×כילת ×“×’×™× ×•×‘×©×¨
×”× ×”, ×–×” דבר ההשמטה ברי״ף ×•×‘×¨×ž×‘×´× (וכדלקמן), ×בל × ×ž×¦× ×”×•× ×‘×›×ž×” ר××©×•× ×™×, ×•×”×•×‘× ×œ×”×œ×›×” בטושו״ע ×ו״ח סקע״ג ס״ב וביו״ד סקט״ז ס״ב (×©×œ× ×œ×כול בשר ודג ביחד) ובשו״ע ×דה״ז הל׳ שמירת ×’×•×´× ×¡×•×¡×´×˜ (×”×וכל דג ובשר ×›×חת. ולהעיר ע״ד ×©×™× ×•×™ הל׳ והסדר).
ור××” בדרישה יו״ד ×©× ×¡×§×´×” בפי׳ ד׳ הב״י ×©× ×‘×ž×§×•×¨ ×”×¢× ×™×Ÿ (×‘×¤×¡×—×™× ×¢×•, ב - שכיון ש×סור ×פילו ×›×©× ×¦×œ×• יחד, כש״כ ×›×©× ×ª×¢×¨×‘×• בגופן ×ו בטעמן ×¢×´×™ ×כילתן). ולפו״ר צע״ק ×‘×¨×ž×´× ×©× ×¡×´×’, ובד״מ ×©× ×¡×§×´×’ (ובד״מ ×”×רוך סק״ז), וכן במקור הדברי×, בהגהות מרדכי חולין פ״ח ×¡×ª×©×´× , שה×יסור רק לבשל יחד ול×כלן, ומ׳ ×©×›×•×•× ×ª×• לומר - מש××´×› ב×וכל ביחד ×œ×œ× ×‘×™×©×•×œ ביחד. ול×ידך בהמשך דבריו מ׳ שמותר ל×וכלו רק בז××—×´×–, מש××´×› ×כילתן יחד. ועד״ז צ״ב בתו״ח שלו כלל עו סי״×. ול׳ המרדכי דרך בישול ולה×כל יחד. וצ״ע ×”×›×•×•× ×”. ו××פ״ל שז××—×´×– ל״ד הו×, ×•×”×›×•×•× ×” להתיר ×’× ×‘×כילתן בב״×, וכל ש××™× ×• [×סור] בז××—×´×– ××™× ×• ×‘×‘×´× - שלפ״ז צ״ב מדוע החמירו ל×כול ולשתות דהוי ×›×§×™× ×•×— והדחה (כדלקמן) ×× ×ין בזה ×¡×›× ×”. ולכ×ו׳ ×”×•× ×œ×—×•×© לדעת המחמירי×. וכן מורה קצת ל׳ הרמ״×: ומ״מ יש ל×כול וכו׳. ובמקורו בד״מ מ׳ דק××™ ××¤×¨×•×©×™× ×•×¦× ×•×¢×™× ×“×•×§×, עיי״ש. וז״כ ש×ין לחוש לרחיצה כיון ×©×”×¡×›× ×” רק בבישול יחד. ×בל מ״מ ×ין ל××•×›×œ× ×‘×‘×´× ×ž×—×ž×ª זהירות. ול׳ הלבוש ס״ג: ל×וכלן ×–××—×´×– ×ין לחוש לרחוץ ×‘×™×“×™× ×‘×™× ×™×”× ×©×ין בזו ×¡×›× ×” ×›×´×›. ×•× ×ž×¦× ×©×™×© ג׳ חלוקות: ×¡×›× ×” ממש ב×כילתן ביחד; זהירות ×©×œ× ×œ×וכלו בב״×; ובז××—×´×– ×ין לחוש ו×״צ רחיצה וכו׳, ומ״מ למיחש מיבעי ויש ל×כול וכו׳.
