×”× ×”, ×‘×‘×¨×™×™×ª× ×—×•×œ×™×Ÿ קלט, ב: יכול יחזור ×‘×”×¨×™× ×•×’×‘×¢×•×ª כדי ×©×™×ž×¦× ×§×Ÿ ת״ל ×›×™ ×™×§×¨× ×‘×ž×ורע ×œ×¤× ×™×š. ×•×”×•×‘× ×‘×¨×™×´×£ ובר×״ש ובכמה ר××©×•× ×™×. ובחי׳ הר״ן כ׳ בזה״ל: ל×פוקי ×©×œ× ×™×ª×•×¨ ×חר מצות שילוח. ומשמע קצת ×©×”×›×•×•× ×” ×’× ×©×ין לחזר, ×•×œ× ×¨×§ ש×״צ.
ור××” בפי׳ הריבב״ן שמפרש בהקס״ד: כמו שמחזר על ש×ר מצות. ומ׳ ×“×œ×ž×¡×§× × ×§×ž×´×œ ששלוה״ק ש×× ×™ מכל ש×ר מצות, ×œ×¢× ×™×Ÿ ×–×” ש×״צ לחזור.
(וב×מת, שקו״ט בכ״מ ××™ ×™×œ×¤×™× ×Ÿ משלוה״ק לש×ר מצות ש×״צ לחזור. ור××” במקו״ח פתיחה ×œ×¡×ª×œ×´× ×©×‘×©×ר מצות חייב לחזור. ובכ״מ ×“× ×• בדבריו. ור××” בהערת המהדיר במקו״ח במהדו״ח. וכבר העירו מבמדב״ר פי״ט, טז.
×•×”× ×”, בתו״ח על ×תר שכ״ה ×’× ×ž×¡×‘×¨×, ×•×§×¨× ××¡×ž×›×ª× ×‘×¢×œ×ž×, שהרי ×œ× ×שכחן ×ž×™×¢×•×˜× ×©×œ× ×œ×—×–×•×¨ ×חר השבת ×בידה ומצות פריקה וכיו״ב. וצע״ק מב״מ לג, ×. ור××” ×’× ×ª×•×¡×¤×ª× ×‘×´×ž פ״ב ×”×´×™. וכעי״ז בירו׳ סוטה פ״ט ×”×´×. ור××” ספרי ר××” ×™×’, ×™×’ (××œ× ×©×™×´×ž ×©× ×‘×ו״×). ויק״ר פ״ט , ט. מס׳ ד××´×– פ׳ השלו×.
ולהריבב״ן י״ל ×“×”× ×’×•×¤× ×§×ž×´×œ ×ž×™×œ×¤×•×ª× ×“×§×¨× ×©×‘×©×œ×•×”×´×§ ×ין ×ž×§×•× ×©×™×—×–×•×¨. וי״ל עוד דקמ״ל ×©×’× ×ž×¦×“ ×ž×™×œ×ª× ×“×—×¡×™×“×•×ª× ×ין לו לחזור, ד×ל״ה צ״ב הקס״ד, דהי×ך ×פשר לחייבו לחזור בדבר ש×י״ל קצבה, ו×טו × ×מר שכל ×”×™×•× ×›×•×œ×• יחפש ×‘×”×¨×™× ×•×’×‘×¢×•×ª לחזור ×חרי מצוה זו. ודוחק לומר (כפי שכתבו כמה) ×©×”×›×•×•× ×” ×¤×´× ×‘×ž×©×š ימי חייו, שהתורה ×œ× × ×ª× ×” ×›×ן שיעור וקצבה. ×בל להעיר מס׳ ×”×—×™× ×•×š מ׳ תקג ×œ×¢× ×™×Ÿ זכירת עמלק).
