×”×× ×”×ž×™× ×‘×ž×™×—× ×©×‘×ž×˜×•×¡ כשרי×?
×‘×“×™× ×™ × ×™×¦×•×§ והשייך לזה ×”××¨×›× ×• ×‘×–×ž× ×• בקובץ הערות הת׳ ו×× ×´×© 770 יו״ד שבט תשע״×. ובהיות ש×ין יד כל ××“× ×ž×ž×©×ž×© בו ורבו עלי חבירי ×©×™×¦× ×¢×ª×§, ×•×¢×ª×™×§× ×ž×—×“×ª×, ×ומרו וכופלו, ×מור ×¨×‘× ×Ÿ בכפיל״×, והרי ×”×™× ×œ×¤× ×™×›×, ×™×“×™× ×©× ×™×•×ª מדברי סופרי×:
ביד ××¤×¨×™× ×™×•"ד סצ"×” ס"×’ לגבי × ×™×¦×•×§ (בעירה מכלי בשר על כלי חלב, ×¢×™×™"ש ברמ"× ×•×‘×˜"×– סקי"×’), ד××™× ×• ×וסר בדיעבד ×בל הכלי צ' הגעלה. וכדבריו, ×›"מ קצת בשו"×¢ ×דה"×– ×¡×ª× "× ×¡× "ט (מד' ×”×—"×™ ×¡×§× "×”) ×‘×ž× ×”×’ ×”× ×©×™× ×©×œ× ×”×©×ª×ž×©×• לפסח בכלי שי"ב ×ž×©×•× × ×™×¦×•×§×). [×•×œ×¤×œ× ×©×‘×ž× "×™ כלל × ×– סקכ"ד דחה ד' הט"×– ×©× ×ž×”"ט ×©× ×™×¦×•×§ ××™× ×• ×וסר בדיעבד, דהרי לשיטתי' (×•×”×•×‘× ×©× ×‘×™×"פ ), כל ש×פשר בהגעלה עדיין בכלל לכתחלה הו×. ×•× ' דל' הרמ"× "×וסר" קשיתי', שמזה מ' ×©×”×•× ×’× ×‘×“×™×¢×‘×“, ×•×œ× ×¨×§ ×ž×˜×¢× ×“×פשר בהגעלה]. ועפ"×– בי' ביד ××¤×¨×™× ×ž×©"×› הש"ך (בדעת הרמ"×) לחלק ×‘× ×•×ª×Ÿ × "ט בר × "ט בכלי ×©×œ×”× ×‘×“×¨×š עירוי ×“× ×סר הכלי והמ×כל מותר, ובפמ"×’ בשפ"ד ×©× ×”×§' ×“×œ× ×™×“×¢× × ×œ×—×œ×§, ×•×œ×”× "ל מובן. [ועצ"ב דסו"ס ×יך מותר ליתן המ×כל בכלי לכתחלה, ×× ×™"ב ×ž×©×•× × ×™×¦×•×§ לגבי המ×כל].
ולהעיר שב×"ר ×©× ×¡×ª× "× ×›' להקל בזה מכמה טעמי×, יעו"ש. ועכ"×– ×’× ×”×•× ×›' (בסתמ"ד סק"×’, ×”×•×‘× ×‘×¤×ž"×’ ב×"× ×¡×§"ד, ובמחה"ש ש×. דה"×— סקכ"× ×¡"ו) שלכתחלה ×ין לערות תבשיל מכ"ר של פסח לתוך קערה [ריקה] של חמץ (ועיי"ש דבדיעבד ×ין לחוש, ומציין למש"×› ×‘×¡×ª× "×). ×•×”×™×™× ×• דלכו"×¢, ×ין לעשות כן לכתחלה, ובדיעבד מותר. [ור×יתי ב×יזהו מקומן שהעתיקו מהדה"×— ×”× "ל, ש×סור להשתמש בקדרה זו לכתחלה, ממש"×› דמותר רק ב×ופן שרוצה ×©×œ× ×œ×©×ž×© בקדירה זו שעירה עד ל×חר פסח. ×•×œ× ×“×§×•, ד×יהו ק××™ ×שעת העירוי, ש×ין לעשות כן רק ×× ×œ× ×™×¨×¦×” להשתמש בו בפסח, ויתכן דל×חר שעשה כן, בדיעבד מותר להשתמש בו בפסח]. ×ל×, שלדעת ×דה"×– ×’"×– בכלל לכתחלה.
ומזה ילה"×¢ שלפ״ז ×ž×§×•× ×¢×™×•×Ÿ במה שהעירו ×¨×‘×™× ×‘×“×‘×¨ הרגיל ושכיח טוב×, בשופך ×ž×ž×™×—× ×¤×¨×•×•×” לכוס חלב (×ו לקדרת בשר), דלכ×ו' ×ž×§×•× ×œ×—×•×ž×¨× ×‘×–×” לכתחלה ×ž×©×•× × ×™×¦×•×§. (ולהעיר, שבשו"ת השיב משה יו"ד סל"×” החמיר ×˜×•×‘× ×›×“×¢×ª הט"×– ×”× "ל זולת ×‘×ž×§×•× ×”×¤×¡×“. ור××” ×’× ×—×›×ž"× ×›×œ×œ מח סי"×’. וי"ל בזה, דבל×"×”, ×פי' ביי"× ×œ×™×ª בי' ×ž×©×•× × ×™×¦×•×§ בהפ"מ, ×›× ×¤×¡×§ בשו"×¢ יו"ד סקכ"ו ס"ב. וי"ל).
[ופשוט שכ״ז כש×ין ממשות ×–×™×¢×” בעין שהיס״ב עולה מהכוס, ד×ל״כ בל××´×” ×סור (יד"×™ סי' קה פיה"× ×¡×§×™"ט ופיה"ק סקל"ב). וכבר העירו ×’× ×‘×“×™×Ÿ × ×™×¦×•×§ דטומ××” (×ž×©× ×” מכשירין ש×) שלכ×ו' בל×"×” ×˜×ž× ×ž×©×•× ×”×‘×œ (×›×‘×ž×©× ×” ×™× ×‘×ž×›×©×™×¨×™×Ÿ ש×, ר××” במפרשי ×”×ž×©× ×” מכשירין ×©× – תויו"ט. חזון × ×—×•×. ×ž×©× "×. ×—×™' מהרי"×—. ור××” יד יהודה סק"×” פיה"× ×¡×§×™"ט. שו"ת ×ž× ×—"×™ ×—"×” ס"×› סק"×™-×™"×. ×©× ×¡×¤"×).
ובפשטות, ש×× ×™ × ×™×¦×•×§ דמותר בדיעבד, מזיעה ×”×וסרת ×’× ×‘×“×™×¢×‘×“ – דק××™ ×‘×’×•×•× × ×©×”×•× ×‘×¨×™×—×•×§ עד ש×ין היס״ב (שו"ת חלקת יעקב ×ו"×— סר"ד), ×ו שהבלו מועט (פמ"×’ במ"×– סק"ו. וכ"×” בחזון × ×—×•× ×ž×›×©×™×¨×™×Ÿ ×©× ×œ×¢× ×™×Ÿ טומ××”) ו×ין ×–×™×¢×” × ×™×›×¨×ª (×’× ×–×™ יוסף עהפמ"×’ פת"×› ×—"×’ סקי"×—), ×ו שיש לזיעה ×ž×§×•× ×œ×”×ª×¤×©×˜ ×œ×¦×“×“×™× (יד"×™ ש×), ×ו ×“×ž×¡×ª×ž× ×›"×– ש×ין רו×ין שמזיע ל"×— להבל העולה (יד"×™ ש×), ×ו שבעירוי ×¦×•× ×Ÿ ×œ×•×œ× ×“×™×Ÿ × ×™×¦×•×§, קלוח עצמו מסלק ההבל (פמ"×’ ש×. וכ"×” בשו"ת בית שלמה סקס"×). וכיו"ב. ×ל×, שמ״מ לכתחלה ×—×™×™×©×™× ×Ÿ שההבל עולה דרך ×”× ×™×¦×•×§ ומחברו. וכ״ה בשי׳ ×דה״ז שחיבר ב' ×”×˜×¢×ž×™× ×“×”×˜×´×– (× ×™×¦×•×§) והש״ך (הבל). ×•×ž×™×•×©×‘×™× ×‘×–×” כמה מקושיות ×”××—×¨×•× ×™×. ו××›"מ. ×•×”×•× ×›×¤×™' הפמ"×’ במ"×– סק"ו (ויעו"ש במשמ"ש) ×“×“× ×•×“× ×חת ×”×™×.