ובפועל, ×¢×ž× ×“×‘×¨ להחמיר ×’× ×œ×œ× ×‘×™×©×•×œ. וכ״כ בשו״ת ש×ילת ×©×œ×•× ×ž×”×“×•×´×ª סי׳ קסה, הבי×ו בדרכ״ת סק״ל, ×ž×—×©×©× ×©×™×‘×•× ×œ×כול ×ž×‘×•×©×œ×™× ×‘×™×—×“, ועיי״ש מש״כ בפי׳ ד׳ הרמ״×. ור××” שו״ת פרי ×ליהו ×—×´×’ סל״ט. ויתר על כן, בשל״ה ×©×¢×”×´× ×¢×¨×š קדושת ×”×כילה ×©×œ× ×™×’×¢×• ביחד ב××¦×˜×•×ž×›× ×©×”×•× ×›×ž×‘×©×œ (ולכן יפסיק ×‘×™× ×™×”× ×‘×©×ª×™×³, כדלקמן). ור××” בשו״ת חת״ס (דלקמן) בסו״ד, שכ׳ בד×״פ, ×“×“×•×§× ×¢×´×™ צלי׳ ובשול ×ו ×כילה בעין, ×בל ×¢×´×™ עירוי [שעירו מרק ×“×’×™× ×—× ×œ×ª×•×š כלי שומן ול×חר ×©×”×¦×˜× ×Ÿ הסירו השומן ×©× ×§×¨×©] מ×ן ×œ×™×ž× ×œ×Ÿ שגזרו, עיי״ש בפרטיות.
×•×”× ×”, בגמ׳ (ש×) ×“×§×©×™× ×œ×¨×™×—× (השייך רק בצלי׳ ביחד) ולד״×. ובפי׳ ×“×´× - פיר״ח ורש״י: צרעת. [ול׳ ×“×´× ×©× ×§×˜×• - ר××” פירש״י שבת קיט, ב ד״ה קשה. (ולהעיר ×ž×¨×‘×™× ×• בחיי ×©×ž×™× ×™ ×™×, ×™×’). ור××” שו״ת ×©× ×ž×©×ž×¢×•×Ÿ יו״ד סי״ג. ובכלל, ×‘× ×•×’×¢ ×œ×›×™× ×•×™ ×“×´× ×œ×—×–×™×¨ - ר××” × ×¤×© חי׳ מרגליות ×¡×§× ×´×• סט״ז]. ×בל ר××” בסדר ליל פסח לחד מקמ××™ (× ×“×³ בזכור ל××‘×¨×”× ×ª×©×¡×´×‘) שי״מ שקשה ×œ×“×´× - ×”×™×™× ×• לתשה״מ (כבכ״מ בפי׳ ד״×).
ובשו״ת תורת חסד ××”×´×¢ ס״ה ×©×”×™× ×¡×›× ×” סגולית. (ועפ״ז ר״ל להתיר בספק וכדו׳). ועד״ז בשו״ת מהרש״ג ח״ב סר״מ ש××™× ×• ע״פ ×ž× ×”×’×• ש״ע, ×›×´× ×‘×“×¨×š סגולה. ולהעיר משו״ת טוטו״ד ח״ב מהדו״ג סקצ״ח דשכיח ×”×–×™×§× ×›×רס × ×—×©.
ובבזך ×œ×‘×•× ×” ×¡×§×™×´× ×”×¢×™×¨ שכמה ×“×‘×¨×™× ×§×³ ×œ×“×´× (×¤×¡×—×™× ×§×™×‘, ב), ×•×œ× ×ž×¦×™× ×• ש××¡×¨×•× ×—×›×ž×™×. ×בל להעיר שהוב×ו ×“×‘×¨×™× ×”× ×´×œ בשו״ע ×דה״ז ×©× ×‘×—×“× ×ž×—×ª× ×¢× ×כילת דג ובשר. ו×וי״ל ×©×ž×›×œ×œ× ×יתמר בד׳ ×”×¨×ž×´× ×›×ן ס״ה שיזהר מכל ×“×‘×¨×™× ×”×ž×‘×™××™× ×œ×™×“×™ ×¡×›× ×”. ובשו״ת ×ž× ×—×´× ×—×´×‘ סע״ו (ד״ה ×•×”× ×” לכ×ו׳) ר״ל שה״ז ×¡×›× ×ª מיתה.
