בכגון ×“× ×™×© להמליץ מש״כ ×”×¤×œ× ×™×•×¢×¥ (ערך ×סופה) כמה טובה עשו ×œ× ×• בעלי ×סופות וכו׳ ובפרט כגון ×× ×Ÿ דור ×™×ª×•× ×™×ª×ž×™ דיתמי ×שר טרדות הזמן רבו ×¢×œ×™× ×• ו×ין ×”×¤× ××™ ×ž×¡×›×™× ××ª× ×• כל כך ללמוד בשקידה כל כך כמו הר××©×•× ×™× ×•×“×¢×ª× ×• קצרה וכו׳ וכן יעשו בכל דור ודור כל ת״ח ×שר ×—× × ×• ה׳ דעת ×•×¡×¤×¨×™× ×”×¨×‘×” ישתדל להועיל ×œ×¨×‘×™× ×‘×“×‘×¨×™× ×”× ×¦×¨×›×™× ×ž×ד ×›××ž×¨× ×”×›×œ ×¦×¨×™×›×™× ×œ×ž×רי ×—×˜×™×™× ×•×™×¢×©×• ×סיפות כיד ×”' הטובה ×¢×œ×™×”× ×•×›×•×³ שוד××™ הגמור יותר ×˜×•×‘×™× ×œ× ×• ×לו ×”×¡×¤×¨×™× ×©×œ ×סיפות מכל חבורי ×”×¤×œ×¤×•×œ×™× ×•×—×¨×™×¤×•×ª וכו׳ ולכן כל ת"×— ירדוף ××—×¨×™×”× ×›×שר ירדוף ×”×§×•×¨× ×‘×”×¨×™× ×•×™×“ כל ממשמשת ×‘×”× ×›×œ שעה וכו׳, עייש״ע שה×ריך ×‘×¢× ×™×Ÿ ×–×”.
ור××” בפרטיות ×‘×¢× ×™× × ×• בס׳ סוכרת והלכותי׳ (×•× ×’×¨) שי״ל בזמן ×”×חרון (ה׳תשע״ו) שה×ריך בכל פרטי ההלכות השייכות ×œ×¢× ×™×Ÿ ×–×”, ×•× ×ספו שמה כל הדברי×, × ×™×ª×™ ספר ×•× ×™×—×–×™.
×•×œ× × ×•×ª×¨ ×œ× ×• ××œ× ×œ×‘×ר ×‘× ×•×’×¢ לחושבי״ס ×›×©×œ× ×™×’×¨×•× ×©×•× ×“×™×—×•×™ ועיכוב, ×× ×™×© ×ž×§×•× ×œ×”×—×ž×™×¨ לחלל ×¢×´×™ ×©×™× ×•×™ ×“×™×™×§× ×ו ל×.
×“×”× ×” דעת המחבר סשכ״ח סי״ב שצ״ל ×“×•×§× ×¢×´×™ ישר×ל ×’×“×•×œ×™× ×‘×—×›×ž×”. ×•×”×¨×ž×´× ×”×‘×™× ×“×¢×ª ×”×—×•×œ×§×™× ×“×¡×´×œ שב×× ×פשר צ׳ לעשות ×¢×´×™ ×©×™× ×•×™, וכן ×¢×´×™ גוי, ×•×¡×™×™× ×¢×œ×” שכן × ×•×”×’×™×. והט״ז סק״ה חולק ע״ד ×”×¨×ž×´× ×‘×ª×•×§×£, ולדעתו יש ×יסור לעשות ×¢×´×™ גוי, ו×דרבה - ×יסור יש בדבר. ועל מש״כ ×”×¨×ž×´× ×©×›×Ÿ × ×•×”×’×™× - כתב עלה הט״ז ש×ין מזה ר×י׳ דל×ו ×ž× ×”×’ ותיקון [ותיקין] הו×.
