Can I let someone who forgot his card go through the turnstile with me?
In some places, such as at a men’s mikvah, there is a turnstile system in place and a prepaid card is needed in order to enter. What is the halachah if someone says he forgot his card at home and asks us to allow him to pass through with us?
The answer depends on whether the card issued is for a certain number of uses or whether it’s valid for a certain period of time. If the card allows for a certain number of visits, allowing him to go through with us would constitute stealing (and even if he expresses his intent to charge the card at a later time, it would still be considered theft—albeit with the intent of repaying later—and is therefore not permitted). However, in the latter case, where he says his card is good for an unspecified number of visits during a given time, we can believe him and allow him to go through with us, since we can assume he has chezkas kashrus (a default status of being honest).
In view of the above, if someone asks us to allow him to go through the turnstile with us, we should inquire as to which kind of card he has; if he says that he has a card for a specified length of time, we may trust him (if he strikes us as honest and trustworthy). On the other hand, if he attempts to push his way through as we are going in, but offers no explanation, it isn’t our responsibility to stop him. #487?
המובא בפנים - הוא מילתא דפשיטא. והרי כל ישראל בחזקת כשרות (רמב״ם קדה״ח פ״ב ה״ב), שאין להחזיק שום אדם ברשע בשביל מיעוט (תוד״ה ואיבעית - בכורות כ, א), לפי שכל בן ישראל עשאו השם בתחילת ברייתו ישר ובחזקת כשר עומד עד שיוודע לך בבירור שיצא מדרך האמת והיושר (שו״ת מהרשד״ם חו״מ סש״י).
ולא זו בלבד, אלא גם באופן שאין לדון משום חזקת כשרות (דאיתרע חזקתו) - עוד כלל אמרו דאחזוקי איניש בגניבה לא מחזקינן (שבועות מו, ב. רמב״ם גניבה פ״ה הי״ב. שו״ע חו״מ סי׳ צ סי״א. וכעי״ז בשו״ע חו״מ סע״ב ס״ג ובסמ״ע שם), דלגנוב לא חיישינן דזה לא שכיח, ומירתת אולי יתפס ואנה יוליך חרפתו (תומים סקל״ג סק״ה). ויל״ע אם כ״ה גם בנדו״ז, שהרבה פעמים אינו נתפס עליו כגנב. (וע״ד גודרות שאין להם חזקה - ראה בפירש״י כתובות פד, ב. ועכצ״ל שלגניבה כזו חיישינן. אבל בגיטין כ, ב פירש״י באו״א).
ובפרטיות יותר, בנוגע לענין לפני עור ומסייע: ראה בתוס׳ (ד״ה מנין - ע״ז ו, א) שאין לחוש להושיט איסור לישראל לפי שאין לחשדו. וראה בארוכה שו״ת מחנה חיים ח״א סמ״ז.
ואפי׳ כשאין מכירים אותו - רמב״ן (מיוחס להרשב״א) כתובות כב, א ד״ה ערער. לח״מ קדה״ח שם. וראה בארוכה שערי תורה (לעוו) ח״ב כלל ח פרט ב.
ועצ״ע שהרי כנגד זה הנהלת המקוה מוחזקים. אבל - לכמה דעות - החזקה שמה שתחת יד אדם שלו הוא מטעם זה גופא דאחזוקי אינשי בגנבי לא מחזקינן. ויל״ע אם אלימא חזקתו וחזקת כשרות להוציא מהם. ומצינו בכ״מ שחזקת כשרות אלימא להוציא ממון, דעדיפא כיון שהיא חזקת אומדנא (ראה משל״מ עדות פ״ו ה״ו. וראה שערי תורה שם כלל יד פרט א. אבני שוהם כלל מד סק״ו. מבית מאיר שער רוב וחזקה סכ״ו. כתבי ר׳ אייזיק כתובות ע׳ סב). ולכאו׳ כש״כ בעניננו.
ובנוגע לעניננו, ראה מש״כ (מד״ע ומסברא, וכנהוג בזמנינו. וד״ל) בשו״ת וישמע משה סרמ״ז.