Spending Shabbos at a Hotel
Due to the widespread use of technology, there are quite a number of issues that have to be addressed prior to spending Shabbos at a hotel. All the doors we go through have to be manual, not electronic; if we must use an electronic door, we should wait until a non-Jew walks through the door, and then walk through together with them. If the door to our hotel room is equipped with an electronic key, we may not open the door, nor may we handle the keys, as they’re considered to be muktzeh. However, it’s permissible to ask a non-Jew, perhaps a member of the staff, to unlock the door for us. Some doors to hotel rooms are equipped with sensors, and each time we walk through the door, a light is activated, as well as possibly the air conditioning; even the flushometer in the bathroom might be activated by a sensor. In some hotels, opening the door to the balcony might affect the air conditioning in a direct manner. Therefore, we must neutralize all of these sensors before Shabbos. The refrigerator in the room will light up every time its door is opened unless the light is disabled; sometimes the refrigerator also has a lighted display that needs to be deactivated; taking items stocked by the hotel out of the refrigerator causes the computer to track which items were removed. All of these matters should be addressed before Shabbos in order to avoid shailos (halachic issues). Walking past security cameras is permitted if there is no alternative. Many are lenient to carry in the hotel hallways on Shabbos, even in areas where there is no eruv. If it’s a non-Jewish hotel, and there are other Jews residing at the hotel, there is room to be stringent not to carry unless a sechiras reshus and/or eruv chatzeiros (without a brachah) has been arranged. Nonetheless, there is strong support for the lenient position. #321?1
כ״ז דברים פשוטים הם. וא״צ לפנים.
ובההיתר באמירה לנכרי לפתוח בכרטיס מגנטי, דנו מכמה טעמים. והעיקר, מכיון שיכול הגוי לעשות באופן המותר במפתחות רגילות (בכ״מ). וגם מקום להתיר ברמיזה שלא בדרך ציווי בדבר שאין גוף הישראל נהנה (את״ל שהנאת פתיחת הדלת כמבריח ארי, ול״ד לפירות טמונים שבבור במג״א סתקי״ז סקי״ד ובשו״ע אדה״ז שם סכ״ב. ואכ״מ), כשעושה לדעת עצמו להשלים פעולתו (שו״ע אדה״ז סש״ז ס״ז). ולכאו׳ ה״ה בשירותי מלון. וליתר שאת, יאמר לגוי מע״ש שמתנה השכירות בתנאי שהגוי יפתח כנ״ל (אבל ראה שו״ת נשמת שבת ח״ה סוסי׳ קכח). וכן מותר ברמז שלא בדרך ציווי בגוי שרגיל לעשות לו בטוה״נ, וממילא יסדר כן. וכן כשבחדרו מיני מתיקה עבור הגוי, והגוי יפתח לצורך עצמו לקבלם. ולהעיר מסה״ש תרצ״א ע׳ 215. (ומשום שבות דשבות - ראה בהנסמן בהלכה ברורה יוסף סש״ז סל״ט. וראה צילום בקובץ תפארת יהודה קלמן ע׳ 142. וכ״ז מצד סגירת מעגל החשמלי המפעיל מנגנון פתיחת הדלת. אבל דליקת הנורה, גם את״ל שהוא איסור תורה, הוא פס״ר באמירה לנכרי. וראיתי למי שר"ל שגם סגירת מעגל החשמלי הוא פס״ר, שהכוונה לפתיחת הדלת. ודבריו צ״ע).
ומש״כ בנוגע למצלמות הוידיאו במעגל סגור - אא״פ להאריך במסגרת זו. ועיקרי הדברים, שמדין רושם מקום לומר שבלא״ה נרשמים כל הזמן בוידיאו מה שבטווח הראי׳. וגם שאין רישומו ניכר, שתיכף ברגע כמימרא נרשם משהו אחר. ועוד דנו משום השינוי בזרם החשמלי (וצ״ע אם כ״ה במציאות). וגם, יל״ע שכיון שהמצלמות ה״ה בשביל אבטחה, וה״ז לתועלת העובר דרכם, אי נק׳ ניחא לי׳.
ולמעשה הסכמת גדולי הפוסקים להתיר בכהנ״ל, בצירוף כמה טעמים, עכ״פ בדליכא דרכא אחריתי. וראה בארוכה בקובץ פעמי יעקב כסלו תשס״ב. והאריך בזה בתשו׳ הגרע״י טולדנו שליט״א.
לענין טלטול במלון - ראה בשלחן מנחם או״ח סקצ״ה שהמקילים יש להם על מה שיסמוכו סמיכה חזקה, עייש״ה. ועיי״ש שכ״ק מו״ח אדמו״ר לא הי׳ מטלטל. ושקו״ט גם באחרוני זמנינו בזה - ראה שו״ת אג״מ או״ח ח״א סקמ״א. מנח״י ח״ד סנ״ה. מנחת שלמה ח״ב סי׳ ס. חלקת יעקב או״ח סקפ״ו. בצה״ח ח״ה סקמ״א. וראה שש״כ פי״ז סי״ז ואילך. ארחות שבת ח״ג פכ״ח סצ״ה. ואסף איש טהור כו״כ צירופי היתר בס׳ אוצר פסקי עירובין סק״ג. ואכ״מ.