בתור הקדמה, יודגש שמכמה ×˜×¢×ž×™× ××״פ לה×ריך ×‘×¢× ×™×Ÿ ×–×” כדבעי, במסגרת זו. ופתח ×“×‘×¨×™× ×• ×™×יר בהעתקת ד׳ תשו׳ הרי״ד ×¡× ×´×“: ו×× ×™ מודיע לכבודך ×›×™ סברות דקות יש בתורת העישוי ×•×ž×¤× ×™ טירוף הדעת ×œ× ×›×ª×‘×ª×™× ×œ×š ×”×œ× ×”×•×כמוס עמדי ×—×ª×•× ×‘×וצרותי עכ״ל. ומזה יש ללמוד בק״ו ע״ד הזהירות ×‘×¢× ×™×Ÿ ×–×” ×‘×™×ž×™× ×• ×לה. וד״ל.
×•×”× ×”, כידוע לכל בר בי רב שרק ×‘×ž×§×¨×™× ×ž×¡×•×™×™×ž×™× ×ž×ž×© ×חז״ל שכופין להוצי×. ובכמה ××•×¤× ×™× ×”×´×– ×©× ×•×™ במחלוקת וי״ב ×¤×¨×˜×™× ×•×¤×¨×˜×™ פרטי×, ×•×ž×©×•× ×—×•×ž×¨× ×“×שת ×יש ××״פ להקל. וכד׳ התוס׳ כתובות ×¢, × - ד״ה יוצי×, ש×ין ×œ×›×•×£×©×•× ××“× ×œ×’×¨×© ולעשות מעשה עד ×©× ×ž×¦× ×¨××™×” ברורה ×“×”× ××ž×¨×™× ×Ÿ דגט מעושה בישר×ל ×©×œ× ×›×“×™×Ÿ פסול ו×ין להתיר ××´× ×ž×¡×¤×§. וכמ״ש ×”×¨×ž×´× ××”×´×¢ ×¡×§× ×´×“ ×¡×›×´× (×•×”×•× ×ž×”×¨×״ש): וכיון ד××™×›× ×¤×œ×•×’×ª× ×“×¨×‘×•×•×ª× ×¨×וי להחמיר. ובשו״ת הר×״ש כלל מ״ג ס״ו: כיון ד××™×›× ×¤×œ×•×’×ª× ×“×¨×‘×•×•×ª× ×œ×ž×” × ×›× ×™×¡ ר××©×™× ×• בין ×”×”×¨×™× ×”×’×“×•×œ×™× ×•×œ×¢×©×•×ª גט מעושה ×©×œ× ×›×“×™×Ÿ ולהתיר ××´× ×•×›×œ המעשה ×‘×˜×¢× ×” זו מרבה ×ž×ž×–×¨×™× ×‘×™×©×¨×ל. ובשו״ת ×”×¨×ž×´× ×¡×¦×´×•: כיון שר״תוה××—×¨×•× ×™× × ×—×œ×§×• מי ×™×›× ×™×¡ ר×שו בין ×”×”×¨×™× ×•×œ× ×™×¨×¦×¦×• ×ת מוחו. וכבר כתב המהרי״ט בשו״ת ×—×´× ×¡×§×™×´×’: הכפי׳ דבר חמור מ×ד ור×וי לכל ××“× ×œ×‘×¨×•×— ×ž×ž× ×” כבורח מן ×”× ×—×©. ור××” בשו״ת ×דה״ז סכ״ד: קשה הדבר מ×ד ×œ×”×™×›× ×¡×œ×‘×™×ª הספק גט מעושה ×©×œ× ×›×“×™×Ÿ ח״ו ×©×”×•× ×¤×¡×•×œ ד×וריית×. ובסדר ×ליהו רבה חלק התשובות סי״ג: ×ין ×¨×¦×•× ×™ לומר לעשות מעשה לכוף לבעל ×–×” שיגרש וחלילה חלילה ×›×™ מי ×”×•× ×–×” ×שר ערב ×ל לבו לעשות מעשה ×‘×¢× ×™×Ÿ ×יסור××´× ×× ×œ× ×™×™×ž×¦× ×”×“×‘×¨ מפורש ×‘×§×“×ž×•× ×™× ×‘×œ×ª×™ ×©×•× ×—×•×œ×§. ובשו״ת ×¦×™×´× ×—×´×” בפתיחה ספ״ז: ומי ×שר גישה לו ×פי׳ במדת מה ×ל דברי ×¨×‘×•×ª×™× ×• ×”×¤×•×¡×§×™× ×¨××©×•× ×™× ×•××—×¨×•× ×™× ×–"ל, יודע עד מה חרדו ורטטו מדי ×”×’×™×¢× ×œ×“×•×Ÿ בהלכהגדולה ×–×ת של ×—×©×©× ×œ×’×˜ מעושה ולכן כל העוסק בזה מן ההכרח שיר×תו ×ª×”× ×§×•×“×ž×ª לחכמתו.