ובשו״ע ×דה״ז סי״ג הכריע שהעיקר כהדעה ש×״צ גוי. ×•×œ× ×–×• בלבד ××œ× ×©×˜×•×‘ ×©×œ× ×œ× ×”×•×’ לעשות ×¢×´×™ גוי ×©×œ× ×™×¡×‘×¨×• שיש ×יסור ×¢×´×™ ישר×ל, ×•×œ×¤×¢×ž×™× ×œ× ×™×”× ×ž×¦×•×™ ישר×ל ויסתכן החולה. (×•×”×•× ×¢×“×ž×©×´×› הט״ז ש×, ××œ× ×©×”×˜×´×– × ×§×˜ לשון ×יסור. וכ״ה בשו״ע ×דה״ז ×©× ×‘×“×¢×” ר××©×•× ×”. ×בל ×‘×ž×¡×§× × ×“×ž×™×œ×ª× ×›×³ ×דה״ז רק שטוב ×©×œ× ×œ× ×”×•×’ כן. ×•×œ× ×–×• בלבד ××œ× ×©×ž×ž× ×”×’ ×–×” × ×’×¨×¨ ×—×•×ž×¨× ×œ×”×œ×›×” למעשה, עיי״ש בס״ד במוסגר. ×•×’× ×©×‘×©×•×´×¢ ×דה״ז כתב עצה להרוצה לעשות ×¢×´×™ גוי, וכדלקמן. ומשמע ×“×œ× ×יכפת לן ×× ×™×¢×©×” כן. ×בל בט״ז ××£ ×©×”×‘×™× ×¢×¦×” ×”× ×´×œ - ×¡×™×™× ×¢×œ×”: ×בל ×¢×™×§×¨× ×“×ž×™×œ×ª× ×©×œ× ×™×©×’×™×— על הגוי כל עיקר).
ומעתה, יל״ע ×œ×¢× ×™×Ÿ ×©×™× ×•×™, ×©×œ× ×”×•×›×¨×¢ בפוסקי×. ×•×’× ×‘×“×¢×” ×§×ž×™×™×ª× ×œ× ×”×•×–×›×¨ כלל ש×ין לעשות ×¢×´×™ ×©×™× ×•×™. ור××” בכה״ח ×›×ן סקע״ד. ועיי״ש בסק״ע. ולהעיר ×ž×‘×™×”×’×¨×´× ×›×ן סקל״ג (ע״פ ×”×”×’×”×” בדמשק ×ליעזר). ור×יתי מבי××™× ×ž×”×—×ž×´×ž כ׳ שבט״ז ×œ× ×§××™ ×œ×¢× ×™×Ÿ ×©×™× ×•×™. וז״×, ×©×›×•×•× ×ª החמ״מ רק למש״כ הט״ז שדעה זו ×”×™× ×ž×©×œ×”×´×’ ×‘×©× ×¨×™××´×–. ועז״כ ×©×‘× ×•×’×¢ ×œ×©×™× ×•×™ ×”×´×– מד׳ הרמב״ן. ותו ל×.
ו×כן בקצוה״ש סקל״ה בבדה״ש סק״י כ׳ שמש״כ ×דה״ז ״והעיקר ×›×¡×‘×¨× ×”×¨××©×•× ×”×´ ×œ× ×§××™ ×‘×¢× ×™×Ÿ ×©×™× ×•×™. וכתב עוד ×©×œ× ×”×›×¨×™×¢ ×דה״ז ×‘×¢× ×™×Ÿ ×–×” ולכן יש להחמיר בשל תורה. (ויל״ע ב×× ×‘×מת עובר ×ד××•×¨×™×™×ª× ×œ×©×™×³ זו, ש××£ של׳ ×דה״ז ×´×©×œ× ×™×”× ×—×™×œ×•×œ מה״ת״, וכן בהמשך שע״י ×©×™× ×•×™ ×´×ין ×יסור מה״ת״ - יל״פ בדוחק ×©×”×›×•×•× ×” לגוף המל××›×” מצ״ע, ×•×œ× ×‘×ž×—×œ×œ לחושיב״ס. ור××” ×—×–×•×´× ×¡× ×´×˜. ועיי״ע בשו״ת מגד ×™×”×•×“× ×¡×™×³ ×™ ×¡×§× ×´×‘. וילע״ע. ו×כ״מ כעת). ור××” ×‘×ž×©× ×´×‘ ×¡×©×œ×´× ×¡×§×›×´×“. ועיי״ש בשעה״צ סקי״ט.
×יבר×, ×©×‘×ž×’×´× ×¡×©×´×œ סק״ג מוכח ×œ×”×“×™× ×©×›×ž×—×œ×•×§×ª ×œ×¢× ×™×Ÿ גוי, כך מחלוקת ×œ×¢× ×™×Ÿ ×©×™× ×•×™. ×•×”×•× ×ž×“×‘×¨×™ המ״מ שבת פ״ב ×”×™×´× ×©×”×‘×™× ×ž×—×œ×•×§×ª הר××©×•× ×™× ×‘× ×“×•×Ÿ. וכ״כ ב×״ר ×¡×©×œ×´× ×¡×§×´×–. וכ״כ בחכמת שלמה סשכ״ח סי״ב. (והן ××ž× × ×‘×ו״ז הל׳ יולדות מ׳ לחלק ×‘×™× ×™×”×, ש××£ שצ״ל ×¢×´×™ ישר×ל מ״מ ×ž×”×“×¨×™× ×Ÿ ××”×ª×™×¨× ×‘×©×™× ×•×™ - עדיין ×ין ×œ× ×• ר×י׳ בדעת המחבר, ובדעת הט״ז, ×•×‘× ×•×’×¢ להלכה).