ועפ״ז כתב בשו״ת תורה לשמה סרע״ז, שבמצוה זו ×œ× ×¨×¦×” הקב״ה ש×× ×—× ×• × ×—×–×¨ ×•× ×—×¤×© ×חרי׳, ולפ״ז ××•×ª× ×”×ž×ª×—×¡×“×™× ×œ×—×–×¨ ×‘×”×¨×™× ×•×’×‘×¢×•×ª וכו׳ ×”× ×¢×•×©×™× ×”×™×¤×š דברי ×”×‘×¨×™×™×ª× ×”× ×–×³ ×›×™ ×ין ×¦×¨×™×›×™× ×œ×§×™×™× ×ž×¦×•×” זו ×××´×› ×”×™× ×ª×‘×•× ×œ×™×“× ×ž×לי׳. וברשימותיו בכת״י (פורסמו לר××©×•× ×” במקבצי×ל חו׳ לט, ×•× ×“×¤×¡ בשו״ת תורה לשמה מהדורת ×הבת שלו×. ומכ×ן תשובה מוצ×ת למי שר״ל ע״ד תורה לשמה של×ו ×”×•× ×—×ª×™× ×¢×œ×”. ור××” לקמן עוד מדבריו בזה) כותב יתירה מזו: ×§×•×¨× ×× ×™ ×‘×”× ×›×œ הפטור מן הדבר ועושהו × ×§×¨× ×”×“×™×•×˜. (××œ× ×©×›×‘×¨ העירו מד׳ ×”×ר״ח הל׳ קידוש שכתב ×œ×”×“×™× ×©××™× ×• × ×§×³ הדיוט ומקבל שכר ×•×›×‘×¡×•×ž× ×”×ž×§×™×™× ×ž×¦×•×ª. ויתכן שמשו״ה חזר בו מזה ×•×œ× ×›×³ כן בגוף התשובה. ולהעיר ×©×’× ×ž×“×³ ×”×ר״ח מ׳ שהחזרה ×‘×”×¨×™× ×•×’×‘×¢×•×ª ×”×™× ×¢×´×“ ×§×™×•× ×”×ž×¦×•×ª בסומ×, ×•×”×™×™× ×• שגדר מצות שלוה״ק ×”×•× ×¨×§ במ×ורע לך, ×•×œ× ×¨×§ ש×״צ לחזור, ד×לת״ה מ××™ קמ״ל שמקבל שכר על ההשתדלות, שהרי ×ž×™×œ×ª× ×“×¤×©×™×˜× ×”×™× ×©×‘×›×œ המצות מקבל שכר על השתדלותו).
×•×”× ×” שקו״ט בכ״מ במ×ורע לו (×•×œ× ×©×—×–×¨ בהרי×) ×•×ž×¦× ×§×Ÿ, ×בל ××™× ×• רוצה ×”×‘× ×™× ××™ ×§×™×™× ×”×ž×¦×•×”. וכדלקמן. ×•×ž×¦×™× ×• עד״ז בשו״ת גבעת ×¤× ×—×¡ (כת״י), הו״ד בברכ״י ×§×•×´× ×œ×¡×¨×¦×´×‘, שהמתחסד בזה (לשלוח ×”×× ×›×©××™× ×• רוצה ×”×‘× ×™×) ×œ× ×˜×•×‘ עשה בעמיו ×•×”×•× ×ž×“×ª ×כזריות. וכ״כ בשו״ת חת״ס ×ו״ח סי׳ ק. (××œ× ×©×ין הכרח שכ״ה לדעתו במחזר ×חריו בהרי×, ×בל רוצה ×‘×‘× ×™×).
ור××” בפי׳ ×•×¤×¡×§×™× ×œ×¨×‘×™× ×• ×ביגדור הצרפתי (פסק תסג) שהמצוה ×”×™× ×¨×§ ×× ×‘× ×œ×™×“×š במקומך ×בל ×× ×תה רו××” ×ותו בר×ש ×”×ילן ×ל תעלה ×חריו. ומסמיך לה מעשה ב×׳ שעלה ומת, עיי״ש. ×•×”×•× ×¢×¤×´×“ מדרש ×ª× ×—×•×ž×. ×•×”×•× ×¤×œ××™. ו×ולי ×ž×©×•× ×¡×›× ×”, מש××´×› במחזר בש×ר מקומות. ור××” שו״ת ×ž×©× ×´×” חט״ז סי׳ קד מש״כ בזה.
וכן מוכרח ע״פ טעמי המצוה (ע״ד ×”× ×’×œ×”) מצד ×§×™×•× ×”×ž×™×Ÿ ×•×œ×”×©×œ×™× ×”××“× ×‘×ž×“×ª ×”×¨×—×ž× ×•×ª וכיו״ב (ור××” ×’× ×œ×§×•×´×© חי״ט ע׳ 200 ו×ילך) - דכיון שתוכן המצוה ע״פ × ×’×œ×” ×ž×©×•× ×¦×¢×¨ בע״ח שמצטערת בלוקח ×©× ×™×”× ×™×—×“ (ויש בר××©×•× ×™× ×©×›×ª×‘×• עוד, ש×× ×™×¦×˜×¨×š לשלח ×”××, ברוב ×”×¤×¢×ž×™× ×™×•×•×ª×¨ לגמרי) - ×ין ×ž×§×•× ×œ×—×¤×© ×›×´× ×”×ž×–×“×ž×Ÿ ×œ×¤× ×™×•, וברוצה ×”×‘× ×™×. (ור××” לקו״ש ח״ט ע׳ 138). ור××” ×’× ×¢×ž×•×“×™ ×”××¨×–×™× ×ž×³ סב שכ׳ עד״ז. ×בל להעיר ממש״כ בערוה״ש סרצ״ב ס״ד.
