The Halachah of Shtei Kedeiros (Two Pots)
Le’chatchilah (the correct behavior before the fact), a hot milchig (dairy) pot and a hot fleishig (meat) pot should not come into contact with each other. In case they did touch, be’dieved (after the fact), the halachah is as follows: If there was liquid on the outside of either one of the pots—on the side that is adjacent to the other pot—both pots become treif (non-kosher) due to the taste being transferred from one to the other via the liquid on the pot (or pots). However, if there was only a minimal amount of moisture, according to many opinions, the pots do not become treif—albeit, as mentioned, we should take every precaution to prevent it from happening. Likewise, if a pareve hot water kettle and a pot of fleishig cholent are on a Shabbos hotplate, we have to make sure that the two do not touch each other. If inadvertently a bit of fleishig cholent splashed onto the outside of the pareve kettle—as long as the volume of water in the kettle was sixty times the volume of the fleishig cholent that dripped onto it—the halachah is that the kettle remains pareve and the water may be used for milchigs. As there are many details to this halachah, it’s important to consult a rav in the event that this happens. #352
בדין שתי קדירות - רמ״א סצ״ב סוס״ח. פס״ד להצ״צ שם ס״ח סק״ג. ט״ז סצ״ז סק״ג ובנקוה״כ שם. וראה שו״ע אדה״ז סתנ״א סמ״א סס״ה וסס״ז. שו״ת הצ״צ או״ח סמ״ג בסופו. והארכנו טובא בקובץ הערות 770 (נדפס בחורף תשע״א) בהערות לשוה״ג - בהערה הב׳ להע׳ 12, קחנו משם.
בשיעור הרוטב - כ״ה דעת חוו״ד סצ״ב בבי׳ סק״כ. וכן מורין בי מדרשא. וי״ח. ואכ״מ.
ומש״כ להחמיר גם בפרווה, הנה אם לדין לכאו׳ יש תשו׳ דמהיכא תיתי להחמיר בדבר שאי״ב חשש איסור, שהרי גם אם הפרווה יבלע מהבשרי - אי״ב איסור. ומ״מ סתמנו בפנים כן, כמקובל. וגם י״ב משום הרחקה. ועיקר, שבדברינו שם הארכנו בטעם החומרא לכתחילה בב׳ קדירות (שאינו רק משום סייג וגדר כ״א) לחוש להשי׳ שגם בכה״ג ה״ז בולע, וא״כ ה״ה בכה״ג.
ובכללות הענין - ראה בארוכה בקונטרס בענין שני כלים שנגעו זב״ז (שפיץ). וש״נ.
והנה, בנדון המוזכר בפנים, יל״ע קצת, שהרי בנפל שלא כנגד הרוטב, לכאו׳ אין המים מותרים לשימוש בחלבי רק כשי״ב ס׳ פעמים ס׳, ראה הפרטים בשו״ע יו״ד סצ״ב ס״ה וס״ו ובנו״כ. אלא שבד״כ הקומקום מכוסה וה״ז כנפל כנגד הרוטב - ראה גליון מהרש״א שם ס״ה. אבל באמת בלא״ה יש כאן כו״כ צדדי היתר - ספק שמא אינו מפעפע מחוץ לפנים, וספק אם יש לדון כאן דין נ״ט בר נ״ט (בשעת הבישול). ובכלל ה״ה כלי שדרכו להשתמש בו בשפע. ועיקר, שבהיתר ל״ש גדר חנ״נ, וה״ז כקדירה חדשה. וגם שבהיתר לא גרע מע״ש או במקום הפ״מ שמתירים רק בס׳ (גם ללא צינון, להסוברים כן). וראה בינ״א כלל מה. שו״ת חבלים בנעימים ח״ג יו״ד סי׳ נ סק״ו. ויברך דוד סצ״ג. וראה שו״ת ארץ צבי סקכ״ט.
וה״ה שיש מקום לומר להתיר אפי׳ הקדירה עצמה, לחמם בו מים חדשים שישתמשו בו בחלב, מדין נ״ט בר נ״ט דהתירא לדעת המחבר, ובכה״ג שישנם כמה צדדי קולא, אין לחוש לגרימת נ״ט בר נ״ט לכתחילה. ובפרט כשאין לו כלי אחר לחימום מים בקל. ועכ״פ - יש להתיר לאחרי מעל״ע.