Removing Items from a Car on Shabbos
A frequently asked shailah is: if one has left an item in the car before Shabbos, is it permissible to take it out on Shabbos? According to halachah, if the car is parked within the eruv (where one is permitted to carry on Shabbos), no lights go on when one opens the car doors or the trunk, and nothing electronic is activated, then they may use their car keys to open the doors and trunk and take out the needed items—but only those items that are needed on Shabbos. Of course, using the remote control to unlock the doors or trunk, or the buttons that unlock the doors and trunk electronically from the car’s interior, are not permitted; but the door key may be used to open the door mechanically, even if the door key also contains a remote, or an ignition key. Closing the door or trunk presents a halachic problem though, since the purpose of closing them is not for Shabbos; one may close them—and the manual button on the door may be depressed to lock the door—only if the purpose is to safeguard non-muktzah items left inside (but not to safeguard the car). Alternatively, if the open car door or trunk would get in the way of others they may be closed, since it is considered letzorech mekomo (the place is needed on Shabbos). Finally, if the car keys are in one key bunch with the key used to turn on the ignition or the remote key, the bunch of keys is considered muktzah (unless they are being used for an activity permitted on Shabbos, as above). Therefore, one may carry the keys back into the house only as continuation of the act of taking them out to the car by making sure not to put them down or drop them at any point. #338
לכאו׳ המכונית עצמה בגדר כשמל״א. וכן נקטו כו״כ אחרוני זמנינו, ומה שיל״ע הוא רק בנוגע לדלת המכונית. אמנם, בשערים מצויינים לאאזמו״ר זצ״ל ספ״ט סק״ד ר״ל שגם המכונית עצמה אינה אפי׳ בגדר כשמל״א, שאינה בטילה למנוע, עיי״ש. ועד״ז (ובאו״א קצת) נמצא בשו״ת אג״מ ח״ח סכ״א סקי״א.
ובנוגע להמפתחות לדלת הרכב - לכאו׳ ה״ה בגדר כשמל״ה, שמיוחדים למלאכת היתר. ואף באם בד״כ נדלקת נורה ע״י פתיחת הדלת - כיון שזהו ענין נוסף וצדדי, צ״ע לומר שמה״ט ה״ה בגדר כשמל״א.
אולם מפתח חשמלי (שלט, המכונה רימא״ט) וכן מפתחות המנוע, פשוט שהן בגדר כשמל״א. (ואמנם, יש שדנו מדין ממח״כ. אמנם, בפועל אין מקפידים שלא להשתמש במפתחות לד״א. ואדרבה, כמ״פ משתמשים בהן לחיתוך קופסאות קרטון וכו׳).
והנה, רגיל שהמפתח משמש גם לרכב וגם להפעלת המכונית, ונחתינן להשקו״ט בגדר כלי המיוחד להיתר ולאיסור. ולכמה דעות אזלינן בתר רוב שימושו (ראה פמ״ג סש״ח במ״ז בהקדמה. שם בא״א סק״ט. סרע״ט בא״א סקי״ד). אבל י״א דאזלינן בתר עיקרו (משנ״ב בבה״ל ס״ג ד״ה קרדום. קצוה״ש סק״ח בבדה״ש סקי״ב בדעת אדה״ז. ולכאו׳ מקום לומר בדעתו כפשטות לשונו שכל שמיוחד גם להיתר - אף שאין עיקרו לכך - ה״ה כשמל״ה. וכדעת החיי״א כלל ס״ו ס״ג. ועייג״כ בשו״ע אדה״ז שם ספ״ז. ויל״ע בלשונו בדין מדוכה בסכ״ב. ומש״כ אדה״ז שם בסכ״ב בנוגע לקדירה שבטלה לתבשיל - אין הכרח בדעתו בדין כשמל״א בקדירה. ולהעיר גם מדעת אדה״ז (סי״ט. וראה פמ״ג במ״ז סק״ג) בתפילין, אף שיכול ללובשו שלא לשם מצוה. ואוי״ל ולקשר לכללות החקירה בגדר מוקצה דכשמל״א. ובמק״א (קובץ העו״ב תשא תשס״ז) הארכנו בדעת אדה״ז שאי״ב שם וגדר מוקצה, כ״א גזירה בשעת הטלטול שישתמש בו לאיסור. ולפ״ז, מקום לומר שכשמיוחד גם להיתר, כל כי האי ל״ג שישתמש בו כעת לאיסור. אבל את״ל שי״ב חלות וגדר מוקצה, דינו כבכהת״כ, וככל דברי חכמים, דאזלינן בתר רובא (או בתר עיקר) בהגדרת מהותו. ובאו״א קצת, דכל שעיקרו או רובו לאיסור, מקצה דעתו ממנו (בנוגע לשימוש לצורך הכלי עצמו). וילע״ע. ובקובץ הברכה אלול תשס״ט ע׳ קנז ואילך כ׳ באו״א בכללות שי׳ אדה״ז. והבוחר יבחר. והנלפע״ד כתבנו).
ומ״מ, יש לדון מדין בסיס באם נמצא מפתח הרכב בצרור א׳ עם מפתח המנוע או השלט. ומכיון של״ש לנערו כעת, הרי מותר לטלטל. ויל״ע באם יודע שיצטרך לטלטל צרור המפתחות בשבת, אם עליו להסיר מע״ש המפתחות שהן כשמל״א. וראה שו״ת מנח״י ח״ח סכ״ב. שש״כ פ״כ ספ״ו.
ובכל אופן, לעניננו, בפתיחת הדלת, איך שלא יהי׳ דינו, הותר לו לטלטל כשמל״א לצו״ג ומקומו. ובעודו בידו מותר להמשיך לטלטלו - שו״ע אדה״ז סש״ח סיג. אבל לסגור הדלת (את״ל שדינו ככשמל״א) ה״ז כטלטול מחמה לצל, אא״כ מונע מעבר לעוברים ושבים וכדומה. וראה שש״כ שם ס״פ. ודנו בכ״ז באחרוני זמנינו. ואכ״מ.