ועייג״כ ב×לשיך עה״ת בפי׳ הכתובי×, ×©×œ× ×–×• בלבד ×”× ×ž× ×¢ ו××™× ×• לוקח ×œ× ×”×× ×•×œ× ×”×‘× ×™× ×©×‘×•×“××™ מקבל שכר, ×›×´× ×’× ×‘×ž×©×œ×— ×”×× ×•×œ×•×§×— ×”×‘× ×™×. ×•×”×™×™× ×• דטפי × ×™×—× ×œ× ×œ×§×™×™× ×”×ž×¦×•×” כל עיקר.
ו×כן ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×©×ž×¢× ×• ×•×œ× ×¨××™× ×• בדורות ×©×§×“×ž×•× ×• שיחזרו ×חרי מצוה זו, זולת ×”×©×¨×™×“×™× ×שר ה׳ קור×, ×חד בעיר ×•×©× ×™× ×‘×ž×©×¤×—×”.
וכמו שהעיד עד״ז במרומי שדה חולין ש×, ×œ×¢× ×™×Ÿ ×§×™×•× ×ž×¦×•×ª שילוח כש××™× ×• רוצה ×”×‘× ×™×: וכן ×”×ž× ×”×’ פשוט. ×•×›×¤×”×´× ×‘×˜×¢× ×”×ž× ×”×’, לפי ×©× ×§×˜×• לעיקר ש××™× ×” מצוה חיובית, עכ״פ כש××™× ×• רוצה ×”×‘× ×™×, ×ו ש××™× ×” ×’× ×ž×¦×•×” קיומית בכה״ג, ×•×ž×ž×™×œ× ×—×©×• ×ž×©×•× ×¦×¢×‘×´×— ×ו בל תשחית וכיו״ב.
×•×”×”×´× ×œ×¢× ×™×Ÿ חזרה ×‘×”×¨×™× ×•×’×‘×¢×•×ª (××£ שיש לחלק בקל), שסברו ×¨×‘× ×Ÿ ש×ין ×ž×§×•× ×œ×”×©×ª×“×œ לחפש ב×ופן שי״ב ×ž×©×•× ×¦×¢×‘×´×— והיפך מדת ×”×¨×—×ž× ×•×ª.
×•× ×•×¡×£ ×’× ×”×•×, שלכמה דעות בר××©×•× ×™× (ר××” שו״ת ×”×¨×©×‘×´× ×—×´× ×¡×™×´×— ×‘×©× ×ª×©×•×³ הר״י בן פלט. המיוחסות סקפ״ט. וכ״ה ב××‘×•×“×¨×”× ×©×´×’. ולהעיר ×ž×¨×™×˜×‘×´× ×ž×›×•×ª טז, ×. ובכ״מ כתבו כן ×’× ×‘×“×¢×ª הרמב״×. ור××” כס״מ שחיטה פי״ג הי״ט. מעשה רוקח ×©× ×”×´×‘) ש××™×´×– מ״ע ×›×´× ×œ×חרי שעבר על הל×ו, וכבכל ל×ו ×”× ×ª×œ×´×¢ (וה×ריך בזה הגרי״פ בבי׳ לרס״ג ל״ת קלז. ור××” שו״ת כפי ×הרן יו״ד סי׳ יו״ד. ×™×‘× ×”×œ×•×™ יו״ד סרצ״ב. שו״ת ×‘× ×™×Ÿ ציון סי״ד. ובכ״מ. ור××” ב×רוכה מקבצי×ל חו׳ לב ע׳ תעב ו×ילך). ו×כ״מ. ×•×‘×©×œ×ž× ×‘×ž×ורע ×œ×¤× ×™×š, ש×ין ×ž× ×•×¡ מלהכריע במחלוקת הר××©×•× ×™×, שהרי ל×ידך גיס×, קיימי ×¨×‘×•×•×ª× ×“×¡×´×œ ש×סור להתעל×, ×בל מה ×ž×›×¨×™×—× ×• ללכת ולחזור ×‘×”×¨×™× ×•×’×‘×¢×•×ª ×•×œ×”×™×›× ×¡ לשקו״ט ×”× ×´×œ.
ור××” בלקו״ש חל״ד ע׳ 289: ×›×•×•× ×ª×• רצוי' וכו' ×בל ×ž×¢×•×œ× ×œ× ×©×ž×¢×ª×™ שיחפשו ×–×” (ובכיו"ב ×’× ×œ× ×©×ž×¢× ×• ר××™', כמבו×ר בפוסקי×), וע"ד הצחות להעיר ממרז"ל פרט למזומן (טושו"×¢ יו"ד סרצ"ב).
