Is the KosherSwitch® or Shabbos App™ Kosher?
There are a number of modern innovations by technological companies that are designed to facilitate the observance of Shabbos in hospitals and other medical settings to avoid serious Torah transgressions. Some of these innovations are based on the principal of grama, whereby a prohibited melachah is not performed directly, but rather in an indirect manner, and therefore forbidden only mi’d’Rabbanan (Rabbinically), a prohibition which often does not apply in a medical setting. In many instances, these innovations might bypass the issue of grama too; they are based on the concept of meni’as hameni’ah, (preventing the prevention)—not actively doing something, but merely preventing a device from acting as a preventer. The device is designed to do the melacha by default but there are “brakes” preventing the device from doing the desired task. Instead of the user simply removing the “brakes” (which can be a serious violation of Shabbos), he simply inserts a new set of “brakes”—which do not involve the use of electricity—preventing the original “brakes” from operating as a preventer.
Alternatively, these innovations are sometimes based on the principle of hamshachas matzav (extending the “status quo”): instead of opening or closing an electrical circuit they simply retain the “status quo” of the device for a longer amount of time than originally scheduled. In other words, here we almost have the flip side, with the user inserting “brakes” to prevent the device from turning off by default.
There are some individuals, perhaps well-intentioned, who are marketing such innovations to the general public. Unfortunately, in many cases their use is an outright desecration of Shabbos. The concept of zilzul Shabbos (denigrating Shabbos) is not merely a minor meta-halachic concern, but a very serious halachic issue. Sometimes d’Oraysa (Biblical) or d’Rabbanan (Rabbinical) prohibitions may be involved. In fact, in some cases these innovations do not even fit the criteria of grama. The concept of grama is very complex and is beyond the scope of this article. Since these innovations are new, before making use of any of these devices their modus operandi needs to be checked out, and then a posek (an expert rav) should be consulted to ascertain that we are not being nichshal with chilul Shabbos, inadvertently violating Shabbos, chas v’shalom. 288?1
1 הרבה יש לה×ריך ×‘×¢× ×™×Ÿ ×–×” בכו״כ פרטי×. ומ×הבת הקיצור, וקוצר היריעה, × ×¨×©×•× ×¨×§ ר״פ בעזר שוכן שחקי×. ומכיון ×©×”×¢× ×™×Ÿ מסובך וכו׳, ×•×“× ×• בזה בכ״מ, ובכדי ×©×œ× ×œ×”×§×©×•×ª על המעיין, בשקו״ט בכל חילוקי הסברות בכ״ז, ו×טו ×›×™ ×¨×•×›×œ× ×œ×™×–×•×œ וליחשוב, × ×¡×ž× ×• לתועלת הקור××™×, כמה ספרי ×§×™×¦×•×¨×™× ×•×ž×œ×§×˜×™× ×‘×“×•×¨× ×•, להרחבת הידיעה בכל ×”×‘× ×œ×§×ž×Ÿ, ×•×ž×©× ×ª×“×¨×©× ×•.
×•×˜×¨× ×›×œ שיח, ילהק״ת ×©× ×ª×§×‘×œ ×•× ×ª×¤×©×˜ בכל תפוצות ישר×ל כהלכה פסוקה וברורה ש×ין עלי׳ עוררין, ש×יסור גמור לחבר (×ו ×œ× ×ª×§) מעגל חשמלי בשויו״ט, וכן להפעיל מכשירי חשמל, הן כשיש בו ×ש ×ו גוף ×—×™×ž×•× ×œ×•×”×˜, והן כש×ין בו. ×•×“× ×• בו הן ×ž×©×•× ×ž×•×œ×™×“, ×ו ×ž×©×•× ×‘×•× ×”, מכה בפטיש, מבעיר, גזירת ×©×ž× ×™×ª×§×Ÿ, עובדין דחול, ××•×•×©× ×ž×™×œ×ª×, ×–×™×œ×•×ª× ×“×©×‘×ª× ×•×›×•×³.