ועפ"×–, × ' ברור שהציון במ"מ שעה"×’ בשו"×¢ ×דה"×– לרמב"× ×ª×•×™×•"ט ור×"ש – ×”×™×™× ×• לרמב"× ×˜×•×ž×ת ×וכלין רפ"×– דק××™ ×‘×“×™× ×™ × ×™×¦×•×§, ומפרש לה ×©×”×•× (×’×) ×ž×¤× ×™ "שעשן החמין עולה כתמרות עשן ומתערב ×‘× ×™×¦×•×§ ×•×‘×ž×™× ×©×‘×›×œ×™ העליון". והוסיף לציין לתויו"ט, ×•×”×™×™× ×• במכשירין פ"×” מ"×™ שמב×ר כן להדי×, "ד×"× [להבל לעלות] ×‘×œ× × ×™×¦×•×§". והציון לר×"ש ×›× ×¨××” ×”×•× ×’× ×‘×¤×™' למכשירין ×©× ×©×›' ×›×¢×™"×–". ור××” בלקו"ש חל"×– ×¢' 27 ×”×¢' 8. ודוק. ובד"×— דשו"×¢ ×דה"×– (שי"ל ל××—×¨×•× ×”) פי' ב×ו"×, ולדבריה×, צ"×¢ ×˜×•×‘× ×”×›×•×•× ×” במ"מ ×”× "ל, דמ××™ שי×טי' דדין × ×™×¦×•×§ ביי"× ×“×§××™ ×‘×¦×•× ×Ÿ ×‘×¦×•× ×Ÿ, ו××™× ×• ×ž×©×•× ×”×‘×œ העולה דרך ×”× ×™×¦×•×§. וז"פ. ×•×›× ×¨××” × ×’×¨×¨×• ×חר הוצ×ת ×•×•×™×œ× × ×ª×¨×¡"×” שהוסיפו ×›×‘×©×œ×”× ×‘×ž"מ שעה"×’. ועפ"×– יומתק, שבשו"×¢ ×דה"×– ×¡×ª× "× ×¡×ž"× ×“×§××™ בדין ×–×™×¢×” מצ"×¢ (×œ×œ× ×“×™×Ÿ × ×™×¦×•×§), מציין ב×ו"×, ×•×”×•× ×œ×¤×™×”"מ סוף פ"×” דמכשירין, ×•×”×•× ×‘×ž×™"× ×©×, שמב×ר בדין ×–×™×¢×”, כבי' ×דה"×– ש×, שההבל מחבר המשקה ×¢× ×”×§×“×¨×”. ×•× ×¤×§"מ ×œ×“×™× ×, שזיעה יכולה ל×סור ×’× ×ž×” שלמטה ×”×™×ž× ×” (מש×"×› ×‘× ×™×¦×•×§, ש××™"ב דין ×–×™×¢×” מצ"×¢, וכדלקמן)].
×•×”× ×” סבור הייתי לומר דבהיתר ל״ש להחמיר ×‘× ×™×¦×•×§, כיון שכל עיקר ×“×™× ×• ×”×•× ×¨×§ ×—×•×ž×¨× ×œ×›×ª×—×œ×”, ול״ש לומר כן בדבר המותר מצ"×¢. [– בכ״מ מטו בה משמי' ×“×”×’×¨×©×–×´× ×–"ל (ולהעיר משו"ת ×ž× ×—×ª שלמה ×—"ב סצ"×– סק"×) בסתמ×, דל״ש × ×™×¦×•×§ בהיתר. ×•×¡×™×™×¢×ª× ×œ×“×‘×¨×™×•, ממש"×› ב×"ר ×¡×ª× "× ×¡×§"מ להקל ×‘×ž× ×”×’ ×”× ×©×™× ×”× "ל (מעיקר הדין ×¢×›"פ) מה"ט גופ×. ×•×›× ×¨××” ר"ל, ד××£ להמחמירי×, ש×× ×™ ×ž× ×”×’ ×”× ×©×™×, ×©×”×•× ×œ×’×‘×™ פסח, וקיי״ל דחמץ שמו עליו ×•×”×•× ×‘×’×“×¨ ××™×¡×•×¨× ×‘×œ×¢, ×•×’× ×œ×¤× ×™ זמן ×יסורו. ודוחק קצת. ובל×"×” סברתו צ״ע ×œ×”×œ×•× ×“×ž××™ חזית לחלק, דסו"ס לכתחלה ×ž×—×ž×¨×™× ×Ÿ ×©×”× ×™×¦×•×§ בכוחו לחבר×, וכי × ×™×¦×•×§ × ×‘×™× ×”×•× ×œ×™×“×¢ ×× ×”×•× ×”×™×ª×¨ ×ו ×יסור, ××"×› × ×מר ×©×˜×¢× ×§×œ×•×© ×”×•× (ר××” לקמן ×›×¢×™"×–), וע"ד × "ט בר × "ט דהתיר×. וצ""×¢ מקורו. וטפי × ' לפרש ב×ו"× ×›× "ל, דבהיתר ל״ש כל ×›×™ ×”××™ ×ž×™×œ×ª× ×“×—×•×ž×¨× ×œ×›×ª×—×œ×”. ויש להעמיס כן בד' ×”×"ר ×’"×›. ×ל×, שמ"מ ×”×ª× ×’×¨×¢ טפי, שהרי חמץ ×©× ×יסור עליו]. ××ž× ×, לפי ×”× ×´×œ, מ׳ ×©×—×•×ž×¨× ×–×• כוללת ×’× ×”×’×¢×œ×” לכתחלה. ולפ״ז ×ž×§×•× ×œ×”×—×ž×™×¨ ×©×œ× ×œ×”×©×ª×ž×© ×‘×ž×™×—× ×œ××—×´×– למין ההפכי עד ×©×™×’×¢×™×œ× ×•.
ועוד ×–×ת, ×“×ž×¡×‘×¨× ×™"ל דבבו"×— גרע טפי, לפי שב×יסור לכתחלה ×§×™×™×ž×™× ×Ÿ, וכל שיכול להשתמש בו בהיתר עדיין בכלל לכתחלה הו×. [וע"ד פת ש×פ××” ×¢× ×”×¦×œ×™ ש×סור ל××›×œ× ×‘×—×œ×‘, ××£ דבדיעבד ×¨×™×—× ×œ×ו ×ž×™×œ×ª× ×”×™×, דכיון ש×פשר ל×כלו ×‘×œ× ×—×œ×‘ הוי כלכתחלה (שו"×¢ יו"ד סצ"×– ס"×’ ובש"ך ×©× ×¡×§"ד. ו××£ ×’× ×œ×©×™' הרמ"× (יו"ד סק"×— ס"×) שהקל ב×ין לו פת בריוח, ×”×™×™× ×• רק ביש לו מ×כל חלב ש××™ ×פשר לו ל×כול בלי פת (פמ"×’ סק"×— בשפ"ד סק"ב ×¢"פ הכרתי סק"ו)). ודון ×ž×™× ×” ו×וקי ב×תרין].
