×‘×¢× ×™×Ÿ מעי״ג לפטור ×‘× ×´×¨ - ר××” שו״ע ×ו״ח סר״ח סי״ג. ×¡×‘×¨×”×´× ×œ×דה״ז ×¤×´× ×”×™×´×—. (וכמובן, זולת פרי ×”×¢×¥ - עיי״ש הי״ד. ועפ״ז - בקצוה״ש סי׳ ס ס״ג).
×•×”× ×” בלוח ×‘×¨×”×´× ×¤×´× ×”×™×´×– ×”×‘×™× ×“×¢×ª ×™×´× ×©×ª×ž×¨×™× ×•×™×™×Ÿ × ×¤×˜×¨×™× ×‘×‘×¨×›×ª על המחי׳. וצ״ע ×‘×˜×¢× ×©×”×•×©×ž×˜ ×‘×¡×‘×¨×”×´× (מש××´×› ×‘× ×•×’×¢ ×œ×¤×•×˜×¨× ×‘×“×™×¢×‘×“ בברכת הזן שבברהמ״ז - ×©× ×”×™×´×–. ו×כן דעת הט״ז לחלק ×›×”×´×’ - ר××” ט״ז סר״ח סקט״ז ובפמ״ג במ״ז).
[ומכ×ן להשקו״ט בכלל ×‘×“×‘×¨×™× ×©×”×•×‘×ו בלוח והושמטו ×‘×¡×‘×¨×”×´× , שכמה ××•×¤× ×™× ×‘×–×”: שחזר בו ×‘×¡×‘×¨×”×´× , ×ו שהשמיטו לפי ש××™× ×• מצוי, ×•×œ×¤×¢×ž×™× - ×דרבה ×”× ×•×¡×— ×”× ×›×•×Ÿ ×”×•× ×›×¤×™ ×©×”×•× ×‘×œ×•×—. ויש ש××״פ ליישב ×›×›×”× ×´×œ, ×•×œ× × ×ª×³ ×˜×¢× ×œ×”×”×©×ž×˜×”. (ר××” בכמה דוגמ×ות שהוב×ו בתורת ×ž× ×—× ×œ×¡×‘×¨×”×´× ×¢×¤×´×“ קצוה״ש בבדה״ש בכ״מ). ול×× ×©×™× ×›×¢×¨×›× ×• ק׳ לקבוע בזה מסמרות. וצע״ג ×”×›×œ×œ×™× ×•×”×˜×¢×ž×™× ×‘×–×”.
ועד״ז צ״ב בההשמטות שבסידור ×דה״ז ×‘×“×‘×¨×™× ×©×”×•×‘×ו בשו״ע ובש×ר פוסקי×, ×©×’× ×‘×–×” כמה ××•×¤× ×™× ×¢×´×“ ×”× ×´×œ, שחזר בו בסידורו, ×ו ×©×œ× ×”×‘×™×ו ×ž×¤× ×™ ש××™× ×• מצוי, ×ו ש×ין מקומו בסידור מכמה טעמי×.
ובפרטיות: ר××” הגש״פ ×¢× ×œ×§×•×´×˜ ×•×ž× ×”×’×™× ×¦×¤×•×Ÿ ד״ה ויזהר ×©×œ× ×™×©×ª×” (×ž×§×•× ×”×“×™× ×™× ×”×•× ×‘×©×•×´×¢ ×•×œ× ×‘×¡×™×“×•×¨). ×©× ×§×™×“×•×© ד״ה קדש (דכיון ד×ין ×–×” ××œ× ×× ×פשר ×œ× ×”×¢×ª×™×§×• בסידורו). ×ג״ק חט״ו ע׳ ×§× ×– (×ת״ל שהדיוק שבסידור × ×›×•×Ÿ ×”×•× ×•×œ× ×©×”×•×¢×ª×§ הל׳ משו״ע ×•×œ× × ×—×™×ª בסי׳ להעתיק פרטי ×“×™× ×™×). קצוה״ש סי׳ ס בבדה״ש סק״ה (מסידור ×דמו״ר ×“×œ× ×”×–×›×™×¨ מזה משמע דס״ל וכו׳). ×ג״ק ×©× ×¢×³ תלט (צע״ג ×× ××™×ª× ×œ×™×¡×•×“ מש״כ בבדי השלחן וכו׳). ×©× ×—×˜×´×– ע׳ שכח (×œ× ×”×•×–×›×¨×” ×›× ×¨××” ×ž×¤× ×™ ש××™× ×” מצוי׳ ×›×´×› ב×ותן ×”×ž×“×™× ×•×ª). חכ״ד ע׳ רסח (×œ× ×”×‘×™×ו ×דה״ז בסי׳ בסדר ×‘×¨×”×´× - ×בל וכי ×ž×¤× ×™ ×§×•×©×™× ×–×• יבטלו המפורש בשו״ע ×דה״ז. ור××” ×‘×¢× ×™×Ÿ ×–×” ברשימת היומן תשג״ה ×–×ž× ×™× ×©×•× ×™×). שיחת ×חש״פ תשי״ג (במה ×©×œ× ×”×‘×™× ×דה״ז ברכת החמה בסידורו). ור××” הקדמת שעה״כ (×•×“×œ× ×›×”×˜×•×¢×™× ×œ×•×ž×¨ שכל מה ×©×œ× ×”×‘×™× ×‘×¡×™×“×•×¨ ×ין ל×מר×). ×ג״ק כ״ק ×דמו״ר מוהרש״ב × ×´×¢ ×—×´× ×¢×³ ×™×— (×‘×ž×¢× ×” ×œ×”× ×´×œ - ×ותן ×”×¤×–×ž×•× ×™× ×©×œ× ×”×‘×™× ×‘×”×¡×™×“×•×¨ בוד××™ ×ין ל×מר×). סה״ש תשמ״ט ×—×´× ×¢×³ 379 הע׳ 85 (שיש עוד ×¢× ×™× ×™× ×©×œ× ×”×‘×™× ×‘×¡×™×“×•×¨×•, ××£ ×©× ×•×”×’×™× ×›×Ÿ). ולהעיר ×’× ×ž×©×¢×”×´×› פמ״ח ×¡×§×´× (בשו״ע ×דמו״ר כתוב ×©× ×•×”×’×™× ×‘×ž×“×™× ×•×ª ×לו לומר בשבת הגדול ×‘×ž× ×—×” ×¢×‘×“×™× ×”×™×™× ×• ×בל בסידור השמיט ×–×” וכו׳ ×©×œ× ×œ×מרו). הגש״פ שבת הגדול ד״ה בשבת הגדול (וכן × ×•×”×’×™× ×“×œ× ×›×ž×´×© בשער הכולל)].
