Torah for the People (and not for Angels)
Lo nitnah Torah l’malachei hashares (The Torah was not given to the angels), Chazal tell us. Mitzvos and halachos are predicated on being possible and reasonable for human beings to perform. We can therefore assume that if something is logistically nearly impossible to fulfill, Torah does not expect it of us. At times, poskim apply this principle as a snif (reinforcement) for leniency in both Torah and Rabbinic law, as it would be unfeasible to maintain the law absent a heter (dispensation). This rule has a logical basis and is extrapolated from the Torah (Parashas Chukas) itself: “Zos HaTorah: Adam…” (This is the Torah, [for a] human being …)
For example, Halachah states that a person in need of the facilities must relieve themselves before davening. However, if someone made the effort to use the bathroom and finds themselves minutes later in the midst of a tefillah having obsessive thoughts about whether they must use the facilities now—we follow this principle and state, “The Torah is not for angels. Reasonable effort was made to avoid needing the facilities during davening and we need not interrupt the progression of tefillah again and again.”
Similarly, we are careful that tefillin should be perfectly square. If due diligence was done to properly construct them and check them at the appropriate times, and they currently appear to be “in shape”, we need not worry—no need to break out an architect’s toolbox, or measure constantly to make sure we are not somehow transgressing.
(A person who finds themselves constantly worrying about these and other similar obsessive-compulsive thoughts may be suffering from scrupulosity and needs to seek professional help. See Halachah #355 on OCD in Halachah.)
The reverse applies, as well: clear-cut directives from Torah or Chazal are not “for the angels” and are within each person’s ability to achieve, with special kochos (strengths) granted us by Hashem to perform His mitzvos. As the passuk (Parshas Nitzavim) states, all the mitzvos are within the reach of every Jew: Lo rechokah hi. Lo bashamayim hi…Ki karov eilechah hadavar me’od… (it is not remote…it is not in the heavens…this thing [the Torah] is very close to you…)
לא ניתנה תורה למלאכי השרת
לא ניתנה תורה למלה״ש - מקורו בש״ס בכ״מ (ברכות כה, ב. יומא ל, א. קדושין נד, א. מעילה יד, ב). ובכ״מ בד׳ הגאונים והראשונים (ועאכו״כ באחרונים) הרבו להשתמש בכלל הנ״ל, ואא״פ לפורטם כי רבים הם. ונלקטו לפונדק אחד בשו״ת מנחת אשר וייס ח״א סמ״א. ויתר על כן, באנצי״ת ערך הנ״ל.
ולא נצרכה אלא להעדפה, בכמה דוגמאות שלא הובאו בספרים הנ״ל, ומילתא דאתיא בקל טרח וכתב לה: ראה שטמ״ק ב״מ נג, א בשם הרא״ש (חילול מע״ש). שם חולין כא, ב בשם גליון תוס׳ למהר״י כהן (באיסורא דלא יבדיל). פי׳ ר״י מלוניל שבת נא, ב (במה שבהמה יוצאה בשבת במידי דמינטרא. וראה בהערת המהדיר לשם). צרור החיים דרך הד׳ ס״ה (להאריך בשברים). מגדל עוז הל׳ חומ״צ פ״ו ה״ו (אפיית מצה). ברכת אברהם טריווש (בכ״מ בספרו לענין הפסק בין נטילה לברכה בשחר, וכן לענין תוכ״ד בברכת השבח - ראה שם סס״ג. סד. קעג. קפט. ריא. רצז. ש). חי׳ רבינו פרץ נזיר לט, א (לענין נזיר שהי׳ בו שיעור שער כדי לכוף ראשו לעיקרו בשעת הנדר).
ובכ״מ הובא כן, לענין תורה שאין עמה מלאכה (ראה תשובות הרמ״ה סרמ״ח. כלבו סקמ״ז ובהערת המהדיר. מגן אבות לרשב״ץ אבות פ״ב מ״ב. וראה שו״ת מהר״ם אלשקר סי״ט). ועד״ז הובא בתור טעם לענין דיברה תורה כל׳ בנ״א (ס׳ העיקרים מ״ד פי״ג). ולענין אתם אפי׳ מוטעים (עקידה בא יב, א, של״ח). וראה באגרות הרמ״ה סע״ב (בענין בעי קרא למעוטי ספיקא).
