק ב×שתו. ובזה ×’×•×¤× - ×œ× ×œ×’×‘×™ שער. ושתיקת כל ×”×¤×•×¡×§×™× ×‘× ×•×’×¢ לכיסוי שער ב×שה, מוכיח ×“×œ× ×©×ž×™×¢× ×œ×”×• כלומר ×œ× ×¡×‘×™×¨× ×œ×”×•.
ו×× ×›×“×‘×¨×™×• כן הו×, שבפחות מטפח ש×× ×™ - ×”×›×™ × ×™×ž× ×©×ž×•×ª×¨ לגלות בגופה פחות מטפח. ותו, ×”×× × ×מר שמותרת לגלות ×‘×ž×§×•× ×”×¢×¨×•×” ממש, ב×× ×”×•× ×¤×—×•×ª מטפח, ×תמהה (ור××” שו״ת ×¤× ×™× ×ž×ירות ×—×´× ×¡×¢×´×“). ומדוע חרדו כל החרדה ×”×–×ת ×‘× ×©×™× ×ž× ×™×§×•×ª, ×‘× ×•×’×¢ כיסוי ×”×“×“×™× (ר××” ×—×™×™×´× ×›×œ×œ ד ס״ז. ×ž×©× ×´×‘ סע״ה סק״ג. ב××´×— ×‘× ×©×´× ×¡×´×™. ×›×”×´×— סע״ה סק״ד. ועוד. ומש״כ בשו״ת לבו״מ מהדו״ת ×ו״ח ×¡×›×´× ×©×™×¢×•×¨ טפח - י״ל), ×•×”×œ× ××™×´×– בשיעור טפח (ר××” כתובות ×¢×”, ×. ובפירש״י ש×. ור××” בדק״ס ×”×©×œ× ×›×ª×•×‘×•×ª ש×. ועיי״ע ב×וצה״פ סל״ט ס״ד). והרי גלי לן ×§×¨× ×©×©×¢×¨ ×“×™× ×• כערוה, ו××´×› ×”×´×– ×›×ž×§×•× ×¢×¨×•×” ממש.
[ור××” מש״כ במ״מ ×•×¦×™×•× ×™× ×œ×”×œ×›×” היומית ×ות שלה ב×רוכה בגדר שער ב×שה ו×× ×¦×¨×™×š החזרת ×¤× ×™×. ומ״מ, ×יך ×©×œ× ×™×”×™×³, ××£ ×× × ×מר שגדר שער ש×× ×™ מש×ר ערוה, ×©×¢× ×™× ×• רק ×©×ž×‘×™× ×œ×™×“×™ הרהור - מ״מ, ש×× ×™ דין שער מטפח מגולה, דטפח מגולה ××™× ×• ×ž×™×œ×¤×•×ª× ×“×§×¨×, ×›×´× ×©×›×š קיבלו שכל גוף ×”×שה ערוה, ×•×ž×ž×™×œ× ×©×™×¢×•×¨×• בטפח, ×•×’× ×‘×–×” ×”×´×– רק לק״ש, ועכ״ז ×’× ×‘×–×” פשוט ש×סורה לגלות ×©×•× ×—×œ×§ מגופה. ×בל בשער כיון דגלי לן ×§×¨× ×“×”×•×™ ערוה - דמדמשבח ×§×¨× ×©×´×ž ת×וה ×”×™×, ופשוט שהשבח ×”×•× ×¢×œ ×›××•×´× ×ž×©×¢×¨×•×ª×™×³, ועוד ×“×™×œ×¤×™× ×Ÿ לה מסוטה שמצוה בכיסוי הר×ש - ×”×´×– ×›×ž×§×•× ×”×¢×¨×•×” ממש, ו×ין בזה × ×¤×§×•×ª× ×× ×”×•× ×˜×¤×— ×ו ל×. ו×× ×ž×©×•× ×”×¨×”×•×¨ ××ª×™× ×Ÿ עלה, וכי ×ž×¦×™× ×• שיש ת×וה והרהור רק בטפח. (ור××” בב״ח בדין טפח ב×שה, ששיעור טפח ×”×•× ×œ×¤×™ ×©×ž×§×•× ×ª×•×¨×¤×” ××™× ×• פחות מטפח. ור××” ×‘× ×™ ציון ליכטמ×ן סע״ה סק״×. ×בל ר××” לבושה של תורה סכ״ד סק״ג ו×ילך ד×זיל בתר ××™×¤×›× ×©×”×•× ×ž×©×•× ×”×¨×”×•×¨). ו×ת״ל להתיר ×ž×¤× ×™ ש××™× ×” רגילה לכסות, ו××™× ×• ×ž×‘×™× ×œ×™×“×™ הרהור, וע״ד שערות חוץ לצמתה ×œ×”×¡×•×‘×¨×™× ×›×Ÿ (וכדלקמן) - ××´×› סמי מכ×ן שיעור טפח].
