בדין הוצ×ת ×›×¡× ×’×œ×’×œ×™× ×‘×¢×¦×ž×• - × ×—×œ×§×• בזה הפוסקי×. ור××” ×©×¢×¨×™× ×ž×¦×•×™×™× ×™× ×‘×”×œ×›×” ל××זמו״ר זצ״ל ספ״ד ×‘×§×•×´× ×œ×¡×´×”. ×”× ×¡×ž×Ÿ ב×רחות שבת פכ״ח סקע״ב ובהערות ס״ק רעו. פסקי תשובות ×”× ×“×ž×´×— ×¡×©×´× ×¡×§×›×´×’. ×•×©×´× . ו×כ״מ כעת.
ובהשקו״ט בהוצ××” ×¢×´×™ × ×›×¨×™ - ידוע שבשו״ת מהרש״ג ח״ב סי״ג החמיר בזה. וכן ×’× ×‘×©×“×´×— ×ס״ד מע׳ יו״ט ×¡×´× ×¡×§×œ×´×‘. ו××£ שכו״כ ×ž×§×™×œ×™× - ×ž×¤×•×¨×¡× ×©×צל מורי ההור××” ×‘×™×ž×™× ×• ×ין דעה ×חידה בד״ז.
ומטעמי ×”×וסרי×: ×©×”×•× ×“×‘×¨ ×”× ×¢×©×” ×‘×¤×™×¨×¡×•× ×•×™×‘×•×ו להתיר ×’× ×©×œ× ×‘×ž×§×•× ×ž×¦×•×” (וכבר ×©×ž×¢× ×• עד״ז דיבת ×¨×‘×™× ×ž×¡×‘×™×‘, קול המון ×¢×, לדמות ×ž×™×œ×ª× ×ž×™×œ×ª×, להסיע בקביעות עגלת ×ª×™× ×•×§ ×¢×´×™ × ×›×¨×™ בכדי שיוכלו לסעוד סעודת שבת ×צל ידידי×); ×©×‘×ž×§×•× ×©××™× × ×‘× ×™ תורה יזלזלו בכבוד שבת; ש××™×´×– מצוה כיון שיכול להתפלל בביתו, ×ו לסדר ×©× ×ž× ×™×Ÿ; ×©×œ× ×”×ª×™×¨×• שבות דשבות ×‘×ž×§×•× ×ž×¦×•×” כל דהו ×›×´× ×‘×ž×¦×•×” גמורה; ש××™×´×– שבות דשבות, ×›×´× ×©×‘×•×ª ×’×¨×™×“× (שה״ז ×›×ילו ×”×•× ×ž×˜×œ×˜×œ בעצמו, ×ו שדין עיירות הגדולות כרה״ר).
ור××” שו״ת ×ג״מ ×ו״ח ח״ד סי׳ צ שהתיר בכרמלית ×‘×ž×§×•× ×©×™×”× ×¦×¢×¨ גדול. ור××” מש״כ בשו״ת ×ž× ×—×´×™ ח״ב סקי״ד. שבה״ל ×—×´×– סל״ז. ×ž×œ×›×™× ××•×ž× ×™×š פ״ו הע׳ ×›×–. ור××” עזרה כהלכה פ״ה סי״×.
×•×”× ×”, ×œ×¤×¢×ž×™× ×¢×¦× ×”×™×¦×™××” מחוץ לפתח ×‘×™×ª× ×”×•× ×œ×™×ª×•×‘×™ דעתייהו, ויש לדון בכל ×¢× ×™×Ÿ לגופו. והכל לפי ר×ות ×¢×™× ×™ המורה.
×בל ×œ× × ×ª×§×‘×œ×” כלל דעת ×”×ž×—×ž×™×¨×™× ×©×œ× ×œ×˜×œ×˜×œ ×’× ×‘×ž×§×•× ×¢×™×¨×•×‘ ×ž×©×•× ×–×™×œ×•×ª× ×“×©×‘×ª× - ר××” בשמ״ב ל××זמו״ר זצ״ל ש×. ×©× ×¡×™×³ פ ×‘×§×•×´× ×¡×§×´×¢.