ולפ״ז, לההכרעה שהעיקר ×›×¡×‘×¨× ×”×¨××©×•× ×”, לעשות ×¢×´×™ ישר×ל, ×”×´×” ש×ין לעשות ×‘×©×™× ×•×™. ו×ולי יש להכריח כן ממש״כ ×דה״ז ×©× ×¡×´× ×”×˜×¢× (מד׳ המ״מ ש×, הבי×ו המג״×) במה שביולדת ×“×™×™×§× ×¦×¨×™×š ×©×™× ×•×™, דלכ×ו׳ מדוע ×”×‘×™× ×©×œ× ×›×“×¨×›×• ×˜×¢× ×©×”×•× ×©×œ× ××œ×™×‘× ×“×”×œ×›×ª×. (ולהעיר שכבר כתב ×›×˜×¢× ×”× ×´×œ במ×ירי שבת קכח, ב). ×•×ž×™× ×” שבש×ר חושיב״ס הוכרעה ההלכה ×©×œ× ×œ×©× ×•×ª. (ולהעיר ממקו״ח רסי׳ של, ×“×”×ª× ×ž×™×™×¨×™ בדבר ש×ין ×‘×ž× ×™×¢×ª×• ×¡×›× ×”. ×•×ž×ž×™×œ× ×‘×œ××´×” ×ין ר×י׳ ×ž×©× ×©×¦×¨×™×š ×œ×©× ×•×ª).
ועדיין י״ל ש×כן לדעה ×§×ž×™×™×ª× ×״צ ×©×™× ×•×™, ×בל ×ž× ×™×Ÿ ×œ× ×• ל×סור ×¢×´×™ ×©×™× ×•×™. ×•×œ× ×¢×•×“ ××œ× ×©×™×ª×›×Ÿ לומר ×’×´×› ש××£ שהעיקר ×›×¡×‘×¨× ×”×¨××©×•× ×”, מ״מ כיון ×©×”×ž× ×”×’ כדעת הרמ״×, ×œ× ×”×•×¨×” ×דה״ז לעשות היפך ×”× ×”×•×’. (ו×דרבה - ×©×›× ×´×œ, ע״פ מש״כ ×דה״ז בס״ד, מחמת ×”×ž× ×”×’ × ×¦×ž×— חומר×, ××£ שהעיקר ×“×œ× ×›×”×ž× ×”×’, ×•×œ× ×–×• בלבד ××œ× ×©×˜×•×‘ ×©×œ× ×œ× ×”×•×’ כן), ורק ×‘×¢× ×™×Ÿ עשי׳ ×¢×´×™ גוי, כ׳ שטוב ×©×œ× ×œ× ×”×•×’ כן ×ž×˜×¢× ×©× ×ª×³.
×בל עצ״ע שהרי ×’× ×‘×–×” שייך חשש ×”× ×´×œ ×©×”×¢×•×ž×“×™× ×™×¡×‘×¨×• שצ״ל ×‘×©×™× ×•×™ ×“×•×§× ×•×™×‘×•×ו להחמיר ×’× ×›×©×™×© דיחוי ועיכוב. ושו״מ שהעיר כן בשו״ת ×ž× ×—×ª שלמה ס״ז סק״ג ע״ד ×”×ž×©× ×´×‘ סקל״ה. ×•×‘×©×œ×ž× ×œ×”×˜×¢× ×©×ž× ×™×ª×¢×¦×œ ×”× ×›×¨×™, ××™×´×– שייך ×œ×¢× ×™×Ÿ ×©×™× ×•×™, מש××´×› ×œ×”×˜×¢× ×©×™×›×©×™×œ ×ת הרו××™× ×‘× ×•×’×¢ לעתיד, ××´×› ×”×”×´× ×œ×¢× ×™×Ÿ ×©×™× ×•×™. ומוכרח עכ״פ שיגלה ×œ×¨×‘×™× ×©×™×© היתר ×’× ×©×œ× ×¢×´×™ ×©×™× ×•×™, ושב×× ××״פ ×‘×©×™× ×•×™ ×¢×•×©×™× ×›×“×¨×›×•. ×כן בקצוה״ש ×©× ×›×ª×‘ שפשוט שצריך לומר כן. וכ״ה בשש״כ פל״ב הע׳ פח. (ור××” מש״כ בזה בתורת × ×—×œ×ª הר חב״ד גל׳ קכח ע׳ ×¢×’ ו×ילך).