ומש״כ בבזך ×œ×‘×•× ×” ×©× ×œ×”×§×©×•×ª עמש״כ בב״י ×‘×¢× ×™× × ×• ×“×—×ž×™×¨× ×¡×›× ×ª× ×ž×יסור×, שצרעת ××™× ×• בגדר ×¡×›× ×” - ילה״ע מירו׳ ברכות פ״ב ×”×´×–: ××™ מיית הו×. ××œ× ×©×™×´×œ ×“×“×™×—×•×™× ×§×ž×“×—× ×œ×™×³. ור××” ×’× ×ž×©×‘×™×´×— לש×. ×בל ר××” כתובות ס×, ב שהותר ל×כול חזיר מה״ט. ובשטמ״ק ×©× ×‘×©× ×”×¨××´×” להתיר לחלל שבת. ור××” שו״ת דברי מלכי×ל ח״ב ×¡× ×´×’ מש״כ ליישב. ועיי״ש ב×רוכה, שר״ל שדין ×כילת דג ובשר ×”×´×– זהירות ×‘×¢×œ×ž× (××£ שבסו״ד בסקי״ב × ×˜×” קצת מזה). ועוד ילה״ע מכתובות ×¢×–, ב בפירש״י ד״ה ומדלי דמ׳ שיש חשש בבעלי ר×תן ×œ× ×§×™×‘×ª הקרו×. ××ž× ×, מ׳ קצת שברש״י ×œ× ×¤×™×³ בעלי ר×תן כסוג צרעת. ××œ× ×©×‘×¤×™×³ מצורע חשוב כמת - ילה״ע משו״ת ×ž×”×¨×´× ×ž×¨×•×˜× ×‘×•×¨×’ ד״ק סקט״ו. ור××” רשימות חו׳ מ. ור××” שו״ת ×™×‘×™×´× ×—×´× ×™×•×´×“ ס״ח.
וה×יסור ×”×•× ×’× ×‘×‘×©×¨ עוף, כדמוכח בתו״ח כלל ×› סט״ו. ט״ז יו״ד ס״ע סק״ג. ש״ך ×©× ×¡×§×˜×´×•. ו××£ שבשו״ת יד ×™×”×•×“× ×¢×™×™×ש יו״ד סכ״ד כ׳ ש×ין למחות ביד ×”× ×•×”×’×™× ×œ×”×§×œ בבשר עוף, עיי״ש טעמו, ×בל בשו״ת שבו״י ח״ב סי׳ קד (×”×•×‘× ×‘×”×’×”×•×ª ×™×״פ לשו״ע יו״ד ×©× ×•×‘×¤×ª×´×© סק״ב), חלק עליו, וכ׳ שכל ×”×¤×•×¡×§×™× ×¨××©×•× ×™× ×•××—×¨×•× ×™× ×œ× ×”×–×›×™×¨×• חילוק ×–×”. ומוכיח ×’× ×ž×›×”× ×´×œ. ור××” ברכ״י בשיו״ב סק״ח ×©×”×ž× ×”×’ להחמיר. וכ״כ בפמ״ג ×ו״ח ×©× ×‘×ž×´×– סק״ב. ערוה״ש ס״י. ועוד. (ולהעיר ×ž×¨×™×˜×‘×´× ×—×•×œ×™×Ÿ קיב, ב. וי״ל ×“×œ× ×§××™ ×œ×¢× ×™×Ÿ ×¡×›× ×”). ו×פי׳ בשומן עוף - שבו״י ש×. פמ״ג ש×. ובכ״מ, ש×פי׳ בתבשיל ×©× ×ª×‘×©×œ ×¢× ×‘×©×¨. ור××” שו״ת חלק״י מהדו״ח יו״ד ס״כ.
וכל חלקי הדג בכלל - ר××” במהרי״ל ×”×•×‘× ×‘×˜×´×– סק״ב לגבי שלפוחית של דג. ×בל ר××” שו״ת הלק״ט ח״ב ס״ע לגבי ביצי דגי×. ור××” ב×רוכה ×ור תורה תשרי תשע״×.