ור××” ×–×” ×¤×œ× ×‘×¡×³ ויו×״מ ×¡×¦×´× ×©×›×´×› ××œ×™×‘× ×“×מת (×•×œ× ×¨×§ ע״ד הצחות), ש×ין המצוה מתקיימת בחוזר ×חרי׳ כיון ×©×”×•× ×‘×ž×–×•×ž×Ÿ. ודבריו צע״ג שהרי מזומן הו״ע ×חר לגמרי, ומ××™ שי×טי׳ לכ×ן. ושו״ר שכבר תפס עליו ×”×’×¨×´× ×¢×´×” ×’×¢×©×˜×¢×˜× ×¢×¨ בהסכמתו לס׳ משפט ×”×בידה. ויתכן ×©×©×™×’×¨× ×“×œ×™×©× × ×”×•×, ×•×›×•×•× ×ª×• ש××™×´×– במ×ורע לך (ור××” ×’× ×‘×©×•×´×ª כפי ×הרן ×©× (מ, ד) שהשתמש במטבע לשון ×”× ×´×œ ×œ×¢× ×™×Ÿ ×–×”). והרי סו״ס הצד השוה ×©×‘×”× ×©×¦×´×œ דרך מקרה. (ור××” ×’× ×œ×©×•×Ÿ היר××™× ×¡×©×¤×´×–. סמ״ג ע׳ סה. ועוד).
ולפ״ז ×”×´×– חידוש גדול, ×©×œ× ×©×–×¤×ª×• עין עד ×›×”, שהך ×™×œ×¤×•×ª× ×“×‘×ž×ורע לך ×”×•×™× ×“×¨×©×” גמורה, וכמו שבמזומן פטור ממצוה, ×©×ž×ª× ××™ המצוה ×”×•× ×©××™× ×• במזומן, כמו״כ ×ž×ª× ××™ המצוה שצ״ל ×“×•×§× ×‘×ž×ורע לך, ו×ל״ה ×œ× ×§×™×™× ×”×ž×¦×•×”. [ור××” מה שה×ריך בהר המלך ×—×´×” ע׳ רפב ש×סור לחזור. ×•×”×‘×™× ×©×›×´×› ×’× ×‘×¡×¤×¨×• שילוח הקן. ו××™× ×• תח״י. ×בל ×”×ª× ×§×תי עלה ×ž×˜×¢× ×חר].
וב×מת עד״ז ×”×•× ×‘×œ×§×•×´×© ×—×™×´×– ע׳ 376 הע׳ 43 ש××פ״ל ולפרש ×‘×ž×©× ×” (×בות פ״ד מ״ב) הוי רץ למצוה קלה, ×©×”×›×•×•× ×” למצות שילוח הקן, ״ש×ין שייך בזה ריצה ×‘×¨×’×œ×™× ×›×¤×©×•×˜×”, ×›×™ ×ין שייך מצוה לרדוף ×חרי קן צפור, ו×דרבה - ×´×›×™ ×™×§×¨× ×‘×ž×ורע ×œ×¤× ×™×š×´, ×©×œ× ×™×—×–×•×¨ כו׳ כדי ×©×™×ž×¦× ×§×Ÿ×´. ×•×‘×”× ×—×” משיחת ש״פ ×מור תשכ״ד: × ×™×˜× ×§×™×™×Ÿ ×¢× ×™×Ÿ, × ×™×˜ קיין חובה ×ון ×ויך × ×™×˜ קיין מצוה צו גיין ×ון לויפן זוכן × ×§×Ÿ. ועפ״ז ×”×´×– בדומה למצות שכחה, ש××״פ לקיימו מרצון ×•×‘×›×•×•× ×” (ור××” לקו״ת ברכה צח, ב). ו×כן ×ž×¦×™× ×• ב×יזהו מקומן שכתבו ×œ×”×©×•×•×ª× ×הדדי.
××ž× ×, ×”×“×‘×¨×™× ×ž×—×•×“×©×™×, ×•×œ× ×ž×¦×™× ×• ×‘×©×•× ×ž×§×•× ×‘×¨××©×•× ×™× ×©××״פ ×œ×§×™×™× ×”×ž×¦×•×” בחוזר ×חרי׳, וש×× ×™ ×”× ×“×ž×–×•×ž×Ÿ ×©×”×•× ×ª× ××™ בגוף ×”×—×¤×¦× ×“×”×ž×¦×•×” ×•×œ× ×‘× ×•×’×¢ להכשר מצוה, ×”×™×™× ×• חובת ההשתדלות. ומשו״ה × ×¨××” עיקר ×‘×›×•×•× ×ª ×”×“×‘×¨×™× ×‘×ו״×, ש×ין ×ž×§×•× ×œ×”×•×¨×•×ª - ×’× ×‘×ª×•×¨ ×ž×™×œ×ª× ×“×—×¡×™×“×•×ª× - לרוץ בדבר ש×ין מצוה בחוזר ×חרי׳. ×בל וד××™ שהחוזר ×חרי׳ ופגע בקן צפור ועשה כמצוה ×”×מורה בתורה ×§×™×™× ×ž×¦×•×ª×”. [ולהעיר מב×ר בשדה עה״ת (ר××” ×™×’, ×) דקמ״ל ×§×¨× ×©××™×´×¢ בבל תוסיף בחוזר ×חרי׳, ו×דרבה ×”×´×– חיבוב מצוה].