××œ× ×©×œ× × ×ª×³ טעמו, שהרי חובת ההודעה ×œ×¨×‘×™× ×”×™× ×¨×§ לפי ההכרעה ×©×œ× ×›×“×³ הרמ״×, ולדבריו ×ין ×œ× ×• הכרע ×œ×¢× ×™×Ÿ ×©×™× ×•×™, ×•×ž×”×™×›× ×ª×™×ª×™ שמחוייב לומר כן. ×ו כלך לדרך ×–×”, שב×× × ×¤×©×š לומר שב×מת צ׳ לגלות לרבי×, ×¢×´×› ה״ט ×“×—×™×™×©×™× ×Ÿ שיסברו הרו××™× ×©×סור כדרכו, ו××´×› עדיף טפי לעשות כדרכו, שהרי עצה זו ××™× ×” מעיקר הדין ×›×´× ×œ×”×¨×•×¦×” ×œ× ×”×•×’ כן, ורק ב×ופן ד״עכ״פ״ (ובט״ז: לכה״פ).
ועוי״ל שב×מת רק ×‘× ×›×¨×™ מועיל מה שמגלה לרבי×, שהרי ×ומר ×œ×”× ×‘×˜×¢× ×©×¢×•×©×” ×¢×´×™ × ×›×¨×™, כיון ×©×”× ×›×¨×™ מזומן ×›×ן בל××´×”, ××£ שמותר ×¢×´×™ ישר×ל, ובדרך ×´×ž×”×™×›× ×ª×™×ª×™×´, ×בל ×יך ×™×¤×¨× ×¡ העושה ×‘×©×™× ×•×™ להסביר ×œ×”×¢×•×ž×“×™× ×‘×ž×” שהקפיד לעשות ×‘×©×™× ×•×™ דוק×, ×©×œ× ×›×“×¨×š שעושה בחול, שזה מורה קצת ש×ין בזה היתר. וצ״ע ב×× ×©×™×™×š לומר ×©×”×©×™× ×•×™ ״מזומן ×›×ן״. ול×ידך ×ž×§×•× ×ž×¡×‘×¨× ×œ×•×ž×¨ שהרופ××™× ×œ× ×™×“×§×“×§×• ב×× ×¢×•×©×” ×¢×´×™ ×©×™× ×•×™, מש××´×› ×‘× ×›×¨×™ יש חשש מכשול. (וידעתי ×’× ×™×“×¢×ª×™ ש×פשר להתפלפל בסברות לכ×ן ולכ×ן, ויד הדוחה × ×˜×•×™×³ ×‘×—×™×œ×•×§×™× ×©×•× ×™×. ×•×¢×œ×™× ×• מוטל להתחקות ×חרי מקור ושרש ×”×“×‘×¨×™× ×‘×¤×•×¡×§×™×).
ועוד יש להוסיף ×©×‘×¨×ž×´× ×¢×¦×ž×• ביו״ד סרס״ו ס״ד שתק להמחבר בד״ז.
וצ״ע ×ž×ž×©×´× ×œ×¢× ×™×Ÿ מילה שלועס ×‘×©×™× ×™×• (שבת קלג, × ×•×‘×ª×•×¡×³ ש×, ב ד״ה לועס). והבי×ו ×דה״ז ×¡×©×œ×´× ×¡×´×. [ור××” בלקו״ש ×—×™×´× ×¢×³ 350 מה שהוכיח מכ×ן בדעת ×”×¨×ž×‘×´× ×©×“×—×•×™×³]. וי״ל דמיירי רק ×‘×”×›× ×ª צרכי רפו×תו ×œ×¤× ×™ המילה. ור××” עוד מה שהוכיח בתורת היולדת פל״ב הע׳ ד עד״ז. ×ו״י שמילה דמי ליולדת שצ׳ ×œ×©× ×•×ª, כמ״ש המ״מ ×©× ×‘×˜×¢× ×”×“×‘×¨, ש×ין ×׳ מ×לף מת מחמת מילה. וב×מת, במ״מ עצמו כתב ×‘×˜×¢× ×”×—×™×œ×•×§, שבמילה ש×× ×™ לפי שהן ×ž×›×©×™×¨×™× ×©×”×™×³ ×פשר ×œ×¢×©×•×ª× ×ž×¢×´×©. ור××” ×’× ×‘×©×¤×´× ×©×. (ור××” שו״ת ×ž×’×“× ×•×ª ×ליהו ×ו״ח ח״ב סי׳ קל. ומשה״ק ×©× ×‘×“×³ שו״ע ×דה״ז - תמוה, שפשוט שד׳ ×דה״ז ×©× ×”×™×™× ×• רק בשי׳ הרמ״×). ועפ״ז יובן היטב המשך ×”×“×‘×¨×™× ×‘×©×•×´×¢ ×דה״ז ×©× ×œ×¢× ×™×Ÿ ש×ר ×—×•×œ×™× ×©×י״ב ×¡×›× ×” ש××™× ×• מותר ×›×´× ×‘×©×™× ×•×™ - דלכ×ו׳ מ××™ שי×טי׳ דחוש×יב״ס לכ×ן. ועכצ״ל דמילה ש×× ×™, ×•×ž×™× ×” ×™×œ×¤×™× ×Ÿ רק לחוש×יב״ס, ×•×œ× ×œ×›×œ ש×ר חושיב״ס.