ולתועלת ×”×¢× ×™×Ÿ, ××£ ×©×œ× ×›×œ ×”××™×©×™× ×©×•×™×, והכל לפי מה ×©×”×•× ××“× ×•×”×ž×§×•× ×•×”×–×ž×Ÿ, מועתק בזה תשובה להלכה ×©×›×ª×‘× ×• ×‘×¢× ×™×Ÿ ×–×” לבר ×וריין שש×ל ×‘×¢× ×™×Ÿ ×–×”, ×•× ×›×ª×‘×” בהת×× ×œ×ž×¦×‘×•, ובקיצור לפי מיסת ×”×¤× ××™, ו×ין ללמוד מזה ×œ× ×œ×§×•×œ× ×•×œ× ×œ×—×•×ž×¨× ×œ×ž×¦×‘×™× ×חרי×:
×”× ×”, ההיתר ×”× ×¤×•×¥ – מבוסס על כך ×©×”×•× ×©×‘×•×ª דשבות ×‘×ž×§×•× ×ž×¦×•×”.
וידוע שכמה עיקולי ופשורי בדבר, ועיקר×:
ל×ו כו״ע מודו שעיירות דידן שי"ב ס' ×¨×‘×•× ×”× ×›×¨×ž×œ×™×ª. (וכש״כ להדעה שצ' ט"×– ×מה, שפשוט ש××™× ×•. ×בל כבר × ×”×’×• להקל. ו××£ ×’× ×œ×™×¨"ש, בכה"×’ ×"צ להחמיר, וכ"מ בקו"× ×¡×¨× "ב. ור××” ×ž×©× "ב שעה"צ סשכ"×” סקי"×’ וסקס"ד, ××£ לשי' דהעיקר כדעה זו).
ועוד, ידועה דעת החו"×™ סקט"ו שתפלה בצבור ל"מ מצוה. וכ"מ מזה (מג"× ×¡×ª×˜"ו) ש×ין ×ž×¢×¨×‘×™× ×¢"ת לצורך תפלה בצבור. ובפמ"×’ סתרי"×’ ×"× ×¡×§"×— × ' שחולק. וי"ל דמיירי ×›×©×ž×©×œ×™× ×”×ž× ×™×Ÿ. ב×"× ×ž×‘×•×©×˜×©×˜×© ×ª× ×™× × ×¡×©"×– כותב מד"×¢ דמותר. [ולהעיר ×ž×”×¤×œ×•×’×ª× ××™ ברוב ×¢× × ×§' מצוה - ×דה"×– סשל"× ×¡"×—].
ומ״מ, בל××´×” יש להתיר ×ž×˜×¢×ž×™× ×חרי×, ובהקדמה דבכ"מ שיש מחלוקת ×”×¤×•×¡×§×™× - ×™"× ×©×‘×מירה ×œ× ×›×¨×™ יש להקל. וכ"מ דעת ×דה"×– בכ"מ, ×¢×›"פ ×‘×ž×§×•× ×¦×•×¨×š וכו':
×. כמה ×¦×™×¨×•×¤×™× ×©××™× ×• בגדר רה"ר (דעת ×”××’"מ שחשבון ס"ר ×”×•× ×¨×§ ×‘×¨×™×‘×•×¢×™× ×“×™"ב מיל על ×™"ב מיל. דעת הבי"× ×©×¡"ר צ"ל ברחוב ×' (××£ דל"מ כן בשו"×¢ ×דה"×–. וי"ל), שהרחובות ××™× × ×ž×¤×•×œ×©×™× ×•×ž×›×•×•× ×™× ×ž×©×¢×¨ לשער (×•×’× ×‘×–×” × ×¡×ª×¤×§×• בדעת ×דה"×–), ×”×˜×¢× ×” שיש ×’' מחיצות בידי ××“× ×ž×¡×‘×™×‘ לברוקלין).
ב. דעת החכמת שלמה דבהוצ×ת קטן לומר קדיש הוי מש×צל"×’. וצ"×¢ ×›×•×•× ×ª×• (×× ×¦×•×¨×š מצוה הוי מש×צל"×’ ×ו הוצ××” ×¢"×™ ×חר. ולכ×ו' מהוצ×ת קטן לברי"מ מ' ×“×œ× ×›×“×‘×¨×™×•. ובכלל - להרמב"× ×—×™×™×‘ במש×צל"×’. ×בל ×›× "ל ב×מירה ×œ× ×›×¨×™ יש להקל. ר××” סש"מ ס"ב).