וילה״ע ×’× ×ž×ž×©×´×› בשו״ת תומת ×™×©×¨×™× ×¡×§×›×´×”: ו×× ×Ÿ ×‘×¢×™× ×Ÿ בגרושין ל×פוקי × ×¤×©×™×Ÿ מכל צד ×¤×œ×•×’×ª× ×•×©×™×‘× ×¢× ×™×Ÿ הגרושין בהיתר גמור לכו״ע ×•× ×—×•×© ×פי׳ לדעת מי ש×ין הלכה כמותו כדי ×©×œ× ×œ×”×•×¦×™× ×œ×¢×– על משפחות ישר×ל וכו׳, עיי״ש. (וכעי״ז - ×œ×¢× ×™×Ÿ ×חר - בטיב גיטין (להבית ×פרי×) בסוה״ס בהערות לסדר הגט סקל״ב (פז, ×): וכל טצדקי ד××™×›× ×œ×ž×™×¢×‘×“ ×©×œ× ×™×¤×•×œ ××—×´×› ערעור על הגט מוטל על הבי״ד לעשות ×©×œ× × ×¦×˜×¨×š לסמוך ××—×´×› על ×”×™×ª×™×¨×™× ×“×©×¢×ª הדחקועיגון וכד×מר רב יוסף ל×ביי ×—×–×™ ×“×œ× ×ž×¦×•×•×—×ª עלה בבי מדרש×). וכבר העירו ממשל״מ גירושין ×¤×™×´× ×”×›×´×—.
וידוע בשער בת ×¨×‘×™× ×ž×©×´×› בשו״ת החת״ס ××”×´×¢ סקט״ז: כיון ×©× ×—×œ×§×• בזה ו×ין ××ª× ×• יודע להכריע ×ž×ž×™×œ× ×× ×¢×‘×¨ וגירש ×¢×´×™ עישוי הרי ×”×™× ××´× ×“××•×¨×™×™×ª× ×‘×•×“××™ ×•×œ× ×ž×¡×¤×§. ×•×˜×¢×ž× ×× ×™ ×ומר שהרי גט מעושה ×פי׳ כדין ו×ומר רוצה×× ×™ מכל ×ž×§×•× ××™× ×• כשר ××œ× ×ž×˜×¢× ×“×מרו ×—×–"ל ×ž×¡×ª×ž× × ×™×—× ×œ×™×” ×œ×§×™×™× ×“×‘×¨×™ ×—×›×ž×™× ×©×מרו לכופו ×œ×”×•×¦×™× ×•×¢×´×“ שהסביר הרמב"× ×‘×¡×¤×´×‘ מהל׳ גירושין, ×•×”×™×™× ×• כשברור ×’× ×œ×ž×’×¨×© שהעישוי כדין ××œ×™×‘× ×“×›×•×´×¢ ××´×› מצוה לשמועדברי ×—×›×ž×™× ×בל ×”×›× ×™×מר × × ×”×ž×’×¨×© מ×ן ×œ×™×ž× ×œ×Ÿ שמצווה לשמוע דברי הר×"ש ×“×™×œ×ž× ×ž×¦×•×” לשמוע דברי המרדכי ו××´×› מה ש×מר רוצה ×× ×™ ×”×™×” בהכרח ×•×œ× ×¢× ×” מלבו, ×× ×›×Ÿ ×ין ×©×•× ×”×•×´× ×œ×›×•×£ לגרש. ובכ״מ ×”×ריכו טוב×בשיטתו. ו×כ״מ.