ולכשתרצה, ×”× ×” מד׳ ×דה״ז (מהח"×™) ×‘×ž× ×”×’ ×”× ×©×™× ×”× "ל × ×³ ×’"×›, דס"ל ×“×œ× ×›××—×¨×•× ×™× ×©×›' ×©×‘×©× ×™×”× ×—×ž×™×Ÿ ×ו ×‘×—× ×œ×ª×•×š ×¦×•× ×Ÿ ×ין לחוש (כיון שבמקור ×”×¢× ×™×Ÿ, ×‘×ž×©× ×” דמכשירין פ"×” מ"×™, קיי"ל כוותי' דת"ק שמטהר בכה"×’, ר××” כו"פ סי' קה בכרתי סקי"× ×•×‘×¤×œ×ª×™ סק"×— (וצ"×¢ ×›×•×•× ×ª×• ×©× ×©"הט"×– × ×ª×Ÿ ×˜×¢× ×ž×©×•× × ×¦×•×§ ו×"×› ×פילו ×‘×¦×•× × ×™×Ÿ ×ו ×©× ×™×”× ×—×ž×™× ×וסרי×"). בית הלל, ×”×•×‘× ×‘×¤×ž"×’ ×©× ×‘×ž"×– סק"ו (ובפמ"×’ × ×©×ר בצ"×¢). ור××” ×‘×”× ×¡×ž×Ÿ בדרכ"ת סקצ"ו. ולכ×ו' כן מורין ד' המרדכי חולין סתשט"ו: "××œ×ž× ×“×›×•"×¢ ×¦×•× ×Ÿ לתוך ×—× ×˜×ž× ×•×”"×” ל×ו"×”". ××œ× ×©×™"ל ד×יהו ס"ל ל×סור ×’× ×“×™×¢×‘×“ (וכן × ' שהבין ×‘×ž× "×™ כלל ×›×’ סקי"ב בדעתו, ××£ שב×ו"×” כלל כט ד"ו, דייק ×œ×©×•× ×• ד×לכתחלה ק××™), ובדיעבד ××™× ×• ×סור רק בכה"×’) – ×›×™, ×ž×ž× ×”×’× ×¢×›×´×¤ יש להחמיר לכתחלה ×’× ×‘×—× ×œ×ª×•×š ×¦×•× ×Ÿ, דבהכי מיירי ×”×ª× ×‘×ž× ×”×’ ×”× ×©×™×. וביד"×™ פיה"ק סקל"× ×•×¡×§×œ"ב (ומש"×› בפיה"× ×¡×§×™"ט בסופו – ×›× ×¨××” ×›' רק בדרך שקו"ט) בי×ר בזה, ×©×‘×ž×©× ×” דמכשירין ×œ× ×מרו ××œ× ×©×˜×”×•×¨ בדיעבד ×בל ×œ× ×œ×›×ª×—×™×œ×”. ועייג"×› בשו"ת ×ž× ×—"×™ ×—"×” ס"×› סקי"× (לגבי ×–×™×¢×”) לחלק בין טומ××” ×©×”×•× ×ž×“×¨×‘× ×Ÿ (×¢×™×™"ש) ל×ו"×” ×©×”×•× ×ž×”"ת. [ויתירה מזו, ×‘×›× ×¤×™ ×™×•× ×” סי' קה ×©× ×¨"ל ל×סור בדיעבד ×פי' ×‘×—× ×œ×ª×•×š ×—×, ×“×œ×¢× ×™×Ÿ ×ו"×” ×ª×œ×™× ×‘× ×ª×™× ×ª טע×. ×ל×, ×“×œ× ×§×™×™"ל כן ×œ×¢× ×™×Ÿ דיעבד. וכסברתו, ×›"×” בשו"ת הרד"× ×™×•"ד סכ"×– דש×× ×™ טומ××” וטהרה ×“×œ× ×ª×œ×™ ×ž×™×œ×ª× ×‘×˜×¢×].
ו×ל ×™×”× ×“"×– קל ×‘×¢×™× ×™×š, שככל ×”×“×‘×¨×™× ×”×לה ×›' בשו"ת מקור ברוך ×—"× ×¡"ד לר' ברוך ×‘×¢× ×“×™×˜ ויזל ×ž×‘×¨×¢×¡×œ× (× ×“' ×‘×©× ×ª תק"×”), ×”×•×‘× ×‘×“×¨×›"ת סי' קה ס"ק ק×, להחמיר ×©×œ× ×œ×¢×¨×•×ª ×ž×™× ×¨×•×ª×—×™×Ÿ מכ"ר כשר לכלי טריפה שרוחצין בה×. [××œ× ×“×¡×™×™× ×¢×œ×”, שזהו רק ×ž×©×•× ×”×‘×œ, ×בל ×ž×©×•× × ×™×¦×•×§ שרי לד' הט"×– ש×ין ×œ×ž× ×”×’ ×”× ×©×™× ×˜×¢× ×•×¨×™×—. ××ž× × ×œ×“' ×”×—"×™ ו×דה"×– שפיר ×™"ל ×ž×©×•× (הבל העולה דרך ×”)× ×™×¦×•×§].
ו×× ×›×™ ×ž×§×•× ×œ×—×œ×§, ×“×‘×ž× ×”×’ ×”× ×©×™× ×¢×™×¨×• ×¢"×’ ×בן מלובן, ומרוב חמימותו (כדין ×›"ר) ×”"×” ×›×—× ×œ×ª×•×š ×—×, מש×"×› ×‘×—× ×œ×¦×•× ×Ÿ – ×”× ×”, בט"×– סצ"×” ×”× "ל (×¢"פ רמ"× ×©×) × ' דהחמיר ×’× ×‘× ×•×’×¢ לעירה ×—× ×œ×ª×•×š ×¦×•× ×Ÿ. [××ž× ×, בשו"ת ×¤× "×™ ×—"ב סכ"ד מוכח ×“×”×ª× ×ž×™×™×¨×™ ×‘×—× ×œ×ª×•×š ×—×. ועפ"×– ×›' בשו"ת הרד"× ×™×•"ד סכ"×–, והבי×ו ×’× ×‘×”×’×”×•×ª רחבת ×™×“×™× ×œ×—×ž×•"ד בב"×— ס"ב, דהש"ך שהתיר מיירי לתוך ×¦×•× ×Ÿ, ועיי"ש שהש"ך ×›"×› ×¢"פ שי' רבו ×”×¤× "×™]. וכן עולה ממש"×› ×”××—×¨×•× ×™× (×”× "ל) להחמיר ×©×œ× ×œ×¢×¨×•×ª תבשיל מכ"ר של פסח לתוך קערה [ריקה] של חמץ. ×•×ž×•×›×—× ×ž×™×œ×ª× ×“×’× ×‘×–×” ×ž×§×•× ×œ×—×©×©. ומד' ×”×"ר והפמ"×’ ומחה"ש ×©× × ' ×œ×”×“×™× ×“×›×™ הדדי × ×™× ×”×•, ×•×”×•× ×ž×“×™×Ÿ × ×™×¦×•×§ (××ž× ×, בפמ"×’ ×©× × ' קצת שמפרש ×©×”×•× ×ž×“×™×Ÿ הבל וזיעה). וכ"מ קצת ×‘× ×ª×™×‘ ×”×—×™×™× ×¡×§×›"× ×¡"ו בדעת ×דה"×– (×¢×™×™"ש, שהעיר מד' ×דה"×– (×¡×ª× "×’ ס"ט. – ×›"×” ש×. ובשד"×— ×ס"ד מערכת חומ"צ ס"ד סקכ"×– תמה ×©×œ× × ×ž×¦× ×©×. ופשוט, ×©×”×•× ×˜×”"ד וצ"ל ×¡×ª× "× ×¡× "ט) ×“×‘× ×¤×¡×§ הקלוח ×ין לחוש. ×•×œ× ×”×¢×™×¨ יתירה מזו, ×“×‘× ×“×•"ד ×ין ל×סור כלל. ומ' קצת, דס"ל ש×ין לחלק בזה). וצ"ל לפ"×–, ד×בן מלובן ל"ד, ו××•×¨×—× ×“×ž×™×œ×ª× × ×§×˜, דכן × ×”×’×• בעירוי להשתמש ב×בן מלובן (ור××” לקמן ב×ו"× ×§×¦×ª).
