Do Granola and Granola Bars Have to be Pas Yisroel or Bishul Yisroel?
Pas Yisroel is the requirement that the bread we eat be baked by a Jew, bread being defined as a product of the five grains (identified as wheat, barley, oats, rye and spelt) which has been converted into dough. In view of the fact that granola, is not dough and its brachah is therefore ha’adamah, the requirement of pas Yisroel does not apply to it. Many brands of granola bars are also ha’adamah.
Bishul Yisroel is the requirement that dishes of certain significance be cooked by a Jew. One of the defining factors is that it applies only to food which is oleh al shulchan melachim (that would be served at the meals of royalty). Thus, according to many poskim, snack foods, granola and granola bars included, are not subject to the laws of bishul Yisroel.
In fact, even those who don’t rely on this lenient approach would agree that granola doesn’t qualify in other ways: It’s not a dish that’s served with bread (i.e. as part of a meal), and furthermore, to quote the Rambam (originally in the context of roasted wheat kernels), “Ein adam mezamein chaveiro,” (one would not invite his friend over) to eat a meal consisting of granola or granola bars.
It‘s therefore safe to conclude that granola and granola bars need to be neither pas Yisroel nor bishul Yisroel. While there is a minority view that is stringent, the consensus among poskim reflects the above conclusion. #461
בענין ברכת גרנולה - הארכנו מאד במ״מ וציונים להלכה יומית אות תכו, ומשם תדרשנו.
ולעניננו: פשוט שכל שאינו בגדר פת ל״ש לאסור משום פת פלטר.
וגם משום בישול גוים, אפי׳ את״ל שזהו בגדר מעשה קדירה (ואולי כ״ה בסוגים מסויימים של חטיפי הגרנולה. ואכ״מ בזה) - דל״ש בשו״ג רק בדבר שבא ללפת את הפת.
[אלא, שי״א שבעולה לפרפרת כקינוח סעודה י״ב משום בשו״ג. וכ״ה ע״פ פשטות לשון המחבר (סקי״ג ס״א). וראה בש״ך סוסק״ב. אולם מקום לומר בכוונתו דמיירי שבא לפרפרת ללפת הפת. וראה בפר״ח סק״ג שהעלה כן להלכה, וגם בכוונת הטור (והשו״ע) - אין ולאו רפיא בידי׳. וכ״פ החת״ס בבי׳ סק״ב שבמאכל לקינוח לחוד אינו אוסר. וכ״ה בבית מאיר ד״ה שם סק״ג. תפא״י ע״ז פ״ב מ״ו. ואף שיש אחרונים שכתבו להחמיר (וראה שו״ת שבה״ל ח״ב סמ״ג. סמ״ד. ח״ז סק״ח סק״ד) - בשל סופרים הלך אחר המיקל. וכש״כ בבשו״ג שאין לו עיקר מה״ת, ששומעים להקל, וכבכל ספק אחר. וראה גם בש״ך סק״י סקס״ו אות יח].
ועוד שה״ז אכילת עראי - ראה תורת חיים (ע״ז לח, א), הו״ד בשו״ת מהרש״ם ח״ב סרס״ב. וראה עד״ז בשו״ת מהרי״ט צהלון ח״ב סקס״א. אבל בזב״צ סקמ״ז הק׳ ע״ז מדבר הנאכל לפרפרת שי״ב משום בשו״ג (לשיטתו). ויש לחלק. וראה גם מבית לוי יו״ד מאכלי גוים סקנ״ג. אבל ראה שו״ת שבה״ל ח״ט סכ״ג. וצ״ב.
ובנוגע לקליות - כ״ה ברמב״ם מאכ״א פי״ז הי״ז. או״ה שמ״ג ס״ב.
והנה בל׳ הרמב״ם מ׳ קצת (מזה שהביא דין בקליות בהל׳ בפ״ע), שקליות עולים עש״מ, ומ״מ הותרו לפי שאין אדם מזמן חבירו. ומדוייק הל׳ ״ולא גזרו עליהן״. וכפה״נ, יסוד ההיתר באעעש״מ בכלל, לפי שאינו מזמן. ומ״מ לא התירו כ״א באעעש״מ בפו״מ. אלא שמ״מ הוסיפו והתירו בקליות. ועצ״ב. וראה בכוונת הרמב״ם בכנה״ג בהגב״י סקי״ט. אבל בפר״ח סק״ג פי׳ בדעת הרמב״ם לפי שאינו נאכל עם הפת. אמנם, בל׳ הרמ״א ס״ב מ׳ שהטעם הוא לפי שאעעש״מ. ויל״ע בזה.
ולהעיר שמצינו להתיר גם בקליות ששרו במים לפנ״ז או אפי׳ בישלו במים - ראה באו״ה כלל מ״ג הט״ו (ששורים). ספר הישר לר״ת חידושים סתקכ״ז (שמבשלים).
והן אמנם שיש שכתבו להחמיר בקליות, ראה שולחן גבוה מולכו סקי״ג סק״ו שאף שנוהגים היתר, העיד על מי שהחמיר. וכ״ה בשעהמ״צ להרח״ו פ׳ וילך שמן הדין אסורים לפי שעולים על שולחן שרים. (ושולחן מלכים לאו דוקא. וכ״כ במעשה רוקח עהרמב״ם הי״ח. ובאמת כ״ה בל׳ או״ה הארוך הנ״ל. או״ה כלל מד ס״ג). וראה שיו״ב סקי״ג סק״ו.
אבל בידוע שגם א״ע על שולחן שרים אין מקום להחמיר גם לדעת האריז״ל - ראה כה״ח סק״כ. [אבל ראה בשעהמ״צ שם, חומרות יתירות למי שרוצה להיות חסיד, ומהם - להחמיר בתורמוסין שאעעש״מ, דל״ג ממיא דאחים קפילא ארמאה (שבת נא, א. מו״ק יב, ב. ועפ״ז, דעת האריז״ל כהמחמירים באדם חשוב (ראה ש״ך יו״ד סקנ״ב סק״ב. ועוד. אבל ראה הגהות דגו״מ סקי״ג סק״א. ואכ״מ). ומכבר אמרנו שיל״פ כן בהמסופר בשמועות וסיפורים ח״א ע׳ 141. ועיי״ש מש״א בשעתו לפרש באו״א))]. וראה במהרי״ל הל׳ או״ה להתיר בדיעבד, וציוה למנוע ממנו והלאה. ומ״מ, כתבו האחרונים שנתפשט המנהג להיתר.
ובאמת י״ל שי״ב עוד צד היתר, להסוברים שבלא נשתנה מברייתו מותר (ראה ש״ך סק״א). ובחי׳ חת״ס לשו״ע שם (בבי׳ סק״ג), שעכ״פ חזי לאצטרופי לשאר סברות להתיר.
וזהו נוסף לדעת הראשונים (הובאו ביתה יוסף) שבחטים (ודייסא) אי״ב משום בשו״ג שהחטים נאכלים חיים. וראה הליכות עולם ח״ז חוקת סקט״ו.