כמו״כ יל״ע דלכ×ו׳ העשי׳ ×‘×©×™× ×•×™ ×”×´×– בכלל מ×כילין הקל קל, ומ××™ ×©× ×. ויש לחלק, שכיון ×©×¢×•×©×™× ×›×œ דבר ×©×¨×’×™×œ×™× ×œ×¢×©×•×ª בחול, ×ž×ž×™×œ× ×œ×¢× ×™×Ÿ ×–×” ××™×´×– חילול כשעושה כדרכו בחול. ×בל במ××›×™×œ×™× ×”×§×œ קל, הרי ×’×´×– ×ופן ×©×¢×•×©×™× ×‘×—×•×œ לפעמי×. ועכצ״ל ולחלק ב×יזשהו ×ופן למ״ד הותרה מ״ט מ×כילין הקל קל. וה״ה ×œ×¢× ×™× × ×•. ור××” מש״כ בעמק ברכה יוהכ״פ ס״ג. וי״ל.
ו×ולי יש להוכיח כן ×ž×”× ×“×מדוהו לב׳ גרוגרות (×ž× ×—×•×ª סד, ×), ×“×¢×“×™×¤× ×”×•×œ×´×œ לתלוש בפיו ×©×™×”× ×‘×ופן של ×©×™× ×•×™. ×בל ×”× ×œ×´×§, די״ל דמיירי ב×ופן ש××״פ לתלוש בפה, ×ו להדעות שתולש בפה ××™× ×• בגדר ×©×™× ×•×™ (ר××” ×ž×’×´× ×¡×©×œ×´×• סקי״×. ×דה״ז ×©× ×¡×˜×´×–). ושו״ר שבשו״ת רב ×¤×¢×œ×™× ×—×´× ×¡×´×› כתב (וכ״כ בספרו ב××´×— ש״ב תצוה סט״ו) שב×פשר צריך לתלוש בפיו. ל×ידך, מזה שכל הר××©×•× ×™× ×•×”××—×¨×•× ×™× ×¡×ª×ž×• בזה, מ׳ קצת ×“×œ× ×›×•×•×ª×™×³.
ויש להמתיק הדברי×, ×•×‘×¡×’× ×•×Ÿ ×חר, ובהקדמה ×“×”× ×” יש שכתבו שד״ז תלוי ××™ ××ž×¨×™× ×Ÿ דחוי׳ ×ו הותרה. (ור××” ישוע״י סק״ב במה שהוכיח עפ״ז כדעת המחבר - ×’× ×œ×¢× ×™×Ÿ ×©×™× ×•×™). ×בל בשו״ע ×דה״ז ×©× × ×¨××” בעליל שלכו״ע דחוי׳, ועכ״ז ×ž×—×œ×œ×™× ×¢×´×™ ישר×ל, לפי ש×ין ×›×ן חילול כלל, עיי״ש. ועיי״ע בשו״ת הצ״צ סל״ח. [ור××” בלקו״ש חכ״ט ע׳ 356 שב׳ הדעות בשו״ע ×דה״ז ×›×ן הן ב׳ ×’×“×¨×™× ×‘×“×—×•×™×³. ובלקו״ש ×—×›×´×– ע׳ 135 ל×חרי שכ׳ בהסברת ×”×¢× ×™×Ÿ ש×״צ ×©×™× ×•×™ לפי ששבת ×”×´×” כחול לכל הדברי×, ×”×‘×™× ×©× ×‘×”×¢×³ 23 שדעת ×דה״ז שכ״ה ×’× ×× × ×מר שדחוי׳. ×•×”×™×™× ×• לדעה ×§×ž×™×™×ª× ×“×¡×´×œ ש×״צ ×œ×©× ×•×ª. ועייש״ע בהע׳ 33. ולפ״ז מה ששבת ×”×´×” כחול ××™×´×– סותר ×œ×¢× ×™×Ÿ דחוי׳. והרי ×”×¨×ž×‘×´× ×›×³ תרווייהו, שדחוי׳ ×”×™× (שבת פ״ב ×”×´×) ושה״ה כחול (×©× ×”×´×‘)]. ×•×‘×©×œ×ž× ×œ×¢× ×™×Ÿ מה שמחלל ×¢×´×™ ישר×ל דייק×, ×פשר לב×ר