254. Removing a Door with a Mezuzah
According to the Rambam a mezuzah is needed only on a doorway that has a door. The majority of poskim disagree and rule that a doorway with no door also requires a mezuzah; the halachah is in accordance with the widely held opinion. However, in order to also abide by the opinion of the Rambam, when affixing a mezuzah to a doorway that has no door, we affix one to a doorway with a door at the same time, and when making the brachah on the one with the door, we have in mind the doorless one as well. Additionally, it is important that the door should be in place before affixing the mezuzah. If a person removed a door, one could argue that—according to the Rambam—this doorway has now become exempt from the mitzvah of mezuzah, and when the door is put back the mezuzah should be removed and then reaffixed. This is based on the principle of taase v'lo min he'asui, that mitzvos should be actively performed by us, and not left to happen on their own. Although this might sound like a legitimate argument, the consensus among poskim is that the mezuzah does not have to be removed; it can be left there, and remains kosher when the door is put back.
×‘×¢× ×™×Ÿ תולמ״ה בהוריד הדלת לגבי מזוזה - ×”× ×” לכל לר×ש קייל״ן ×“×œ× ×›×”×¨×ž×‘×´× ×œ×’×‘×™ פתח ש×י״ב דלת. ובשו״ע סרפ״ו סט״ו × ×§×˜ כן בפשיטות (ודעת ×”×¨×ž×‘×´× - ×‘×©× ×™×© מי שפוטר). ומשמע ×“×œ×™×›× × ×¤×§×•×ª× ×‘×”× ×ž×™×œ×ª× ×’× ×œ×¢× ×™×Ÿ ברכה. ויתירה מזו, בד״ח על הל׳ ×§×˜× ×•×ª ×¡×§×›×´× ×“××£ ×©×”×—×•×ž×¨× ×ž×‘×™× ×œ×™×“×™ ×§×•×œ× ×‘×‘×¨×›×” לבטלה - ×”×´×– ×—×•×ž×¨× ×œ×’×‘×™ מצוה מד×וריית×. ור××” ×’× ×‘×ž×ורי ×ור (ווירמש, עוד למועד, ×™×•×ž× ×™, × - לח, × ×‘×“×¤×™ הספר) ×“× ×§×˜×™× ×Ÿ לקבוע בברכה. ולכ×ו׳ כן מוכח מזה ×©×ž× ×™×—×™× ×”×ž×–×•×–×” בטפח החיצון - ×“×œ×”×¨×ž×‘×´× ×”×¢×•×‘×™ מחוץ לדלת פטור ממזוזה - ר××” שו״ת ××‘× ×´×– יו״ד סשפ״ז סק״ז (×בל ר××” בשו״ת שבה״ל ח״ב ×¡×§× ×´×•). ולהוסיף שבכ״מ ×ž×¦×™× ×• שכשהמחלוקת ×”×™× ×‘×”×ž×¦×•×” ×•×œ× ×‘×‘×¨×›×”, מכיון ×©× ×ª×—×™×™×‘ במצוה ×ž×©×•× ×¡×¤×§, × ×ª×—×™×™×‘ ×’× ×‘×‘×¨×›×” (ר××” שו״ת הרדב״ז ×—×´× ×¡×¨×›×´×˜. ×—×™×™× ×©×ל ח״ב סי״ז. ×רץ צבי ס״ה, וה״ר משו״ע ×דה״ז סקס״ח סי״ב. ור××” ×‘×”× ×¡×ž×Ÿ בשו״ת ×™×‘×™×´× ×—×´×” ×ו״ח סמ״בסק״ג. ילקוט יוסף כללי ספק ברכות ס״ו. ועיי״ש בשוה״ג בשו״ע ×דה״ז שמציין ל״מ״ש בסי׳ תרמו ר×יות לזה״. ועפ״ז ×״ש מש״כ ×דה״ז ב×ו״ח סתפ״ו שיש לסמוך על שיעור קטן דכזית במרור, ××£ שסב״ל (ר××” ×‘×ž×©× ×´×‘ ש×. ועי׳ במה ×©×›×ª×‘× ×• במ״מ ×•×¦×™×•× ×™× ×œ×”×œ×›×” יומית ×ות רלה), ×•×”×™×™× ×• ×›× ×´×œ (ר××” הלכות ליל הסדר ××©×›× ×–×™ לש×)). ו×כ״מ בזה.
