“Would you please lead the Bentching?”
A guest who leads Birchas Hamazon (Grace after Meals, colloquially: bentching) bestows a brachah on his ba’al habayis (host) as part of the liturgy. In turn he is granted long life, the blessing returned to the one who blesses others. On the other hand, the Gemara warns—and so it is codified in Shulchan Aruch—a guest who refuses to lead Birchas Hamazon is withholding the brachah from the ba’al habayis and may suffer the opposite of that particular blessing, chas v’shalom (G-d forbid).
If a person has legitimate reason for declining to lead the bentching (for example, he doesn’t like to drink wine) is he exempt from his obligation?
Poskim discuss whether the imperative to lead the bentching is only so a guest does not withhold the brachah from the baal habayis, or if it applies to any person who is turning down the opportunity to perform a chashuve (worthy) mitzvah, represented by the cup of wine. Reasoning on both accounts would exempt a person who is not a guest and is asked to bentch with no wine at hand. There are halachic opinions that cite even one of these conditions as valid exemption.
Another factor that may contribute to permitting refusal— when most participants at the meal are literate, as is prevalent nowadays—is that each individual is bentching on their own, and is not depending on the leader’s recital of the brachos to be yotzei (fulfilling their obligation). Even if the initially appointed leader defers the position, he will still give the baal habayis a brachah in his personal recitation of the bentching.
Some authorities maintain that even absent wine and in an era of increased literacy, there is a special merit for the one leading Birchas Hamazon and, if possible, a person should not refuse an invitation to lead. But if a person has justifiable reason to refuse, he may pass the honor on to another.
מי שנותנים לו כוס לברך ואינו מברך...
ברכות נה, א. שו״ע או״ח סר״א ס״ג. ובמג״א שם סק״ה דוקא באורח ובכוס. וכ״כ בשו״ת חכ״צ סקס״ח, שהעיקר בד״ז אחיזת הכוס. ובשו״ת פנים מאירות ח״א סנ״ז שרק במברך בקול ומוציא המסובים.
ולא עוד אלא שצריך לחזר אחרי הכוס (כ״ה הל׳ בטור. וכ״כ בד״ח עהרא״ש פ״ז ס״ד סקי״ט), כבשו״ע שם ס״ד.
אמנם, בשו״ע שם ס״ג השמיט כוס, אף שכ״ה להדיא בל׳ הגמ׳, ויתר על כן בשו״ע אדה״ז שם ס״ה (אף שראה ד׳ המג״א הנ״ל דס״ל שהוא בדוקא).
ויתירה מזו, שבשו״ע - ובשו״ע אדה״ז בפרטיות - מודגש דפלגינהו בתרתי: דין (אורח) הנמנע מלברך, שאינו שייך לכוס דוקא. ועוד דין שכאו״א יש לו לחזור שיתנו לו כוס. (אלא שי״ל שפי׳ ״נותנים לו לברך״ היינו כוס).
ובמשנ״ב בשעה״צ סקט״ו הק׳ מנין לו להמג״א שהוא רק בכוס. ויתכן דס״ל שברכת האורח בכלל נאמרת רק בכוס. ואכן מצינו בכ״מ שנהגו כן.
וראיתי למי שפי׳ ובהקדם מש״כ הטור סקפ״ט שברכת האורח שייכת לברהמ״ז ואינו הפסק. וי״ל, שבמברך כוסש״ב ה״ז נחשב חלק מברכהמ״ז, משא״כ בל״ז ה״ז כאילו גמר כבר מלברך. והנה, ל׳ הרמב״ם ברכות פ״ב ה״ז: ברכה רביעית וכו׳ מוסיף בה ברכה לבעה״ב. ומ׳ שהיא מגוף ברכה רביעית (וראה אבהא״ז שם). אמנם לרמב״ם ברכהמ״ז אינה טעונה כוס, ולכן צ״ל אמירתה בגוף הברכה, משא״כ לדידן. וק״ל.
אבל ראה בקצוה״ש סמ״ו בבדה״ש סקכ״ג שמש״כ במג״א דוקא בכוס - ל״ד הוא (וכנ״ל - כ״מ קצת בל׳ אדה״ז). וכוונת המג״א ״דוקא בכוס ברהמ״ז״ - לאפוקי שאר כוסות. וכ״כ באמרי אמת ליקוטים על השו״ע, ותמה על המשנ״ב. והדברים מסתברים. אבל ראה זה חדש בשו״ת שאלת שלמה ח״א סט״ז שגם ברכות ז״ב בכלל.