××ž× ×, ×ž×¦×™× ×• בכ״מ שכתבו ע״פ כתה×ריז״ל שיש להשתדל ×œ×§×™×™× ×ž×¦×•×” זו. ×•×›×ž×•×‘× ×‘×‘×¨×›×´×™ יו״ד סרצ״ב, בהמשך למה שהעתיק משו״ת גבעת ×¤×™× ×—×¡, ד×דרבה ×שרי לו ×©×ž×§×™×™× ×ž×¦×•×”. (×•× ×ž×¦× ×›×Ÿ בכתה×ריז״ל בכ״מ - שער ×”×’×œ×’×•×œ×™× ×”×§×“×ž×” ×™×. הקדמה טז. הקדמה לשעהמ״צ. ובכ״מ. ור××” ×’× ×©×¢×¨×™ קדושה ×¤×´× ×©×´×“ בתחילתו ×©×ž× ×” מצות שילוח הקן בסוג הד׳ שיש לחפש ×חריו. ×•×œ× ×‘×¡×•×’ הה׳ ש××״פ ×œ×§×™×™× ×ž×¨×¦×•× ×• ×›×´× ×‘× ×–×“×ž×Ÿ ×œ×¤× ×™×•. וצ״ע מה ×©×ž× ×” בסוג הד׳ ×’× ×ž×¦×•×ª שכחה. ור××” בסה״מ תרס״ח בהגהות לשערי קדושה (ע׳ רמד - בדפו״ח) שעמד בזה. ולהעיר, שד׳ ×”×ריז״ל ×”× ×´×œ ע״ד החובה ×œ×§×™×™× ×›×œ תרי״ג מצות ×‘×©×œ×™×ž×•×ª× ×”×•×‘×ו כמ״פ בד××´×—, ×•×’× ×‘×ª× ×™× ×§×“×™×©×, ב×גה״ק סכ״ט. ור××” ב×רוכה לקו״ש ×—×™×´×— ע׳ 192 הע׳ 55).
ור××” ×’× ×‘×ž×•×´×§ להיעב״ץ ×ו״ח סכ״ד, ×©×œ× ×¨×§ מצות ציצית, ××œ× ×’× ×‘×ž×¦×•×ª ש××™× ×Ÿ הכרחיות כלל ×× ×œ× ×‘×ופן ×©×™×–×“×ž× ×• כמו שילוח הקן, טוב ל××“× ×”×—×¨×“ לדבר ה׳ לחזר ×חריהן לקיימן. (×•×‘×ž×©× ×ª ×—×›×ž×™× ×¨×™×© הל׳ יסוה״ת ×‘×¦×¤×¢×´× ×¡×§×´×”, ×•×”×•×‘× ×‘×¤×ª×´×© על ×תר, דבעידן ×¨×™×ª×—× ×¢× ×©×™× ×Ÿ וכו׳. ×בל ×”×ª× ×ž×™×™×¨×™ ×œ×¢× ×™×Ÿ ×חר, ×‘× ×–×“×ž×Ÿ ×œ×¤× ×™×• ×•×ž×¢×œ×™× ×¢×™× ×•, מש××´×› לחזור בהרי×. ועפ״ז ×œ× ×¡×´×œ כשו״ת חות ×™×יר סס״ז ×©×‘× ×–×“×ž×Ÿ ×”×´×– מצוה חיובית). וכ״מ בלקט יושר יו״ד ע׳ 69 שבעל תרוה״ד חיזר ×חרי מצוה זו. ור××” בהגהות שמן ששון לע״ח שט״ו פ״ג: תיתי לי דרדפתי ×חר מצוה זו וקיימתי ×ותה ג״פ.
וב×מת ×”×“×‘×¨×™× ×ª×ž×•×”×™× ×ž×ד, שידוע בשער בת ×¨×‘×™× ×‘× ×•×’×¢ להב××´×—, שכתה×ריז״ל ×©×’×•×¨×™× ×¢×œ ×œ×©×•× ×• תדיר, וכ״ה ×’× ×‘×¡×¤×¨×• תורה לשמה (××£ ×©× ×›×ª×‘ ×‘×¢×™×œ×•× ×©×), ומ״מ ×”×¢×œ×™× ×¢×™×Ÿ מכל ×”×¢× ×™×Ÿ. ומה ×’× ×©×”×•×´×¢ ×”×‘×™× ×œ×“×³ ×”×ריז״ל ×”× ×–×›×¨×™× ×‘×¡×¤×¨×• דעת ×•×ª×‘×•× ×” פ״מ.