×’. דעת בעה"ט להתיר ×פי' שבות גמור ×‘×ž×§×•× ×ž×¦×•×” (××£ ×“×œ× ×§×™×™"ל כן. ורק ש×ין למחות – סרע"ו ס"×—. ×בל ×—×–×™ ל×צטרופי. וכדמוכח ממכשירי מילה – סשל"× ×¡"×–).
ד. קיי"ל דמעביר מרה"×™ לרה"×™ דרך רה"ר ×”×•× ×“×¨×‘× ×Ÿ. וצ' ליזהר שיעשה בלי עמידה לפוש וכו'.
×”. ××£ כש××™× ×• עושה כן - יכול הגוי לעשות בדרך היתר. ומה שעמד לפוש ×”×•× ××“×¢×ª× ×“× ×¤×©×™'.
ו. ב×× ×”×›×¡× ×“×¢"ד וגבוה ×™"ט בג' מחיצות הוי כזרק כוורת לרה"ר (וי"× ×“×¤×˜×•×¨ ×’× ×¢"מ שבתוכו. ×בל להעיר מר××©×•× ×™× ×“×¨×§ בזרק ×•×œ× ×‘×ž×¢×‘×™×¨. וי"ל).
×–. חלקו בולט למע' מעשרה ×˜×¤×—×™× ×”×•×™ ×›×יגודו ×‘×ž×§×•× ×¤×˜×•×¨ – ר××” פמ"×’ סימן רסו ×"× ×¡×§"×–.
×—. צער גדול דהעדר תפלה בצבור – סגי להתיר שבד"ש, כדין צורך גדול (×›× ×¨ של ×™×"צ (רס"× ×¡"ב) והפסד מרובה וכה"×’, ובצער גדול ממש דחולי מותר ×פי' מל××›×” גמורה (וצ"×¢ ××™ ×™"ל ד×יבעי לי' ליתובי דעתי'. ו××›"מ)).
ט. יל"×¢ ××™ ×™"ל בזה דגוף הישר×ל ××™× ×• × ×”× ×” מגוף המל××›×”.
×™. בחלה כל גופו ×ו × ×¤×œ למשכב הוי כחוש×יב"ס ומותר ×’× ×ž×œ××›×” גמורה ×¢"×™ גוי. (××œ× ×©×¦"×¢ בדבר ש××™× ×• צורך רפו×תו, ××"×› העדר ההליכה ×œ×‘×™×”×›× "ס – מכביד מבחי' מור×לית, ×›× "ל).
×™×. ×¡×‘×¨× ×ž×—×•×“×©×ª: ×‘×ž×§×•× ×©××"פ לו לילך בלי ×§×‘×™×™× ×™"ל דחי × ×•×©× ×"×¢ מצד ×”×§×‘×™×™× (כפשוט, רק ב×ופן ×©×’× ×‘×§×‘×™×™× ××"פ לילך לביהכ"× ×ž×¦×“ המרחק).
ועפ״ז, ×œ×¤×¢× "ד להתיר בשופי ×‘×ª× ××™× ×“×œ×§×ž×Ÿ:
1. ב×× ×™×œ×š ב×ופן דהוה מצוה גמורה – כמו ×ž×§×•× ×©×–×§×•×§×™× ×ליו ×œ×ž× ×™×Ÿ, ×ו כש"×¥, ×ו כבעל קור×, ×ו בשביל ת"ת ×“×¨×‘×™× (פמ"×’ סי' ×©× ×ž"×– ס"ק יב)
2. ×ו, ב×ופן שיש לו צער גדול מצד ×©×›×œ×•× ×‘×‘×™×ª וכה"×’, ולכן ילך רק מזמן לזמן ביומי ×“×¤×’×¨× ×•×›×™×•"ב ×•×œ× ×‘×›×œ שבת ממש.
3. ב×ופן ×©×œ× ××•×•×©× ×ž×™×œ×ª×, כבביהכ"× ×¦×“×“×™.
4. יסדר ×©×”×›×¡× ×™×”×™' ×¢"ד ככוורת דלעיל - ב×× ×פשר.
5. למעט בחומרת ×”×מירה - ×¢"×™ ×מירה ד×מירה, ×מירה מע"ש, רמז, שיהי' ××“×¢×ª× ×“× ×¤×©×™' דהגוי וכו׳.
6. ×™×מר ×©×œ× ×™×¢×ž×•×“ לפוש, ××£ ×©×œ× ×‘×”×›×¨×— שיציית.