×•×”× ×”, בשו״ת ב×ר שבע סל״ה (×‘×˜×¢× ×”×”×©×ž×˜×” ברי״ף ורמב״×) ×©×”×•× ×¨×§ ×‘×ž×“×™× ×ª בבל, ועוד ×©×”×•× ×¨×§ במין ×׳ (×‘×™× ×™×ª×) ש××™× ×• מצוי ×‘×™× ×™× ×• כלל. (ועד״ז כתב בשו״ת חת״ס דלקמן (××œ× ×©×›×ª×´×© ×©×”×•× ×“×•×—×§. ×בל בסו״ד חזר ×•×”×‘×™× ×œ×¡×‘×¨× ×–×• בד×״פ. ועכצ״ל ×©×›×•×•× ×ª×• שדוחק ליישב כן בד׳ ×”×¨×ž×‘×´× ×©×”×©×ž×™×˜×•. ור××” ×’× ×¤×™×³ מעין ×’× ×™× ×œ×ž×¡×³ כלה רבתי ×¤×´× (ד״ה ועוד למה״ד) מה שהוכיח ×ž×©× ×¢×“×´×–. וכעי״ז בקצוה״ש סל״ט בבדה״ש סקל״ז). וכ״כ בהגהות חת״ס לשו״ע יו״ד ×©× ×¡×§×´×. ×בל ר××” שו״ת ×מרי דוד סוסי׳ קעז). ×•×‘×ž×’×´× ×¡×§×¢×´×’ ×¡×§×´× ×›×ª×‘ ש×פשר שבזה״ז ××™× ×• ×¡×›× ×” ×›×´×› והכל לפי טבע ×”×רצות. ור××” ×רה״ח ס״ד ב×רץ ×™×”×•×“× ×¡×§×´×“. ×בל בשו״ת שבו״י ×—×´×’ ס״ע (×”×•×‘× ×‘×”×’×”×•×ª ×™×״פ ש×) ש×ין לסמוך ×¢×”×ž×’×´× ×œ×”×§×œ (ומ״מ, עיי״ש שמצרף סברתו ×›×¡× ×™×£ להקל). ור××” ×‘× ×•×”×’ כצ×ן יוסף (ערך סעודה - ×›×—, סע״ד) ד×דרבה × ×©×ª× ×• ×”×˜×‘×¢×™×™× ×œ×’×¨×™×¢×•×ª×. ועד״ז ×”×•× ×‘×›×”×´×— ×ו״ח ×©× ×¡×§×´×˜. ולהעיר ×©×’× ×”×ž×’×´× ×›×´×› רק בד×״פ, ×•×’× × ×–×”×¨ ×‘×œ×©×•× ×• בכותבו ״ש××™× ×• ×¡×›× ×” ×›×´×›×´. ובשו״ת חת״ס יו״ד סי׳ ק×, ×”×•×‘× ×‘×¤×ª×´×© ×©× ×¡×§×´×’, ×©×”×¨×ž×‘×´× ×™×“×¢ והבין ×©× ×©×ª× ×• ×”×˜×‘×¢×™×™× ×‘×¢× ×™×Ÿ ×–×”, ×•× ×”×™ ×©×œ× × ×¡×ž×•×š ×¢×´×– לעשות מעשה, ד×פשר דהו״ל כמו דבר ×”× ×סר ×‘×ž× ×™×Ÿ, מ״מ ×”×¨×•×•×—× ×• ×©×™×¦× ×ž×ª×•×¨×ª ×—×ž×™×¨× ×¡×›× ×ª×, ×“×”×©×ª× ×ž×™×”×ª ×œ×™×›× ×¡×›× ×ª×, ×•×œ×™×›× ××œ× ×יסור קל ×“×¨×‘× ×Ÿ. ור××” שו״ת ×ž×”×¨×´× ×©×™×§ יו״ד סרמ״ד. דברי מלכי×ל ×©× (×›×¡× ×™×£ להתיר×). ולהעיר משו״ת ×ž×”×¨×©×´× ×—×´×“ סקכ״ד בסופו, ×©×”×‘×™× ×©×—×´× ×״ל ×‘×©× ×¡×³ ×”×§× ×” ש×חר ×לף החמישי בטלה ×”×¡×›× ×”. והו״ד בשו״ת דובב ×ž×™×©×¨×™× ×—×´×’ סל״ט. ועוד. ×בל בשו״ת ×ž×”×¨×©×´× ×›×ª×´×© ×©×œ× ×¨×הו ×‘×¤× ×™×. וכמדומה ברור ש××™× ×• בס׳ ×”×§× ×” ×©×œ×¤× ×™× ×•.