[ולהעיר ×’× ×ž×ž×©×´×› בשו״ת ×¦×¤×¢×´× (×™×¨×•×©×œ×™× ×ª×©×›×´×”) ×ž×©×•× ×ž×•×œ×™×“, ×©×’×•×¨× ×œ×”×ž×¦×™× ×“×‘×¨ חדש, ו×סור מה״ת. וצ״ע ×›×•×•× ×ª×•. (ו×ולי ×”×´×– מעין ובדוגמת מה ×©×”×‘×™× ×‘×©×•×´×ª ×ž× ×—×ª שלמה ×—×´× ×¡×™×´× (ע׳ צג) מכתב ×”×—×–×•×´× ×©×—×™×™×‘ ×ž×©×•× ×ª×™×§×•×Ÿ החוט עצמו ממות לחיי×, ×בל ×©× ×ž×©×•× ×‘×•× ×”). ור××” בשו״ת ×ž× ×—×ª ×שר ×—×´× ×¡×™×ž×Ÿ ל לפי דרכו. וילה״ע בכ״ז ×‘× ×•×’×¢ לדעת ×¨×‘×•×ª×™× ×• × ×©×™×× ×• בזה, מהמשמעות בלקו״ש ×—×›×´× ×¢×³ 497. ×ג״ק ×—×´×’ ע׳ כב. ×—×™×´×’ ע׳ רפה. מכתב ×™×´×– ×דר ×׳ תשי״ט (× ×“×³ בשלחן ×ž× ×—× ×—×´×‘ ע׳ קעה). ולהעיר ממש״כ בקובץ תפ×רת ×™×”×•×“× ×§×œ×ž×Ÿ ע׳ 142 (×‘×¦×™×œ×•× ×›×ª×´×™)].
ו×כמ״ל בכ״ז, שכבר קימו וקיבלו ישר×ל ×¢×œ×™×”× ×›× ×´×œ, וכלשון הרמב״ן (הלכות × ×“×” פ״×), ×œ×¢× ×™×Ÿ ×חר: עשו ×ותה כהלכה פסוקה בכ״מ ולפיכך ×סור ל××“× ×œ×”×§×œ בה ר×שו לעול×. ובמ×ירי (ברכות ל×, ×): קבלוה ×—×›×ž×™× ×•×›×•×³ וקיימו ×ת דבריהן ועש×וה כהלכה פסוקה ש×ין עלי׳ תשובה. ותו ×œ× ×ž×™×“×™.
וכעת ×‘× ×•×’×¢ ×œ×¢× ×™× × ×•: ×”× ×” כבר כתבו גדולי ×”×¤×•×¡×§×™× ×“×“×¨× ×‘×ª×¨××”, ×”×ž× ×—×ª יצחק, ושבט הלוי, בשעתו (במכתב ×ž×™×•× ×’×³, ל״ח ×œ×ž×˜×ž×•× ×™×´×, תשמ״ה) ×‘× ×•×’×¢ למפסקי ×’×¨×ž× ×”×©×•× ×™×: ״בדבר ההמצ×ות ×”×˜×›× ×•×œ×•×’×™×•×ª החדישות וכו׳ מלבד ×שר ×”×”×™×ª×¨×™× ×¢×¦×ž× ×ž×¤×•×§×¤×§×™× ×¢×“ מ×ד - ו××£ הי׳ דבר ×–×” מותר ×ž×‘×—×™× ×ª פרטי ×“×™× ×™ שבת, בלי ספק ש××™ ×פשר לשמור על ×ª× ××™ ×”×”×™×ª×¨×™× - חוץ מזה ×¢×¦× ×”×”×©×ª×ž×©×•×ª ×‘×”×™×ª×¨×™× ×לו ×יסורו חמור מ×ד ×ž×©×•× ×“×›×œ ×›×™ ×”××™ ×’×•×•× × ×™×© בזה הירוס ועקירת שמירת השבת ח״ו והפיכתה ×œ×™×•× ×©×œ חול רח״ל, ולעשות פעולות רגילות כעין מל×כות, ומכ×ן ועד למל×כות ממש המרחק קטן מ×ד, ו×וי ×œ× ×• ×× ×”×’×¢× ×• לכל ×–×ת וכו׳ ×סור להפעיל כלי שימוש ×©×•× ×™× ×¢×´×¤ ההמצ×ות ×”×˜×›× ×•×œ×•×’×™×•×ª של ×’×¨×ž× ×•×›×— ×©× ×™ - ×›×™ הצד בשוה ×‘×›×•×œ× ×©×”× ×”×™×¨×•×¡ ועקירת קדושת השבת וסופו מי ×™×©×•×¨× ×•×´.