ומה ×©× ×•×”×’×™× ×œ×‘×¨×š על פתח ×חר שי״ב דלת, ×”×™×™× ×• ×ž×©×•× ×œ×¦×ת ידי ×©× ×™×”×. ××œ× ×©×”×©×´×š סרפ״ו סקכ״ה כתב לקבוע ×œ×œ× ×‘×¨×›×”, ×•×›×¤×”×´× ×”×™×™× ×• ×ž×©×•× ×—×•×ž×¨× ×“×‘×¨×›×” לבטלה. ו×ין ×חר דבריו כלו×. (ו×כן בס׳ מזוזות ביתך סרפ״ו בשעה״צ ס״ק ×§×›×´× ×ª×ž×” עליו דהרי ×œ× ×§×™×™×œ×´×Ÿ כהרמב״×). ומדברי הש״ך × ×¨××” שחשש ×’× ×œ×¢× ×™×Ÿ תולמ״ה לגבי קביעת הדלת ×‘×¤×¢× ×”×¨××©×•× ×”.
ובכל ×ופן, ×œ×¢× ×™× × ×• ×”×‘×™× ×‘×¤×ª×´×© סקי״ג וסקי״ד משו״ת ×רבעה טורי ×בן (×‘× ×•×’×¢ לחדר שקבעו ×©× ×¡×•×›×”) ומסידור דה״ח (×‘×¢× ×™× × ×•) ש×י״ב ×ž×©×•× ×ª×•×œ×ž×´×”. וכ״כ להקת ××—×¨×•× ×™× - סידור יעב״ץ הל׳ מזוזה סי״ד. דע״ק סקכ״ג, ומק״מ ×©× ×¡×§×ž×´×–. שו״ת ×ž×”×¨×´× ×©×™×§ ×ו״ח סש״כ. שו״ת שו״מ מהדו״ג ח״ב סקס״ו. ברכת הבית ×©× ×´×˜ סי״ז. ועוד. וכן הוכיחו משו״ת מהרי״ל החדשות ס״ו (×›×©× ×ª×¢×’×œ ×›× ×£ הציצית). וכן משו״ת ×ž×”×¨×´× ×ž×™× ×¥ סי״ג. וכ״מ ×’× ×‘×”×’×ž×™×´×™ מזוזה פ״ו סק״ד. וכ״מ ×©× ×§×˜ בשו״ת מהרי"מ פדוו××” ס״ט בסופו. ובמזוזות ×ž×œ×›×™× ×”×œ×›×” למשה ס״ק רכז ×ž×‘×™× ×—×‘×œ ×¤×•×¡×§×™× ×œ×”×§×œ והכריע הלכה למעשה להקל. ובשו״ת בצה״ח ח״ו סק״ב ×©×ž× ×”×’ ×”×¢×•×œ× ×œ×”×§×œ. ובהגהות ×¨×¢×§×´× ×¡×¨×¤×´×˜ ס״ה כ׳ ×’× ×‘×”×•×¨×™×“ המשקוף, ש×× ×”×•×¨×™×“×• ×¢× ×”×ž×–×•×–×” ×ין לחשוש ×ž×©×•× ×ª×•×œ×ž×´×” עפ״ד ×”×ž×’×´× ×‘×”×œ×³ ציצית סט״ו סק״ג. וכש״כ ×‘× ×“×•×´×“. ויתירה מזו, כשהחזיר ×ותו דלת די״ל שלכו״ע ×י״ב ×ž×©×•× ×ª×•×œ×ž×´×” - ר××” שו״ת ×ª×©×•×”×´× ×—×´×‘ סתקמ״×.