בסדר ××›×™×œ×ª× - ×”× ×” ×ž×“×™× × ×ין ×§×¤×™×“× (ר××” תשב״ץ קטן ×¡×ª×§×´× . כלבו סכ״ג. ועוד). ו×דרבה - מל׳ הר××©×•× ×™× ×•×›×Ÿ מל׳ המחבר מ' ×©×ž×§×“×™×ž×™× ×‘×©×¨ לדגי×. וב×מת, ×”×›×™ ××™×›× ×œ×ž×©×ž×¢ בכמה דוכתי. ור××” ×וצר יד ×”×—×™×™× ×¡×´×¢. (××œ× ×©×™×ª×›×Ÿ - ×‘×—×œ×§× ×¢×›×´×¤ - ×©× ×–×³ לפי סדר חשיבות×. ולהעיר מפירש״י ×¤×™× ×—×¡ פכ״ט, לו ובמפרשי רש״י ×©× (ע״פ חולין פד, ב ובפירש״י ותוס׳ ש×. ועיי״ש בכלי גולה). ו×כ״מ. ור××” הלקח והלבוב על ×ª× ×™× ×גה״ק סט״ז. ור××” רוח ×—×™×™× ×¤×œ××’×™ ×¡×§×´× ×‘×¤×™×³ לשון המחבר. ור××” שו״ת ×ž×”×¨×©×´× ×—×´×˜ ×ו״ח ס״ו ×× ×”×¡×›× ×” ×’× ×‘×“×’×™× ×œ×¤× ×™ בשר. ובשו״ת זכרון יהודה ספ״ה, ובשמירה ×ž×¢×œ×™× ×¢×œ שמירת ×”× ×¤×© ×ות × ×¡×§×´×“, וב×וצר יד ×”×—×™×™× ×©×, שב×וכל דג ו××—×´×› בשר ×״צ × ×˜×™×œ×” ×‘×™× ×™×”×. ××ž× × ×ž×©×´×› ×”× ×´×œ (וכ״כ ×‘×˜×¢×”×ž×´× ×¢× ×™× ×™ שבת ע׳ קמג) לדייק כן מל׳ תשב״ץ קטן ×”× ×´×œ - ××™× ×• מוכרח). ×בל ביש״ש חולין פ״ח ס״×: ×ו ×יפכ×. וכ״כ במקו״ח סי׳ קעג. קצור שו״ע סל״ג ס״ב. ועוד. ולהעיר מס׳ ×”×ž× ×”×™×’ הל׳ סעודה: ×ž×™× ×©× ×™×™× ×©×‘×™×Ÿ תבשיל של דג לתבשיל ש״ב.
ובגוף ×”×ž× ×”×’ ×©×ž×§×“×™×ž×™× ×“×’×™× ×œ×¤× ×™ בשר - ר××” במקו״ח ×©× ×‘×§×™×¦×•×¨ הלכות. ערוה״ש ×ו״ח סקע״ג ס״ב. וע״ד הרפו××” (ע״פ ×¨×ž×‘×´× ×“×¢×•×ª פ״ד ×”×´×–) - ר××” יפ״ל ×ו״ח סי׳ ×§× ×– סק״ב ×‘×©× ×™×œ×§×•×˜ ר××•×‘× ×™. ×›×”×´×— ×©× ×¡×§×œ×´×—. ועד״ז ×”×•× ×‘×©×™×—×ª ×חש״פ תשמ״ח בתחילתו. (×בל ב×וה״ת דלקמן, שמצד הרפו××” ×דרבה בשר ×§×•×“× ×©×§×œ להתעכל. וצע״ק). ור××” תומכי ×ª×ž×™×ž×™× ×¢×”×©×´×¡ ע׳ שב (ע״פ ב״ב עד, ב). פתשגן הדת בפי׳ ×›×¤×œ×™× ×œ×ª×•×©×™×³ בהעלותך ×™×, ×”. שער בת ×¨×‘×™× ×©× - עד״ז וב×ו״×. ×•×™×´× ×ž×¤× ×™ ×©× ×‘×¨×ו ×“×’×™× ×œ×¤× ×™ בהמות. ובכ״מ שמה ×©× ×‘×¨× ×§×•×“× ×—×©×•×‘ יותר (כ״מ ×‘×¡× ×”×“×¨×™×Ÿ לח, ×. ור××” ויק״ר ר״פ תזריע. ולהעיר משמו״ר ×›×, ו. ור××” יד דוד פ׳ ברכה בסופה. עיר דוד בית ×הרן חדר ×’ ס״ק קכ×. ×בל להעיר מב״ר יט, ו. ולהעיר ×ž×¤× ×™× ×™×¤×•×ª פ׳ צו ד״ה עוד ×מרו). וב×ו״×, ובפשטות, שמה ×©× ×‘×¨× ×§×•×“× ××•×›×œ×™× ×§×•×“×.