ור×יתי למי שפי׳ בד׳ ×”×ריז״ל (ודכוותי׳) ×©×”×›×•×•× ×” להשתדלות ×¢×´×™ תפלה. ודוחק קצת.
ולחומר ×”× ×•×©× ×ולי ×פ״ל ×©×œ× ×”×¨×™ חיפוש כחיפוש, ×•×”×™×™× ×• שכיון ×©×ž×“×™× × ×“×’×ž×¨× ×ין לחזור ×‘×”×¨×™× ×•×’×‘×¢×•×ª, ×”×´×” לדעת ×”×ריז״ל. ול×ידך, ××™×´×– בכלל המצות ש×ין ביד ×”××“× ×œ×—×¤×© ××—×¨×™×”× (כסוג הה׳ בשע״ק ש×). וכמו ×©×”×•× ×¢×´×“ ×”× ×’×œ×” ×©×ž×§×™×™× ×”×ž×¦×•×” ×’× ×‘×—×•×–×¨ בהרי×. ××œ× ×©×œ×”×ריז״ל, עדיין צריך להשתדל ×בל ×œ× ×œ×—×¤×© ×‘×”×¨×™× ×•×›×•×³. וש×× ×™ חיפוש מחיפוש. ×•× ×¤×§×´×ž במזדמן לו, ו××™× ×• רוצה ×”×‘× ×™×, שלה×ריז״ל ×ין ×œ×”×ª×¢×œ× ×ž×§×™×•× ×”×ž×¦×•×”, ×›×´× ×דרבה לרצות ×”×‘× ×™× ×‘×›×“×™ לקיי×, ×ו ×œ×§×™×™× ×”×ž×¦×•×” ×’× ×›×©××™× ×• רוצה ×‘×‘× ×™×. וכ״מ בברכ״י שהסמיך ד׳ ×”×ריז״ל להשקו״ט ×‘×¤×•×¡×§×™× ×‘××™× ×• רוצה ×‘×‘× ×™×. (ור××” בהגהות שמן ששון לשעהמ״צ שדייק בל׳ ×”×ריז״ל ש××™× ×• מחוייב לרדוף ×›×´× ×¦×³ לחפש. ור××” עד״ז ×‘× ×™ ×הרן על שער ×”×’×œ×’×•×œ×™× ×”×§×“×ž×” ×™× ×¡×§×œ×´×•. ×בל ×©× ×¨×´×œ ב××•×´× ×ž×ž×©× ×´×ª ××¦×œ× ×• ×›×ן).
ו××£ שכ״ז דחוק בכתה×ריז״ל, ובפרט שהדגיש ×©× ×“×´×– ×’×•×¤× ×ž×” ש×״צ ×ž×“×™× × ×œ×¨×“×•×£ ×חרי׳ - טפי × ×™×—× ×œ×“×—×•×§ ×‘×œ×©×•× ×•, ועפ״ז לתווך ×¢× ×›×•×´×›.
[ו×ת״ל כן, ×œ× ×“×§×• בכ״מ שהבי×ו סימוכין לשי׳ החו״י (עפ״ד הזהר) מד׳ ×”×ריז״ל, ד×דרבה לה×ריז״ל ××™× ×• חייב ×’× ×‘×ž×ורע ×œ×¤× ×™×š ×›×´× ×¢×´×“ ההשתדלות מצד מדת חסידות ושלמות × ×©×ž×ª×•, מש××´×› להחו״י. (ור××” ×בן ×”×©×•×”× ×¡×¨×¦×´×‘ בפתוחי ×—×•×ª× ×¡×§×´×‘)].
וכן ××™×›× ×œ×ž×©×ž×¢ קצת מד׳ הרש״ש (בהגהותיו לע״ח שער ×”×–×™×•×•×’×™× ×¤×´×’) שצריך להזהר ×©×œ× ×œ×¢×©×•×ª מצוה זו ×œ× ×‘×™×ž×™ העומר ×•×œ× ×ž×¨×´×” עד שמע״צ, ×•×œ× ×‘×©× ×ª השמיטה ×•×©× ×ª היובל, וכן בעתות התפלה וכיו״ב - שהרי ×× ×ž×¦×•×” חיובית ×”×™× ×יך ×פשר להשתמט ×ž×ž× ×” ×‘×–×ž× ×™ מוחין דגדלות. ויל״ד ×©×›×•×•× ×ª×• ×©×œ× ×œ×¨×“×•×£ ×חרי׳ ×‘×–×ž× ×™× ×”×”× (עיי״ש בפתוחי ×—×•×ª× ×¡×§×´×“. ועוד שקו״ט בזה בכ״מ. ובל××´×” העירו שלמהדו״ב של הרש״ש ש×ין קשר בין פרצוף ×”×–×ž× ×™× ×œ×¤×¨×¦×•×£ המצות לית לן בה. ×•× ×ª×³ ב×רוכה ב×ר יצחק (סופר) ס״×. ×בל ×‘×ž×¡×§× ×ª×• ×©× × ×•×˜×” ששילוח הקן ש×× ×™, ×©×’× ×œ×“×¢×ª×• במהדו״ב ×ין לקיימה. ור××” ויען שמו×ל חי״ד ע׳ שיג).