ולפ"×–, בהכרח לומר, דש×× ×™ המערה שומן רותח מכלי חמץ לכלי פסח שמותר להשתמש ב×ותו כלי בפסח (שו"×¢ ×דה"×– סתמ"×– סמ"×”. ובפסקי ×דה"×– יו"ד סצ"×” ס"×’ פלפל בחכ' בהציון לרמ"× ×©×¢×”"×’. ×•×œ× ×©×ª לבו, שציון ×–×” × ×“' ×©×œ× ×‘×ž×§×•×ž×•, ושייך ל××—"×–, כמתוקן בהוצ××” החדשה), מעירוי ×¨×•×ª×—×™× ×¢"×’ כלי חמץ ×©× ×•×”×’×™×Ÿ ×©×œ× ×œ×”×©×ª×ž×© בקדרה שעירו ×ž×ž× ×” – לפי של"ש × ×™×¦×•×§ מלמעלמ"ט ל×סור כלי התחתון (ר××” במפרשי ×”×ž×©× ×” – תויו"ט, חזון × ×—×•× ×•×¢×•×“ מכשירין ×©× ×ž×™"×). ××"×› גוף ×”×יסור יורד למטה, שבכה"×’ בל×"×” × ×סר התחתון, מש×"×› ×‘× ×“×•"ד. ובפרט לסברת ×דה"×– שההבל עולה ×¢"×™ ×”× ×™×¦×•×§, ×•×”×™×™× ×• במצב ש××™"ב ×יסור דזיעה מצ"×¢ (×›× "ל), ורק ×¢"×™ ×”× ×™×¦×•×§ עולה ההבל (××£ ×©×‘×ž×§×•× ×©×™×© ×–×™×¢×” מצ"×¢, ×וסרת ×’× ×œ×ž×˜×” ×”×™×ž× ×” לדעת ×דה"×– ×›× "ל), וכל' הרמ"× ×‘×¡×™' קה ×©× "דתת××” גבר", ועיי"ש במ"×– סק"ו. (ויעויין ×ž×™× ×—×™×™× ×ž×›×©×™×¨×™×Ÿ ×©× ×יך ×™×¤×¨× ×¡ רב דס"ל עיל××” גבר הך ×“× ×™×¦×•×§. וקדמו בשו"ת שו"מ מהדורה חמיש××” ס"ד בזה. ולהעיר ×ž×ª×ž×™× ×“×¢×™× ×œ×”×¨×ב"ד סקי"× (לגבי ×™×™"× ) ד×ת"ל ×©× ×™×¦×•×§ ×ž×©×•× ×—×™×‘×•×¨ (×•×œ× ×ª×¢×¨×•×‘×ª), ×× ×”×ª×—×ª×•×Ÿ ×וסר העליון מתורת חבור, ×›"ש שי×סור ×ת התחתון (מה שלמטה ×ž×”× ×§×‘) מתורת חבור. וי"ל. ולהעיר ×ž× ×™×¦×•×§ ×‘×“×™× ×™ מקו×ות שגו×"ס ×¢×“×™×¤× ×ž×’×•×"×—, ר××” ×—×’×™×’×” יט, ×. ט"×– יו"ד סר"× ×¡×§×ž"×–. ור××” שו"ת הצ"צ יו"ד סקס"ט. ו××›"מ). ×ל×, שמ"מ יתכן להחמיר ול×סור העליון ×’× ×‘×—× ×œ×ª×•×š ×¦×•× ×Ÿ, לפי שההבל × ×¤×œ×˜ ×ž×”×¦×•× ×Ÿ ×¢"×™ העירוי, וה"×” ×›×—×, ועולה למע', ×•×›×‘×ž× ×”×’ ×”× ×©×™× ×”× "ל.
[ו××£ ×©×‘×—× ×œ×ª×•×š ×¦×•× ×Ÿ קיי"ל (סי' ×¦× ×¡"ד וברמ"× ×©×) ד×"צ ××œ× ×§×œ×™×¤×” (כקושיית ×”××—×¨×•× ×™×, ר××” בשו"ת ×¤× "×™ ×—"ב סכ"ד. חוו"ד סצ"×” בי' סק"×™. יד"×™ ×©× ×¤×™×”"ק סקל"×’. ועוד) – מ"מ, כיון ד×"× ×œ×§×•×œ×¤×• צ' ×©×©×™× × ×’×“ הקליפה (×¢"ש בש"ך סק"×— וט"×– סק"×–). ו×כן, ×›"×› בט"×– (סצ"× ×©×) בדעת הרמ"× ×‘×¤×™' ד"×– דעירה מכלי בשר על כלי חלב (שלפ"ד הט"×–, טעמו ×ž×©×•× × ×™×¦×•×§). ×•×œ×¤×œ× ×©×›×ž×” מה××—×¨×•× ×™× ×©×”×¢×™×¨×• בד' הט"×– בסצ"×”, ×œ× ×”×¨×’×™×©×• במש"×› הו"×¢ בזה בסצ"×.
ועוד ×™"ל בזה, לסברת ×דה"×– שההבל עולה ×¢"×™ ×”× ×™×¦×•×§, ד××”"× ×©×”×‘×œ×™×¢×” מצ"×¢ ×וסרת רק ×›"ק, ×בל ההבל העולה ××£ ×©×”×•× ×¦×•× ×Ÿ, כיון ×©× ×—×©×‘ כגוף ×”×יסור, כשעולה לקדרה הרותחת מבליע בכולו (ר××” בסצ"ב ס"×—, יעו"ש בלבוש ×•×‘×ž× ×—"×™ סוף כלל × ×•. וכ"פ בפס"ד להצ"צ ×©× ×¡×§"ב. וצ"×¢ בדעת ×דה"×– ×¡×ª× "× ×¡×¡"×”. ועיי"ש בפמ"×’ במ"×– סקכ"ט, ובחוו"ד בי' ×¡×§× "×”. וצ"ל, דס"ל דהקדרה × ×§' תת××” לפי שעומדת במקומה, יעו"ש בש"ך סקל"ו. והרי כתי' ×–×” דהש"ך, פסק בפס"ד להצ"צ ×©× ×¡"×– סק"×–)].
×•×”× ×” ×‘× ×•×’×¢ ×œ×ž×™× ×”× ×©××¨×™× ×‘×ž×™×—×, בוד××™ ל"ש בזה לומר להקל דהוה × "ט בר × "ט, דה"×– מ×וכל ל×וכל. ו×פי' ×‘× ×•×’×¢ ×œ×ž×™×—× ×¢×¦×ž×• (×˜×¢× ×¨×שון במי×, ×•×˜×¢× ×©× ×™ בכלי העליון, להשי' ש×צ"ל ×˜×¢× ×”×' בכלי), ××™"ב ×ž×©×•× × "ט בר × "ט, לפי ×©×”× ×™×¦×•×§ ×ž×—×‘×¨× ×›×', וכפי שבי' הפמ"×’ במ"×– סצ"ב סקכ"ט (×¢"פ רמ"× ×¡×¦"×” ס"×’ וט"×– ×©× ×¡×§×™"×’) ×‘×˜×¢×ž× ×“×ž×™×œ×ª×, שיש לחלק בין ×–×™×¢×” (ממחבת של ×ž×™× ×œ×§×“×¨×” ש"ב) שיש להתיר ×ž×©×•× × "ט בר × "ט (ו×זיל לשי', דשייך × "ט בר × "ט בשעת בישול, ר××” במ"×– סצ"×” סק"ב. וצ"×¢ בדעת החוו"ד דמ' (סצ"ב בי' סקכ"ו) די"ב × "ט בר × "ט, ××£ דלית לי' × "ט בר × "ט בשעת בישול (סצ"×” בי' סק"×. ועוד). ו×ולי יש לחלק), מש×"×› ×‘× ×™×¦×•×§ (מכלי בשר על כלי חלב) של"ש לומר × "ט בר × "ט, לפי ×©× ×™×¦×•×§ חיבור. ולסברת הט"×– ש×, "ש×× ×• ×—×•×©×‘×™× ×§×œ×•×— העירוי ×›×ילו ×”×•× ×‘×›×œ×™ שמערה ×ž×ž× ×•" (ובחמו"ד בב"×— ס"ב ד"דומה ×›×ילו התחתון ×”×•× ×‘×¢×œ×™×•×Ÿ", ועד"×– בשו"ת השיב משה סל"×”: "והוי ×›×ילו ×”×™' [×”× ×™×¦×•×§ מכלי חלב לכלי בשר] בהקדרה החולבת"), ×”"× ×‘× ×“×•"ד, ×©× ×ž×¦× ×›×ילו החלב × ×ž×¦× ×‘×ž×™×—×.