וע״פ ד××´×— - לקו״ת בהעלותך ד״ה ×× ×ת כל דגי (לג, ב). מ×מרי ×דה״ז תקסג ח״ב ע׳ תרצ. תקסז ע׳ קצ×. ×”× ×—×•×ª הר״פ ע׳ פב. ×וה״ת בהעלותך ×—×´×” ע׳ ×׳תקפז. שיחת ×™×•× ×©×ž×—×ª תשמ״ט. ולהעיר ×’× ×ž×‘××´×— ש״ב ×•×™×¨× ×¡×™×´×—. וכן ×’× ×œ×¢×ª×´×œ, לויתן ×œ×¤× ×™ שור הבר - ר××” שיחת מוצ××™ ל״ג בעומר תשמ״ט. ולהעיר משיחת ש״פ בר×שית (ב) ×ª× ×©×´× ×¢×´×“ ההפסק בין לויתן לשור הבר, בין ×“×’×™× ×œ×‘×©×¨.
וב×ופן ההפסק - ר××” בטושו״ע ×•×¨×ž×´× ×ו״ח ויו״ד ש×. ×•× ×”×¨× × ×”×¨× ×•×¤×©×˜×™×³. [ובכ״מ ×©× ×”×’×• ×¨×‘×•×ª×™× ×• × ×©×™×× ×• ×‘×ž×™× ×מצעיי×. ולהעיר ×ž×¡×”×ž×´× ×¢×³ 41. ור××” עטרה ×œ×™×•×©× ×” ע׳ 70. רב ×”×רמון ע׳ 6. מקדש מלך ח״ב ע׳ 386. המלך במסיבו ×—×´× ×¡×´×¢ פ. ×©× ×¢×³ קצח. התקשרות גל׳ תרמו. ועוד. ור××” המסופר בחומר ×”×¢× ×™×Ÿ - שמו״ס ח״ב ×¢ 156. ור××” ביפ״ל ×—×´×’ סקט״ז סק״ה שלת״ח ×”×´×– בגדר מזלזל ×‘× ×˜×´×™]. ובפר״ת סק״ד, שבדיעבד ×ין ל×סור כשלקח הבשר מבלי לרחוץ ידיו, ×©×ž×¡×ª×ž× ×™×© שיעור ביטול.
ובכ״מ שתלוי ב×ופן ×”×כילה ×›×‘×¤× ×™× - ר××” לקט יושר ע׳ 35 ב×ופן ×©× ×•×ª× ×™× ×©×ž×Ÿ זית בדגי×. ובפר״ת סק״ד: כל מצי×ות ×“×—×–×™× ×Ÿ דלית לי׳ מידי דבוק שרי. וביפ״ל ×—×´×’ ×›×ן ×©×ž× ×”×’× ×œ×¨×—×•×¥ הפה ×•×”×™×“×™× ×›×™×•×Ÿ ×©×œ× ×™×‘×¦×¨ ×©× ××—×– ריח המ×כל. ור××” × ×”×¨ ×ž×¦×¨×™× (מ××›×´× ×ž×—×ž×ª ×¡×›× ×” סי״ד) ×‘×˜×¢× ×”× ×˜×™×œ×” שרגיל ×©× ×•×’×¢×™× ×‘×™×“×™×. ובפשטות, ×”×´×– בדוגמת - וי״ל דכש״כ ×”×•× (ר××” עד״ז בדרישה סק״ט, ××£ ×“×—×ž×™×¨× ×¡×›× ×ª×. ובפר״ת ×©× ×©×ין להחמיר יותר מבש×ר ×יסורי×) - × ×˜×™×œ×” בין ×’×‘×™× ×” לבשר כש××™× ×• × ×•×’×¢ ב×וכל, שכ״מ ×‘×¨×ž×´× ×™×•×´×“ ספ״ט ס״ג (עכ״פ בין תבשיל ש״ב לתבשיל של ×’×‘×™× ×”). ערך ×œ×—× ×™×•×´×“ ×©× ×¡×´×‘ ×‘×©× ×™×© מקילין, ×‘×’×‘×™× ×” ×חר בשר, כשיש לו מגריפה (×בל ×™×´×’: × ×¨ יפה). פר״ח ×©× ×¡×§×´×˜. ערוה״ש ס״ח. ×©× ×¡×™×´×’. ×בל בפמ״ג ×©× ×‘×©×´×“ סק״ג ×©× ×›×•×Ÿ להחמיר ש×י״ב טירחה. וכ״כ בברכ״י ×©× ×¡×§×˜×´×• שכן ×”×ž× ×”×’, והו״ד בכה״ח סקל״ד. ומ״מ עדיין י״ל ×©×‘× ×“×•×´×“ כל ×›×™ ×”××™ ×—×•×ž×¨× ×œ×™×ª לן למיחש). ×בל בשולחן הטהור (ק×מ××¨× ×) ×ו״ח סקע״ג ×¡×™×´× ×ž×©×ž×¢ ליטול ×’× ×›×©×וכל במזלג, ע״ד הסוד. (ומש״כ בתחילתו להקל בכה״ג - מיירי ×‘× ×˜×™×œ×” של רשות ממש, בין תבשיל לתבשיל ×‘×©× ×™×”× ×©×´×‘, וכיו״ב. וצ״ב).
