שו״ת הרמ״ע מפאנו סוסי׳ לח, והו״ד בכנה״ג בהגה״ט סל״ד בסופן. וראה עט״ז סק״ג. שע״ת סק״ז. (וראה בתורת חיים סופר סק״ז בסופו שהביא משה״ק ע״ז במלאכת שמים (סוף כלל יט (בבינה)) מסברא. ועיי״ש בתורת חיים מש״כ ליישב).
ובפע״ח שער התפילין פ״י (ע״ד הסוד) - שתדר״ת קטנים יותר מתדרש״י (למניחים ב׳ הזוגות בב״א), והובא בבאה״ט סל״ד סק״ג. משנ״ב סק״ה. קול יעקב סל״ד סק״כ. קסת הסופר סכ״ו ס״ד. וראה שו״ת שבה״ל ח״ט ס״ט.
ולענין לרשום על הרצועות מבפנים - לכאו׳ הרי מעיקר הדין אצ״ל שחורות מבפנים, ויכול לעשות איזה צבע שירצה (ובמק״א הארכנו בזה), וא״כ ע״כ שאין מקום לחשש חציצה בכה״ג. וראה עד״ז בשו״ת שבט הקהתי ח״ב סכ״ח.
[אבל יל״ד, דהתם מיירי שהוא לנאותו ואינו חוצץ (ראה יד רמ״ה סנהדרין מח, ב (בציפהו זהב). אבל ראה במאירי סוכה לז, ב (שבתפילין ל״ש כל לנאותו). וכעי״ז הוא בר״ן וריטב״א שם. וראה לח״מ לולב פ״ז הי״א (שהוא רק בדבר שפסול חציצה הוא מדרבנן). ועיי״ע במלאכת שמים כלל ב בבינה סק״ח. שו״ת יד הלוי להנ״ל יו״ד סקנ״א ואילך (דל״ש לנאותו בחפצי שמים). ואכ״מ), משא״כ בנדו״ז].
ובפרט בחלק שאינו שייך לגוף הקשירה, וכש״כ בצבע בלבד ללא ממשות שהוא חזותא בעלמא. וגם שה״ז מיעוטו שאינו מקפיד ובטל להרצועה. וראה ג״כ במג״א סכ״ז סק״ה. (זולת בצבע אדום, שיש מקום לומר שהוא גנאי, ע״פ שו״ע (ודאדה״ז) סל״ג ס״ג (ס״ד)).
ובענין השערות - ראה שו״ע אדה״ז סל״ב סס״ט. משנ״ב שם ס״ק ריב.