וביחד ×¢× ×–×”, ×ž×¦×™× ×• בכ״מ ×©×ž×©×•× ×ª×§× ×ª ×¢×’×•× ×•×ª וכו׳ - השייך ×’× ×‘× ×•×’×¢ למסורבות גט ×›×ž×•×‘× ×‘×›×´×ž - יש לעשות כל טצדקי לעזור ולסייע, ×©×œ× ×ª×”×™×™× ×” ×‘× ×•×ª ישר×ל כשבויות חרב ח״ו. וכן ×ž×©×•× ×ª×§× ×ª ×ž×ž×–×¨×™× ×—×´×•. ובפרט בדור פרוץ, ×שר ×יש הישר ×‘×¢×™× ×™×• יעשה, שיש לחוש ×©×œ× ×ª×¦×× ×” ×‘× ×•×ª ישר×ל לתרבות רעה ח״ו, ×•×œ×¤×¢×ž×™× ×”×´×– ×—×•×ž×¨× ×“×תי לידי ×§×•×œ× ×—×´×• ב×יסור ××´×. וכמ״ש במרדכי כתובות סקפ״ו: ×™×ª× ×• לב לפי ×”×¢× ×™×Ÿ להעמיד דבר על ××•×¤× ×™×• ×©×œ× ×ª×¦×× ×”×‘× ×•×ª ישר×ל לתרבות רעה. ועייג״כ בקובץ תשובות ח״ב ספ״ג: שד״ז × ×™×ª×Ÿ ×œ×©×™×¢×•×¨×™× ×•×™×© לשקול ×ת ×”×¢× ×™×Ÿ לפי מסיבותיו, וב×ופן ×©×§×™×™×ž×™× ×¡×™×›×•×™×™× ×©×‘×”×ž×©×š הזמן עוד ישובו וישלימו ×הדדי ב×ופן ×–×” כשר הדבר ור×וי להחמיר ולחושלדעת ×לה ×”×¡×•×‘×¨×™× ×©×ין כופין. ×בל ×‘×ž×§×•× ×¢×™×’×•×Ÿ גדול כגון בעובדה ×“× ×Ÿ שעברו כבר ×©×ž×•× ×” ×©× ×™× ×©×”×ישה יושבת ×‘×¢×™×’×•× ×” הרי במקרה דידן × ×¨××” ×›×™ יש לפסוק כפי ההלכה ויקוב הדין ×ת ההר, עיי״ש.
×•×”× ×” ×‘× ×•×’×¢ ×œ×”×¡×›× ×”× ×¤×•×¥ ב×רה״ב, שקו״ט בזה מכמה טעמי ובצירוף כמה סברות דלהלן: מש״כ בשו״ת המבי״ט ח״ב סקל״ח ×©×’× ×‘×›×¤×™×³ על ×“×´× × ×¤×¡×œ הגט ××£ ×× ×œ× ×ª×œ×•×” בגט בפירוש ×× ×¢×™×§×¨ ×”×›×•×•× ×” עבור הגט; ×’× ×‘×ž×—×™×™×‘××´×¢ ×‘×§× ×¡, ×›×©×œ× ×¢×œ×” ע״ד בשעת ההתחייבות ×©×™×‘×•× ×œ×™×“×™ כך ל״מ קבלה ×ž×¨×¦×•× ×•, ועפמש״כ בשו״ת ×ž×”×¨×©×“×´× ××”×´×¢ סס״ג (לז, ×’) ש×× ×§×™×‘×œ ×”×§× ×¡ רק ×× ×”×‘×•×¨×¨ ×™×מר לו לגרש ×•×œ× ×™×©×ž×¢ ×ליו ×œ× ×—×©×™×‘ קבלה ×ž×¨×¦×•× ×• כיון שיתכןשסבר שהבורר יפסוק ×©×œ× ×™×’×¨×©; לכמה פוסקי×, ×‘×ž×§×•× ×©× ×•×’×¢ לחרפת רעב, ×’× ×× ×›×¤×•×”×• ב××•× ×¡ ממון כדין, ו××™× ×• תלוי כלל בגט ×”×´×– ××•× ×¡; מש״כ ×”×¨×ž×´× ×¡×§×œ×´×“ ס״ה ש×× ×§×™×‘×œ עליו ×§× ×¡×•×ª ×× ×œ× ×™×’×¨×© יש ×ž×—×ž×™×¨×™× ×•×˜×•×‘ לחושלכתחילה ולפטרו מן ×”×§× ×¡; לדעת רוה״פ בחזר בו ×ž×¨×¦×•× ×• לגרש