×•×”× ×” ×‘×¨×ž×´× ×›×³ ל×כול דבר ×‘×™× ×™×”× ×•×œ×©×ª×•×ª דהוי ×§×™× ×•×— והדחה. ועכצ״ל דל×ו ×ו ×ו ק×מר, וצ״ל ×©× ×™×”× ×כו״ש, ×•×”×•× ×›×ž×‘×•×ר בשו״ע לעיל ×ž×™× ×” בספ״ט ס״ב. ו×× ×וכל פת שרוי׳ במשקה, עולה ×‘×ž×§×•× ×§×™× ×•×— והדחה (פמ״ג ספ״ט בש״ד ×¡×§×™×´× ×œ×¢× ×™×Ÿ בשר ×חר ×’×‘×™× ×”. ×בל ×ž×¡×™×™× ×©× ×ž×“×³ הלבוש ×©× ×¡×´×‘, שטוב לעשות ×›×´× ×‘×¤×´×¢). ועפ״ז ×״ש ×©×”×¨×ž×´× ×”×•×¡×™×£ על ד׳ המחבר והחמיר לשתות ×‘×™× ×™×”×, שהמחבר ×œ× ×”×¦×¨×™×š לשתות ×‘×™× ×™×”×, כיון שכ׳ ל×כול פת שרוי במי×. ועצ״ע במש״כ ×”×¨×ž×´× ×©× ×•×”×’×™× ×©×œ× ×œ×¨×—×•×¥ הפה, שהרי ×’× ×œ×ž×—×‘×¨ ××™× ×• רוחץ פיו, ×›×´× ×וכל פת שרוי בכדי לרחוץ פיו, ×•×”×™×™× ×• שעולה לו ×‘×ž×§×•× ×”×“×—×”, ×•×œ×¨×ž×´× ×©×•×ª×” ×‘×™× ×™×”× ×‘×ž×§×•× ×”×“×—×”, ו××´×› מ××™ × ×¤×§×´×ž בזה. ×•×œ× ×ž×¡×ª×‘×¨ כלל לומר ×“×œ×¨×ž×´× ×¦×´×œ ×§×™× ×•×— והדחה, ×›××•×´× ×‘×¤×´×¢, ×•× ×ž×¦× ×ž×” שהחמרת עליו ×ž×ž×§×•× ×׳ הקלת עליו במק״×, וקולו חומרו. ולכ×ו׳ מ׳ קצת ×‘×›×•×•× ×ª הדברי×, שהמחבר הזקיק הדחה ×“×•×§× ×ו ×כילת פת שרוי׳, ×•×œ× ×¡×’×™ לי׳ בשתי׳ בעלמ×. וצ״ע ×ž× ×´×œ ×”×. וצ״ב. ו×יך ×©×œ× ×™×”×™×³, צל״ע במש״כ ×‘×—×›×ž×´× ×›×œ×œ סח סוס״×, והב״ד ×‘×ž×©× ×´×‘ סקע״ג בשעה״צ סק״ב, לשתות ×‘×™× ×™×”×, והשמיט ×”×כילה, וכדבריו × ×”×’×• בכ״מ - שהרי בלי ×כילה ×ין ×›×ן ×§×™× ×•×—. ומש״כ בשל״ה ×©× ×œ×”×¤×¡×™×§ במשקה ×שר ישתה - פשוט ×“×”×™×™× ×• ×—×•×ž×¨× ×™×ª×™×¨×”, תוספת על העיקר, ×•×‘×”× ×œ× ×¡×’×™, ×•×”×™×™× ×• ×©× ×•×¡×£ ×œ× ×˜×´×™ ×•×§×™× ×•×— והדחה - ס״ל שישתה מעט ×©×œ× ×™×’×¢×• ב×צטומכ×.