[ועצ"×¢, לפמש"×› הפמ"×’ במ"×– סצ"×” סקי"×’, דבכה"×’ ××™× ×• ×וסר ×›"× ×”×ª×—×ª×•×Ÿ. וכ"מ ×œ×”×“×™× ×‘×˜"×– ×’×•×¤× "×וסר ×ת הכלי ×©×”×•× ×ž×¢×¨×” עליו" (ויש לדחות ×“×›×•×•× ×ª הט"×– לשלול ש×ר ×”×›×œ×™× ×©×‘×¦×“×•, כבש"ך ×©× ×¡×§×™"×— ועיי"ש בשפ"ד).
וצ"×¢ בזה, ×“×œ×¤×•× ×¡×‘×¨× ×–×• דהפמ"×’, תיקשי, דבל×"×” הול"ל להפמ"×’ להתיר ×‘×”×”×™× ×“×–×™×¢×” מקדרה חולבת לקדרה ש"ב ×”× "ל (×’× ×œ×•×œ× ×”×¡×‘×¨× ×“× "ט בר × "ט). ×•×’× ×¦"ב ×”×˜×¢× ×œ×—×œ×§ בין העליון לתחתון. וב×מ"ב מפרש שכיון ×©×”×•× ×¨×§ ×ž×©×•× ×—×•×ž×¨×, ×“× ×™×¦×•×§ ××™× ×• ×וסר בדיעבד, ×“×™×™× ×• ל×סור התחתון שי"ב ×˜×¢× ×‘×©×¨ ממש. ומצ×תי ביד"×™ סק"×” בפיה"ק סקל"ב שכ' עד"×– דקלוח ×”× ×•×¦×§ ×ž×ž×™×œ× × ×•×¤×œ לכלי התחתון ×•× ×סר, ×ך ×“× ×™×—×•×© עוד ×“× ×ª×¢×¨×‘ ×’× ×‘×ž×” ×©× ×©×ר בכלי העליון (×›×‘×“×™× ×™ טומ××” ויי"× ) ×œ× ×—×™×™×©×™× ×Ÿ לזה. וכ"×– ×œ×”×¡×‘×¨× ×©×”×•× ×—×•×ž×¨× ×‘×¢×œ×ž× ×œ×¤×™ שדומה לחיבור (ויל"ד כן בל' הט"×– "ש×× ×• ×—×•×©×‘×™× ×§×œ×•×— העירוי ×›×ילו ×”×•× ×‘×›×œ×™ שמערה ×ž×ž× ×•").
××ž× ×, לסברת היד ×פרי×, שי"ב דין × ×™×¦×•×§ ממש, וה"ט ש×סור בדיעבד, לפי ×©×‘×›×œ×™× ×©×פשר בהגעלה ×”"×– כלכתחלה, לכ×ו' צ"ל דלכתחלה יש להגעיל (×’×) העליון. והרי ×‘×ž× ×”×’ ×”× ×©×™× ×”× "ל, × ×סר העליון לכתחלה ×ž×©×•× × ×™×¦×•×§. (והפמ"×’ לשי' (בשפ"ד סק"×”), שהכלי × ×סר מחמת המ×כל). ובכו"פ ×©× ×ž' קצת ×©×’× ×”×¢×œ×™×•×Ÿ × ×סר (והרי לדידי' שייך × ×™×¦×•×§ ×’× ×‘×—× ×œ×¦×•× ×Ÿ, ×›× "ל). וכ"מ בשו"ת ×¤× "×™ ×—"ב סכ"ד. ו×דרבה, שצ"×¢ ×‘× ×•×’×¢ לתחתון, דהיכן ×ž×¦×™× ×• ל×סור תחתון ×ž×©×•× × ×™×¦×•×§, ×›× "ל. ×ול×, ×‘× ×“×•"×– ×›×©×ž×ª×¢×¨×‘×™× ×”×˜×¢×ž×™× ×•×¤×•×’×¢×™× ×–×‘"×– בקלוח ×”× ×™×¦×•×§ (×¢×™×™"ש בשו"ת ×¤× "×™), כבהדחת כלי בשר ביורה חולבת לדעת הרמ"×, ×ž×ž×™×œ× × ×סר התחתון ×¢"×™ ירידת גוף הקלוח למטה].
ו×ת"ל ולהחמיר בכ"×–, ×”× ×” ××£ ×’× ×›×©×ž×—×ž× ×ž×™× ×—×“×©×™× ×‘×ž×™×—× ×”× "ל ×›×©×”×•× ×‘"×™, ורוצה ×œ×™×ª× × ×œ×ž×™×Ÿ ההפכי, וה"×– × "ט בר × "ט ממש – הרי לכתחלה ×¢×›"פ ×סור × "ט בר × "ט בבישול, ובכה"×’ עדיין לכתחלה הו×. ועוד, ש×סור ×œ×’×¨×•× × "ט בר × "ט לכתחלה. ×•×‘×ž×™× ×’×¨×¢ טפי, דל״ש בו דיעבד לפי ש××™× ×• חשוב ×›"×› כמ×כל (×›×‘×¤× ×™× ×”×”×¢'). ובפרט, ×›× "ל, ש×פשר להגעיל הכלי.
ו××£ ×’× ×–×ת, במערה לתוך כלי שבלוע מחלב ב"×™, ו××™"ב חלב בעין, דלכ×ו' ×ž×§×•× ×œ×”×—×ž×™×¨ ×ž×˜×¢×ž×™× ×”× "ל ×©×œ× ×œ×”×©×ª×ž×© לכתחלה ×‘×ž×™× ×©×‘×ž×™×—× ×œ×ž×™×Ÿ ההפכי. והרי ×›"×” ×¢"פ ×ž× ×”×’ ×”× ×©×™× ×”× "ל, ×ž×ž× ×”×’× ×¢×›"פ. [וצ"×¢ ×‘×ž× ×”×’ ×”× ×©×™× ×œ×¤×¡×—, די"ל ×©×œ× × ×”×’×• ××œ× ×œ×”×—×ž×™×¨ ×©×œ× ×œ×‘×©×œ בו בפסח (וכ"מ בל' ×דה"×– "×©×œ× ×œ×”×©×ª×ž×© בפסח .. ו×× ×¢×‘×¨ והשתמש בפסח"), ×בל לבשל בו ×œ×¤× ×™ פסח, דהוה × "ט בר × "ט ×“×”×ª×™×¨× ×œ×›×ž×” דעות (ר××” שו"×¢ ×דה"×– סתמ"×– סמ"×”), ×ולי ×œ× × ×”×’×• להחמיר ×’× ×œ×›×ª×—×œ×”. ור××” לקמן ×¡×‘×¨× × ×•×¡×¤×ª להקל ×œ×¤× ×™ פסח. ושו"ר ב×"× ×ž×‘×•×˜×©×טש ×¡×ª× "ב מהדו"ת שמה"ט מחמירין ×”× ×©×™×, לפי שחוששין להשי' ×©× "ט בר × "ט דחמץ שמו עליו].
ומסבר×, קס"ד ×“×ž×§×•× ×œ×”×—×ž×™×¨ למי שירצה ×’× ×©×œ× ×œ×¢×¨×•×ª לתוך ×›"ש הבלוע מחלב, ×•×œ× ×¨×§ להש"ך והט"×– שהחמירו דכ"ש מבליע ומפליט, דהרי ×’× ×œ×”×©×•"×¢ והרמ"× ×œ×›×ª×—×œ×” יש להחמיר בכ"ש. ועוד, ד××™ ×ž×©×•× ×”×‘×œ העולה דרך ×”× ×™×¦×•×§ ק××ª×™× ×Ÿ עלה, ×”"×– שייך ×’× ×‘×›"ש (×‘× ×“×•×Ÿ דיש בו חלב בעין).
