1 להינצל מספק ברכות - הובא עד״ז בט״ז סוסי׳ רט לענין ספק מעי״ג. ודיברנו מזה בכינוס תורה בבית חיינו, 770, שבחגה״פ תשע״ג. וי״ל בע״ה בקובץ באתרא דרב.
וראה גם בשו״ע אדה״ז סקס״ז סי״ב שרשאי להחמיר ע״ע שלא לאכול. ועיי״ש במשנ״ב סקמ״ט. כה״ח סק״ע.
והעצות שבפנים - הובאו אצל כמה פוסקים. ועוד עצות: לומר בריך רחמנא (אלא שלדעת אדה״ז בסברה״נ (פי״ג ה״ד. וראה אג״ק ח״ג ע׳ קלז) אינו מעלה ארוכה כיון שצ״ל אלקנא); לומר הברכה עם תינוק (עיי״ש); לומר הברכה דרך לימודו בש״ס (וראה אג״ק שם ע׳ קלח. ס׳ המנהגים ע׳ 27. התקשרות גל׳ רעח. ולהעיר מרשימת הר״י ע״ה לנדא - נד׳ בשבועון כפ״ח כל׳ 986. ומפי השמועה ע״ד מעשה רב בחורף דשנת תשי״א לענין קדוש לבנה בליל י״ז); לומר בא״י למדני חוקיך ואח״כ מלך העולם והמשך הברכה.
וראה הנסמן במעדני אשר לונצר סי׳ קט ואילך. סדר ברכות וינברג ח״א פ״ל סט״ז ואילך. פסקי תשובות סר״א סק״ז.
והנה, בהעצה לומר ויברך דוד - כמה אופנים בדבר, ראה שו״ת חת״ס יו״ד סקנ״ו. פת״ש יו״ד סשכ״ח סק״א. וראה יומין דחנוכה ח״א סל״ח. משנת יוסף ח״ו סלח. וראה מעדני אשר שם.
אבל בשו״ע אדה״ז וסברה״נ לא הובאו כל הנ״ל. וכן לא הובאו במשנ״ב. ובכ״מ הובא לברך ללא שו״מ. וכ״ה בשו״ע או״ח סמ״ו ס״ח. סרי״ח ס״ט. סרי״ט ס״ט. סרכ״ה ס״ב. ובכ״מ. ובסברה״נ לאדה״ז כ׳ כן ג״כ כמ״פ. וראה הנסמן במהדו״ח בשו״ע אדה״ז בסמ״ו ס״י.
ויל״ע במה שהובא כן רק בדיני ברכת השבח, ולא מצינו עד״ז בנוגע לברה״נ. ויתכן שהוא ע״פ דעת הראב״ד בהשגות לרז״ה סו״פ הרואה (וראה בחי׳ הרשב״א ברכות נד, א. ריטב״א שם. ועוד) שבברכת השבח יוצא בלא שו״מ. ועוד להעיר דלכמה דעות ל״א סב״ל בברכת השבח. ועצ״ב במה שהובא לפעמים כן בברכת המצות ג״כ. וי״ל.