ועוד להעיר ×©×‘×¡×‘×¨×”×´× × ×§×˜ ×“×•×’×ž× ×ž×‘×©×¨ ודגי×. ו×ילו ס״ל ×©×ª×ž×¨×™× ×•×™×™×Ÿ ש×× ×™, הרי ×¢×“×™×¤× ×ž×™× ×” הול״ל.
×•×”× ×” יש שכתבו ×©×’× ×œ×ž×´×“ שפוטר, ×”×™×™× ×• רק ב×ין ×ž×§×•× ×œ×‘×¨×›×” לחול, מש××´×› כש×כל ×ž×™× ×™ ×ž×–×•× ×•×ª שהברכה חלה ×¢×œ×™×”× - ר××” שו״ת הר צבי ×—×´× ×¡×§×´×”. ×ž× ×—×ª שלמה ×—×´× ×¡×¦×´× ×¡×§×´×•.
ו××ž× × ×ž×“×³ ×דה״ז ×©× ×”×™×´×— שכ׳ ×“×•×’×ž× ×‘×וכל ×“×™×™×¡× ×•×‘×©×¨ ודגי×, מוכח ×©×’× ×›×©×וכל מין ×חר (דייס×), שיש לברכה ×ž×§×•× ×œ×—×•×œ, קס״ד לומר שעל המחי׳ פוטר. ועד״ז ×ž×¦×™× ×• (×©× ×”×™×´×“) ב×וכל ×¢× ×‘×™× ×•×©×ª×” יין ×©× ×¤×˜×¨×• בברכת ×¢×”×´×’, ב×× × ×ª×›×•×•×Ÿ ×œ×¤×•×˜×¨× (×©× ×”×˜×´×•). ועדיין י״ל שמתכוון לכך ש×× ×™. וכ״כ ×‘×ž× ×—×´×© ש×. וכבר העירו בדעת ×דה״ז ×©×œ× ×”×ª× ×” בברכת הזן על ×ª×ž×¨×™× ×•×™×™×Ÿ שצ״ל מתכוון לכך. ו×כ״מ עוד.
×‘× ×•×’×¢ להפכו, בברכת ×‘× ×´×¨ לפטור מעי״ג - שקו״ט בזה בכ״מ. ×•×›×“×‘×¨×™× ×• ×‘×¤× ×™×, כ״פ ×‘×¡×‘×¨×”×´× ×©× ×”×™×´×—. וה××¨×›× ×• קצת מזה (בדעת ×”×—×•×œ×§×™× ×•×¡×‘×¨×ª×) במ״מ ×•×¦×™×•× ×™× ×œ×”×œ×›×” היומית ×ות תכו. ×•×©× ×§× ×” מקומו.
×•×‘× ×•×’×¢ לברהמ״ז ×‘×ž×§×•× ×¢×œ המחי׳ - ×¡×‘×¨×”×´× ×©× ×”×™×´×– (ב××•×›×œ× ×œ×¤× ×™ הסעודה ×•×œ× ×‘×™×¨×š ×חריה×). ור××” ×’× ×‘×œ×•×— ×‘×¨×›×”×´× ×©× (כשטעה ובירך ברהמ״ז). ור××” בתורת ×ž× ×—× ×œ×¡×‘×¨×”×´× (מקצוה״ש סי׳ ס בבדה״ש סק״ט. ולהמבו×ר ×©× ×™×œ×”×´×¢ משיחת כ״ד טבת תשל״ט).
[ולהעיר מדיוק הל׳ ×‘×¡×‘×¨×”×´× : ״ה׳ ×ž×™× ×™ דגן״ (מש××´×› בלוח - ×´×ž×™× ×™ ×ž×–×•× ×•×ª×´), ולכ×ו׳ × ×¤×§×´×ž טוב×, ×‘× ×•×’×¢ לברכת ×’×¨× ×•×œ×”, ר××” מה ×©×›×ª×‘× ×• במ״מ ×•×¦×™×•× ×™× ×œ×”×œ×›×” ×”× ×´×œ.