×ול×, × ' פשוט דיש לשדות × ×¨×’× ×‘×›×”× ×´×œ, ×“×ž×¢×™×§×¨× ×”"×– ×ž× ×”×’ ×”× ×©×™× ×œ×—×•×“ ×ž×©×•× ×—×•×ž×¨×, והבו ×“×œ× ×œ×•×¡×™×£ עלה, וכל ×›×™ ×”××™ ×—×•×ž×¨× ×¢×´×’ ×—×•×ž×¨× ×œ× ×‘×¢×™× ×Ÿ למיחש (ועד"×– ×›' בחמו"ד בב"×— ס"ב להקל בעיקר דין × ×™×¦×•×§ מכלי בשר על כלי חלב בכל ספק, ו×פי' ×‘× ×¤×œ מכלי חלב על קדרה ×¢× ×ª×‘×©×™×œ ש"ב, דספק ×“×™×œ×ž× ××™× ×• מפעפע ×œ×¤× ×™×). וכה"×’ ×ž×¦×™× ×• בש"ך יו"ד סוסי' צד בעירו דבש ממחבת ש"ב לקערה של חלב, ×“×’× ×œ×“×¢×ª הרמ"× ×©×¢×™×¨×•×™ ×›×”"×’ ×וסר (שלפי' הט"×– ×”×•× ×ž×©×•× × ×™×¦×•×§, ×›× "ל), ×‘×ž×§×•× ×“××™×›× ×ª×¨×ª×™ ×œ×ž×¢×œ×™×•×ª× ×ין להחמיר. (ולהעיר ש×פי' ביי"× , ×›' ב×ר"×— הל' ×™×™"× ×¡×›"ב: ×•×‘× ×¦×•×§ עצמו ×”×•× ×›×œ×œ ×‘×™×“×™× ×• מפי ×¨×‘×•×ª×™× ×• ×–"ל ש×יסור קל ×”×•× ×•×§×œ×•×© ו×ין להחמיר עליו ו×ין להוסיף עליו ××œ× ×œ×”×§×œ בו בכל ×¢× ×™×Ÿ ולקבל בו דברי כל מיקל .. כך שמעתי כל שיש להקל בעירוי ×•×‘× ×™×¦×•×§ הקל. ור××” בשו"ת ×ž×™× ×¢×ž×•×§×™× ×¡×œ"×— בתחילתו. ×ול×, יש לחלק). ומה ×’× ×“×›×´×– ×ž×ž× ×”×’×, ומה ×©×œ× × ×”×’×• ×œ× × ×”×’×•.
ועוד ילה"×¢, דכל ×›×™ ×”××™ ×˜×¨×™×—×•×ª× ×œ×”×’×¢×™×œ ×”×ž×™×—× ×‘×ª×“×™×¨×•×ª בין × ×™×¦×•×§ דבשר לחלב ×”"×– כדיעבד (ר××” עד"×– בהע' הב××” בשוה"×’ ×‘×•× ×’×¢ לחצובה). ועוד, דבדבר שכ"×” דרך תשמישו ×œ×™×ª× ×• במין ההפכי ×”"×” כדיעבד, ר××” בהגהות דע"ת רסי' צה בטעו ובישלו קפה בקדרת בשר דמותר ×œ×™×ª× ×• בחלב לכתחלה מה"ט. וי"ל שכ"×” הפי' בשו"×¢ ×דה"×– סתצ"ד במה שהתיר לכתחלה ל×כול ×œ×—× ×©×”×•×¦×™×והו במרדה שי"ב ×˜×¢× ×—×œ×‘ ×¢× ×‘×©×¨ (ר××” מש"×› עד"×– בקובץ תפ×רת יהודה קלמן ×—"ב ×¢' 169 ×ž×“× ×¤×©×™'. ×•×œ× ×¨××” מש"×› בדומה לזה ממש בדע"ת ×”× "ל).
ובל×"×”, בהכרח לחלק ב××™×–×” ×ופן בין ×ž× ×”×’ ×”× ×©×™× ×œ×¢×™×§×¨ דין × ×™×¦×•×§, ד×ל״ה מדוע כ׳ הט״ז ע״ד ×ž× ×”×’ ×–×” ש×י״ב ×˜×¢× ×•×¨×™×—, ×•×œ× ×¢×œ×” ע״ד לב×רו מדין × ×™×¦×•×§ כסברת ×”×—×´×™. [××œ× ×©×™×© לחלק בכמה ×× ×¤×™: ×©×‘× ×“×•×´×“ קיל טפי, שהכלי × ×§×™ מממשות ×יסור ול"×” רק בלוע, ×•×©×”×•× ×”×™×ª×¨, ×•×©×”×•× ×—× ×œ×ª×•×š ×¦×•× ×Ÿ (××œ× ×©×”×˜"×– החמיר בזה בבו"×—), ועכ"פ ××™× ×• ×—× ×ž×¦×´×¢, ובוד××™ ×œ× ×›×—×•×ž×• של × ×¨ הדולק (××ž× × ×‘×™×“ ××‘×¨×”× ×‘×¡×™×³ קב, ר״ל ×©×‘× ×¨ דולק, ×ž×¢×œ×™×•×ª× ××™×›× ×“×ž×™×§×œ× ×§×œ×™ ××™×¡×•×¨× ×•×œ"ש ל×סור ×ž×©×•× ×–×™×¢×”. וכעי"×– ×‘×ž× ×—×ª ×¤×ª×™× ×¡×™' קה ס"×’. ועוד להעיר, דבדבר יבש בל×"×” ×ž×§×•× ×œ×”×§×œ בזיעה, ר××” לקמן ×‘×¤× ×™× ×”×”×¢', ×•×‘× ×¨ × ×ž×™ ××™"ב ממשות ×–×™×¢×”. ×בל להעיר ממ"×– יו"ד סי' קה סק"ו שכ' להיפך. ולהעיר ×’× ×ž×ª×•×¡"ש סרע"×– סקי"×—, ×”×•×‘× ×’× ×‘×‘×”"ל ×©× ×¡"×” ד"×” ×”× ×¨)].
ובדעת ×”×ž×—×ž×™×¨×™× ×“×œ× ×¡"ל לחלק ×›×›×”× "ל, ×™"ל שבפסח החמירו ×ž×©×•× ×—×•×ž×¨× ×“×—×ž×¥. ולכ×ו' יש ×œ×§×™×™× ×”×“×‘×¨×™×, לפמש״כ היד״י בפיה"ק סקל"ב (ור××” ×’× ×©×•"ת שערי צדק יו"ד ס"ל ד"×” ויותר × "ל, ×‘×˜×¢×ž× ×©×¨×§ ביי"× ×”×—×ž×™×¨×• ×‘× ×™×¦×•×§. ולהעיר שקדמו ×‘×¡×‘×¨× ×–×• השו×ל בשו"ת מהרי"ל החדשות ×¡× "×’, ×•×©× ×¨"ל להחמיר מה"ט ×œ×¢× ×™×Ÿ חמץ) שב×יסור משהו יש להחמיר. וי״ל סברתו, ×•×‘×”×§×“× ×ž×” שצ״ב בגוף ד״ז להחמיר לכתחלה ×‘× ×™×¦×•×§, ×•×˜×¢×ž× ×‘×¢×™.
