שקו״ט בכ״ז בכ״מ. והחילוקים שבפנים בנויים ומיוסדים על המבואר במקורות דלהלן. והמעיין בדבריהם ישר תחזינה עינימו. ואכ״מ בפרטיות. וכמובן, אא״פ לקבוע בזה כללים כמסמרות, ולא כל האישים והמקומות שוים, ועל הרב (ובימינו - המנהל יחד עם ועד המחנכים וכו׳) לכלכל מעשיהם במשפט, לדעת מה יהי׳ משפט הנער ומעשהו.
והנה, שרשם של דברים - באבות פ״א מ״א ובאדר״נ פ״ב מ״ט. וראה בפי׳ הרר״י, מאירי, הרע״ב, ומגן אבות להרשב״ץ שם. ועייג״כ בפי׳ זרוע ימין (פתח עינים) להחיד״א שם. (ומש״כ בספרו ברכ״י או״ח סקנ״ו סק״ג). וראה ברכות כח, א ובגי׳ העין יעקב שם. תענית ז, א (ובגבורת ארי לשם). מכות י, א. חולין קלג, א (והובא להלכה ברי״ף וברא״ש שם).
ולהלכה - רמב״ם הל׳ ת״ת פ״ד ה״א ובנו״כ (וראה גם דברי ירמי׳ שם - הובא בלקו״ש חכ״ט ע׳ 36 הע׳ 35). ודאדה״ז - שם סי״ז ובקו״א שם סק״א (וראה בהנסמן בהעו״צ לשם). טושו״ע יו״ד סרמ״ו ס״ז ובנו״כ. וראה בערוה״ש שם סכ״א.
ויעויין בס״ח סקפ״ט. וכמה הלכתא גבירתא איכא למשמע מיני׳. ועייג״כ בלקט יושר יו״ד ע׳ 39.
וראה שו״ת חת״ס ח״ו סס״ו. יד אליהו לובלין סמ״ח. מהרש״ג ח״ב סר״ג. מנח״י ח״ג סצ״ח. שם ח״ט סק״א. דברי יציב יו״ד סקל״ז. הליכות עולם (יוסף) ח״ח ע׳ שעט. וראה בהנסמן בשד״ח כללים מערכת א אות רמד.
והוראה נפלאה מד׳ הרמב״ם (הל׳ רוצח רפ״ז) בענין זה - בלקו״ש חכ״ט ע׳ 35 ואילך, עייש״ה.
ומצינו גם ראינו כו״כ הוראות למעשה באג״ק בענין זה - ראה אג״ק ח״ז ע׳ שי. ח״ח ע׳ שי. ח״י ע׳ רא. חי״א ע׳ רכה. חי״ד ע׳ תג. חכ״א ע׳ שלג. היכל מנחם ח״א ע׳ קכה.