×בל ב×מת יל״פ ב×ו״×, ×•×‘×”×§×“× ×©×‘×©×•×´×¢ (סר״ח סי״ז) פסק המחבר ש×ין ברהמ״ז פוטר דייס×. והרבה ×¤×•×¡×§×™× ×—×œ×•×§×™× ×¢×œ×™×• (ר××” ב××”×´×’. פר״ח. הגהות רעק״×. ועוד). ×•× ×¨××™× ×”×“×‘×¨×™× ×©×‘×œ×•×— הכריע שרק ×‘×ž×™× ×™ ×ž×–×•× ×•×ª ברהמ״ז פוטרתו (××£ ×©×’× ×‘×–×” כ׳ כן ×‘×©× ×´×™×´××´), מש××´×› בדייס×. והטע×, ×©×‘×“×™×™×¡× ×ית לה ×¢×™×œ×•×™× ××—×¨×™× ×™ בפת (ר××” ×ž×’×´× ×©× ×¡×§×›×´×”), ×בל ×‘×ž×™× ×™ ×ž×–×•× ×•×ª, ×”×™×™× ×• עיסה גמורה, ×œ×—× ×©×ž×‘×¨×›×™× ×¢×œ×™×³ במ״מ, ×©×©× ×¤×ª עליו בקבע סעודתו עליו, שפיר ×™×•×¦× ×‘×‘×¨×”×ž×´×– (ר××” הגהות רעק״×). ×בל ×‘×¡×‘×¨×”×´× ×—×–×¨ בו מזה וס״ל שבכל ×ž×™× ×™ דגן, ×”×™×™× ×• ×’× ×“×™×™×¡×, ×™×•×¦× ×™×“×´×— בברהמ״ז].
וכעת להשקו״ט בברכת על המחי׳ ×‘×ž×§×•× ×‘×¨×”×ž×´×–, ×©× ×•×´× ×‘×–×” בכ״מ. ×•×”× ×”, כההכרעה ×‘×¤× ×™× × ×§×˜×• כו״כ ××—×¨×•× ×™× - ר××” ×‘×—×™×™×´× ×›×œ×œ מז ×‘× ×©×ž×´× ×¡×§×´×. וכ״כ בעיקרי הד״ט ס״ט סקל״ו. שו״ת תשורת שי מהדו״ק ×¡×ª×§×¢×´× - הו״ד ב×ג״ק ח״ד ע׳ כד. וכ״כ ×’× ×‘×¡×¤×¨×• ערך ש״י ×ו״ח סקפ״ז. וכ״כ בשו״ת מהרש״ג ×—×´× ×¡×œ×´×“. וכבר ×§×“×ž×•× ×‘×©×•×´×ª קול ×ליהו ×—×´× ×¡×™×´×‘. ו×מור ×¨×‘× ×Ÿ ×‘×›×¤×™×œ× - ×©× ×¡×ž×´×–. וכ״ה בחפץ ה׳ (לבעל ×וה״ח) ברכות לו, ×. ור××” ×’× ×‘×©×•×´×ª הרדב״ז ×—×´×’ סתל״ז (תתעט). ו×ין ×חר ×“×‘×¨×™×”× ×›×œ×•×.
וב×מת ×”×“×‘×¨×™× ×ž×™×•×¡×“×™× ×•×ž×‘×•×¡×¡×™× ×‘×“×³ גדולי הפוסקי×, שמוכח ×ž×“×‘×¨×™×”× ×œ×”×“×™× ×©××״פ לפטור ברכהמ״ז ×¢×´×™ ברכת מעי״ג - ר××” דרישה סקס״ח בפי׳ ד׳ הב״י ש×. והו״ד ×’× ×‘×״ר ×©× ×¡×§×˜×´×–. וכ״מ מד׳ הב״ח ×©× ×“×´×” עוד כתב ב״י - הו״ד ×’× ×‘×ž×’×´× ×©× ×¡×§×™×´×— ובט״ז סק״ו. וכ״כ ב×״ר סרס״ח סקי״ח. וכ״פ להלכה ×‘×ž×©× ×´×‘ סקס״ח בשעה״צ ס״ק קע×.
××œ× ×©× ×¤×œ דבר ב×רץ, שכמה מ××—×¨×•× ×™ ×–×ž× ×™× ×• כתבו להוכיח מד׳ הר××©×•× ×™× ×›×ž×œ××›×™× ×©×‘×“×™×¢×‘×“ ×™×•×¦× ×™×“×´×—.
ומחמת ×–×” העלו ×“×œ× ×¤×œ×˜×™× ×Ÿ מספק פלוגת×, וסב״ל (ר××” ×‘×”× ×¡×ž×Ÿ בפסקי תשובות סקפ״ז סק״ג). וה×ריכו ×œ×ž×¢× ×™×ª× ×œ×“×™×™×§ כן ×’× ×‘×“×³ כמה מהפוסקי×.
×•×œ×¤×¢× ×´×“, ×œ×™×›× ×ž×§×•× ×œ×¡×¤×•×§×™, ×“×œ× ×™×¦× ×™×“×´×—. ×•×‘×”×§×“× ×©× ×—×œ×§×• ×”×¤×•×¡×§×™× ×× ×ž× ×™×Ÿ הברכות ×”×•× ×ž×”×´×ª. [ובדעת ×דה״ז - ר××” בשו״ע סקס״ח ס״ח. ×©× ×‘×§×•×´× ×¡×§×´×. ×©× ×¡×™×´×‘ ובהגה שעה״ג ש×. סקפ״ז ×¡×´× ×•×ילך. ×¡×§×¦×´× ×¡×´× ×•×‘×”×’×” ש×. לוח ×‘×¨×”×´× ×¤×´×— ×”×´×. ×¡×‘×¨×”×´× ×¤×´×‘ הי״ב. לקו״ת פ׳ עקב ד״ה ו×כלת ושבעת (יד, ב. ש×, ד). ור××” ×ג״ק ×—×´×’ ע׳ קלז. ו×כ״מ].