[ור×יתי למי שכ' לפרש ×‘×˜×¢×ž× ×“×ž×™×œ×ª×, לפי שלכתחלה יש ליזהר ×’× ×‘×–×™×¢×” ש×היס"ב, כמפורש ברמ"× ×¡×¦"ב ס"×– (ב×× × ×¤×¨×© דק××™ ×’× ×הך ×‘×‘× ×§×ž×™×™×ª×, ר××” לקמן בהע' הב××” שבשוה"×’). ויש להוסיף, לפמש"×› הפמ"×’ ×‘×”× ×”×’×•×ª ×”× ×©×ל ב×ו"×” סדר ב סל"ו, ועייג"×› ×›×¢×™"×– ביד ××¤×¨×™× ×¡×§×™"×’ סי"×’, ×“×’× ×›×©×היס"ב צ' הדחה די"ב בעין (וצ"×¢ ב××"פ ××™ ×™"ל דבדיעבד שרי. ×•×’× ×‘×–×” בחמץ ש×× ×™). ×ול×, ×›"×– ××™× ×• מעלה ×רוכה בסתימת ל' ×”×¤×•×¡×§×™× ×‘×›"×–, שכ' ב×ו"× ×ž×©×•× × ×™×¦×•×§. ×•×’× ×œ×”×©"ך שכ' ×ž×©×•× ×”×‘×œ, ל"מ כן כלל].
וי״ל בתרתי: ×. ×©×—×•×©×©×™× ×œ×”×©×™×³ ×©× ×™×¦×•×§ ×וסר בדיעבד (וכ"מ קצת ×‘×ž× "×™ כלל ×›×’ סקי"ב). ב. ×ו שלכו״ע ×ין × ×™×¦×•×§ ×וסר ××œ× ×“×™×© ×˜×¢× ×§×œ×•×©, ×˜×¢× ×ž×©×”×•, ולכתחלה ×ין לעשות כן דהוה כמבטל ×יסור לכתחלה (ר××” בדבר"×™ סי' קה סתשמ"ב שכ' כן). ועד"×– וב×ו"× ×§×¦×ª, דבעירה רותח ×¢"×’ ×יסור, לכמה דעות ×סור רק מה ×©× ×’×¢ בה×יסור, ר××” חוו"ד סצ"× ×‘×‘×™' סק"ו, ור××” ×‘×”× ×¡×ž×Ÿ בדרכ"ת סצ"ב סקכ"ט. [×•×“×œ× ×›×¤×ž"×’ סצ"×” בשפ"ד סקי"×— ד"×” והוי יודע שמשערין בכולו (××£ שבשו"ת ××’"מ יו"ד ×—"× ×¡×ž"× ×”×©×™× ×“×‘×¨×™×• ×œ×›×•×•× ×” ×חרת). וצ"ל בדעת הפמ"×’, דמה ×©× ×™×¦×•×§ ××™× ×• ×וסר בדיעבד, ××£ שלדידי' ל"ש דבר לח מחתיכה עבה, דתת××” גבר ומבליע בכולו (וכקושיית ×”×›× ×¤×™ ×™×•× ×” סי' קה בדין ×“× ×™×¦×•×§) – דש×× ×™ × ×™×¦×•×§ ב×ויר שמגיע מלמעלמ"ט, ×©× ×•×’×¢ בעליון רק לרגע, ומיד יורד למטה ×§×•×“× ×©×ž×ª×¤×©×˜ הטע×, מש×"×› בש×ר קלוח (כמ"ש בשו"ת משיב דבר יו"ד סכ"×’. וכ"×” בשו"ת הרד"× ×™×•"ד סכ"×–. וי"ל ×¢"ד החילוק בין × ×™×¦×•×§ לקטפרס במקו×ות). ולהעיר, במה שהקשו על החוו"ד מזיעה שצ' לשער × ×’×“ כל החלב – ד×כן, בפס"ד להצ"צ סצ"ב ס"×— סק"× ×›' כן ×’× ×œ×’×‘×™ ×–×™×¢×”, לשער רק ×›× ×’×“ ×”×–×™×¢×”]. ××œ× ×©×”×•× ×ž×ª×¢×¨×‘ ×¢× ×©×ר הקלוח ובטל בו, ו×ין לבטל ×יסור לכתחלה. ×•×›× ×¨××” ס״ל כהיד״י ×›×ופן הב׳ ×”× "ל. וכ"×” בחקר הלכה ערך חמץ בסופו (סל"×—, ×•×”×•× ×‘×—"ב טז, ד) להחמיר גבי חמץ מה"ט.
[וד××ª×™× ×Ÿ להכ×, ×™"ל ×“×‘× ×“×•"ד לגבי בו"×—, בל×"×” ×ין ×›×ן בית מיחוש ×’× ×œ×›×ª×—×œ×”, שהרי מבטל היתר. ×ול×, בשו"ת צ"צ הקדמון ס"פ (×”×•×‘× ×‘×’×œ×™×•×Ÿ מהרש"× ×¡×¦"ט ס"ו ובפת"ש סצ"×– סק"×) ×›' ש×סור לבטל לכתחילה חלב בתוך ×ž×™× ×¢"מ ×œ×™×ª× × ×œ×§×“×¨×” של בשר, דה"×– כמבטל ×יסור לכתחילה. וכ"פ ×דה"×– בשו"×¢ ×ו"×— סתמ"ב ס"×” ובקו"× ×¡×§"×’. ×•×‘×œ×©×•× ×•: ×—"ו ישתקע הדבר ×•×œ× ×™×מר.
ומה שיל"×¢ בזה ×‘× ×“×•"ד, ×“×”× ×ין ×›×•×•× ×ª×• לבטל ×”×יסור כלל, ×•×”× ×™×—× ×œ×¤×ž×©"×› בשו"ת × ×•×‘"×™ (×§×ž× ×™×•"ד סכ"ו ×•× ×•×‘×™"ת סמ"ו ×•×¡× "ו, ×”×•×‘× ×‘×¤×ª"ש ספ"ד סק"×™), בטעמו של שו"ת צ"צ ×”× "ל, דכשמערב ×‘×™×“×™× ×יסור בהיתר ×סור ×פילו כש×ין ×›×•×•× ×ª×• לבטל, ×בל לפמש"×› ×‘×ž× ×—"×™ (כלל ס סק"×) דכיון שצריך לחלב חשיב ×›×•×•× ×ª×• לבטל ×”×יסור [ור××” בפסקי ×דה"×– לסצ"ט ס"×” שכ' לב×ר בדעת ×דה"×– דבשעת היתר לית לן בה שמערב ×‘×™×“×™× ××"×› צ' ל×יסור. ור××” ×—×™' צ"צ תרומות פ"×” מ"× ×‘×ורך], מדוע ×™×סר ×‘× ×“×•"ד, ובפרט ×©× ×™×›×¨ ש×ין ×›×•×•× ×ª×• ××œ× ×œ×”×¤×¨×™×“ ×”×יסור מההיתר. ועכצ"ל, דבשעת העירוי כיון שבדעתו להשתמש בו בפסח (×•×‘× ×“×•"ד למין ההפכי) דומה למבטל ×יסור לכתחילה. ועצ"ב. ו××›"מ].
ועכ"פ, ×œ×¤×•× ×¡×‘×¨× ×–×•, ×”"ט דבפסח חמיר טפי. ×ל×, ש××™"×– עולה יפה, דכ"×– בעירה בפסח עצמו, ×בל ×‘× ×“×•"ד שעירה ×œ×¤× ×™ הפסח, ×”× ×” לגבי ל×סור לכתחלה מ"ש חמץ מש×"ס. ו×דרבה, ×ž×¢×œ×™×•×ª× ××™×›× ×‘×יסור חמץ שהרי כבר × ×ª×‘×˜×œ ×‘×©×©×™× ×œ×¤× ×™ הפסח בשעת היתר (××£ שמ"מ ×”"×” כמבטל ×יסור לכתחלה בשעת היתר ×¢"מ ל×כלו בזמן ×יסור). ול×ידך, לגבי בדיעבד שכבר × ×¢', ל"ש חמץ מש×"ס, שהרי כבר × ×ª×‘×˜×œ ×‘×©×©×™× ×œ×¤× ×™ פסח. [ודוחק גדול לומר ש××£ ×©× ×ª×‘×˜×œ בס', חששו דחו"× – דצ"×¢ היסוד להחמיר ×›"×› לומר דחו"× , ×‘×˜×¢× ×•×œ× ×ž×ž×©×•×ª ×יסור, ובפרט בפליטת ×›×œ×™× (וש×× ×™ הגעלה ×©×’× ×‘×ž×’×¢×™×œ ×–×"×– צ' ס' ×›× ×’×“ כל ×”×›×œ×™× ×©×—×•"× (שו"×¢ ×דה"×– ×ו"×— ×¡×ª× "ב ס"×™) – ×©×”×˜×¢× ×—×•"× ×‘×ותן מי×). ועוד להעיר, שבשו"ת מהרי"ל החדשות ×”× "ל ×›' דל"ש חו"× ×‘× ×™×¦×•×§. ועוד, ×©×’× ×œ×¤"×– עצ"ב, מדוע בדיעבד מותר ×‘× ×©×ª×ž×© תוך הפסח, ודוחק לפרש, דבדיעבד ×¡×ž×›×™× ×Ÿ ש×"×— ×•× ×™×¢×•×¨].