[×•×‘×”×™×•×ª× ×• בזה ילה״ע שכבר הוכיחו בכ״מ (בית ×œ×—× ×™×”×•×“×” על ×תר. ור××” בערוה״ש ס״ד) שלדעת ×”×ª×™×§×•× ×™× ××™× ×• ×ž×§×™×™× ×”×ž×¦×•×” ×××´×› בלוקח ×”×‘× ×™×. ועפ״ז, יש לעורר ×‘×”× ×”×•×’ ×‘×–×ž× ×™× ×• ×צל כמה ×ž×”×ž×ª×—×¡×“×™× ×‘×¢×, לחוש מחד ×’×™×¡× ×œ×”×©×ª×“×œ ×œ×§×™×™× ×ž×¦×•×” זו עפ״ד ×”×ž×§×•×‘×œ×™× ×”× ×´×œ, ול×ידך ×ין ×œ×•×§×—×™× ×”×‘× ×™×, שד״ז ××™× ×• עולה יפה ×¢× ×“×³ המקובלי×. ומ״מ, בפשטות בלקיחה לחוד סגי, והעיקר ש××™× ×• משלח ×©× ×™×”× ×™×—×“ (כסברת החכ״צ בשו״ת ספ״ג).
כן ×ž×¦×™× ×• בס׳ ×—×¨×“×™× ×¤×´×” (×•×”×•×‘× ×‘×‘×¨×›×´×™ ש×) שהורה ×”×ריז״ל שצריך לקחת ×”×× ×‘×™×“×•, ותמוה מה ×©×œ× × ×–×”×¨×™× ×‘×–×” ×”×”×•×œ×›×™× ×‘×¢×§×‘×•×ª ×”×ריז״ל ×•× ×–×”×¨×™× ×œ×—×–×•×¨ ולרדוף ×חרי מצוה זו, ש×ין ×œ×•×§×—×™× ×”×× ×›×´× ×ž×§×™×©×™× ×‘×ž×§×œ)].
ולהעיר ×’× ×ž×¡×³ ×”×§× ×” (סוד שילוח הקן) שמסביר ע״ד הקבלה, מה ש×״צ לחזור ×‘×”×¨×™× ×•×’×‘×¢×•×ª, ×•×‘×œ×©×•× ×•: וע״כ ×ין ×”×“×•×’×ž× ×œ×ž×˜×” ××œ× ×‘×ž×§×¨×”. (×•×ž×œ×©×•× ×• מ׳ קצת יתירה מזו, ×›×¡×‘×¨× ×”× ×´×œ, ש×ין ×›×ן ×§×™×•× ×ž×¦×•×” כלל כש××™× ×• בדרך מקרה).
וכן יל״פ עד״ז בכ״מ שהבי×ו שטוב ×•× ×›×•×Ÿ להשתדל. ××ž× ×, ב×גרת דרך ×”×©× ×œ×”×ž×‘×™×´×˜ (× ×¢×™×œ×ª ×©×¢×¨×™× ×¤×´×) כ׳ שיש להשתדל ×©×ª×‘×•× ×œ×™×“×•. ו××£ של״כ לחזור ×חריו - ×›×´×” משמעות ×”×“×‘×¨×™× (×××´×› ×”×“×‘×¨×™× ×ž×ª×¤×¨×©×™× ×‘×ו״×).
×בל, × ×•×¡×£ על הדוחק בד׳ ×”×ריז״ל, ילה״ע שבמ×ירי כ׳ בפי׳ ד׳ הגמ׳: ××™× ×” מצוה ×©×™×”× ×¦×¨×™×š לחזר ×חרי׳ ר"ל ש×× ×™×ž×¦× ×œ×• קן שיטול ×ת ×”×‘× ×™× ×›×“×™ ×©×™×§×™×™× ×ž×¦×•×ª שלוח ב×× ×ו שיחזר ×חר מצוה זו ×‘×”×¨×™× ×•×›×•×³. ×•×”×™×™× ×•, שלדעתו ×’×´×– × ×›×œ×œ בגדר ×©×œ× ×œ×—×–×•×¨ ×חרי׳.