×•×”× ×” למ״ד ×“×ž× ×™×Ÿ ברכות מד×וריית×, פשוט וברור ×©×œ× ×™×¦× ×™×“×´×—. ולית דין צריך בושש.
×בל ×’× ×ת״ל ×“×ž× ×™×Ÿ הברכות ××™× ×• מה״ת, מ״מ הרי ×ž×“×¨×‘× ×Ÿ צ״ל ג׳ ברכות דוק×. ו××´×› ×”×™×ך ×פ״ל ×©×™×¦× ×™×“×´×— ×›×©×œ× ×§×™×™× ×—×•×‘×ª ברהמ״ז ×“×¨×‘× ×Ÿ המוטלת עליו. ×•×‘×¡×’× ×•×Ÿ ×חר, שה״ז בגדר ×ž×©× ×” ממטבע שטבעו ×—×›×ž×™× ×©×œ× ×™×¦× ×™×“×´×—, ו×ין לך ×ž×©× ×” ממטבע גדול מזה שחיסר ב׳ ברכות שלימות.
ועפ״ז, כל מש״כ ×”×ž×—×‘×¨×™× ×”× ×´×œ להוכיח מד׳ ×”×¤×•×¡×§×™× ×©×™×¦× ×™×“×´×— בברכה ×חת - ×י״ב כדי הוכחה, ד××™× ×”×• מה״ת ק×מרי, ומ״מ ×ž×“×¨×‘× ×Ÿ עדיין ×œ× ×™×¦× ×™×“×´×—.
×–×ת ועוד ×חרת, ×“× ×—×ª×™× ×Ÿ להשקו״ט ×‘×œ× ×§×™×™× ×ž×¦×•×” ×“×¨×‘× ×Ÿ, ××™ ×™×¦× ×™×“×´×— המצוה מד××•×¨×™×™×ª× (ר××” תוד״ה ד×מר - סוכה ×’, ×). [ור××” בכעי״ז בפמ״ג ×¡×¨×¢×´× ×‘××´× ×¡×§×´×. (ועיי״ע בפמ״ג סרס״ט במ״ז סק״×). וכבר הקדימו בשו״ת הרדב״ז ×”× ×´×œ. ור××” ברכה משולשת ×¤×¡×—×™× ×¤×´×™ מ״ה. ור××” ×‘×”× ×¡×ž×Ÿ בשד״ח מערכת ×”×ž×´× ×›×œ×œ × ×˜. ו×כ״מ עוד ×‘×¢× ×™×Ÿ ×”× ×´×œ].
ועפ״ז מובן שמה שהבי×ו מהגוו״ר (כלל × ×¡×›×´×“) ×©×™×¦× ×™×“×´×— - ×”×™×™× ×• מד××•×¨×™×™×ª× ×“×•×§×. וכ״כ לב×ר בשו״ת קול ×ליהו ש×. וכ״כ במ×מ״ר סקס״ח סקי״ח. ועייג״כ בברכ״י סקס״ז סק״י.
ובפשטות, ש×ין לברכת מעי״ג ×©×•× ×©×™×™×›×•×ª ×œ×“×‘×¨×™× ×”×˜×¢×•× ×™× ×’×³ ברכות, ×•×œ× ×ª×™×§× ×•×” ×›×´× ×œ×–×³ ×ž×™× ×™× ×‘×œ×‘×“, ×•×ž×”×™×›× ×ª×™×ª×™ לומר ×©×™×•×¦× ×™×“×´×— בברכה ×חרת לגמרי. ובזה מובן מה ×©×’× ×œ×¤×•×¢×œ×™× ×œ× ×ª×™×§× ×• ברכת מעי״ג, כיון ש××™×´×– בגדר ברהמ״ז כלל (ור××” ×—×©×‘×•× ×•×ª של מצוה לה×דר״ת ×¡×§× ×´×‘ סק״ד מה ×©× ×“×—×§ בזה).
[ו××™ תיקשי, ×”× ×ª×™×§×©×™, שב×ג״ק ח״ד (×”× ×´×œ) × ×§×˜ רק מצד ברית ותורה (וכדלקמן), ×•×œ× ×ž×¦×“ ×©×™× ×•×™ המטבע שהחסיר ברכות שלימות של ברכת ×”×רץ וירושלי×. [ור××” ×’× ×‘×ג״ק ×—×´×’ ×”× ×´×œ. ו×ולי יל״פ ×‘×›×•×•× ×ª×• שתוכן ג׳ הברכות ×”×•× ×ž×”×´×ª, ×•×œ× ×©×ž× ×™× × ×ž×”×´×ª]. ור×יתי למי שפי׳ ×©×›×•×•× ×ª×• ש××´×™ מד×וריית×. ×•× ×©×ר ×‘×§×•×©×™× ×ž×“×³ ×דה״ז שמה״ת ×™×•×¦× ×‘×‘×¨×›×” ×׳ מעי״ג. ו×וי״ל דק××™ ×›×ן ב×ג״ק לדעת ×דה״ז ×‘×¡×‘×¨×”×´× , שמשמע מדבריו (ר××” בהגה לשו״ע ×דה״ז סקס״ח ס״ח מד׳ ×דה״ז ×‘×¡×‘×¨×”×´× ×¤×´×‘ ×”×´×) שיש לדון בדין ברהמ״ז כדין ד×וריית×, ×•×”×•× ×œ×¤×™ שמרע״ה תיקן ברכת הזן כברכה בפ״ע (עיי״ש הי״ב). ××œ× ×©×‘×œ××´×” פי׳ ×”× ×´×œ ב×ג״ק - שר״ל שמד××•×¨×™×™×ª× ××´×™ - דחוק. (ובדוחק יל״פ ב×ג״ק ×”× ×´×œ, ש×ין ×›×•×•× ×ª×• לב×ר גוף ×”×¢× ×™×Ÿ, ×›×´× ×ž×” ×©× ×¨××” ×ž×¡×¤×¨×™× ×”× ×´×œ, וכמ״ש ×©× ×´×ין ×¡×¤×¨×™× ×”× ×´×œ תחת ידי. ×בל ×›× ×¨××” ×˜×¢×ž× ×ž×¤× ×™ ש×ין בה ברית ותורה״). ועצ״ע].