ע״פ ל׳ ×דה״ז ש×: שכיון ש×ין דרך להצילו ××œ× ×¢×´×™ מל××›×” ×”×סורה בשבת וכו׳ הרי × ×“×—×” בשבת בשבילו לגבי ישר××œ×™× ×”×ž×—×•×™×™×‘×™× ×‘×”×¦×œ×ª×• וכו׳ ו×ין ×›×ן חילול כלל. ×•×”×™×™× ×• ×©×œ×¢× ×™×Ÿ ×–×” סמי מכ×ן × ×›×¨×™× ×•×›×•×³, כיון שישר×ל ×—×™×™×‘×™× ×‘×”×¦×œ×ª×• ×•×œ× ×”×, ומכיון שהדרך להצילו ×”×•× ×¢×´×™ מל××›×” ××´×› ×–×” ×’×•×¤× ×¦×™×•×ª×” התורה לחלל שבת. ×בל ×œ×¢× ×™×Ÿ ×©×™× ×•×™, צ״ב דלמ״ד דחוי׳, הרי יש דרך להצילו במל××›×” המותרת (מה״ת). ועכצ״ל שכיון ש××™×´×– כדרכו ××™×´×– בגדר ״דרך להצילו״. ×•×‘×¡×’× ×•×Ÿ ×חר, שכשצריך לעשות מל××›×” זו, וכש××״פ לרפ×ותו ב×ופן הרגיל ×œ×œ× ×—×™×œ×•×œ שבת, ×”×´×” עושה כדרכו ×œ×œ× ×©×™× ×•×™, ש×״צ ×œ×©× ×•×ª במל××›×” ×’×•×¤× ×©×¢×•×©×” כעת בשביל החולה ×ו לעשותה ×¢×´×™ גוי, ×בל ×‘×ž×§×•× ×©×פשר לשהות ×•×œ× ×œ×—×œ×œ שבת, ×ו בדבר ש×ין ×‘×ž× ×™×¢×ª×• ×¡×›× ×” בזה, ×כן ××ž×¨×™× ×Ÿ שרק דחוי׳ ×”×™× ×•×œ× ×”×•×ª×¨×”. ומדוייק בל׳ הרמב״×: ״כחול לכל ×”×“×‘×¨×™× ×©×”×•× ×¦×¨×™×š להן״. (××œ× ×©×œ×“×¢×ª המ״מ ×‘×”×™×´× ×©× ×¦×³ לפרש ב×ו״×, דפי׳ ״שצריך להן״ - ×”×™×™× ×• מה ×©×¨×’×™×œ×™× ×œ×¢×©×•×ª בחול. ור××” בשו״ת הצ״צ ×©× ×©×™×´×œ ×“×”×¨×ž×‘×´× ×œ× ×¡×´×œ ×“×™× ×• של המ״מ). ור××” עד״ז בשו״ת בית ×™×”×•×“× ×¡×•×¡×™×³ × ×˜.
ועוד ילה״ע מדעת הסוברי×, ומטו בה משמי׳ דהגר״ח מבריסק, וב×ו ×”×“×‘×¨×™× ×’× ×‘×—×™×³ הרי״ז הלוי שביתת עשור פ״ב ×”×´×—, שהך דמ××›×™×œ×™× ×”×§×œ קל ×ו פחות מכשיעור ביו״כ ק××™ רק בחולה ×©×—×•×©×©×™× ×©×™×›×‘×“ חוליו ויסתכן, ×בל ×›×©×”×•× ×›×‘×¨ במצב דחושיב״ס מ××›×™×œ×™× ×ותו שיעור ×©×œ× ×œ×œ× ×“×§×“×•×§. (ולהעיר שהרי״ף ×•×”×¨×ž×‘×´× ×”×©×ž×™×˜×• ×”×œ×›×ª× ×“× ×©×וכל פחות מכשיעור. ו×כ״מ. ועוד ילה״ע מד׳ הר×״ש ×™×•×ž× ×¤×´×— סי״ד ×œ×¢× ×™×Ÿ ×©×©×•×—×˜×™× ×œ×—×•×œ×” בשבת ו×ין ××•×ž×¨×™× ×©× ××›×™×œ× ×• × ×‘×™×œ×”, ש״כיון שהתירה תורה ×¤×§×•×´× ×”×•×™ כל מל××›×” שעושה בשבת בשביל חולה שיש בו ×¡×›× ×” ×›×ילו עש××” בחול״. ומ׳ קצת ש×ין ××•×ž×¨×™× ×ž××›×™×œ×™× ×”×§×œ קל ×œ×¢× ×™×Ÿ שבת. ×בל לכ×ו׳ מוכרח הפכו מדין ×מדוהו לב׳ גרוגרות וכו׳. ו×וי״ל ולחלק בין ריבוי ×‘×©×™×¢×•×¨×™× ×ו ריבוי במל××›×” למ××›×™×œ×™× ×”×§×œ קל. ×ו״י שב×מדוהו וכו׳ הרי ×©× ×™×”× ×ž×–×•×ž× ×™× ×œ×¤× ×™× ×•, ולכו״ע ×’× ×œ×ž×´×“ טומ××” הותרה, ××™ ××™×›× ×˜×”×•×¨×™× ×•×˜×ž××™× ×¢×‘×“×™× ×Ÿ בטהורי×, ורק ×“×œ× ×ž×”×“×¨×™× ×Ÿ ×בתרייהו. ועייג״כ בשו״ת שמש צדקה יו״ד סכ״ט, ×©× ×‘×™×œ×” ××™× ×” בגדר ×ž×–×•×ž× ×ª. ו×ולי י״ל עד״ז (××£ ש××™×´×– במשמעות דבריו) שכ״ה ×’× ×œ×¢× ×™×Ÿ מל××›×” ×‘×©×™× ×•×™, ש××™×´×– בגדר מזומן ×œ×¤× ×™× ×•. וצ״ע).
ועפ״ז ×״ש מה שביולדת צ׳ ×œ×©× ×•×ª ×´××£ ש×ין ×›×ן חילול כלל״ (כל׳ ×דה״ז), דלכ×ו׳ צ״ב מ××™ ××”× ×™ לן ×©×”×•× ×ž×“×‘×¨×™× ×”×˜×‘×¢×™×™× ×•×ין ×׳ מ×לף מתה מחמת לידה (כסברת המ״מ), ×•×”×œ× ×´×›×©×›×•×¨×¢×ª לילד ×”×´×” ×‘×¡×›× ×ª × ×¤×©×•×ª×´ (×¨×ž×‘×´× ×©× ×”×™×´×). ובפרט לדעת המ״מ (עצמו) שמותר לחלל ×’× ×œ×“×‘×¨×™× ×©×ין ×‘×ž× ×™×¢×ª×• ×¡×›× ×”. ×•×œ×”× ×´×œ י״ל שב×מת ×ין היולדת דומה לחושיב״ס, שהרי בעשיית כל צרכי׳ ×œ× ×ª×¡×ª×›×Ÿ, ו××”× ×™ לן ×¡×‘×¨× ×”× ×´×œ לומר ×œ× ×• ש×ין חשש ×¡×›× ×” מצ״ע, מש××´×› בחולה מסוכן ×œ×¤× ×™× ×•.
×•×”×“×‘×¨×™× ×ž×•×“×’×©×™× ×œ×¤×™ הגי׳ ברמב״×: ×´×”×´×” ×›×¡×›× ×ª × ×¤×©×•×ª×´ (ר××” ×‘×¨×ž×‘×´× ×¤×¨× ×§×œ). ועפ״ז ×–×´×› המ״מ במש״כ ש×: ״וזהו שכתב הרי ×”×™× ×›×¡×›× ×ª × ×¤×©×•×ª×´, ×©×›×•×•× ×ª×• לדייק מל׳ ×”×¨×ž×‘×´× ×©××™×´×– ×¡×›×´× ×ž×ž×©. (×•×œ× ×›×¤×™ מה שר×יתי ל×׳ ×”×ž×—×‘×¨×™× ×©×¨×¦×” לדייק ממילת ×´×”×™××´, והעמיס ×›×•×•× ×” דחוקה זו בד׳ המ״מ, ו×ין הדעת סובלתו). ולהעיר שבחי׳ ×”× ×§×³ ע״ש רי״ז הלוי (סוף יומ×) כתבו שביולדת מיירי כיושבת על המשבר שעדיין ×ין ×›×ן ×¡×›× ×” ממש ומה״ט צ׳ ×œ×©× ×•×ª.