×•×’× ×‘×©×´×š ×œ× ×ž×™×™×¨×™ ××œ× ×›×©×¢×™×§×¨ קביעת הדלת ×œ× × ×¢×©×™×ª עד ×חרי ×”× ×—×ª המזוזה. (ובכה״ג, הרי כ׳ כן ×”×¨×ž×‘×´× ×¢×¦×ž×• בשו״ת סשל״ה בפי׳ ד׳ הגמ׳ ×ž× ×—×•×ª לג, × ×´×ª×œ×™ ×“×©× ×‘×¨×™×©××´ שצ׳ לקבוע המזוזה ×חרי עשיית הדלת). ולהעיר שבש״ך ×’×•×¤× ×ž×•×›×— ×“×‘× ×“×•×´×“ לית בה ×ž×©×•× ×ª×•×œ×ž×´×” מזה ×©×œ× × ×§×˜ × ×¤×§×´×ž בכה״ג. וכן ×’× ×‘×—×™×™×´× ×›×œ×œ טו ס״ט, ובקיצור שו״ע ×”× ×–×›×¨. ×•×’× ×‘×©×•×´×ª ×ž×”×¨×´× ×©×©×•×Ÿ - ×”×•×‘× ×‘×¨×¢×§×´× - שהחמיר, מיירי רק בעקר כל צוה״פ.
×•×›× ×´×œ - בל××´×” ×œ× ×§×™×™×œ×´×Ÿ מעיקר הדין כהרמב״×.
וב×מת, ×ž×§×•× ×’×“×•×œ לומר ×©×’× ×œ×“×¢×ª ×”×¨×ž×‘×´× ×œ× × ×¤×§×¢ חיוב מזוזה מהבית בשעת הורדת הדלת, כיון שדעתו להחזיר×. וכמ״ש בקרן ×ורה ×ž× ×—×•×ª לג, × ×©×× ×‘×“×¢×ª×• לקבוע בו דלת חייב במזוזה מעכשיו. וכ״ה בהעמק ש×לה ש××™×œ×ª× ×§×ž×” סקי״ב ודייק כן מל׳ הרמב״×, עיי״ש. ו××£ ×’× ×œ×ž×©×´×› הש״ך - ×‘× ×“×•×´×“ שכבר הי׳ בו דלת ודעתו להחזירו, ש×× ×™. וכ״כ בשו״ת מגדל ×¦×•×¤×™× ×—×´×‘ ×ו״ח ס״ב מד״ע, עיי״ש סברתו. וי״ל ב××•×´× ×§×¦×ª ×©×œ× × ×ª×‘×˜×œ מהפתח ×©× ×©×¢×¨ ×¢×´×™ שהורידו הדלת. ועוי״ל ×‘×¡×’× ×•×Ÿ ×חר ×©×’× ×œ×“×¢×ª ×”×¨×ž×‘×´× ×›×©×¦×•×¨×ª תשמישו ×¢× ×“×œ×ª ×״צ שהדלת ×ª×”× ×ž×—×•×‘×¨×ª בו. ור××” כן בחובת הדר פ״ז סקמ״ב ×©× ×¡×ª×¤×§ לדעת ×”×¨×ž×‘×´× ×‘×“×œ×ª ×©×ž×¤×¨×§×™× ×•×ž×—×–×™×¨×™× ×‘×›×´×™.