לכו״ע פסול. ור××” שו"ת מכתב מ×ליהו ס״כ שכ״ד כל ×”×¤×•×¡×§×™× (חוץ ממהרי״ק. והמהרי״ק ×œ× ×”×‘×™× ×“×³ הרשב״×. ויתכן ש×ילו ר××” ד׳ ×”×¨×©×‘×´× ×”×™×³ חוזר בו). ועי׳בפת״ש על ×תר; ×’× ×œ×ž×›×©×™×¨×™× ×›×™×•×Ÿ שבעש״ג יכפוהו בגופו ×¢×´×™ מ×סר וכיו״ב, ×”×´×– ××•× ×¡ ו××£ ×›×©×œ× ×יימה כיון שסבור המגרש שבכוחה לעשות כן. ור××” בקובץ תשובות ח״ב סקס״ג. וה×ריך בכ״ז מח״ס שו״ת בריתי ×©×œ×•× ×‘×¡×¤×¨×™×• וג×במ×מר בפ״ע. ועוד יש ×”×ž×¢×•×¨×¨×™× ×©×‘×”×¡×›× ×”× ×´×œ יש חשש ×סמכת×, ו××£ ×‘×§× ×™×Ÿ ×‘×¤× ×™ בי״ד ל״מ לדעת המחבר סר״ז סט״ו, ומכיון שביד הבעל לומר ×§×™× ×œ×™ כהמחבר, × ×ž×¦× ×©×”×›×¤×™×³ ×”×™× ×©×œ× ×›×“×™×Ÿ. ×•×’× ×§× ×™×Ÿ מעכשיו ל״מ בדשלב״ל. ור××” בכ״ז בס׳ ×‘× ×ª×™×‘×•×ª ההלכה ×—×´× ×¢×³ ×›× ×•×ילך.
ובכל ×”×¤×¨×˜×™× ×”× ×´×œ ×™×©× ×” ×ריכות גדולה בד׳ הפוסקי×. ור××” ×‘×”× ×¡×ž×Ÿ בס׳ ×לו שכופין ×œ×”×•×¦×™× ×•×‘×¡×³ כפיי׳ בגט.
ולשלימות ×”×¢× ×™×Ÿ, יבו×ו ×›×ן ×’× ××™ ×לו ×¦×™×•× ×™× ×•×ž×´×ž למש״כ כ״ק ×דמו״ר הצ״צ ×‘× ×“×•×Ÿ: שו״ת הצ״צ ××”×´×¢ סרס״ב סק״ג (הסכמת כל ×”×¤×•×¡×§×™× ×“××•× ×¡ ממון חשוב ××•× ×¡ וחלילה לזוז מזה). ×©× ×¡×§×™×´×‘ (×œ×¢× ×™×Ÿ ×“×™× × ×•×“××™ קיי״ל כדעת רוב גדוליהר××©×•× ×™× ×•×›×œ ×”××—×¨×•× ×™× ×©×—×œ×™×œ×” לכוף ×ת הבעל לגרש וכל המעשה על הגט מרבה וכו׳). עוד ×©× (שמהריב"ל ×›' ×©×œ× ×¨××” ×œ×¨×‘× ×™ הדור שעשו מעשה לעשות הרחקות דר״ת ×ž×¤× ×™ שההרחקה ×”×•× ×›×¢×™×Ÿ כפייה ממש. ובסו״ד ש×: שבהרחקה דר"ת ×’"×› ×œ× × ×¢×©×” מעשה לכתחלה. ועיי״ע בשו״ת ××”×´×¢ סל״ו סק״ד. ור××” בחידושי הצ״צ עמ״ס גיטין פ״ה קכ, ב). סרס״ד ד״ה ומ״ש (דכשעיקר ×›×•×•× ×ª ×”×שה על הגט ××£ ש××™× ×” מזכרת הגט ×”×´×– ××•× ×¡ על הגט. ור×החי׳ עהש״ס כתובות צה, ×). ועיי״ע בסתל״ד. ×¡×ª× ×´×” (×•×”×‘×™× ×©× ×ž×©×´×› הש״ך בגבורת ×× ×©×™× ×“×’× ×‘×ž×§×•× ×©×מרו ×™×•×¦×™× ×•×™×ª×Ÿ כתובה כופין ×‘×©×•×˜×™× ×•×‘× ×™×“×•×™ על הכתובה ×בל על הגט ×ין כופין כלל ×©×œ× ×™×”×™' גט מעושה ×•×‘× ×™' מ×חרממזרי×).