ועוד ×˜×¢×ž× ×חריתי ××™×›× ×‘×’×•×•×”, ×©×œ× ×™×¦× ×—×•×‘×ª ברהמ״ז, כיון ×©×œ× ×מר ברית ותורה, ולכמה דעות חובת הזכרת ברית ותורה ×”×™× ×ž×“×וריית×. ו××£ ×ת״ל כהדעות ש×ין ברית ותורה מד××•×¨×™×™×ª× - הרי ×ž×“×¨×‘× ×Ÿ וד××™ צ״ל ברית ותורה. ו×× ×Ÿ קייל״ן (שו״ע (וד×דה״ז) ×ו״ח סקפ״ז ס״ג (ס״ד)) ×“×œ×¢×™×›×•×‘× ×”×•×, וכל ×©×œ× ××ž×¨× ×œ× ×™×¦×. ×•×’× ×”×¤×•×¢×œ×™× ×©×ž×§×¦×¨×™× ×‘×‘×¨×›×ª× ×•×›×•×œ×œ×™× ×‘×¨×›×” ג׳ בברכה ב׳, ×—×™×™×‘×™× ×‘×”×–×›×¨×ª ברית ותורה לעיכוב×.
×•×’× ×‘×¢× ×™×Ÿ ×–×” י״ל ×›×¡×‘×¨× ×”× ×–×³, שכיון ×©×ª×™×§× ×•×”×• חז״ל ×œ× ×™×¦× ×™×“×´×— ×’× ×ž×“××•×¨×™×™×ª× (ר××” בפמ״ג סקפ״ז ב××´× ×¡×§×´×’. וב×ריכות יותר - בספרו ר×ש יוסף ברכות מח, ב).
(ומש״כ בשו״ת ×™×‘×™×´× ×—×´×‘ סי״ב לדמות לברכת מעין ז׳ ×©×™×•×¦× ×‘×” יד״ח בדיעבד - כבר ×”×‘×™× ×©×•×‘×¨×• בצדו, שהרי בברכת מעי״ז מפורש ×”×˜×¢× ×œ×¤×™ שבתפלת ערבית ×©×”×™× ×¨×©×•×ª הקלו. ומרוב הלחץ ×–×” הדחק, × ×“×—×§ לפרש בד׳ הטור שכ׳ בלשון ×”×–×” ×´×”×™×ך ×™×•×¦× ×‘×‘×¨×›×” ×חת מעי״ז ×‘×ž×§×•× ×–×´×‘×´ - ×©×›×•×•× ×ª×• לפי שברכת מעי״ז ××™× ×” ×ª×§× ×” קבועה. ו×ין לפי׳ ×–×” כל רמז בד׳ הטור. ולפירושו, העיקר חסר מן הספר. ומה ×©×”×‘×™× ×¡×™×ž×•×›×™×Ÿ לדבריו מל׳ ×”××‘×•×“×¨×”× - ×”× ×” ב××‘×•×“×¨×”× ×¢×¦×ž×• מפורש שזוהי ×§×•×©×™× × ×•×¡×¤×ª, ומדבריו מוכח ×©×œ× ×¤×™×³ כן בד׳ הטור (×•×’× ×‘×©×•×´×ª ×™×‘×™×´× ×©× ×©×ª לבו לזה, ××œ× ×©×“×—×” ד׳ ×בודרה×). וכבר כתב ב×״ר ×”× ×´×œ ×›×™ ×”××™ ×ž×™×œ×ª× ×©××״פ להוכיח מברכת מעי״ז ×œ×¢× ×™× × ×•, ו×דרבה - ××™×¤×›× ×™×œ×¤×™× ×Ÿ ×ž×™× ×”, שמעי״ג ש×× ×™ ו××´×™ בזה יד״ח ברהמ״ז.
וגדולה מזו ×ž×¦×™× ×•, שלכמה ×¤×•×¡×§×™× (×״ר סק״י סק״×. ור××” פמ״ג ב××´× ×©× ×¡×§×´×. וכ״מ בשטמ״ק ברכות ל, × ×“×´×” ×”×‘×™× × ×•) המתפלל ×”×‘×™× × ×• ×©×œ× ×‘×©×¢×”×“×´×— ×œ× ×™×¦× ×™×“×´×—, ××£ ×©×ž×¢×™×§×¨× ×ª×™×§× ×•×”×• בתור מטבע תפלה, וכש״כ במעי״ג ×©×œ× × ×ª×§× ×” עבור פת, ×•×›× ×´×œ.
