1 בהקדמת ס׳ חרדים, תנאי המצות, תנאי הד׳ שהאריז״ל זכה למה שזכה ע״י שמחה של מצוה. וכ״ה בכ״מ. והובא כמ״פ בדא״ח. וראה הנסמן במאמרי אדהאמ״צ במדבר ח״ג בהוספות ע׳ רפ - שינויי הנוסחאות בד״ז.
פי׳ הרמב״ם - בסוף הל׳ לולב. וכ״ה גם בהל׳ תשובה פ״ט ה״א. יו״ט פ״ו ה״כ.
ופי׳ האריז״ל - בהקדמה לשעהמ״צ, ובשער רוה״ק (י, ב), והובא גם בשל״ה סו״פ תבוא, ובכ״מ. ול׳ אדה״ז בתניא פכ״ו: ונודע לכל פי׳ האריז״ל על פסוק זה. (וראה סה״ש תשמ״ז ח״א ע׳ 286 ובהע׳ 60).
ושקו״ט בהחידוש בתורת האריז״ל ביחס לד׳ הרמב״ם - ראה בלקוטי ביאורים לתניא שם. מ״מ הגהות והערות שם, ובלקוטי פירושים לשם, ובהנסמן שם. וראה גם שיחת ש״פ ויצא תש״מ. ונקודת הדברים, שחידושו של האריז״ל הוא בפי׳ תיבות ״מרוב כל״.
וראה באוה״ת עקב ע׳ תקצב שפי׳ האריז״ל אינו לפי פשוטו, ומציין שם שכן פי׳ גם באלשיך. ולהעיר משיחת ש״פ תבוא תשמ״ז.
[ולהעיר שברמב״ם הל׳ ת״ת פ״א הי״ג מפרש (שלא כבשאר המקומות) כפי׳ הפשוט (ושם מעתיק גם תיבות ״מרוב כל״)].
וכפי׳ הרמב״ם והאריז״ל מצינו בעוד כ״מ - ראה הנסמן במ״מ והגהות לתניא שם. ותנא ושייר, שכ״כ בתר״י ברכות רפ״ה (נסמן בלקו״ש ח״ד ע׳ 1203). שע״ת לר״י ש״ד אות ט. רבינו בחיי עה״פ. ועד״ז פי׳ רבינו בחיי בכד הקמח ערך שמחה (ברוב הדפוסים ה״ז באות סמ״ך). ספר העיקרים מ״ג פל״ג (הובא ונת׳ ברשימות הצ״צ לתהלים ק, ב. ונסמן גם בלקו״ש ח״כ ע׳ 552), ועיי״ש ששולל פי׳ הפשוט. וראה גם של״ה שעה״א אות תשוקה. מס׳ יומא תוכחת מוסר אות כ. מסילת ישרים פ״י. וראה גם פי׳ גו״א עה״ת.
בכללות ענין השמחה וטעמה ע״פ דא״ח - ראה תניא פל״א. לג-ד. וראה לקו״ת תזריע כ, ב. וראה הנסמן בלקו״ש ח״כ ס״ע 555. ועיי״ע בד״ה ויהיו חיי שרה תשמ״א. וראה המלוקט משיחות ואג״ק - כמה אופני התבוננות המביאים לידי שמחה בס׳ ״שמחה ובטחון בה׳״.
ובחובת השמחה בכלל - יש לציין גם לפירש״י ביצה טו, ב - ד״ה חדות. ועוד להעיר מרמב״ן עה״ת בהעלותך יא, א (אלא שעיקר המכוון שם הוא החובה לקבולי בשמחה).
בפי׳ וטוב לב משתה תמיד, שבסיום וחותם רמ״א בשו״ע או״ח - במג״א על אתר דהיינו בשמחת מצות. וראה הגהות יא״פ לשם. אבל להעיר שברמב״ם דעות פ״א ה״ד שצ״ל שמח כל ימיו, וקאי גם בעניני הרשות. וראה סה״ש תנש״א ח״א ע׳ 339 הע׳ 2. וראה בלקו״ש חי״א ע׳ 338, שכפה״נ מפרש כן גם ברמ״א הנ״ל.
ובכ״מ בשיחות ואג״ק, שבאמת היינו הך, שכיון שבכל דרכיך דעהו, צ״ל ״עבדו את השם בשמחה״ בכל עניניו ובתמידיות. וראה עד״ז בסה״ש שם הע׳ 10. אג״ק חי״ט ע׳ תנא. ובכ״מ - מהם נסמנו בס׳ שמחה ובטחון בה׳ הנ״ל.