×’× ×ž×¦×™× ×• בכ״מ ×©×”×‘×™× ×• ד׳ ×”×ריז״ל כפשטן, לחזור ×‘×”×¨×™× ×•×’×‘×¢×•×ª - ר××” בשולחן גבוה סרצ״ב סק״ח ×©×—×¡×™×“×™× ×•×× ×©×™ מעשה ×ž×¡×ª×›× ×™× ×‘×¢×¦×ž× ×œ×—×–×•×¨ ×‘×”×¨×™× ×•×’×‘×¢×•×ª ×œ×§×™×™× ×ž×¦×•×” זו. (×•×’× ×›×ן ×œ×¤×œ× ×ž×©×´×› ×©× ×¢×“×´×– ×‘× ×•×’×¢ למצות שכחה, שהרי שכחה ××״פ לקיימה מרצון, ×›× ×´×œ). ור××” ×’× ×¢×ž×•×“×™ ×”××¨×–×™× ×©×. ערוה״ש רסי׳ רצב. ור××” מחשבות בעצה יו״ד סכ״ה כמה עצות להרוצה ×œ×§×™×™× ×ž×¦×•×” זו.
וה×רכתי בכ״ז יען וביען ×©×œ× ×¨×יתי ×צל חוברי חיבור שישימו עין ×¢×™×•× × ×‘×›×´×–. ××•×œ× ×‘×™×ª×¨ ×”×¤×¨×˜×™× ×”××ž×•×¨×™× ×‘×¤× ×™×, ×œ× ×¨×יתי צורך לה×ריך, ולע״ט ×›×–×ת × ×œ×יתי × ×©×•× ×¢×˜×™ בידי, ×›×™ ×ין עתותי בידי, ו×סתפק במועט, וקצירה גוררת קצירה. ובפרט ×©×‘×–×ž× ×™× ×• ×כשור ×“×¨× ×•× ×ª×—×‘×¨×• ×¡×¤×¨×™× ×”×¨×‘×” ×ין קץ בפרטי ×“×™× ×™ מצוה זו, ומי שחשקה × ×¤×©×• לעיין בכ״ז, ×™×ž×¦× ×œ× ×›×•×Ÿ בספרי×: ×של ××‘×¨×”× (ליפשיץ), ×ž×¢×“× ×™ ×שר (×œ×•× ×¦×¨), ×ž×©× ×ª שילוח הקן, × ×—×œ שלמה, שילוח הקן, שלח תשלח, ×”×‘× ×™× ×ª×§×— לך, קן צפור, ×× ×¢×œ ×”×‘× ×™×. ועוד כיו״ב, ×›×™ ×¨×‘×™× ×”× ×•××״פ לפורט×.
עוד רגע ×דברה, שבכ״מ הכריעו ×©×’× ×‘×‘×™×¦×” שי״ב ×פרוח ×ž×§×™×™× ×ž×¦×•×ª שילוח, ×•×œ× ×”×•×™ בכלל לך ×•×œ× ×œ×›×œ×‘×™×š, כיון שיכול ×œ×”× ×™×—×” ×צל עוף ×חר. ××ž× × ×‘×¨×´×Ÿ (קמ, ב) ×œ× ×‘×¨×™×¨× ×œ×™×³ הך ×ž×™×œ×ª× ×•×›×ª×‘×” כמסתפק.
ולכ×ו׳ ילה״ע ×ž×—×–×§×•× ×™ עה״פ תקח לך ל×כילתך. וב×מת, ר×יתי למי שכתב עפ״ז שב××™× ×• ×œ×•×§×—× ×œ×כילה ×œ× ×§×™×™× ×ž×¦×•×ª×”. ×בל צ״ע לומר כן ע״פ לשון מפרשי המקר×, בדבר ×©×œ× × ×ª×¤×¨×© ×œ×”×“×™× ×‘×”×œ×›×”. ובפשטות, כל שר×וי עכ״פ ל×כילה סגי. וכל׳ הסמ״ג ע׳ סה: דבר הר×וי לך. ועד״ז בכ״מ. ועפ״ז ×’× ×‘×œ×•×§×—× ×œ×שפה, ×”×´×– בכלל המצוה, ××£ ש××™×´×– מת××™× ×œ×›×•×•× ×ª המצוה. וכש״כ ×”×•× ×ž×ž×” שה×ריכו בכ״מ ב×יסור ×“×¨×‘× ×Ÿ ×× ×’×´×– בכלל לך ×•×œ× ×œ×›×œ×‘×™×š. ובש״ך סקט״ו ב××™× ×• ×וכל מחמת חומר×, ×“×”×™×™× ×• רק ×œ×—×•×ž×¨× ×בל ×œ× ×œ×”×§×œ ×œ×¢× ×™×Ÿ שילוח הקן, ולכ×ו׳ מ××™ ×יכפת לן בכך, סו״ס ××™×´×– ל×כילתו. וע״כ ×›× ×´×œ. ור××” שו״ת ×ž× ×—×´× ×—×´×’ סמ״ג. ו×כ״מ.