ומש״כ עוד בשו״ת ×™×‘×™×´× ×©× ×©×ין הזכרת ברית ותורה מעכבת ××œ× ×›×©×ומר במטבע ברהמ״ז, ×•×œ× ×‘×ž×˜×‘×¢ ×חר. (ולכ×ו׳ מד׳ הר××´×” דלקמן, שכ׳ להוכיח ש×ין ברית ותורה ×ž×¢×›×‘×™× ×ž×“×œ× ×‘×¢×™× ×Ÿ ×דכורי לה במעי״ג - מוכח דס״ל ש×ין ×ž×§×•× ×œ×—×œ×§ ×‘×™× ×™×”×. ו××£ ×’× ×œ×“×™×“×Ÿ, עכצ״ל שמעכב רק בחובת ברהמ״ז ×•×œ× ×‘×—×•×‘×ª מעי״ג. ועדיין ×ין ×œ× ×• הוכחה במעי״ג ×©×”×•× ×‘×ž×§×•× ×‘×¨×”×ž×´×–). וכתב ×©× ×œ×“×ž×•×ª לברכת מעי״ז ש×י״ב הזכרת ×’×©×ž×™× - ×”×™×™× ×• רק לטעמי׳ דס״ל ש×פשר לצ×ת יד״ח בברכה ×חת מעין כמה ברכות, וכבברכת מעי״ז. וכבר × ×ª×³ סתירת דבריו לעיל, ×•× ×¤×œ היסוד ×•×ž×ž×™×œ× × ×¤×œ ×”×‘× ×™×Ÿ. ×•×’× × ×ª×´×œ שמברכת ×”×¤×•×¢×œ×™× ×ž×•×›×— ×©×’× ×›×©××™× ×• ×ומר במטבע ג׳ ברכות חייב בהזכרת ברית ותורה.
×בל ×’× ×œ×ž×˜×•× ×™×³ דמר, ×”× ×” מ××™ חזית לדמות לברכת מעי״ז ×•×œ× ×œ×‘×¨×›×ª ×”×‘×™× × ×• ש××´×™ בה בימוה״ג. ×•×’× ×”×•×´×¢ שת לבו, שלסברת ×¨×¢×§×´× (בהגהות לשו״ע ×ו״ח סקי״ד ס״ה) שבליל שבת ×ין הזכרת ×’×©×ž×™× ×ž×¢×›×‘×ª - ××–×“× ×œ×” הוכחתו.
ובל××´×”, ×ין ×”× ×“×•×Ÿ דומה, ×“×”×ª× ×ž×¢×™×§×¨× ×ª×™×§× ×• מטבע ברכה קצרה עבור הש״צ, ומכיון שתפי״ע רשות, ×ª×™×§× ×• שהיחיד ×™×•×¦× ×‘×ž×˜×‘×¢ הקצר בדיעבד. ×בל ×‘× ×“×•×´×“ שחייב מה״ת בג׳ ברכות, ×•×ž×“×¨×‘× ×Ÿ עכ״פ - בברית ותורה, ×•×œ× ×ª×™×§× ×• מטבע קצר לפת, ×ž×”×™×›× ×ª×™×ª×™ לומר ×©×™×•×¦× ×™×“×´×— ×›×©×œ× ×”×–×›×™×¨ ×“×‘×¨×™× ×”×ž×¢×›×‘×™×. ור××” ×’× ×ž×©×´×› בזה בקובץ ×הלי ×©× ×—×•×³ ד ע׳ סג.
ועוד יש לחלק לפמש״כ כמה ××—×¨×•× ×™× (ושקו״ט בזה בכ״מ. ו×כ״מ) שהזכרת ×’×©×ž×™× ×”×•× ×ž×“×™×Ÿ הזכרה ×’×¨×™×“× ×•×œ× ×ž×“×™×Ÿ מטבע ברכות, וכדמוכח מזה שיכול להזכיר בשומע תפלה. (ו×״ש לפ"×– סברת ×¨×¢×§×´× ×”× ×´×œ, שבליל שבת ×״צ בהזכרת גשמי×, דלכ×ו׳ צ״ב ×”×¡×‘×¨× ×œ×—×œ×§ בגוף מטבע הברכה. ×•×œ×”× ×´×œ ×״ש, כיון ש××™×´×– מגוף מטבע הברכה ×›×´× ×—×•×‘×ª הזכרה. ומה״ט × ×ž×™ ×ž×§×•× ×œ×—×œ×§ שביו״ט שחל בשבת ושכח יעו״י ××´×™ בברכת מעי״ז, ×’× ×œ×“×³ ×¨×¢×§×´× (ר××” ×ž×©× ×´×‘ סרס״ח בבה״ל סי״ג - ××£ שבבה״ל סקי״ד ס״ה הב״ד הרעק״×)). ×בל בברית ותורה ×שכחן בד׳ ×”×¤×•×¡×§×™× (בסקפ״ז) ×©×”×•× ×‘×’×“×¨ מטבע שטבעו חכמי×).
