מוחזק: חזקה כל מה שתחת יד אדם שלו
ב״ק מו, ב. ועיי״ש בתורת חיים. ומ׳ שמסקנת הגמ׳ דלא ילפינן לה מקרא (משא״כ בירו׳ סנהדרין פ״ג ה״ח. ועיי״ש במראה״פ ובשירי קרבן), וסברא היא. אבל בפנ״י (ב״ק שם וגיטין מח, ב) שלמסקנא ילפינן לה מקרא, ומפרש כן ברש״י גיטין שם. וכעי״ז בראב״ד ב״ק שם. אבל ראה שטמ״ק בשם רבינו יהונתן. וראה בספרי דברים א, טז עה״פ ושפטתם צדק. ועיי״ש בעמק הנצי״ב. ויתכן שהכוונה שם רק לדין חזקה מה שתח״י אדם שלו.
והרבה יש להאריך בכ״ז. ובכללות גדר מוחזק בעניננו - ראה שו״ת חת״ס אה״ע ס״פ. ושם חו״מ ס״ז שהוא בגדר כאן נמצא כאן הי׳, וכעין חזקת הגוף. ועד״ז בשער משפט ס״נ. וראה שערי יושר פ״ה סט״ו.
והנה, במשל״מ מלוה ולוה פ״א ה״ד שחזקה מה שתחת יד אדם שלו - לא נז׳ בש״ס. והכוונה, באופן שהמחזיק טוען שאינו שלו - ראה ברמב״ם שם ובמ״מ.
וראה חי׳ הרי״ם חו״מ סצ״ט ס״ח. שו״ת חמדת שלמה אה״ע סל״ט. שם או״ח ס״ב. או״ש מלוה ולוה פ״ב ה״ו. חי׳ הגרנ״ט ב״מ וב״ב בתחילתם. קובץ שיעורים ח״ב ס״ט.
והנה, בקושיית מהר״י באסן בדין ספק ממון משום גזל - הובא בכנה״ג חו״מ סכ״ה כללי קים לי סק״ז, ותי׳ שם שספק גם לתובע. וראה משה״ק בחי׳ הרי״ם (כתובות יב, א. ועיי״ש ט, א) שהרי תובע טוען ברי. וראה שו״ת חת״ס יו״ד סרמ״א. קונה״ס כלל א ס״ו. ובתומים בקיצור ת״כ סכ״ה, שספק גזל מותר. וראה נתה״מ דיני תפיסה כלל ב לענין ספק צדקה. ולהוסיף ממש״כ בשו״ת שבו״י ח״א סנ״א שאי״ז גזל בקו״ע ורק בשוא״ת. ועוד שגזל איכא בחזרה ואינו כשאר איסורים. וצ״ב. ובשערי יושר ש״ה רפ״א (וכעי״ז בקובץ שיעורים ב״ב סרנ״ח) שגזל נקבע ע״פ ההגדרה בחו״מ בדיני ממונות, בתורת המשפטים (וראה גם שם ש״ג ס״ג). ומפרש כן בד׳ קונה״ס הנ״ל. וראה גם המדות לחקר ההלכה מדה ה ס״כ. [וידוע מה שהרעישו חסידים ואנשי מעשה בגוף הגדרה זו לומר שתורת המשפטים ע״פ שכל קובעת גדרי התורה. אבל להעיר מכעי״ז בלקו״ש חל״ה ע׳ 20. וטובא יש לחלק].
וכבר האריכו בכ״מ במה שדיני ממונות מכריעים גדרי איסור (ראה שו״ת חמדת שלמה או״ח שם. ועוד). ובשערי יושר שם פ״ו ועוד, שזהו רק לגבי בעלות בפועל ולא בעלות בעצם. וראה קובץ שיעורים ב״ב ס״ק צז. קובץ הערות (להנ״ל) סע״א סק״ו ואילך. ועוד. ולאחרונה ראיתי אריכות נפלאה בס׳ תורת מיכאל סכ״ג בישוב הסתירות שבדבר, לפי דרכו.
וכן חקרוה אם הוא בירור המציאות או הכרעה באופן ההנהגה, ובאו״א אם עדיין הוא בגדר ספק ואין מוציאים מספק, או שהוא של המוחזק - ראה קונה״ס כלל א ס״ח. נתה״מ סע״ה סק״ד. חמדת שלמה שם. שערי יושר ש״ה פ״ו. שם פט״ו. ועוד. וראה חי׳ הגר״ש היימן כתובות ס״ח דתרווייהו איתנהו. והביא כן משו״ת רעק״א סי׳ קלו.
וכ״ז שייך גם להנת׳ במ״מ וציונים להל׳ יומית אות תשנב (בגליון זה) בדין ספק במדות ומשקלות, שספק ממון לקולא, אף שי״ב גדר איסור. ולאידך, בכ״מ אמרו בספק צדקה להחמיר משום צדק משלך ותן. וכבר שקו״ט בזה בכ״מ. ולע״ע לא אוכל להאריך עוד.