ועוד קשה טוב×, שלדבריו מדוע × ×“×—×§×• בגמ׳ (כתובות עב, סע״×) ליישב בפרועת ר×ש דמיירי בקלתה ובחצירה, ד×ל״ה ד××•×¨×™×™×ª× ×”×™× - ×¢×“×™×¤× ×”×•×œ×´×œ בגמ׳ דמיירי במגלה פחות מטפח, ומ״מ עוברת על דת יהודית. ו×י״ל ×“×œ×™×©× × ×“×ž×ª× ×™×³ פרועת ר×ש קשיתי׳ להגמ׳, דמשמע שכולה מגולה - שהרי ×’× ×œ×”××•×§×™×ž×ª× ×“×ž×™×™×¨×™ בקלתה, עכצ״ל שרוב השערות מכוסי×.
ו×ת״ל שקלתה ופחות מטפח ×”×™×™× ×• הך - הרי העיקר חסר מן הספר, והול״ל בגמ׳ יסוד וגדר ×”×¢× ×™×Ÿ דמיירי בפחות מטפח, ולמה להו ל×וקמה ×ž×ª× ×™×³ בקלתה דוק×.
ועוד בה שלישי׳, ×©×’× ×œ×ž×˜×•× ×™×³ - סו״ס ×סור ×ž×©×•× ×“×ª יהודית, ×©× ×”×’×• ×”× ×©×™× ×‘×›×œ מקומות ×ž×•×©×‘×•×ª×™×”× ×œ×›×¡×•×ª שערותיהן לגמרי. ומפורש בפי׳ ×¨×‘×™× ×• ×™×”×•× ×ª×Ÿ כתובות ×©× ×©×‘×§×œ×ª×” ×™×•×¦× ×§×¦×ª שערה מבחוץ מתחת לכיפה (×•×œ× ×›×“×³ ש×ר הר××©×•× ×™× ×©×”×•× × ×§×•×‘ כסל, שבזה י״ל בדוחק ×”×›×™ גדול שקלתה ×’×•×¤× ×ž×•× ×—×ª רק על רוב השערות חוץ מטפח), ומוכח שבמכסה ×¨×•×‘× ×›×›×•×œ× ×©×œ שערותי׳, ×ž×©×•× ×“×ª יהודית ×œ× ×¡×’×™, וצריכה לכסות כול×.
ועל ×רבעה ××©×™×‘× ×•, שפשטות ד׳ הר××©×•× ×™× ×‘×¡×•×’×™×™×Ÿ (ברכות כד, ×), ×”×•× ×©×©×¢×¨ ×”×•× ×“×™×Ÿ בפ״ע, ו×סור ×’× ×‘×¤×—×•×ª מטפח. וז״ל הרוקח הל׳ תפלה סשכ״ד: ושער בין ×שתו בין ×שה ×חרת ×ו שוקה ×ו טפח מבשרה ×ו זרועותי׳ מגולות ×סור. ומזה ×©×©×™× ×” סדר ×”×“×‘×¨×™× ×‘×’×ž×³, מוכח ששער ושוק ××¡×•×¨×™× ×’× ×‘×¤×—×•×ª מטפח. ור××” ×’× ×œ×³ הר×בי״ה (ברכות כו, ×) סע״ו. פסקי רי××´×– ברכות פ״ג ה״ד. ועוד.
וחמישיתו יוסף עליו, ×©×’× ×ת״ל כדבריו ש×י״ב ×ž×©×•× ×“×ª משה ו×פילו ×œ× ×ž×©×•× ×“×ª יהודית - סו״ס כבר קיבלו ×‘× ×´×™ ×¢×œ×™×”× ×›×”×œ×›×” פסוקה ד׳ הזהר, ש×סור לגלות ×פילו שערה ×חת, וכמ״ש בשו״ת חת״ס ×ו״ח סל״ו. וב×מת לשון הזהר - ×´×œ× ×™×—×ž×•×Ÿ ×©×¢×¨× ×—×“ ×ž×¨×™×©× ×›×©×´×› לבר״ - עצמו מורה ×©×‘× ×‘×¢×™×§×¨ להזהיר ×›×©×”×™× ×‘×‘×™×ª×”, ×בל בשוק ×סור ×ž×“×™× ×.
