Are Mezuzos Required for Property Owned Jointly by a Jew and a Non-Jew?
The halachah is that a residence or business that is co-owned by a Jew and a non-Jew requires mezuzos—but they should be affixed without a blessing. The reason for this ruling is the difference of opinion among poskim whether the mitzvah of mezuzah applies to such a property; in order to comply with both opinions, mezuzos should be affixed, albeit without a blessing. In a case where there is reason for concern that the non-Jewish owner might remove the mezuzos, then, and only then, should mezuzos not be put up. In the case of a mixed “marriage” chas veshalom, Rachmana litzlan (G-d forbid), regardless of which partner is Jewish, the same halachah applies. This is because these days it is customary for both the husband and the wife to have legal rights to the home. 300?1
שו״ע ורמ״א יו״ד סרפ״ו ס״א ובש״ך וט״ז שם. אבל ראה בבד״ה להב״י שם. (והרמ״א לא ראה דבריו - ב״ש אה״ע סט״ו סקכ״ג בסופו. ולעניננו - שד״ח כללים מערכת מ כלל קיב ד״ה ובהורמנותי׳). ועיי״ע בפת״ש שם. ובכמה אחרונים נקטו להחמיר כשי׳ הראשונים המחייבים - לחה״פ לקש״ע סי׳ יו״ד סק״ד. ערוה״ש שם סרפ״ו ס״ב. ועוד.
ולענין נישואי תערובת רח״ל - ראה לקו״ד ח״ד ע׳ תקפט. וראה נתיבים בשדה השליחות ח״א ע׳ צה וש״נ.
ואף להדעות דמה שקנתה אשה קנה בעלה שייך גם בגוי (ראה חדא״ג מהרש״א מגילה טו, ב ד״ה עד חצי. שו״ת שבו״י ח״א ס״כ. שע״ת או״ח סתמ״ח סק״ח. שו״ת חת״ס יו״ד סשט״ז. קרן לדוד או״ח סקכ״ו. אמרי אש או״ח סכ״ו. אג״מ או״ח ח״ה ס״כ) - ל״ש כ״ז כשמצד דד״מ אינו כן, וכדמוכח בשבו״י שם, ועוד. וראה מה שהאריך בקובץ הערות צרפת פרצת חל״ה ע׳ 119. ושנית לו - בקובץ פלפולים צרפת פרצת ח״ד ע׳ תכט ואילך.