×ל×, שיש שתלו ×¢×¦×ž× ×‘×ילן גדול, בד׳ הט״ז סקס״ח סק״ו, ×‘× ×•×’×¢ לפהב״כ שמספק מברך במ״מ ומעי״ג, שמ׳ דבריו ×©×™×¦× ×™×“×´×— בכך. ×בל ב×מת ×ין ד׳ הט״ז ×¡×•×ª×¨×™× ×œ×“×‘×¨×™× ×•, שהרי בט״ז מיירי רק ×ž×¢× ×™×Ÿ ברכת במ״מ, ×©×™×•×¦× ×‘×–×” יד״ח ×”×ž×•×¦×™× ×‘×“×™×¢×‘×“, ×•×œ× ×™×™×©×‘ ×›×œ×•× ×‘× ×•×’×¢ לעיקר ×”×§×•×©×™× - ברכת מעי״ג ×‘×ž×§×•× ×‘×¨×›×”×ž×´×–. ×•×ž×ž×™×œ× ××״פ ×œ×”×•×¦×™× ×“×™×Ÿ חדש מזה. ו××£ ד×כתי תיקשי ×‘× ×•×’×¢ לחובת ברהמ״ז, ×”× ×” ×ין ×‘×™×“×™× ×• לפסוק הלכה למעשה על יסוד קושי×. ומכיון ×©×§×•×©×™× ×–×• במקומה עומדת, על ×›×¨×—× ×• ליישב ב×ו״×, ושערי ×ª×™×¨×•×¦×™× ×œ× × × ×¢×œ×•. וכמו ש×כן ×ž×¦×™× ×• ×‘×¤×•×¡×§×™× ×›×•×´×› ××•×¤× ×™× ×‘×™×©×•×‘ הקושי×. וע״ד מש״כ בדרישה ×”× ×´×œ, ש××£ ש××™× ×• ×™×•×¦× ×‘×–×” יד״ח ברהמ״ז (כמפורש בדבריו), מ״מ ×ž×§×™×œ×™× ×©×™×מר ברכת מעי״ג. (ור××” ×’×´×› בפמ״ג במ״ז ×©× ×‘×›×•×•× ×ª הט״ז). ×•×›×¤×”×´× ×›×•×•× ×ª×• שבדלית ברירה ×•×‘×ž×§×•× ×¡×¤×§ שבקוהו ×ד×וריית×. וכ״מ ×‘×ž×’×´× ×¡×§×¦×´×“ סק״ג: וכי בשביל ש××™× ×• יודע ×“×¨×‘× ×Ÿ ×œ× ×™×מר ד×וריית×. ועייג״כ שו״ת ×ג״מ ×—×´× ×ו״ח סע״ד.
ומובן היטב לפ״ז מש״כ המחבר בסקס״ח סי״ג ×œ×¢× ×™×Ÿ טיגון ובישול שיר״ש ×™×כל רק בתוך הסעודה, ×•×œ× ×¡×’×™ לן שיברך מעי״ג ×©×™×•×¦× ×‘×–×” לכו״ע - ×“×§×•×©×˜× ×§××™ שבמעי״ג ××´×™ כלל. (ומה שבפהב״כ ל״כ כן - כבר כתבו ליישב בכמה ×× ×¤×™. ו××™×´×– ×ž×¢× ×™× × ×• ×›×ן).
×ול×, ×œ×¤×•× ×¨×™×”×˜× ×ž×¦×™× ×• בד׳ הר××©×•× ×™× ×©×›×³ ×œ×”×“×™× ×©×‘×“×™×¢×‘×“ ×™×•×¦× ×™×“×´×— במעי״ג - ר××” בחי׳ הר××´×” לברכות טז, ×. ×©× ×ž×“, ×. חי׳ ×”×¨×™×˜×‘×´× ×©×. שטמ״ק ש×. (×בל ר××” לקמן ×‘× ×•×’×¢ לזהות מחבר חי׳ ×”×ž×™×•×—×¡×™× ×œ×”×¨×™×˜×‘×´×. וכן ספר שטמ״ק לברכות, כידוע ×”×•× ×‘×מת רק חי׳ הר××´×”).
ול×ידך, בהלכות ברכות ×œ×”×¨×™×˜×‘×´× ×¤×´×‘ ×”×›×´× ×©××£ בדיעבד ×œ× ×™×¦×. ולכ×ו׳ ×”× ×™ מילי סתר××™ × ×™× ×”×•. (××œ× ×©×™×ª×›×Ÿ שחי׳ ×”×ž×™×•×—×¡×™× ×œ×”×¨×™×˜×‘×´× ×œ×©×, ××™× × ×ž×©×œ×• ×›×´× ×©×œ מורו הר××´×”).
××œ× ×©×œ×¤×™ כל ×”×מור לעיל הכל עולה ×‘×§× ×” ×חד, ש××£ שמה״ת יצ×, מ״מ ×ž×“×¨×‘× ×Ÿ ×œ× ×™×¦×. ומכיון שכן ××–×“× ×œ×” ההוכחה מדבריה×, ×©×’× ×”× ×œ× ×ž×™×™×¨×• ×›×´× ×ž×¦×“ חובת ברהמ״ז ד×וריית×.
(××œ× ×©×“×¢×ª הר××´×” ×•×”×¨×™×˜×‘×´× ×‘×¨×›×•×ª מח, ב ×©×’× ×ž×˜×‘×¢ הברכות - ×‘×—×œ×§× ×¢×›×´×¤ - מד×וריית×. וצ״ב).
×•×’× ×× ×™×ª×¢×§×© המתעקש לפרש ×“×‘×¨×™×”× ×©×”×›×•×•× ×” ×©×™×¦× ×™×“×´×— ×’× ×ž×“×¨×‘× ×Ÿ - הרי הר××´×” לשיטתו דס״ל ש×ין ברית ותורה ×ž×¢×›×‘×™× (עיי״ש מט, ×. שטמ״ק ש×). וכ״ה בהלכות ברכות ×œ×”×¨×™×˜×‘×´× ×¤×´×• ×”×´×– (ור××” ×’× ×‘×—×™×³ ×”×¨×™×˜×‘×´× ×ž×˜, ×). ו××´×› ×ין מזה סרך ר××™' לדידן דקייל״ן ×“×œ×¢×™×›×•×‘× ×”×•×.