×•×’× ×œ×¤×ž×©×´×› בשו״ת ×ž×”×¨×´× ×לשקר שד׳ הזהר ×פשר דמשתעי רק בשער שדרכה לכסותו - מ״מ בשער ×–×” ×’×•×¤× (שמתחת לצמתה) מוכח ש×סור ×’× ×‘×©×¢×¨×” ×חת, ××£ שה״ז פחות משיעור טפח.
ולהעיר מב״י (×ו״ח סש״ג ד״ה ומ״ש ×•×œ× ×œ×”×ª×™×¨ בבדה״ב ש×) שכתב במה ש××™× ×” קולעת שערותי׳ בשבת, דל״ש לומר ×©×œ× ×ª×ª×’× ×” על בעלה, שהרי השער מכוסה הו×, ומ××™ ×©×œ× ×™×ª×’× ×• ××™×›× (ור××” מה ×©×›×ª×‘× ×• מזה במ״מ ×•×¦×™×•× ×™× ×œ×”×œ×›×” היומית ×ות תלו) - ו×ילו לד׳ ×”×ג״מ ×כתי × ×ª×™×¨ לה לקלוע השערות בשיעור פחות מטפח ×©×œ× ×ª×ª×’× ×”. ומכ×ן ר×י׳, יתר על כן, ×©×’× ×‘×‘×™×ª×” מכסה שערותי׳ לגמרי.
ובכלל, בעיקר ×”×¢× ×™×Ÿ, תוכחת מגולה מ×הבה מסותרת, מה × ×¢×©×” ל××—×•×ª×™× ×• ×‘×™×•× ×©×™×“×•×‘×¨ בה×, והרי ×œ× ×–×• דרכה של תורה בדבר ×©× ×ª×¤×©×˜ בתפוצות ישר×ל מדורי דורות ל×יסור, ×•×‘×¢× ×™×Ÿ ד×וריית×, לסמוך להקל ×‘×œ× ×¨×י׳ ברורה, ועל דעת יחיד, ושכתב רק מסבר×.
××ž× × ×›×Ÿ, ××ª×§×™× ×• ×¡×”×“×•×ª× ×“×ž×”×™×ž× ×•×ª×, דמהימן כבי תרי, שהעיד ×‘×¨× ×›×¨×¢× ×“×בוה (×‘×ž×›×ª×‘×™× ×©× ×“×¤×¡×• בלבושה של תורה ×—×´× ×¡×›×´×“ סקי״ח) ×©×ž×¢×•×œ× ×œ× ×¢×œ×” על דעת ×ביו הגרמ״פ ז״ל להתיר לגלות ח״ו פחות מטפח, ודבריו × ×›×ª×‘×• רק לצורך הור×ת שעה במצב מיוחד. (וצ״ב קצת ×‘×œ×©×•× ×• ×‘×›×”× ×´×œ. ולהעיר מתשובת הר״ש ×œ× ×“×, בשו״ת × ×•×‘×´×™ מהדו״ת יו״ד סכ״ט, ×”×•×‘× ×צל ××זמו״ר זצ״ל ×‘×©×¢×¨×™× ×ž×¦×•×™×™× ×™× ×‘×”×œ×›×” ×¡×§×¤×´× ×‘×§×•×´× ×¡×§×™×´×’. ועיי״ש בסי׳ ל ×©×’× ×‘×›×©×¨ ות״ח ××™× ×• × ×מן. ×בל ר××” בליקוטי הערות ×©× ×ž×”×’×”×•×ª ברוך טע×. ויש לחלק שכ×ן × ×•×ª×Ÿ ××ž×ª×œ× ×œ×“×‘×¨×™×•. ולהעיר ×’× ×ž×©×•×´×ª ×ג״מ ×ו״ח ח״ד ס״ט ד״ה ×בל בקו״×. ור××” ×ž×¢× ×” ×ליו - בשלחן ×ž× ×—× ×—×´× ×¡×›×´×‘ (ע׳ סו)).