ולעת ×›×–×ת, ל×חרי מה שעלתה ×‘×™×ž×™× ×• ×× ×•, וכדלקמן, ר××” ר××™× ×• שהצדק ×ת×, וכמעט שהופיע רוה״ק בביהמ״ד.
×•×”× ×”, בגוף ×”×¢× ×™×Ÿ מוכרח הדבר לה×ריך ביותר בבי×ור גדר ×’×¨×ž× ×‘×›×œ×œ, ×•×’×¨×ž× ×‘×©×‘×ª בפרט, וגדרי ×’×¨×ž× ×“×ש, ×’×¨×ž× ×“×¡×•×£ חמה לב×, מצמצ×, ×¡×¨× × ×“×ž×™× ×•×‘×™×“×§× ×“×ž×™× ×‘×›×— ר×שון ובכח ×©× ×™, זרק ×—×¥ ותריס בידו, ×’×¨×ž× ×“×’×¨×ž× ×•×›×•×³. (ובדעת ×דה״ז בגדר ×’×¨×ž× - ר××” בשו״ע ×דה״ז סרס״ה ס״ח ×•×‘×§×•×´× ×¡×§×´×’). וקשה לה×ריך בכ״ז מבלי ×œ×”×™×›× ×¡ ×‘×—×™×œ×•×§× ×“×¨×‘× ×Ÿ, דקה מן הדקה.
והרוצה ×©×™×—×›×™× ×‘×¤×¨×˜×™ הדברי×, יעיין ×‘×”× ×¡×ž×Ÿ ב×× ×¦×™×§×œ×•×¤×“×™× ×ª×œ×ž×•×“×™×ª חלק ×—×´×™ ×‘× ×¡×¤×— לערך חשמל. בס׳ ×›×œ×œ×™× ×‘×”×œ×›×•×ª שבת ×“×™× ×™ ×’×¨×ž× (× ×“×¤×¡ בקובץ ×ור השבת ×—×™×´×— ע׳ ×¢× ×•×ילך. חי״ט ע׳ קד ו×ילך). ס׳ המטבח כהלכה ×ž×•×¨×’× ×©×˜×¨×Ÿ ×‘× ×¡×¤×— ״מעשה וגרמ××´ שבסוה״ס. ועוד כיו״ב. [ובקובץ ×ור ישר×ל חל״ד ע׳ ×›×” ×œ× × ×—×™×ª לכ״ז. וצ״ע מש״כ בשו״ת ב×ר דוד ס״ב בגדר הסרת ×”×ž×•× ×¢. ו×כ״מ].
×•×”× ×”, ×‘×ž×§×•× ×©×›×š דרך המל××›×” לעשותה ×¢×´×™ ×’×¨×ž× - לכמה דעות ××™×´×– בגדר ×’×¨×ž× ×›×œ×œ (ר××” שו״ת ×חיעזר ×—×´×’ סי׳ ס. ×ž× ×—×ª שלמה ×—×´× ×¡×•×¡×™×³ ט). ובפרט ×‘×ž×›×©×™×¨×™× ×›×©×”×’×¨×ž× × ×¢×©×™×ª ב×ותו כלי גופ×, ועוד ×–×ת ×©×ž×ª×•×›× × ×™× ×ž×œ×›×ª×—×™×œ×” כך (ר××” שבות יצחק ×“×™× ×™ ×’×¨×ž× ×¤×˜×´×• ע׳ קלח. ור××” שו״ת ×¦×™×´× ×—×›×´× ×¡×™×’ סק״×. המטבח בהלכה ע׳ 406). ויתר על כן, ×©×ž×§×•× ×œ×•×ž×¨ ש×ין ×“× ×™× ×‘×›×´×– ×›×´× ×œ×¤×™ ר×ות העין, ×•×œ× ×‘×ž×¨×›×™×‘×™× ×”×¤× ×™×ž×™×™× ×©×œ ×”×ª×•×›× ×” (ור××” ×ž× ×—×ª ×שר ווייס ויקהל). ור××” ב×ריכות במש״כ בס׳ מטבח כהלכה ע׳ 379.