×•×”× ×” ×‘×©×¢×¨×™× ×ž×¦×•×™×™× ×™× ×‘×”×œ×›×” ל××זמו״ר זצ״ל ×¡×™×´× ×¡×§×™×´×‘ ×”×‘×™× ×ž×“×³ השו״מ ×›× ×´×œ ש×י״ב ×ž×©×•× ×ª×•×œ×ž×´×” כיון שתחילת עשייתו בהכשר. וציין לד׳ ×”×ž×’×´× ×‘×”×œ×³ ציצית (סט״ו סק״ג) ובהל׳ סוכה (סתרכ״ו סק״ז). [וכ״פ ×דה״ז בסתרכ״ו סי״ט שב×ופן שתחילת עשייתה בכשרות לית בי׳ ×ž×©×•× ×ª×•×œ×ž×´×”. ור××” לקמן במש״כ ×דה״ז בהל׳ ציצית]. ××œ× ×©×œ×חמ״כ ×”×‘×™× ×ž×©×´×› בשו״ת מהרש״ג יו״ד ×¡× ×´×’ ×“×”×›× ×©×× ×™ ×“×¤× ×™× ×—×“×©×•×ª ב×ו לכ×ן כיון שעקר כל הדלת. [ולהעיר שכחילוק ×”× ×´×œ כ׳ בשו״ת ישועות מלכו הל׳ מזוזה פ״ו ×”×´×. ועד״ז בשו״ת כת״ס יו״ד סקל״ט]. והוסיף ××זמו״ר לציין לעיקרי הד״ט (הל׳ מזוזה ס״ב) שכ׳ ×‘×¡×ª×ž× ×œ×¤×¡×•×œ. ××œ× ×“×©× ×ž×™×™×¨×™ בעקר כל הפתח ×•×œ× ×¨×§ הדלת, יעוש״ה.
×ול×, כדרכו בקודש, ××—×– צדיק דרכו, ×•× ×ž× ×¢ ××זמו״ר מלכתוב ההכרעה ×‘× ×•×’×¢ למעשה. וסמך על המעיין שישר ×ª×—×–×™× ×” ×¢×™× ×™×•. ×•×›× ×´×œ, רוה״פ הכריעו בכגון ×“× ×œ×”×§×œ.
×•×”× ×”, ב×מת חילוק ×•×¡×‘×¨× ×”× ×´×œ ×”×œ× ×”×™× ×›×ª×•×‘×” על ספר, ×“×”× ×” בשו״ע ×דה״ז בהל׳ ציצית סט״ו ס״ט כ׳ להחמיר בציצית ×©× ×§×¨×¢ ובכל חלק ×י״ב שיעור, ד״כיון שכבר × ×¤×¡×œ×” הציצית שוב ××™× ×” מתכשרת ×ž×ž×™×œ× ×¢"×™ מה שיתפור ×תב' ×”×—×œ×§×™× ×–×” ×ל ×–×”, כיון ש××™× ×• עושה מעשה בגוף הציצית [ו]התורה ×מרה ×’×“×™×œ×™× ×ª×¢×©×” ×•×œ× ×ž×Ÿ העשוי כבר בפיסול״. ולכ×ו׳ צ״ב מ״ש ציצית מסוכה. ועכצ״ל לחלק, שהציצית × ×¤×¡×œ×” מצ״ע מש××´×› בסוכה ×œ× × ×¤×¡×œ הסכך מצ״ע ×›×´× ×©×”×’×’ ×’×•×¨× ×œ×¤×™×¡×•×œ×•. וככל ×”×“×‘×¨×™× ×•×”×מת ×”×לה, מבו×ר ×‘×ž×’×´× ×¡×›×´×’ סק"× ×‘× ×•×’×¢ למש״כ המחבר ×©×”× ×•×”×’×™× ×œ×§×©×•×¨ הציציות זב״ז ×›×©× ×›× ×¡×™× ×œ×‘×™×”×´×§ ×œ× ×”×•×¢×™×œ×• ×›×œ×•× ×ž×©×•× ×ª×•×œ×ž×´×”, ״דל״ד, ×“×”×ª× ×ין הפסול בגוף הסוכה רק בדבר ×חר ×”×ž×•× ×¢×•, לכן כשמסירו כשר, ×בל ×”×›× ×”×¤×¡×•×œ בגופו״, ועיי״ש בלבוש.
