1 שו״ע או״ח (ודאדה״ז) סקס״ו ס״ו (ס״ט). ובקו״א לשו״ע אדה״ז הל׳ עוברי דרכים וצעב״ח סק״ג שהוא מדרבנן.
עופות ודגים - שו״ת שבו״י ח״ג סי״ג. א״א מבוטשאטש ס״ו. חיי״א כלל מה ס״א. וראה חרדים פי״ד. ולהעיר משו״ת שאילת יעב״ץ ח״א סי״ז. שם סי׳ קי. ואכ״מ.
זמן האכילה - הנה בתפא״י שבת פט״ז סקי״ג ר״ל שמצילים בשבת ג״ס לבהמה לפי שצ׳ להקדים אכילתה לאכילתו. וכ״כ בתוספת שבת או״ח רסי׳ שלד - הובא בבה״ל שם. מו״ק שם. וכ״כ בדמשק אליעזר או״ח סוסי׳ רצא. וכן במקור חסד לס״ח דלקמן הביא ממשנת חסידים שבכל פעם שיבוא לאכול חייב להקדים. אמנם כמה אחרונים חלקו ע״ז - ראה בהגהות תפארת יעקב לתפא״י שם. פתח הדביר סשל״ד סק״ב (ושם, שמש״כ בתוס״ש בתפא״י ובמו״ק ״זה דרך דרש ומתוק לפיות״). וראה שו״ת דברי מלכיאל ח״ו ס״ט. צור יעקב (בבושם מרדכי שבסוה״ס סמ״ט). שש״כ פמ״א הע יט. וכ״מ מפי׳ הריטב״א הר״ן והמאירי שבת קיז, ב. וכ״כ מד״ע בשפ״א שם. וראה תורת חיים סופר סקי״ג שכ׳ שמדינא חייב רק אם בעת אכילת האדם ב״פ ביום הוא ג״כ זמן אכילה לבהמה. (ולהעיר שבא״א מבוטשאטש ס״ו ר״ל דסגי במאכל כל דהו רק פ״א ביום. אבל ראה שו״ת אבנ״ז או״ח סקכ״א).
טעימה, אכילת עראי ואי״ב כדי שביעה - ט״ז שם סק״ז. ובמג״א סקי״ח לאיסור. ובשו״ע אדה״ז שם ס״ט: יש מי שמתיר.
למנות מאכיל - יד אפרים עה״ג. שו״ת קרן לדוד או״ח סמ״ז. וראה כה״ח סקנ״ב בשם נה״ש. שו״ת משנ״ה ח״ד סכ״ו. ועי׳ בשאילת יעב״ץ שם שכ״ה גם כשאינו בביתו.
שתי׳ - ס״ח סתקל״א. מג״א שם. אדה״ז שם. סקס״ז סקי״ח.
בנים קטנים - כ״כ בשו״ת אג״מ או״ח ח״ב סנ״ב. טהרת השולחן ס״ו. (ולהעיר מפלא יועץ ערך צעב״ח שעפ״ד הרמב״ם עבדים פ״ט ה״ח שמקדימים מזון העבדים לסעודת עצמם יש להקדים גם בניו הקטנים. ועייג״כ בעיון יעקב חולין פד, א).
אורחים - תפארת יעקב שם. וכ״מ בדרישה סקס״ז סק״ב בסופו. אבל בשו״ת כת״ס או״ח סל״ב ל״מ כן. (ולהעיר מפלא יועץ שם דמ׳ להקדים אכילת אורחים למאכלו. וראה כתבי הגרשז״א ברכות מ, א. וראה קרן לדוד הנ״ל).
ועוד פרטים בד״ז נלקטו בס׳ נפש כל חי (שטסמן) סי״א. צער בע״ח בהלכה ובאגדה פט״ו. וש״נ.