×•×”× ×”, יש מ××—×¨×•× ×™ ×–×ž× ×™× ×• ×©×“× ×• ×‘×¢× ×™×Ÿ מפסקי-×’×¨×ž× ×”×‘× ×•×™×™× ×¢×œ שיטת ×ž× ×™×¢×ª ×”×ž× ×™×¢×”, שלדעת הממצי××™× ×”×´×” עדיף מגרמ×. והוכיחו כן ממש״כ בשו״ע ×דה״ז סרע״ז ×¡×´× ×©×´×× ×”×“×œ×ª פתוחה כבר מותר ×œ× ×¢×œ×” בשביל ×©×œ× ×™×›×‘×” ×”× ×¨ ו×ין בזה ×ž×©×•× ×’×¨× ×”×‘×¢×¨×”×´.
×ל×, ×“×©× ×ž×™×™×¨×™ ×©×”×›×•×•× ×” ×©×œ× ×™×›×‘×” ×”× ×¨ ×בל ×œ× ×©×ž×›×•×•×Ÿ ללבות ×”×ש. וכבר חלקו ×¢×œ×™×”× ×’×“×•×œ×™× ×•×˜×•×‘×™×, ודחו כל ×“×‘×¨×™×”× ×‘×˜×•×˜×•×´×“ ומכו״כ ×˜×¢×ž×™× - ר××” ב×ריכות בשו״ת × ×—×œ×ª לוי ח״ב ס״ג. ×•×©×´× .
(ועוד ×“× ×• במפסקי-×’×¨×ž× ×”×‘× ×•×™×™× ×¢×œ העקרון של המשכת מצב. ו×כ״מ).
וכבר × ×ª×´×œ, שלכמה דעות, ××™×´×– ×פי׳ בגדר ×’×¨×ž× ×›×©×“×¨×›×• בכך ומיוחד לכך ×•× ×¨××” ×œ×¢×™× ×™×™× ×›×ž×¢×©×” גמור, ובפרט כשהתוצ××” ×”×™× ×ž×™×™×“×™×ª. וכבר העירו ממשמעות חי׳ ×”×¨×™×˜×‘×´× (שבת מז, ב) ×©×‘×ž×§×•× ×©×”×ª×•×¦××” וד×ית ×•×›×•×•× ×ª×• לכך ×œ×”×“×™× ××™×´×– בגדר גרמ×. וכ״מ בכ״מ. ו×כ״מ בכ״ז.
ובכל ×ופן, ×œ×¢× ×™× × ×•, הסרת ×”×ž×•× ×¢ וד××™ ×œ× ×¢×“×™×¤× ×ž×’×¨×ž×, ×•×›×©×”×•× ×‘×›×— ר×שון ×”×´×– כמעשה ×‘×™×“×™× ×ž×ž×©. [ומה שהוסיפו לטעון בכ×ן שיש ×›×ן תוספת מעלה מצד ש××™× ×• פסיק ×¨×™×©× - פשוט וברור לכל יודעי דת ודין שכ״ז ל״ש ×‘×ž×§×•× ×©×ž×›×•×•×Ÿ ×œ×”×“×™× ×œ×›×š. ויש בזה טעות חמורה. ובל××´×”, פשוט שג״ז בגדר פס״ר כיון שסופו להעשות כן בפו״מ במשך הזמן. וכ״ז ××™× ×• צריך ×œ×¤× ×™×].
×•×‘×©×œ×ž× ×œ×¦×¨×›×™ רפו××” ובטחון, ×ž×§×•× ×œ×’×‘×‘ צירופי קולות ×©×•× ×™×, ולהתיר ב×ופן שלכמה דעות ×”×´×– בגדר ×’×¨×ž× (×ו ×¢×“×™×¤× ×ž×™× ×”), כמו שהתירו ×’×¨×ž× ×‘×ž×§×•× ×¤×¡×™×“×. ×בל ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×¢×œ×” על הדעת ×œ×”×ž×¦×™× ×”×ž×¦×ות חדשות ×œ×‘×§×¨×™× ×¢×‘×•×¨ צרכי הפרט, ומה ×’× ×©×’×¨×ž× ×œ× ×”×•×ª×¨ לכתחילה רק ×‘×ž×§×•× ×¤×¡×™×“× ×•×›×•×³, וכש״כ ×‘× ×“×•×´×“, בהסרת ×”×ž×•× ×¢ לחוד, ×•×ž×§×•× ×œ×•×ž×¨ שה״ז כמל××›×” בידי×, ×•×›× ×´×œ שבכמה ×¤×¨×˜×™× ×¢×™×§×¨×™×™×, טעו ועירבבו בין ×”× ×•×©××™×. ו×כ״מ.