×•× ×¡×™×™× ×ž×¢×™×Ÿ הפתיחה, במכתב שב×ג״ק ×—×´×› ע׳ ×§× ×’: רבו מלספור מרז״ל ×•×’× ×¤×¡×´×“ למעשה ×©×™×¡×•×“× ×–×” ששקדו חכ׳ על ×ª×§× ×ª ×‘× ×•×ª ישר×ל ×‘×¢× ×™× ×™ × ×™×©×•×ין ו×ישות, ובפרט - בתיקון ×¢×’×•× ×•×ª. ו×× ×‘×›×´×– ×™×©× ×• מצב ש×ין התורה ×ž×ª×¨×ª×”×¢×’×•× ×” - פשוט שזהו ×’× × ×’×“ שכל ×”×‘×¨×™× ×œ×”×›× ×™×¡ רעפ××¨× ×›×¤×”×´× ×œ××“× ×¤×œ×•× ×™. ×•×ž×ž× ×´×¤ ×”××“× ×”×ž×©× ×” פס״ד התורה ×–. ×. שלדעתו ×”××“× ×œ×ž×¢×³ ×ž×ž× ×” - ו××´×› מה לו בכלל לתורה כזו שתצווהו מה לעשות. ו×× ×™×•×“×¢ ×”×מת שתורה ×ž×Ÿ×”×©×ž×™× - ×יך ×–×” שכל מוגבל של ×‘× ×´× - ×‘× ×œ×©× ×•×ª פס״ד של ×”×‘×•×¨× ×”×‘×œ×ª×™ מוגבל וש××™× ×• בערכו כו׳ ולומר שדין ×–×” ישר ×‘×¢×™× ×™×• ודין ×–×” ×œ× ×›×•×³. ומסוג ×–×” ×”× ×’× ×”×”×¦×¢×•×ª ×©× ×©×œ×œ×• בהחלט ×¢×´×™ גדולי הדורות ×©×œ×¤× ×™× ×• וכן ×לו ש×גוה״רדכ×ן ×”×ž×•× ×” מ×ות ×¨×‘× ×™× ×©×¢×¡×§×• בתורה רוב ×©× ×•×ª×™×”× ×•×‘×”×ª×ž×“×” וכו׳ ו×סרו×.
ובמכתב × ×•×¡×£, × ×“×¤×¡ בחכ״ד ע׳ שעד: בההצעה ×œ×ª×§× ×ª ×¢×’×•× ×•×ª - בכלל × ×›×•× ×” ×”×™× ×œ×“×¢×ª×™, כמובן ל×חר עיון מעמיק ×¢×´×™ כמה מגדולי הור××” ×‘×”× ×•×¡×—×, זמן כתיבתה וכו׳, וככתבו - שלע״ע דן רק ע״ד כללות ×”×¢× ×™×Ÿ. ××œ× ×©×¦×¢×´×’ ×יך לשלולבהחלט ×©×œ× ×™×ª×•×¡×£ ×¢×™×´×– סיוע ×›×œ×©×”×•× ×œ×”×œ×•×—×¦×™× ×´×œ×—×“×©×´ ההלכה ולהת×ימה להמצי×ות ×©×‘×™×ž×™× ×• וכו׳ וכו׳ (היפך מפס״ד ×”×¨×ž×‘×´× ×©×›×œ המצי×ות ×”×™× ×ך מ×מיתת המצ×ו), והרי, בעוה״ר, בין ×”×œ×•×—×¦×™× ×™×©× × ×’× ×›×לו שבחייה××”×¤×¨×˜×™×™× ×”× ×™×¨×´×© וכו׳ ×•×ž×”×¤×›×™× ×”× ×¡× ×™×’×•×¨ ×–×” לקטגור על התורה, שיסודה ×©×œ× ×ª×”× ×ž×•×—×œ×¤×ª וכו׳. וד״ל. והרי ×‘×“×•×¨× ×• שבולמוס שלו פרסומת - בוד××™ סו״ס ×ª×ª×¤×¨×¡× ×”×©×§×•×´×˜ וכ××•×´× ×ž×¨××©×™×›× ×¢×“ שו×ב מימיך יפס״ד שמזה כש״כוק״ו להצעות שלו בש×ר תרי״ב המצות וכו׳. וכל המתיר לישר×ל (עלול ש)× ×¢×©×” ר×ש. וד״ל. וב×× ××´× ×œ×©×œ×•×œ - ×ž×¡×•×¤×§× ×™ ×× ×›×“××™ כל ×”×¢× ×™×Ÿ, ×›×™ ברי ×•×©×ž× (בתועלת) - ברי עדיף.