ועפ״ז צ״ע ובירור בגדר הפטור כש×ין לו דלת ×× ×”×•× ×‘×’×•×¤×• ×ו מחמת דבר ×חר. ×•×”× ×” בשו״ת ×”×¨×ž×‘×´× ×”× ×´×œ כ׳ ש×ין בו ×©× ×©×¢×¨. (ולהעיר שכבר כתבו כו״כ שתשו׳ ×”×¨×ž×‘×´× ×”× ×´×œ מזוייפות). ×בל בכ״מ מבו×ר פסול ב×ין דלת ב×ו״×, וכדלקמן.
××ž× ×, בל××´×” ×’× ×‘× ×•×’×¢ לציצית ×œ× × ×¤×¡×§×” הלכה ×‘×¢× ×™×Ÿ ×–×”. ו×דה״ז כת״ש ×‘×¡×™×´× ×©×‘×ž×§×•× ×©××״פ ×‘×¢× ×™×Ÿ ×חר יש לסמוך על ×¡×‘×¨× ×”××—×¨×•× ×”, עיי״ש ×•×‘×§×•×´× ×¡×´×‘. ו××´×› ×ין הכרח להחמיר ×’× ×œ×¢× ×™×Ÿ מזוזה, ולצרף שי׳ ×”×¨×ž×‘×´× ×œ×—×•×ž×¨×.
×•×”× ×” בישועות מלכו ×©× ×›×³ ״דעיקר הפטור ×ž×©×•× ×“××™× ×• משתמר ×•×œ× ×ž×§×¨×™ דירה״. ו××´×› × ×³ פשוט ש××™×´×– פסול בגופו. (ועיי״ש שר״ל עפ״ז ×“×´×’× ×œ×“×¢×ª ×¨×‘×™× ×• החולק ×ת חדרו במחיצה ××£ ש×ין לו דלת חייב דמשתמר במחיצה ×”×—×™×¦×•× ×” וצ"×¢×´, ו××´×›, ×ž×§×•× ×œ×•×ž×¨ בכל בית שהדלת ×”×—×™×¦×•× ×” סגי ל×שווי׳ דלת).
×•×”× ×” לכ×ו׳ ×ž×§×•× ×œ×¡×ª×•×¨ ×”×“×‘×¨×™× ×œ×¤×ž×©×´×› ×”×¦×¤×¢×´× (מהדו״ת ו, רע״ב, ×”×•×‘× ×‘×œ×§×•×´×© חט״ז ע׳ 446 הע׳ 27), ×“×‘×œ× ×“×œ×ª×•×ª ×ין עליו ×©× ×‘×™×ª, וכ״כ כמה ××—×¨×•× ×™×, ו××´×› × ×™×ž× ×©×”×´×– כמי שסתר ביתו ל×חרי קביעות המזוזה (ו×כן ×›×¡×‘×¨× ×–×• כ׳ בשו״ת כת״ס ×”× ×´×œ). ×בל פשוט ש××פ״ל כפשוטו ×©×‘×œ× ×“×œ×ª ××™×´×– בית, ש×ין לזה שחר, ×•×”×›×•×•× ×” רק כמ״ש ×‘×¦×¤×¢×´× ×‘×”×ž×©×š ×”×¢× ×™×Ÿ ״שצורת הבית ×”×•× × ×©×œ× ×‘×”×“×œ×ª×•×ª×´. ו××´×› סמי מכ×ן ×”×¡×‘×¨× ×©×”×´×– כסותר ביתו. ובכל ×ופן, בשו״ת ×”×¨×ž×‘×´× ×ž×¤×•×¨×©×ª ×”×¡×‘×¨× ×‘×“×‘×¨, שחסר בגדר שער. ו××´×› בהסיר הדלת, כיון שגוף הפתח קיי×, ורק חסר ×‘×ª× ××™ צדדי שצ״ל ×©× ×©×¢×¨, וקביעות המזוזה בפתח עדיין קיימת, לית לן בה ×ž×©×•× ×ª×•×œ×ž×´×”.