ולהוסיף, שבכ״ז יש לדון ×’× ×ž×©×•× ×¢×•×‘×“×™×Ÿ דחול ×•×–×™×œ×•×ª× ×“×©×‘×ª×, שי״ב ×’×´×› ×’×“×¨×™× ×”×œ×›×ª×™×™× ×ž×•×‘×”×§×™× (×ž×©×•× ×´×©×‘×ª×•×Ÿ×´ ו״תשבות״, ומצות כבוד שבת ״וכבדתו מעשות דרכיך״, וגדר ×´×ž×ž×¦×•× ×—×¤×¦×š×´ ועוד ועוד). ובכ״מ ×ž×¦×™× ×• ש×ין להשתמש בכלי שמשמש למל××›×” בימות החול, ×©×ž× ×™×©×›×— ×•×™×‘×•× ×œ×™×“×™ מל××›×”. ×ו ב×ו״×, ×©×œ× ×™×”× ×›×™×•× ×—×•×œ ×‘×¢×™× ×™×•. ועוד כתבו הפוסקי×, שבכל דבר צריך ×œ×©× ×•×ª מעשייתו בחול, ובמכ״ש מזה שצריך ×œ×©× ×•×ª בדבורו ובהליכתו וכו׳, ×´×©×œ× ×™×¢×©×” כדרך ×©×”×•× ×¢×•×©×” בחול״. ו×פי׳ בדבר ש×י״ב סרך מל××›×” ×ו טורח - צריך ×œ×©× ×•×ª מדרך החול. (ובתוס׳ (ביצה ל, × ×“×´×” דדרו) מוכח ×©×’× ×›×©×™×´×‘ טורח יותר ×œ× ×—×™×™×©×™× ×Ÿ לכך, כיון ×©×ž×©× ×” מדרך חול. ×•×”×™×™× ×• שעיקר הגדר ×©×™×”× ×‘×“×•×§× ×‘××•×´× ×ž×™×ž×•×ª החול). ו×כ״מ ב×ורך. ור××” מש״כ התפ××´×™ בכלכלת שבת כללי המל×כות בתחילתו, וכן ×‘×”×™×œ×›×ª× ×’×‘×™×¨×ª× ×©×‘×ª ספ״ז, ומש״כ עוד בקצוה״ש סקמ״ו סכ״ה ובבדה״ש לש×. (ור××” ×‘×”× ×¡×ž×Ÿ במטבח כהלכה ע׳ 418 ו×ילך).
×•×™×©× × ×“×•×’×ž×ות למכביר ליסוד ×–×” - ×©×’× ×›×©×י״ב טורח ו××™× ×• דומה למל××›×” ×•×œ× ×™×‘×•× ×œ×ž×œ××›×” ×בל הו״ע של חול ×סור ×ž×©×•× ×ž×¢×©×” חול - בש״ס ובפוסקי×. ומה×: ×יסור מדידה (ר××” תוס׳ שבת קכו, ב ד״ה ומדבריהן. ובשו״ע ×דה״ז סש״ו סי״ח: מעשה חול וזלזול שבת), יצי×ת חיגר במקלו, הפשלת קופה ל×חוריו וכו׳. (×•×›× ×´×œ שמדברי קבלה צריך ×©×œ× ×™×”× ×”×™×œ×•×›×• בשבת כבחול. ובמ×ירי (שבת קיג, ×) הטע×, ×©×”×•× ×ž×˜×›×¡×™×¡×™ כבוד שבת. ×•×”×™×™× ×• ×©×œ× ×™×™×¨××” שבת כימות החול ח״ו). ובס׳ עובדין דחול שי״ל ל××—×¨×•× ×” בחלק ×”×‘×™×¨×•×¨×™× ×¡×´× ×”×ריך ×œ×ž×¢× ×™×ª×• בזה, ×•×¡×™×›× ×•×œ×™×§×˜ כל ×”××•×¤× ×™× ×‘×–×”, עיי״ש. (ולהעיר שבדיוקי ×”×œ×©×•× ×•×ª בשו״ע ×דה״ז מצ×× ×• ר××™× ×• כמה ××•×¤× ×™× ×‘×”×’×“×¨×ª עובדין דחול, ובכ״מ ר××™× ×• שדייק לכתוב ״מעשה חול (והוסיף על כך:) וזלזול שבת״).