והנה, לכאו׳ אפ״ל שהנמנע מחמת סיבה ג״כ בכלל, שהרי בגמ׳ השוו אהדדי מי שקראו לו לעלות, ומצינו בטואו״ח סס״ו שהביא דעת המנהיג, שמי שנק׳ לעלות לתורה באמצע ברכת ק״ש מפסיק. ועיי״ש בב״ח שהחושש לכבוד התורה יכול לסמוך ע״ד המנהיג. ומ׳ שגם בכה״ג איכא חששא בהאי מילתא. ויל״ד.
אולם, במאירי שם מפורש שהוא רק כשנמנע מחמת גאוה. וראה גם בא״א מבוטשאטש מהדו״ת כשאינו רוצה לשתות יין (או שהמברך עושה בשליחותו. ועייש״ע, שיש לכבד רק בדרך שאלה בכדי שיוכל הנשאל לסרב). וראה שו״ת תורה לשמה סתכ״ח עד״ז שאין בכלל זה המסרב מחמת סיבה. (ועיי״ש שמחלק בין הסיבות). ועד״ז שם סצ״ה. וצע״ק בשו״ת רב פעלים ח״ב או״ח סוסי׳ לט. ויש לחלק.
ובכ״מ מצינו שסירבו או נתנו רשות לאחר, וכמפורש בשו״ע שם ס״א שהגדול יכול ליתן רשות לקטן, אא״כ נאמר דמיירי שאינו אורח. וראה לקט יושר ע׳ 38. וי״ל דמיירי שלא בכוס. וראה באר״ח ספינקא מה שהביא מכרם שלמה כאן שהוכיח מדין הנז׳ שמותר לכבד לאבל. ולא ס״ל לחלק כנ״ל שרק באינו אורח הותר. ובערוה״ש ס״א שאסור לכבד לאחר, עיי״ש הפרטים. ושם ס״ב מוכח דמיירי גם כשאינו אורח. וצ״ע.
והנה במשנ״ב בשעה״צ שם סקי״ד מספקא לי׳ בזמנינו שבלא״ה המנהג שכל האורחים מברכים לבעה״ב אי שייך הא מילתא. ועיי״ש מה שהביא מא״ר סק״ד. וראה בהגהות והערות לא״ר (בלבוש מהדו״ח). ובאמת כ״מ גם בשו״ת שאילת יעב״ץ ח״א סע״ד. ומאי דמספקא לי׳ פשיטא להו לשאר האחרונים - ראה חסל״א סקי״ח. א״א מבוטשאטש מהדו״ת. כר״ש שם. בא״ח ש״א שלח סכ״ד. דע״ת למהרש״ם. תורת חיים סופר. ועוד.
ומ״מ, עדיין יש להדר לברך - פמ״ג בא״א סק״ה. משנ״ב ובא״ח הנ״ל.
והנה, בגוף גדר ברכת בעה״ב בזמנינו, המה ראו כן תמהו במה שלא נהגו כן - ראה מעיו״ט עהרא״ש במה ששינו הנוסח, והובא במחה״ש על אתר. סידור היעב״ץ במקומו. וכבר כתבו ליישב לפי מש״כ בשו״ת שאילת יעב״ץ שם - ראה תורת חיים סופר סק״ג. שו״ת להורות נתן חי״ד סי״ב. וראה לקו״ש חכ״ד ע׳ 70 הע׳ 26.
ולהעיר שבמשנ״ב כ׳ שאומרים הוא יברך בעה״ב הזה. וכ״כ בשולחן הטהור ס״ג. אלא שכהיום נתפשט המנהג שאומרים אבי מורי בעה״ב הזה. (ולמנהגנו, כאו״א אומר כנ״ל - גם אורח, וגם מי שאין לו או״א, ראה דרכי חו״ש סש״ח. אג״ק אדמו״ר מוהריי״צ ח״א ע׳ רב. היום יום טז ניסן. ס׳ המנהגים חב״ד ע׳ 22. ולהעיר מקיצור של״ה ענין ברכהמ״ז). ודוחק לומר דלצדדין קאי. אבל ראה לקו״ש שם. ובא״ר שם מוכח שכוונתו למה שאומרים ״אותנו״, וממילא כולל בזה גם בעה״ב.