Not Interrupting between Mayim Acharonim and Bentching
We should recite Birchas Hamazon (Grace after Meals) immediately after washing mayim acharonim (washing in preparation for Birchas Hamazon). The principle of teikef lenetilah brachah (not making a hefsek, a break), applies to mayim acharonim as it does to mayim rishonim—when we may not make a hefsek between washing our hands and saying the brachah of Hamotzie. According to some opinions, we should limit the time-lapse between washing mayim acharonim and reciting Birchas Hamazon to the amount of time it takes to walk twenty-two amos; some have calculated this to be about twelve seconds. Alternatively, the time-lapse should be limited to the amount of time it takes four people to wash mayim acharonim. In large groups, it is advisable to arrange separate washing cups for mayim acharonim for every four people. Not making a hefsek also includes refraining from speaking, and some poskim indicate that lechatchilah we should not be mafsik, even if we intend to wash again; in case we did speak, we should wash mayim acharonim a second time. #285?1
1 ברכות מב, א. ירושלמי ברכות פ״א ה״א. טושו״ע ונו״כ או״ח סקס״ו. שם סקפ״א ס״ו.
והנה בשו״ע אדה״ז שם (ס״ו) לא נז׳ הילוך כ״ב אמה כ״א לגבי מים ראשונים (בסקס״ו), ונז׳ רק שיעור נטילת ד׳ אנשים (וכבב״י שם), עיי״ש. וצ״ב.
אלא שבפנ״י ברכות מו, ב כתב שי״ל דאידי ואידי חד שיעורא. ועד״ז הוא בסידור יעב״ץ. אבל ראה בפמ״ג במ״ז סק״ג ובא״א סק״ה. ושו״מ מש״כ בזה בשו״ת נשאל דוד או״ח ס״ד. [ובמציאות נראה ששיעור נטילת ד׳ אנשים גדול יותר. וכ״כ להדיא בדרישה סקס״ו בסופו].
ובשיעור הילוך כ״ב אמה בשניות - ראה מדות ושיעו״ת פ״כ ס״ז.
בנוגע ההפסק אחרי מים אחרונים אע״פ שחוזר ונוטל ידיו עוה״פ - ראה שו״ע אדה״ז סקע״ט ס״ה. לוח ברכת הנהנין פ״ז ה״ה. סדר ברכה״נ פ״ה ה״ה. אבל ראה בסרע״א סי״ב. וראה בהנסמן במהדו״ח בסקע״ט שם. [וצ״ב, שדוחק לומר שבהל׳ שבת חזר בו מהל׳ בה״נ. ושוב חזר בו עוה״פ בלוח ובסדבה״נ, והכריע כבהל׳ בה״נ. ומכאן הוכחה קצת להשערה אחרת בסדר הכתיבה בשו״ע וסידור אדה״ז שלפנינו. ואכ״מ].