×•×‘× ×•×’×¢ למעשה, ××£ ×©×œ× ×ž×¦×× ×• לע״ע הכרעה ברורה ש×סור לעשות ×¢×´×™ ×©×™× ×•×™, ×›×´× ×©×״צ ×‘×©×™× ×•×™, ולכ×ו׳ בכיו״ב ×ž×§×•× ×œ×”×—×ž×™×¨ בשל תורה וכד׳ קצוה״ש ×”× ×´×œ (×ת״ל שה״ז ×יסור של תורה ×’× ×‘×›×”×´×’) - ×”× ×” ×’× ×œ×¡×‘×¨×ª×• ×”×´×– רק ב×ופן שמגלה ×œ×¨×‘×™× ×©×‘×מת מותר לעשות ×©×œ× ×¢×´×™ ×©×™× ×•×™. ×•×œ× ×ž×¦×™× ×• ×©×™× ×”×’×• כן. וכמ״פ ××״פ הדבר להעשות כן.
ועוד להעיר ×©×¢×ž× ×“×‘×¨ ××™× ×• מבחין בין ×©×™× ×•×™ גמור ×œ×©×™× ×•×™ שעדיין ×”×•× ×›×“×¨×›×•. ×•×ž×ž×™×œ× ×”×¢×œ×• חרס ביד×. ×•×’× ×œ×¤×¢×ž×™× ×”×´×– ×—×•×ž×¨× ×“×תי לידי קול×, שמרוב הלחץ ×–×” הדחק לעשות ×©×œ× ×›×¦×•×¨×” ×©×¨×’×™×œ×™× ×œ×¢×©×•×ª בחול, ×ין הדבר עולה ×‘×™×“× ×›×”×•×’×Ÿ, וה״ז ×’×¨×ž× ×‘× ×–×§×™×Ÿ לחילולי שבת × ×•×¡×¤×™×. ועוד ועיקר, שכמ״פ ×”×´×– ×’×•×¨× ×œ×¢×™×›×•×‘ ודיחוי, וקשה להבחין בין ×“× ×œ×“×, לידע ×× ×”×“×‘×¨ ממתין ×ו ל×.
ומכיון שסו״ס יתכן החשש שמכשילן לעת״ל, שיסברו הרו××™× ×©×¦×³ ×œ×©× ×•×ª לעול×, ×•×’× ×©×ר חששות ×”× ×–×›×¨×™×, עדיף טפי להורות ×œ×¢× ×”×©× ×œ×¢×©×•×ª כדרך ×©×¨×’×™×œ×™× ×œ×¢×©×•×ª בחול. (ומה ×’× ×©×›×ž×´×¤ ××™×´×– ספק של תורה, מכו״כ ×˜×¢×ž×™× ×¦×“×“×™×™×. ×•×œ×¤×¢×ž×™× ×”×´×– ח״ש, וחזי ל×צטרופי דעת החכמת שלמה (×ו״ח סוסי׳ שכח. יו״ד סי׳ ×§× ×”. ובספרו שו״ת ×”×לף לך שלמה סכ״ב) להתיר ח״ש לחולה, והרי לדעתו ×›×´×” ×פי׳ בחוש×יב״ס. וכ״מ ×‘×—×™× ×•×š מ׳ שיג. ועיי״ש ×‘×ž× ×´×—. ור××” שו״ת צ״צ ×ו״ח סי׳ סב. ור××” ב×רוכה, ×ž×œ× ×›×œ ×”×ר״ש, בשו״ת ×™×‘×™×´× ×—×´×‘ יו״ד סי״ב. ו×כ״מ). ועל המחמיר ×‘×ž×§×•× ×¡×¤×§ ×¤×§×•×´× - ×œ×”×‘×™× ×¨×י׳.
וכדומה ברור ש×ין ×”×¢×•×œ× × ×•×”×’×™× ×‘×©×™× ×•×™ כלל. ו×דרבה מוחלפת השיטה - שבכ״מ בחברות הצלה יש ×©× ×”×’×• להחמיר לחלל רק ×¢×´×™ גוי (×•×˜×¢×ž× ×•× ×™×ž×•×§× ×¢×ž× ×‘×ž×” ×©×œ× ×—×©×• לד׳ הט״ז. ×•×œ×¤×¢× ×´×“ ×œ× ×¦×“×§×• ×“×‘×¨×™×”× ×›×´× ×‘×—×–×¨×ª×Ÿ. ו××™×´×– ×ž×¢× ×™× × ×• ×›×ן), ועכ״ז ×‘×ž×§×•× ×©×ין × ×›×¨×™ מזומן - ×ž×—×œ×œ×™× ×›×“×¨×š ×•×œ×œ× ×©×™× ×•×™ כלל.
ור××” מש״כ מזה בשו״ת × ×©×ž×ª שבת ×—×´×” סרכ״ג. ×•×”× ×œ×¤×¢×´×“ ×›×ª×‘× ×•. ועוד יש לה×ריך בכ״ז. ומה שהלב חושק הזמן עושק. ועוד חזון למועד.