×•×’× ×¨×ו ר××™× ×• ×‘×ž×§×´× (בתשובה מ×וחרת יותר - ×ו״ח ח״ד סט״ו סד״ה ×בל לע״ד) שהו״ע כתב כסתימת כל הפוסקי×, שדין פחות מטפח בשער ×”×•× ×›×©×ר כל הגוף. ולמ××™ דקייל״ן - הרי ב×שה ×חרת ×סור ×’× ×‘×¤×—×•×ª מטפח. ××œ× ×©×œ×¤×™ ×”×מת כבר × ×ª×´×œ שסתימת ×”×¤×•×¡×§×™× ×©×©×¢×¨×” חמור טפי ולכו״ע ×סור בפחות מטפח.
ועוד ×”×ריכו בכ״מ בכ״ז - ר××” בשו״ת להורות × ×ª×Ÿ ×—×´×” בתחילתו (×‘×§×•× ×˜×¨×¡ מבעד לצמתך). לבושה של תורה סכ״ד. כבודה בת מלך ש×, ובמילו××™× ×•×”×©×ž×˜×•×ª לש×. ×ת ×¦× ×•×¢×™× ×—×›×ž×” ×—×´× ×ž×´×• (ע׳ פג ו×ילך). ×•×§×—× ×• מש×.
וכעת לדין שערה שמחוץ לצמתה - ×”× ×” ×”×ריכו בזה הפוסקי×. ועיקרי ×”×“×‘×¨×™× ×ž×‘×•×¡×¡×™× ×¢×œ מש״כ בשו״ת ×ž×”×¨×´× ×לשקר ×”× ×´×œ ×‘×ž× ×”×’ קצת מקומות. והב״ד ×”×ž×’×´× ×¡×§×´×“ ופסק ×©×œ× ×›×•×•×ª×™×³ (שכתב ×´×בל בזהר וכו׳ וכן ר×וי ×œ× ×”×•×’×´. וידוע בכללי הפוסקי×, של׳ ×´×בל״ מורה שכן עיקר. ור××” בשו״ע ×דה״ז סתצ״ז ×‘×§×•×´× ×¡×§×´×’. ור××” בשד״ח כללי ×”×¤×•×¡×§×™× ×¡×™×´×‘ סק״ה שכן דרך כל הפוסקי×. ור××” כללי ×”×¤×•×¡×§×™× ×•×”×”×•×¨××” ×¡×§×ž×´× ×•×ילך). וה××—×¨×•× ×™× ×”×§×©×• ×˜×•×‘× ×¢×œ דברי ×ž×”×¨×´× ×לשקר (ר××” שו״ת חת״ס ×”× ×´×œ. שו״ת הצ״צ ×”× ×´×œ. ×©× ×©×¢×”×´×ž סמ״ה. חי׳ הצ״צ עהש״ס ברכות פ״ג ס״ג). ור××” ×’× ×‘×”× ×¡×ž×Ÿ ב×וצה״פ ××”×´×¢ ×¡×›×´× ×¡×§×´×’.
ועוד ועיקר, שכבר כתבו בכ״מ להוכיח ×©×ž×”×¨×´× ×לשקר ×œ× × ×ª×›×•×•×Ÿ להתיר ××œ× ×œ×שתו ובתוך ביתה, וכדמוכח בהמשך דבריו (×•×”×›× ×”×´×’ - שהב״ד ×ž×”×¨×´× ×לשקר - ×œ× ×”×¢×ª×™×§ דבריו בשלימות×. וידוע ×©×”×ž×’×´× ×”×¢×ª×™×§ ממש״כ ×‘×›× ×”×´×’ - ר××” שו״ע ×דה״ז ×‘×§×•×´× ×œ×¡×¨×ž×´×˜ סק״ד. ור××” ×‘×”× ×¡×ž×Ÿ בכללי ×”×¤×•×¡×§×™× ×•×”×”×•×¨××” כלל שכב). ובזה ×’×•×¤× - רק ×‘×ž×§×•× ×©× ×”×’×• כן. (ור××” שו״ת מהר״ץ חיות ×¡× ×´×’ ×©×ž×”×¨×´× ×לשקר הפריז על המדה, ×•×œ× ×”×§×œ רק ×ž×¤× ×™ שב×רץ ישמע×ל היו × ×•×”×’×™× ×”×™×ª×¨). ור××” ×‘×§×•× ×˜×³ מבעד לצמתך ×”× ×´×œ. כבודה בת מלך ×©× ×”×¢×³ 9 ו×ילך.
ומש״כ ×‘×¤× ×™× ×‘× ×•×’×¢ לקידוש - ר××” מש״כ במ״מ ×•×¦×™×•× ×™× ×œ×”×œ×›×” יומית ×ות שלה בפרטיות.