×•×’× ×‘×©×•"ת דעת סופר יו"ד סי׳ ק ×œ× ×›×“×• של הכת״ס כותב ש״ב×מת חילוק יש בין ×”××™ דדלת ובין ×”× ×“×¡×™×³ טו [×‘× ×§×¨×¢ רוב ג׳ בבגד וחזר ותפרה] ×•×œ× ×“×ž×™× ×œ×’×ž×¨×™ לש××´. ועיי״ש ×©× ×“×—×§ מ×ד ליישב דברי הכת״ס. ועייעו״ש בסי׳ ק×.
ולהוסיף שהרי הדה״ח עצמו בהל׳ ציצית × ×§×˜ כשי׳ הט״ז ×©×’× ×‘×ª×—×™×œ×ª עשייתה בהכשר פסול ×ž×©×•× ×ª×•×œ×ž×´×” (וכמו שהעיר הכת״ס בזה). ובע״כ שמזוזה עדיף ×ž×™× ×”. וה××—×¨×•× ×™× ×›×ª×‘×• לב×ר בכמה ××•×¤× ×™×. ור×יתי למי שכתב שבציצית ×›×©× ×§×¨×¢ × ×¡×ª×œ×§ חיבור הציצית מהבגד וצריך שתחילת עשייתו מחדש ×ª×”× ×‘×›×©×¨×•×ª, ×בל במזוזה עדיין עשייתו קיימת, ש×״צ ×›×´× ×©×”×ž×–×•×–×” ×ª×”× ×§×‘×•×¢×” בפתח ובבית, והדלת ×”×•× ×¨×§ ×¢× ×™×Ÿ × ×•×¡×£ - ליתן לפתח ×©× ×©×¢×¨, ×•×›× ×´×œ. ו×כ״מ לה×ריך בפרטי ×“×™× ×™ תולמ״ה בציצית ולב×ר החילוק בין ×”× ×´×œ ×œ×¢× ×™× × ×•. וה×ריך בזה ×˜×•×‘× ×•×‘×™×ר ×”×“×‘×¨×™× ×‘×˜×•×˜×•×´×“ בס׳ ×גורה ב×הליך ×¡× ×´×, יעו״ש. ועייג״כ בשו״ת ש×ילת ש×ול ח״ב ×ו״ח ×¡×´× ×•×‘×©×•×´×ª מ××–× ×™ צדק ×—×´×’ ×ו״ח סמ״ושבי×רו ×”×“×‘×¨×™× ×œ×¤×™ דרכ×.
ובל××´×”, בקרית ספר מזוזה פ״ה כ׳ שתולמ״ה במזוזה ×”×•× ×ž×“×¨×‘× ×Ÿ דבמ××™ ×™×œ×¤×™× ×Ÿ לה ממזוזה ×œ× ×’×´×© ××™×›× ×•×œ× ×”×™×§×©× ××™×›×. ו××´×› פשוט שבספיקו יש להקל. [×בל בלבוש ×”×•×‘× ×‘×ž×¢×™×•×´×˜ הל׳ מזוזה ס״ק ש דיליף לה מקר×. (ויל״ע עוד בשו״ת הצ״צ ×ו״ח ×¡×™×´× ×¡×§×´×’). ××ž× × ×”×œ×‘×•×© עצמו בסתרכ״ו כ׳ שפסול בגופו ×”×™×™× ×• ×‘×—×¤×¦× ×©×œ מצוה עצמו. ו××´×› ×‘× ×“×•×´×“, ××£ שהפסול בגופו - ××™× ×• בגוף המצוה, במזוזה].