ועוד ×–×ת, ×©× ×—×œ×§×• ר××©×•× ×™× ××™ מעי״ג ד×וריית×, והרי לדעת הר××´×” (מד, ×) ברכת מעי״ג ×”×•× ×ž×“×וריית×. וכ״ד ×”×¨×™×˜×‘×´× (הל׳ ברכות ש×. וכן ×‘×¤×´× ×”×´×”. ור××” ×‘×”× ×¡×ž×Ÿ בהערות המהדיר לש×), ו××´×› שפיר מובן מש״כ שיכול לצ×ת יד״ח ×¢×´×™ ברכת מעי״ג שג״ז מה״ת.
ו×× ×חרת יקח לה, שהרי × ×—×œ×§×• הר××©×•× ×™× ×’× ×‘×’×“×¨ דין ×ž×©× ×” ממטבע שטבעו ×—×›×ž×™× (ר××” ×’× ×¨×ž×‘×´× ×§×´×© ×¤×´× ×”×´×–. ברכות ×¤×´× ×”×´×”. ×©× ×”×´×•. ×•×“× ×• ×‘× ×•×´×› ×”×¨×ž×‘×´× ×‘×”× ×¨××” כסתירת דבריו). ומכיון שכן, הרי לדידן דקייל״ן שכל ×©×ž×©× ×” בפתיחת וחתימת הברכה ×ו ×‘×“×‘×¨×™× ×”×ž×¢×›×‘×™× ×œ× ×™×¦× - וד××™ ××פ״ל ×©×™×¦× ×‘×›×”×´×’. ו×ין ×‘×™×“×™× ×• להוכיח מד׳ ש×ר הר××©×•× ×™× ×‘×¢× ×™×Ÿ ×–×”.
ובפרט ×©×›× ×´×œ הרי ×’× ×‘×¨××©×•× ×™× ×ž×¦×™× ×• בהלכות ×”×¨×™×˜×‘×´× (×©×”×•× ×œ×”×œ×›×” ולמעשה) שפסק ×©×œ× ×™×¦× ×™×“×´×—, וכן × ×§×˜×• גדולי הפוסקי×.
××œ× ×©×“× ×• ××—×¨×•× ×™ ×–×ž× ×™× ×• שיתחיל מברכת × ×•×“×” לך, כיון ×©×™×¦× ×‘×–×” ברכת הזן. ו××£ ×’× ×›×©×”×¤×¡×™×§ בשיחה, שבדיעבד ×™×•×¦× (×¨×ž×´× ×¡×§×¤×´×’ ס״ו. ×דה״ז ×©× ×¡×™×´×–). ו××£ שבשכח מעין המ×ורע חוזר לר×ש לפי ששלשתן חשובות ×›×חת (×ž×’×´× ×¡×§×¤×´×— סק״ח. ×דה״ז ×©× ×¡×´×˜) - יש לחלק בקל. וצ״ע ב×ופן הרגיל שהסיח דעתו מלברך עוד (ובדוגמת עקר רגליו בשמו״ע שהסיח דעתו מלומר ×ª×—× ×•× ×™×), ×× ×™×›×•×œ עדיין להמשיך מברכת ×”×רץ.
[ו×ילה״ק מד׳ ×דה״ז ×‘×¡×‘×¨×”×´× ×¤×´×‘ הי״ב ב×וכל כדי שביעה מעיסה ×ž×˜×•×’× ×ª שיש להחמיר מספק, לפי שברכת הזן ×”×•× ×›×¢×™×Ÿ ספק של תורה, דמשמע קצת ×©×œ× ×™×¦× ×’× ×‘×¨×›×ª הזן, עכ״פ ×ž×ª×§× ×ª מרע״ה - שיל״פ בפשיטות שכיון שבכה״ג ××™× ×• יכול בפו״מ להמשיך ולברך ×ž× ×•×“×” לך מספק, שהרי מעיקר הדין ברכתו מעי״ג, ××´×› למ״ד שחייב בברהמ״ז ×œ× ×§×™×™× ×ª×§× ×ª מרע״ה לברך ברכה בפ״ע של הזן. ולכן יחמיר ל×כול בתוך הסעודה. ועכצ״ל כן, ד×ל״ה תיקשי בד׳ ×דה״ז, שהרי ×™×•×¦× ×™×“×´×— ברכת הזן ×פי׳ בבריך ×¨×—×ž× ×, ומדוע יגרע חלקו של מעי״ג מצד שהוסיף בה מעין ברכת ×”×רץ וירושלי×. ובהכרח לפרש ×©×ª×§× ×ª מרע״ה היתה ×©×œ× ×™×‘×¨×›×• מעי״ג ×›×´× ×‘×¨×›×ª הזן בפ״ע].
וההכרעה ×‘× ×•×’×¢ ×œ× ×©×™× - ×”×•× ×ž×¦×“ עיקר הספק ××™ ×—×™×™×‘×™× ×‘×‘×¨×”×ž×´×– ד×וריית×. ובפרט ש×ין ×—×™×™×‘×™× ×‘×‘×¨×™×ª ותורה. וכש״כ לדעת ×”×¤×•×¡×§×™× ×©×‘×›×œ ספק ברהמ״ז, ×‘× ×©×™× ×¤×˜×•×¨×•×ª לברך עוה״פ (ר××” ×‘×”× ×¡×ž×Ÿ בחזו״ע ברכות ע׳ רכד). ו×כ״מ עוד.