May my website remain open on Shabbos?
As internet usage and e-commerce proliferate, a frequently posed question to contemporary rabbanim is: may my site remain open on Shabbos? There is concern that Jews may visit the site, and in the case of a vendor site, people may make purchases on Shabbos.
Several distinctions must be made:
Does the site target Jews specifically or a general clientele? Obviously, a website that primarily attracts Jews is more problematic halachically, though there is still some room for leniency for the site to remain open. The consensus among halachic authorities is that it’s always appropriate to disable a website over Shabbos. It is worthy to note that there are apps available for Shomrei Shabbos (Shabbos observant) site owners to affect Shabbos site-shutdown based on a visitor’s specific location.
Is it a business site where orders are processed on Shabbos? It’s forbidden to engage in commerce on Shabbos, but an e-commerce site may remain open since fulfilling orders is generally postponed until credit card and stock availability are verified. Even in the minority cases of automatic processing, there are many poskim who are lenient.
If Jewish vendors utilize a fulfillment center, they should make it clear to the center that they do not need their orders processed on Shabbos and Yom Tov. The vendors should disable same or next business day shipping—and expedited shipping—when they coincide with Shabbos or Yom Tov. It is recommended to add a disclaimer on the site regarding these perks.
On the other hand, many poskim give reason for leniency for FBA (orders Fulfilled By Amazon), even though they do not sanction the above protocol, since Amazon dictates the ordering process and receive a percentage of the sale for their services.
ערב שבת קודש - השארת אתר אינטרנט פתוח בשבת
הרבה יש להאריך בד״ז, ואין עתותיו עמי להאריך כפי הצורך. ובהיות ונתפשט בכ״מ להקל מאד בד״ז, שומה עלינו לחפש לימודי זכות, וארשום רק ר״פ וצדדי היתר שבדבר (ודעת לנבון נקל שבכהנ״ל איכא גם סברות הפוכות, ועוד נימוקים ישנם לחומרא, ואשרי הנמנע. וכבר כתבו הפוסקים שבמקום ספק יש להחמיר משום חומר שבת. וגם יש לחוש משום זילותא דשבתא. וכש״כ ממדת חסידות). ותן לחכם ויחכם עוד.
• מחלוקת הפוסקים בקנין בע״ש שיחול בשבת.
• דעת שו״ת מהרש״ג ח״ב סקי״ז שבאינו קובע כלל מלאכתו לשבת ואינו יודע מראש שיהא בשבת - לכו״ע מותר.
• מצד חשש לפנ״ע - בגלישה באתר ובפרט בקני׳ - כשאפשר לתלות בהיתר.
• וכש״כ בחד עברא דנהרא שאפשר לקנות באתר של גוים.
• באיסור דרבנן, גם כשאינו ספק השקול מקום להקל. ובשש״כ פכ״ט הע׳ ע שיש לתלות גם ברוב ימי היתר.
• ובנדו״ז בפרט שאינו נותן לו האיסור כלל, גרע ממסייע.
• ובפרט שאינו בשעת מעשה האיסור.
ובנוגע לפולפילמענ״ט סענטע״ר - האריך בזה בס׳ הלכות שבת בעולם המסחר (קושנער). ועיקרי הדברים, שה״ז כקבלן שקובע מלאכתו לשבת. אבל כשאומר להם שאינם מוכרחים לעשות בשבת שרי - ראה שו״ע אדה״ז סרמ״ד ס״כ. וראה בקו״א סק״ט.
אמנם, באמאזא״ן כיון שאי״ז שייך כלל לישראל המוכר, והקביעות נעשית ע״י הקונה, ה״ז בדומה לקבלן ששכר מרחץ לשנה שאי״ז בגדר קובע מלאכתו - שההבטחה היא מאמאזא״ן להקונים. ועיי״ש בביאורים בהלכה ס״ב.
אבל מה שמקבלים גם הם אחוזים - אי״מ לעניננו, שגם באריס אסור לקבוע מלאכה לשבת, ראה שו״ע אדה״ז סרמ״ג ס״ז.