ו×כן, בכ״מ בר××©×•× ×™× ×ž×¦×™× ×• בפי׳ ×´××•×•×©× ×ž×™×œ×ª××´ ×•×´×–×™×œ×•×ª× ×“×©×‘×ª××´, ×©×”×›×•×•× ×” ×©× ×¨××” לרו××™× ×›×œ×¤×™ חוץ ×›×ילו ×ž×—×œ×œ×™× ×ת השבת (ר××” ×ו״ז ח״ב ס״ח בסופו. שבה״ל סדר ×ª×¢× ×™×ª סרס״ו. ור××” שו״ת ×ž× ×—×ª שלמה ×—×´× ×¡×´×˜) ×•×œ× ×¨×§ בדבר ×”×’×•×¨× ×¨×¢×© בשבת. והדבר מודגש במיוחד ×‘× ×•×’×¢ לחשמל, ×©×˜×•×¢×™× ×”×”×ž×•×Ÿ ו××™× ×Ÿ ×™×•×“×¢×™× ×œ×—×œ×§ בין סוגי ×”×ž×›×©×™×¨×™× ×”×©×•× ×™× (וכמבו×ר בשו״ת ×ž× ×—×ª שלמה ×©× ×‘×›×œ×œ×•×ª ×˜×¢× ×”×יסור בחשמל בשבת).
×•×›×œ×œ× ×›×™×™×œ×• לן ×”×¤×•×¡×§×™× ×‘×›×´×ž, שבכ״ד שקל ×œ×‘×•× ×œ×™×“×™ מכשול, והדבר מסור לציבור, מסרן הכתוב ×œ×—×›×ž×™× ×œ×’×“×•×¨ גדר ×‘×ž×§×•× ×¤×™×¨×¦×” וכו׳. ור××” עירובין ו, ×: רב בקעה ×ž×¦× ×•×’×“×¨ בה גדר. וההור××” מזה, ב×ופן פעולת חכמי ישר×ל ×‘×ž×§×•× ×¤×™×¨×¦×”, הן בד××•×¨×™×™×ª× ×•×”×Ÿ ב××™×¡×•×¨×™× ×“×¨×‘× ×Ÿ וכו׳, ר××” ב×ג״ק בכ״מ. ומה×: ×—×´×– ע׳ ריח ו×ילך. חי״ב ע׳ ×—. ×—×›×´×’ ע׳ רמ×. שיחת יט״כ תשל״ה. ש״פ תרומה תשמ״×. ועוד בכ״מ עד״ז.
ולך × × ×•×¨××” מש״כ חכמי צפת״ו (הב״י ×•×ž×”×¨×´× ×לשיך וכו׳) ×‘×ž×›×ª×‘× (שהועתק ב×רץ ×”×—×™×™× ×¡×ª×”×•×Ÿ יו״ד סקכ״ג): ×לו החט××™× ×›×©×™×•×“×¢×™× ×¦×•×¨×ª× ×“×©×ž×¢×ª×ª× ×§×ž×™× ×œ×”×•×¨×•×ª הור×ות ×œ×¢× ×•×ž×§×™×œ×™× ×œ×”× ×”×§×•×œ×•×ª שהקילו הר××©×•× ×™× ×•×¨×•×‘ ×¤×¢×ž×™× ××•×ª× ×”×§×•×œ×•×ª ×”× ×¦×¨×•×ª זו לזו וכו׳ וזה הדרך רחוק מדרכי התורה ×©×”×–×”×™×¨×ª× ×• ×¢×´×– × ×מר ×•×©×ž×¨×ª× ×ת משמרתי עשו משמרת למשמרתי וכמה גזירות גזרו ×—×–"ל ו×סרו המותר בין ×‘×“×™× ×™ מ×כל ומשתה בין ×‘×“×™× ×™ טלטול וכו׳ כדי ×©×œ× ×™×‘×•×ו לדבר עבירה וכן בכ״ד ודור הוסיפו גזירות לפי צורך השעה ולפי ×”×ž×§×•× ×•×›×•×³ וזה ×”×™×” ×“×¨×›× ×¢×œ ×”×—×›×ž×™× ×œ×’×“×•×¨ פרצות בישר×ל כמו ש×מרו רב בקעה ×ž×¦× ×•×’×“×¨ בה גדר ×בל ×לו החט××™× ×¢×•×©×™× ×‘×”×™×¤×š מוצ××™× ×¤×¨×¦×” ×•×ž×•×¡×™×¤×™× ×¢×œ×™×” פרצות ×•×œ× ×“×™ ×œ×”× ×¢×•×•× ×•×ª הר××©×•× ×™× ××œ× ×©×”×•×¡×™×¤×• ×¢×œ×™×”× ×œ×œ×ž×“ ×¢×œ×™×”× ×§×•×œ×•×ª ×©×œ× ×›×“×¢×ª תורת משה ×•×‘×•×“×™× ×¡×‘×¨×•×ª רעות ×•×˜×¢×ž×™× ×‘×“×•×™×™× ×•×›×•×³ ובהיות ×©×‘×¢×•×•× ×•×ª×™× ×• ×”×¨×‘×™× ×”×¢× ××™× × ×—×¤×™×¦×™× ×‘×ž×™ שמחמיר ×œ×”× ××œ× ×‘×ž×™ שמיקל ×œ×”× ×•××™× × ×—×•×©×©×™×Ÿ על מה ×©×”× ×¢×ª×™×“×™× ×œ×™×ª×Ÿ דין וחשבון ×œ×¤× ×™ הקב"×” ×¢×´×– וכו׳ לכן ××—×™× ×• יר××™ ×”' ×ž× ×”×™×’×™ הדור שבכל עיר ועיר ×¢×œ×™×›× ×ž×•×˜×œ לגדור פרצות ×לו לפי ×”×פשרות ובפרט בפרצה חדשה לתקן הדבר ×›××•×´× ×œ×¤×™ מקומו לפי צורך השעה להסיר מכשול ×–×” מעל ×¢× ×”×§×“×•×© וכל הפורץ ×’×–×™×¨×ª×›× ×™×©×›× ×• × ×—×© ×•×œ× ×ª×”×™×” ×–×ת לפוקה ולמכשול. ועיי״ש עוד ×“×‘×¨×™× ×›×“×¨×‘× ×•×ª.
ויש ×‘× ×•×´×˜ ×›×ן ×œ×”×‘×™× ×ž×©×´×› בשו״ת ×ג״מ ×ו״ח ח״ד סי׳ ס: ××£ ×× × ×™×ž× ×©×ין ל×סור ××œ× ×ž×” ×©×ª×™×§× ×• ×—×›×ž×™× ×•×›×•×³ ×ין להתיר ×–×” כיון ×©×”×•× ×¨×וי לי×סר וכו׳ וכיון שברור ×©×”×•× ×–×™×œ×•×ª× ×“×©×‘×ª ×”×•× ×‘×›×œ×œ ×יסור ×–×” וכו׳ שעושה דבר ×©×”×•× ×–×™×œ×•×ª× ×œ×©×‘×ª ×”×•× ×¢×•×‘×¨ ×‘×™×“×™× ×¢×œ חיוב הכבוד שמשמע ×©×”×•× ×’×´×› חיוב מהתורה וכו׳ וזה ×©×”×•× ×–×™×œ×•×ª× ×”×•× ×“×‘×¨ המובן לכל.
×•×ž×¦×™× ×• בשו״ת דברי ש×ול להשו״מ, הב״ד בשו״ת חלקת יעקב ×ו״ח סקמ״ד, שכ׳ בזה״ל: ח״ו להקל ולגבב קולות שהקל בזה ×”× ×‘×œ ×”×–×”, ו×× ×—×´×• × ×ª×™×¨ ×–×ת ×œ× ×™×•×•×“×¢ ××™×¤×•× ×¢× ×™×Ÿ שבת כלל וכו׳ ומתוך כך ×™×‘×•× ×œ×”×ª×™×¨ כל המל×כות ח״ו וע״כ ×ין להתיר.
