What is the correct way to measure a kezayis?
We’ve previously addressed the question of what constitutes the shiur (halachic measurement) of a kezayis (the size of an olive), and noted that there is a machlokes (difference of opinion among poskim) whether it’s the volume of half an egg or somewhat less than a third of an egg. (We always follow the more stringent measurement, which is usually the large one.)
It’s important to note that these shiurim are measurement of volume, not of weight. Contemporary seforim that quote amounts by units of weight have converted the original shiur of volume into the approximate equivalent in weight to make measuring easier. Those who don’t wish to rely on those approximations and wish to measure the volume of an item should be aware of the following: if there is a large hollow space inside the item, it should not be included in the measurement, whereas puffiness, fluffiness and sponginess are considered part of the volume, and should be included. #537?1
ראה שו״ע אדה״ז סתפ״ו. וראה בפרטיות בהלכה יומית אות רלה.
וידועה דעת הגרא״ח ע״ה נאה (בשיעורי תורה סי׳ ג סקי״ז. ואמור רבנן בכפיל״א בשיעורי ציון סי׳ ג הע׳ 6 - ע׳ יח. ועייש״ע הע׳ 89), לפרש בד״ז שיש לחלק בין חללים הנראים לעין, וחללים שאינם נראים במוחש, ונקראים בלשונו נקבי הטבע (פארען). וראה שו״ת צי״א ח״ו סי״א. וכבר הקשו ע״ז בכ״מ. וראה גם קובץ יגדי״ת שנה ט חו׳ א. ואכ״מ. וכן ידועה הסתירה בדעת המשנ״ב בזה - ראה שם סר״י סק״א. סתפ״ו סק״ג. וכמה אופנים נאמרו בישוב הדברים. ורוב התי׳ אינן מניחות את הדעת. ועצ״ב. ולהעיר מקיצור תולדות הח״ח ע׳ מב.
וכו״כ שיטות בד״ז מן הקצה אל הקצה. וראה גם שו״ת תורת חסד או״ח סי׳ ו.
וליקט וקיבץ כל השיטות בזה - בס׳ ארחץ בנקיון כפי (פרץ) ח״ב סל״ו (לסי׳ קנח ס״ב), עיי״ש באורך.
והנה, הקשה לי אדם קשה כברזל, דלכאו׳ בהכרח שאין לשער החללים, שהרי מתמעכים בפה בשעת הלעיסה, ואנן הנאת מעיו או גרונו עכ״פ בעינן (וראה לעניננו ברשב״א שבת צא, א). ומכאן רצה להוכיח שהכוונה לנקבי הטבע, וכדעת הגרא״ח ע״ה נאה.
אבל עכצ״ל דאזלינן בתר הכנסתו לפיו, וכמו שהוא בכמה דיני תורה - ראה חולין קג, ב. רמב״ם מאכ״א פ״ב ה״ד. וכן מצינו להדיא לענין שיעור כזית, שכשהוא בפיו ומרוסק פוחת שיעורו - ראה בשו״ת תרוה״ד סקל״ט מד׳ המרדכי פ׳ ערבי פסחים, סדר פסח.
[וראה זה פלא בשו״ת ברית יעקב או״ח ס״א בדיוק ל׳ הרמב״ם מאכ״א פי״ד ה״ד, שפחות מכזית חלב ונבילה שתפח ועמד על כזית (שמה״ת אין דינו ככזית) חמור יותר משאר חצי שיעור, כיון שמדרבנן דינו כשיעור שלם. ונפק״מ לענין מאכילין הקל קל. עיי״ש].