×•×”×¢×™×¨× ×™ ×—×´×, שבשו״ע ×דה״ז סתרכ״ו ס״ט מב×ר יסוד הפסול בתולמ״ה ״שהעשי׳ הר××©×•× ×” שהיתה בפסול ××™× ×” × ×—×©×‘×ª עשי׳ כלל״, מש××´×› בל׳ רש״י (סוכה ×™×, × ×“×´×” ויתיב) ״כש×תה עושה סוכה ×ª×”× ×¨×וי׳ לסוכה״ מ׳ ששרש הדין דתולמ״ה הו×, ש××£ שי״ב ×©× ×¢×©×™×³ צ״ל עשי׳ הר×וי׳ לסוכה. ועפ״ז × ×¤×§×´×ž ב×ופן שי״ב עשי׳ של פטור ×•×œ× ×¢×©×™×™×ª פסול, כבמזוזה שמה ש×י״ב דלת ××™× ×• פסול ××œ× ×©××™× ×• חייב עדיין במזוזה, שבכה״ג ××™× ×• בכלל הדין דתולמ״ה מד×וריית×.
ובכלל, יש להוסיף שלשי׳ התוס׳ ×ž× ×—×•×ª ×©× (ועוד) ×ין ×©×•× ×ž×§×•×¨ מלכתחילה לפסול תולמ״ה במזוזה.
ולסיכו×, ×תה יכול להרבות כו״כ ספיקות וספיקי ספיקות ×›×ן: שמעיקר הדין ×’× ×œ×œ× ×“×œ×ª חייב. ×•×’× ×œ×”×¨×ž×‘×´× ×‘×¢×•×ž×“ לעשות דלת ×™×´× ×©×—×™×™×‘. ×•×’× ×ת״ל שפטור, כשצורת תשמישו ×¢× ×“×œ×ª ×״צ שהדלת ×ª×”× ×ž×—×•×‘×¨×ª בו כעת. ×•×’× ×× × ×מר לחייב בכה״ג, בהסיר הדלת בדרך ער××™, ×ž×§×•× ×œ×•×ž×¨ ×©×’× ×œ×”×¨×ž×‘×´× ×—×™×™×‘ במזוזה. ×•×’× ×™×´×œ ×“×œ×”×¨×ž×‘×´× ×—×™×™×‘ ×ž×©×•× ×“×œ×ª ×”×—×™×¦×•× ×”. ו××£ ×ת״ל לפטור ×‘×›×”× ×´×œ - לכמה דעות ×ין פסול תולמ״ה במזוזה. ×•×’× ×œ×”×¡×•×‘×¨×™× ×œ×¤×¡×•×œ תולמ״ה, לכמה דעות ×”×´×– ×ž×“×¨×‘× ×Ÿ, ו××´×› יש לסמוך על עיקר הדין לחייב בפתח ש×י״ב דלת. ×•×’× ×× × ×¤×©×š לפסול, הרי לדעת ×”×ž×’×´× ×‘× ×¢×©×” בכשרות ×ין לפסול. ×•×’× ×œ×”×˜×´×– - בכה״ג עדיף טפי כיון ×©×œ× ×”×¡×ª×œ×§×” עשי׳ הקודמת.
ו×יך שיהי׳, ×”× ×” ×’× ×”×›×ª×´×¡ ×©× ×˜×” קו להחמיר העיד בקדשו ×©×ž× ×”×’ ×”×¢×•×œ× ×œ×”×§×œ. וכן בשד״ח מערכת המ׳ סקי״ז ××£ שכתב ×©× ×›×•×Ÿ להחמיר ×”×‘×™× ×©×ž× ×”×’ ×”×¢×•×œ× ×œ×”×§×œ ויש ×œ×”× ×¢×œ מה לסמוך. וכן ×”×‘×™× ×‘×§×™×¦×•×¨ שו״ע ×¢× ×¤×¡×§×™ ××“×”×´×–×¡×™×´× ×¡×™×´×’ דלדעת ×דה״ז ×ין בזה חשש תולמ״ה ×•×œ× × ×—×™×ª ×œ×›×”× ×´×œ.