ויש לציין גם לב״י יו״ד סס״ז ד״ה ומ״ש וא״א הרא״ש (בענין דם שפירש ממקום למקום בשעת מליחה וצלי׳). וראה שו״ת אבקת רוכל סל״ו (בל׳ השואל לענין השתחוואה בשיעור שיתפקקו כל חוליותיו). וכבר העירו ממש״כ הפמ״ג או״ח סקנ״ו בא״א סק״ב בענין זה בנוגע לגדר שיחת חולין שעובר בעשה.
והנה, בכ״מ מ׳ שהוא מסברא (ראה לדוגמא לבוש או״ח ספ״ח). אבל במדרש שכל טוב בא פי״ג סט״ז יליף לה מקרא, כבפנים.
בהדוגמאות שבפנים: גוף נקי בק״ש ותפלה - ראה ערוה״ש או״ח ס״ב סי״א. ועיי״ע שו״ת אז״נ ח״ג סמ״ה. וראה בחריפות עד״ז בנימוקי או״ח ס״ג.
והנה בכמה ראשונים כתבו בנוגע לגוף נקי בתפילין, דלא קייל״ן הכי, לפי שלא ניתנה תורה למלה״ש (ראה תשוה״ג שע״ת סקנ״ג. שכל טוב הנ״ל. פיר״ח שבת קל, א. אר״ח תפילין בתחילתו. ועוד. וראה שו״ת מן השמים סכ״ו). אבל להלכה למעשה לא נקטינן כנ״ל, ויש להקפיד על גוף נקי (שו״ע או״ח סל״ז ס״ב), וה״ט לפי שיכול להעמיד עצמו עכ״פ בשעת ק״ש ותפלה. ולהעיר מלקו״ש ח״ב ע׳ 507. (ובס״ח סשס״ג שאא״פ ליזהר שלא להשליך הרוק מהחוטם בעת הנחת תפילין, מטעם הנ״ל. ובכת״י פארמה סתתתתי״ג הובא כן לגבי להחליף בגדים ללימוד התורה).
תפילין מרובעות - ראה ערוה״ש או״ח סל״ב סע״ה. שם סע״ז. אות חיים ושלום סל״ב סקי״ד. מאסף לכל המחנות (לתל׳) שם ס״ק שלב. ובכ״מ. וראה עוד בהנסמן אצלנו במ״מ וציונים להלכה יומית אות שמח.
וראה עד״ז בלקו״ש חל״ה ע׳ 65, לענין מצות שההכנה לזה דורש זמן, וכיו״ב הוא בחיוב קיום מצות לקטן אחרי שהגדיל, עיי״ש. [ולהדוגמא שם ממצות ביעור חמץ כשעוסק בביעורו - ילה״ע ממהר״ם חלאוה פסחים ו, א].
והנה במאירי קדושין שם, שאינו היתר מרווח. וילה״ע לזה, ממש״כ בשערי העבודה להרר״י (אות נא) דלא ניתנה תורה למלה״ש נאמר רק להמון עם, אבל העובד השלם דומה למלאך ה׳ צבאות, ועושה המצות בשלימות כמאמרה.
וע״ד החסידות - להעיר מדבר פלא באוה״ת משפטים ע׳ א׳קלד, שמה שקובע א״ע להעמיק מחשבתו בתענוגי עוה״ז וההמשכה כל היום אחריהם אף בעניני היתר, הו״ע בהפקירא ניחא לי׳, אבל ביציאה מעט מהכוונה, ל״ש כלל ענין בהפקירא ניחא לי׳, כי לא ניתנה תורה למלה״ש.
והבי׳ שבפנים, שבכוח האדם לקיים המצוה (וע״פ מאמר המדרש (שמו״ר לד, א) שהקב״ה מבקש לפי כוחו של כאו״א, וכמארז״ל (ע״ז ג, א) שאין הקב״ה בא בטרוניא עם בריותיו) - כ״ה בכ״מ באג״ק ובשיחות קודש. וראה גם אג״ק חט״ו ע׳ ל.
(ודא״ג: ילה״ע משל״ה (פסחים מצה עשירה ד״ב) שבמה שלא ניתנה תורה למלה״ש ב׳ פי׳ - לגריעותא ולמעליותא, לגריעותא שנתגשמה התורה, ולמעליותא מחמת יתרון האור. וראה בשיחת ש״פ בשלח תשי״ד שכיון שלא ניתנה תורה למלה״ש נשתנו כמה ענינים בתורה שיהא באופן המתאים לגוף הגשמי).