×•×”× ×” בתוד״ה ×›×•×•×¨× ×ž×•×´×§ ×™×, × (×”×•×‘× ×‘×”×’×”×•×ª ×¨×¢×§×´× ×›×ן) ×©×ª×•×¤×¡×™× ×¡×›× ×” לשתות מי×, ×•×©×ž× × ×©×ª× ×• ×”×˜×‘×¢×™× ×ž×–×ž×Ÿ הש״ס. ור××” מש״כ בפסקי תוס׳ ש×. וכבר רמז לזה בפיר״ח ש×: ב×ותה העת וב×ותו ×ž×§×•× ×”×™×• ××•×ž×¨×™× ×œ×”× ×”×¨×•×¤××™× ×›×©×ª×כל ×“×’×™× ×©×ª×” ×חריו מי×. ובתוסהר×״ש ש×: ×”××™×“× × ×™×™×Ÿ טוב יותר. ור××” בפי׳ ר״ש בן ×”×™×ª×•× ×©×. ועיי״ע כס״מ דעות פ״ד ×”×™×´×—.
ועפ״ז כ׳ ××זמו״ר זצ״ל בספרו שמ״ב עקצשו״ע סל״ג סק״ב ×‘×˜×¢× ×”×ž× ×”×’ לשתות יי״ש ×“×•×§× (ר××” ×ž×©× ×´×‘ סקע״ד בשעה״צ סקמ״ו. סה״ש תרצ״ז ע׳ 189. ולהעיר מסה״ש תרפ״ז ס״ע 115). ו×× × ×—×œ× ×‘×¨ ×—×ž×¨× ×פרש ×›×•×•× ×ª×•, שבגמ׳ ×©× ×מרו ×ž×™× ×•×œ× ×©×™×›×¨×, ×©×™×›×¨× ×•×œ× ×—×ž×¨×, ו××´×› ××״פ לשתות יין ושכר ×’×´×›. ולהוסיף, שבכמה ר××©×•× ×™× (ערוך ערך כוור. פיר״ח ש×. ר×בי״ה סתתכ״ג. ועוד) הגי׳: ×—×ž×¨× ×•×œ× ×©×™×›×¨×. ו××´×› ×’× ×‘×™×Ÿ יין ושכר (כש×ין לו מי×) ×ž×¡×¤×§× ×œ×Ÿ ×”×™ ×ž×™× ×™×™×”×• גרע טפי. ור××” ×‘×ž× ×”×’ ×”× ×´×œ בדרכי חו״ש סשצ״ו. ×בל בכ״מ כתבו לשתות ×ž×™× ×“×•×§× - ר××” מדרש תלפיות ערך ×”×™×™× ×• ד×מרי סק״כ. ור××” ×›×”×´×— פל××’×™ סכ״ד סקמ״ז.
ובדין העל××” על השולחן - ×”× ×”, בב×ר שבע סי״ז מפורש ×œ×”×“×™× ×©×ין ×יסור העל××” בש×״ס. ור××” ב×רוכה בש״ך ספ״ח סק״ב. וכ״כ ×œ×¢× ×™× × ×• בפתה״ד ×ו״ח סקע״ג סק״×. ועוד (והו״ד בכה״ח ×ו״ח סקע״ג סק״ו. יו״ד סקט״ז סקל״ה. ומש״כ להסתפק ב××“× ×׳ - ×”× ×”, מגוף ×“×‘×¨×™×”× ×‘×’×•×¤×Ÿ שלהן, מוכח שבכל ×’×•×•× ×™ לית לן בה). וכ״ה בשו״ת × ×•×‘×´×™ מהדו״ק ××”×´×¢ סי״ג. תפ×רת יעקב חולין רפ״ח ד״ה ו×סור להעלות. ור××” שו״ת שבה״ל ח״ו ×¡×§×™×´× (בתורת חומר×). ×™×‘×™×´× ×™×•×´×“ סי׳ ס. ×•×’× ×”×¨×‘ קהל יהוד×, ×”×•×‘× ×‘×“×¨×›×´×ª סקי״ג שהעלה ×¡×‘×¨× ×œ×”×—×ž×™×¨, כ׳ רק כמסתפק, ×•×¡×™×™× ×¢×œ×” שיל״ד.