ו×ת"ל שיש להחמיר בחמץ יותר מש×"ס לפי שי"ב ×˜×¢× ×ž×©×”×• ש××™× ×• בטל עד שעת הבשול (ד×ין היתר בלוע מבטל ×יסור בלוע, ר××” שו"×¢ ×דה"×– ×ו"×— ×¡×ª× "× ×¡×œ"×” וסע"ו, ×•×‘×”× ×¡×ž×Ÿ בפסקי ×דה"×– להל' תערובת סצ"ט ס"×) – סו"ס צ"ב, דמ"ש חמץ מש×"ס לגבי להשתמש בו לכתחלה [והרי ×”×•× ×›×›×œ כלי ×©× ×‘×œ×¢ ×יסור משהו, ×¢×›"פ בדרכו להשתמש בדבר מועט, ש×סור לבשל בו, לפי ×©× ×§' מבטל ×יסור לכתחלה (כל' השו"×¢ יו"ד סקכ"ב ס"×” (מש×"×› בסצ"ט ס"×– ×©× ×§×˜ לה ×ž×©×•× ×’×–×¨×” ×©×™×‘×•× ×œ×™×“×™ × "ט). וכ"×” ל' הרשב"× ×‘×ª×•×”"ק ב"ד ש"ד לו,ב. ×•×’× ×‘×ª×•×”"× ×œ×•, × ×›' כן (××£ של××—"×– × ×§×˜ ×ž×©×•× ×’×–×™×¨×”). וצ"ל דס"ל דבדרכו להשתמש בשפע ל"מ מבטל ×יסור. וי"ל, ×©×œ× ×—×œ עליו ×©× ×יסור במשהו ×”× ×‘×œ×¢ בכלי לפי ×©× ×§' ×¢"ש סופו כשיתבטל בתבשיל. ולפי פשוטו × ' דס"ל דעיקר ×”×יסור לבטל לכתחלה ×”×•× ×ž×’×–×¨×” ×©×ž× ×™×‘×•× ×œ×™×“×™ × "ט. ור××” ×—×™' צ"צ תרומות פ"×” מ"× ×¡×§'"ד. ו××›"מ]. ו××¢×™×§×¨× ×“×™× × ×¤×™×¨×›×, דלפ"×– מדוע מותר בדיעבד ×‘× ×©×ª×ž×© תוך הפסח.
[וב×מת, כדוגמתו ×ž×¦×™× ×• בכ"ד שהחמירו בפסח בהגעלה, כיון דבלעה משהו, וכמו בכסוי שעל החררה שצ' ליבון לפסח, ולחד ×˜×¢×ž× ×‘×ž× ×—"×™ (דלקמן ×‘×¤× ×™× ×”×”×¢') ×”"ט דזיעת דבר יבש ×™"ב משהו. וכן בהגעלת ×›"ש ×ž×©×•× ×—×•×ž×¨× ×“×—×ž×¥, דבלע פורת×, ר××” פר"×— רסי' ×ª× ×. וכ"×” ב×"× ×¡×ª×ž"×– סק"ט. ור××” במ"×– סשי"×— סקט"ו. מ"×– יו"ד סוסי' סח. ולהעיר משו"×¢ ×דה"×– סתמ"×– סכ"ב ×‘×ª×¨× ×’×•×œ×ª בכ"ש (ו××›"מ). ×ול×, ש×× ×™ ×”×›× ×©×”×ª×™×¨×• בדיעבד].
ומ"מ, × ×´×œ לכ×ו' ר×י׳ ברורה דחמץ ש×× ×™, שהרי × ×”×’×• ש×ין ×ž×’×¢×™×œ×™× ××œ× ×ב״י, ו××´×› ×ž×”×™×›× ×ª×™×ª×™ ל×סור. ומ××™ ×©× × ×ž×ª×—×‘ ×›×£ ×ב״י לתוך כ״ר ש××™× ×• ×וסר, ×•×œ× ×”×—×ž×™×¨×• ×פי׳ להגעיל לכתחלה (ר××” בהע' ×’ בשוה"×’ לכ×ן). ו×טו מי גרע × ×™×¦×•×§ מהגעלה ממש בתוך כ״ר, והרי בהגעלת כלי ×ב״י ביורה ×œ× × ×סר היורה. וכמ״ש בט"×– סצ"×” ×©× (ועיי"ש במ"×–) דב×ב"×™ ×¤×©×™×˜× ×“×œ× × ×סר. ועי' בחמו"ד בב"×— ס"ב דיש לסמוך ולהקל ×’× ×‘×œ×™× ×ª לילה. ועכצ״ל ×‘×˜×¢× ×ž× ×”×’ ×”× ×©×™×, ×©×”×•× ×‘×”×ª×× ×œ×”×ž× ×”×’ בהגעלה מחמץ להחמיר כל החומרות, ולהגעיל היורה ××—×´×› ×’× ×‘×ב״י ×•×œ×¤× ×™ זמן ×יסורו (שו"×¢ ×דה"×– ×¡×ª× "ב סוסכ"ב). ×•×ž×™× ×” × ×ž×™, ש×ין ×ž×§×•× ×œ× ×”×•×’ כן בש×״ס. [ויש לדחות, דמיירי ×‘×’×•×•× × ×©×”×’×¢×™×œ×• ב"×™, ×•×“×œ× ×›×”×ž× ×”×’. ושו"מ ×›×¢×™"×– ×œ×”×“×™× ×‘×"× ×ž×‘×•×˜×©×טש ×”× "ל, שהחמירו לפי ×©×œ×¤×¢×ž×™× ×”×•× ×‘"×™. וכן מצ×תי בכה"×— ×¡×ª× "× ×¡"ק רלו בסופו, ×“×œ×ž× ×”×’× ×• ש×ין מגעילין ב"×™ ×ין ×ž×§×•× ×œ×ž× ×”×’ ×–×”. וכעי"×– בשו"ת מלמד להועיל ×—"× ×¡×¦"×” שמותר לערות מ×כלי פסח לכלי חמץ כש×ב"×™. ויש להוסיף, דמ' ×”×—"×™ ×‘×ž× ×”×’ ×–×” דמיירי בעירוי ×¢"×’ ×©×œ×—× ×•×ª, וכ"מ מסידור ההל' בשו"×¢ ×דה"×– (מש×"×› בט"×– שכ' בל' "שמכשירין בו כלי×". וי"ל דמה"ט דחה ×œ×ž× ×”×’ ×–×”, ×“×”× ×ב"×™), ולפ"×– ×™"ל שמה"ט החמירו לפי ×©×‘×©×•×œ×—× ×•×ª × ×”×’×• להגעיל ×’× ×‘×‘"×™, וכמ"ש בח"×™ ×¡×ª× "ב סקי"ד, וכ"מ בל' ×דה"×– ×¡×ª× "ב סט"ו, ועיי"ש ס"×–. ועפ"×– ×™"ל ד××•×§×™×ž×ª× ×“×בן מלובן דוק×, ×“×™×•×§× ××ª× ×œ××©×ž×•×¢×™× ×Ÿ, דבכה"×’ שמערה ב×בן מלובן ×"צ להקפיד שיהי' ×ב"×™, ומה"ט חשו בזה להחמיר].