לימוד בחברותא: כן או לא?
שרש הענין בברכות סג, ב. ועיי״ש במאירי. (ודאה גם אורות אלים לבעל פלא יועץ שם. הגהות זכר יהוסף לשם). ועד״ז בתענית ז, א. ועיי״ש בהגהות היעב״ץ. נדרים פא, א ובפירש״י ר״ן ותוסהרא״ש שם. ירושלמי שביעית פ״ח ה״ו. מס׳ כלה רבתי פ״ה ה״ד - הובא בפירש״י אבות פ״ו מ״ג. קה״ר ד, ט. ועיי״ע בספורנו עה״פ שם.
ועיי״ע בפירש״י ופי׳ הרר״י לאבות פ״א מ״ו, ועיי״ש במחז״ו (דהיינו היכא דאפשר). וכן בפיה״מ אבות פ״ג מי״ג. פי׳ הרע״ב שם מי״ד.
והובא להלכה בהגמ״יי ת״ת פ״ד סק״ג. וכן בהל׳ ת״ת לאדה״ז פ״ד ס״י (ועצ״ע שלא הובא כלל ברי״ף רמב״ם ורא״ש סמ״ק סמ״ג וטושו״ע).
ובהסברת הענין - ראה גם דרך חיים אבות פ״ג מ״ג. חדא״ג מהרש״א מגילה לב, ב. שם נדרים כב, ב. שם מכות י, א. וראה כפי אהרן ח״ב קכט, ד. וראה גם בשל״ה שעה״א אות ח. ולהעיר גם משו״ת הריב״ש סתמ״ה.
וצע״ק מש״כ במשנ״ב סקנ״ה בבה״ל ד״ה ויקבע שהוא רק מצוה מן המובחר. (ולאידך, להעיר שמצד מילתא דחסידותא יש ללמוד גם עם א׳ - ראה שיחת ש״פ קרח תשד״מ. ולהעיר מס״ח סתתק״מ).
וכמה חילוקים בזה (נוסף להנז׳ בכמה מהנ״ל) -ראה בעיון יעקב ברכות ו, א. פלא יועץ ערך בביהמ״ד. גנזי חיים פלאגי מע׳ ח כלל ס״א. וראה שו״ת אג״מ או״ח ח״ה סל״ג סק״ב. משנ״ה ח״י סקנ״ו ועוד. וראה הנסמן בהלכתא מאורייתא ס״נ.
[ולהעיר שהמבואר בפנים שגם ספרים הם בגדר חבורה - לכאו׳ תליא בב׳ האופנים בפירש״י אבות פ״א מ״ו הנ״].
וע״פ דא״ח - ראה מאמרי אדה״ז נ״ך ע׳ רכח. ועוד. וראה שיחות קודש תשל״ב ח״א 520. תשמ״ה ח״ב ע׳ 865. שיחת יט״כ תשמ״ה. נשא שם.