וכעי״ז ב×ג״ק ×—×´×’ ע׳ כב: בעברי עליו שבעתי × ×—×ª, שבעת ×”×–×ת ×•×‘×ž×“×™× ×” ×”×–×ת וכו׳ ×›×•×—× ×“×”×™×ª×¨× ×œ× ×¢×“×™×£ לי' לכפות בשביל ×–×” ×ת השכל הישר ולהטותו מדין ×מת ל×מתו. - (×•× ×¤×œ×תי למה ×–×” ×™×¦× ×ž×’×“×¨×• ובסי' ×¢"ו מדבר בקול חלושה וכו׳ ×”× ×” ×”"×– ×¢× ×™×Ÿ ×©× ×ž×¡×¨ לע"×” וכו׳ ×•×”×—×›× ×¢×™× ×™×• בר×שו לר×ות שעי"×– ×¤×•×¨×¦×™× ×¤×¨×¦×” ×œ×‘×•× ×œ××™×¡×•×¨×™× ×“×וריית×. ו×× ×’× ×חרי רוב עיון ועומק ×œ× ×ž×¦× ×˜×¢×ž×™× ×œ×יסור ברור, ×¢×›"פ ×œ× ×”×•"ל להדפיס תשובה זו ולתת ×ž×§×•× ×œ×•×ž×¨: ר××” ×©×”×ž×—×ž×™×¨×™× ×’"×› ×ž×§×™×œ×™× ×‘×–×”. ועל כגון ×“× × ×מר ×× ×ž×œ×” בסלע ×ž×©×ª×•×§× ×‘×ª×¨×™×Ÿ). ×¢×´×›. ועיי״ש עוד ×‘×¤× ×™× ×“×‘×¨×™× ×”×§×©×™× ×›×’×™×“×™×.
ובכגון ×“× ×™×© להמליץ מש״כ הגרש״ק בשו״ת ×”×לף לך שלמה (בהשמטות - ×ו״ח סל״ג): הביטו ור×ו דברי המתיר ×יך דבריו הבל ×”×‘×œ×™× ×•×יך כוון עוד להדפיס כדי להכשיל ×”×¨×‘×™× ×וי ×œ× ×• שכך עלתה ×‘×™×ž×™× ×• להיות ×ž×•×¨×™× ×›×לו וכבר ×™×“×¢× ×• דרכו ×©×§×•×œ× ×§×•×œ× ×•×›×•×³ ×•×”×•× ×ž×›×•×•×Ÿ הכל להיתר ×›×™ יודע בדור ×”×–×” כל המיקל לו וכו׳. ובהמשך לזה (×©× ×¡×œ×´×“): ×ין × ×´×œ לעשות חדשות בזה״ז ×‘×©×•× ×ופן ×‘×¢×•×œ× ×•×‘×“×•×¨ ×”×–×” כל המוסיף גורע ×•×œ× ×כשור ×“×¨× ×•××£ ×©×œ× ×”×™×³ ×‘×™×“×™× ×• ×©×•× ×˜×¢× ×œ×ž× ×¢×• הי׳ ר×וי ×œ×ž× ×¢×• ×›×™ ×ין לחדש חדשות ×‘×™×ž×™× ×”×œ×œ×• וכו׳.
ו×יך ×©×œ× ×™×”×™×³, ×‘× ×“×•×´×“, במתג ×”×ž×›×•× ×” - ×©×œ× ×‘×מת - ×‘×©× ×´×›×©×¨ סוויטש״, בל××´×”, ×ין ×©×•× ×ž×§×•× ×œ×”×ª×™×¨ השימוש בו בשבת קודש, ו××™×´×– ×—×•×ž×¨× ×•×¡×™×™×’ בלבד, ×›×´× ×ž×¢×™×§×¨ הדין, ו×לה ×”×“×‘×¨×™× ×©×¦×™×•×•×” הש×, ×©×‘×™×•× ×”×©×‘×™×¢×™ יהי׳ קודש, שבת שבתון, ×•×œ× ×ª×‘×¢×¨×• ×ש ×‘×™×•× ×”×©×‘×ª קודש בכל מושבותיכ×. וכבר × ×ª×‘×ר בכ״מ ×‘×˜×¢× ×”×“×‘×¨ ×©×“×•×§× ×”×‘×¢×¨×” לחלק יצ×ת, ×•× ×•×’×¢ במיוחד ×‘×–×ž× ×™× ×•, ×›×©×ª×•×¢×™× ×•×©×ž×™× ×—×•×©×š ל×ור, תרתי משמע. ודי בזה. ולמזהיר ×•×œ× ×–×”×¨ ×©×œ×•×ž×™× ×ª×Ÿ כמי × ×”×¨.