Should We Stand during Chazaras Hashatz?
There is a machlokes haposkim, a disagreement amongst prominent halachic authorities, whether the congregants are required to stand during chazaras hashatz, the chazan’s repetition of the amidah. During the individual, silent, amidah, we are required to stand (except in extenuating circumstances that allow one to sit). Some poskim maintain that we should stand during the chazan’s repetition of the amidah as well. However, even according to the stringent opinion, it is a chumrah be’alma, merely an optional stringency or a minhag, the custom of some, but not a requirement. The common custom is that we sit; in fact, many Gedolei Yisroel, great sages of all time, would sit during chazaras hashatz. In conclusion, it is in accordance with halachah to sit throughout chazaras hashatz (with the exception of Kedushah and Modim which should be recited while standing), and certainly for one who finds it difficult to stand. #261?1
1 ראה הגהות בסהמ״נ טירנא שחרית של חול ס״י (ע״פ הירו׳) שאין לישב בשעה שהש״ץ אומר י״ח. והובא להלכה בד״מ סקכ״ד סק״א וברמ״א על אתר ס״ד בשם ״י״א״. וכ״ה בשו״ע אדה״ז ס״ז. וראה בכה״ח סופר סקכ״ד ס״ק כד. ולפלא שלא העיר כדרכו מל׳ שעה״כ (לט, א). אבל כבר הוכיחו בכ״מ שאי״ז רק חומרא בעלמא. ושכן נהגו גדולים וטובים לישב. ואולי מצד החלישות. או״י שבאופן שבלא״ה אינו שומע על החזרה מפי הש״ץ מצד אריכות התפלה לית לן בה – ראה מעורר ישנים ע׳ כה. ואכ״מ באורך. ולהעיר מהל׳ בקיצור שו״ע ס״כ ס״א: מי שנקל לו לעמוד. וראה גם קצוה״ש סכ״ב בבדה״ש סקכ״א. וראה דרכי חו״ש סקע״ח. ועוד.
ולהעיר גם שבסתקצ״ב ס״ב כ׳ אדה״ז בטעם תקיעות דמעומד באו״א. ומ׳ שהוא מצד התקיעות עצמן – עי׳ במג״א ובלבוש (הובא במג״א) שם. ולכאו׳ ז״כ המג״א במש״כ רסי׳ תקצב שם לעיין בסקכ״ד. וגם, לד׳ בעה״מ סוף ר״ה, “תקיעות דמיושב״ היינו בחזרת הש״ץ שהקהל יושב. וכן מוכח גם מדין עמידה בוידוי בחזרת הש״ץ – ראה אור גדול ר״ה פ״ד מ״ט. וכבר שקו״ט בכ״ז לכאן ולכאן. ואולי ילה״ע גם מדין ישיבה בברכת כהנים – ראה שו״ע אדה״ז סקכ״ח סכ״ג. וי״ל. וראה בהנסמן בס׳ הלכה ברורה יוסף סקכ״ד סט״ו.